AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Og jeg kjenner det river i meg. Veldig påvirket av "alle andre", og ønsker seg nå populære sko til nesten 4000 kr. Ønsker å bruke konfirmasjonspenger på de skoene, og jeg synes det er helt sprøtt å bruke så mye penger på SKO. Hn sier at det er sine penger og det eneste hn ønsker seg (skal spare resten til sertifikat). Er jeg urimelig som setter foten ned? Ser for meg at det er ukult til jul, at skoene blir utslitt, at foten vokser... Anonymkode: 15725...dbc
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Mine hadde ikke fått lov. Skal de ha sko til 4000 kr, må de jobbe for det selv. Selge Vg, klippe plen for naboen osv. Anonymkode: 54505...a38 9 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai 4000 er mye. Jeg med god inntekt synes det ville vært for mye. 2000 ok.. Hva slags sko er det? Anonymkode: 92cf2...7b7 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4000 er mye. Jeg med god inntekt synes det ville vært for mye. 2000 ok.. Hva slags sko er det? Anonymkode: 92cf2...7b7 Diemme er merket. Anonymkode: 15725...dbc
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai Begge mine fikk «sløse» noen tusen fra konfirmasjonens pengene. Som jeg ikke bestemte noe over. Og resten skulle spares. Anonymkode: 7cfcd...b51 17 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Det er viktig lærdom det å bruke en stor sum penger teit. 4000 på sko nå er mye bedre enn 40000 på noe like teit om noen få år når tenåringen er myndig og kan gjøre som hen vil med pengene sine. Jeg hadde latt konfirmanten sløse enten en avtalt sum eller en viss prosent av gavepengene fordi det gir nyttig lærdom. La de være blakke etter å ha kjøpt noe de angrer på. Anonymkode: 4337f...f56 18
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktig lærdom det å bruke en stor sum penger teit. 4000 på sko nå er mye bedre enn 40000 på noe like teit om noen få år når tenåringen er myndig og kan gjøre som hen vil med pengene sine. Jeg hadde latt konfirmanten sløse enten en avtalt sum eller en viss prosent av gavepengene fordi det gir nyttig lærdom. La de være blakke etter å ha kjøpt noe de angrer på. Anonymkode: 4337f...f56 Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅 Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. Anonymkode: 15725...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #9 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finn sko på finn Anonymkode: f4543...6bd De ligger på Finn til en tusenlapp mindre, men jeg synes likevel at 3000 kr for brukte sko er drøyt. Anonymkode: 15725...dbc 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai Jeg fikk bruke konfirmasjonspengene på det jeg ønsket. Men nå gikk jeg med reklame/avis fra jeg var 14, og hadde sommerjobb sommeren jeg ble 15. Så jeg lærte hva det kostet å tjene inn pengene jeg brukte. Anonymkode: 10d04...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Diemme er merket. Anonymkode: 15725...dbc https://hoyer.no/dame/w-marostica-low-platform-sneakers-suede-sky-blue/?productId=10929314 Slike? Dette synes jeg IKKE så ut som sko til den prisen altså. Og sneakers blir slitt og utbrukt nokså fort Anonymkode: 92cf2...7b7 12 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅 Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. Anonymkode: 15725...dbc Dette ville jeg gjort. (Selv om jeg synes 4000 til sko er en ufattelig høy sum, med mindre det er til ski da 🙈) Anonymkode: d8491...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅 Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. Anonymkode: 15725...dbc Da får du gi konfirmanten valget da, sko eller en hyggelig sommer. Ellers er jeg enige om at konfirmanten bør kunne ta noe av pengene og velge sjøl hva hn vil bruke de på. Anonymkode: 623ff...65f 2 1
Grønnastar Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅 Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. Anonymkode: 15725...dbc Da er det bare å peke på skoene når han klager 😉 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅 Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. Anonymkode: 15725...dbc Ennå bedre, da lærer jo vedkommende at dyre kjøp har lang ettervirkning. «Du er blakk fordi du ville ha dyre sko, du ble fortalt at dette ville skje, du må tåle konsekvensene av valgene du tar uten å legge dette på oss andre.» Anonymkode: 4337f...f56 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #17 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ennå bedre, da lærer jo vedkommende at dyre kjøp har lang ettervirkning: Anonymkode: 4337f...f56 Du tror det, ja. Hadde det vært så enkelt så hadde vel ingen gjort mer enn ett ufornuftig kjøp i livet. Anonymkode: 895b2...949 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #18 Skrevet 15. mai Jeg hadde sagt nei, med begrunnelsen at de pengene ble gitt som hjelp mot voksenlivet. De kan brukes på bolig, førerkort, investere i utdanning. Hvis du synes at å bruke 4000 av gavepengene på sko er en god vurdering, så er du ikke moden nok til å disponere pengene selv. Vil du ha slike ting, så får du bruke penger du har jobbet inn selv. Andre skal ikke finansiere ditt luksusforbruk. Anonymkode: 61fe2...53c 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #19 Skrevet 15. mai Mamma var ikke så veldig fornøyd når jeg som fjortis brukte sparepengene mine (2800 tror jeg de kostet) på Buffalosko sånn omtrent i 1997 heller. Men de ble brukt daglig i mange år viste det seg. Anonymkode: 56c6f...e66 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #20 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tror det, ja. Hadde det vært så enkelt så hadde vel ingen gjort mer enn ett ufornuftig kjøp i livet. Anonymkode: 895b2...949 Selvfølgelig vil det ikke automatisk forhindre alle dumme kjøp i fremtiden men det å bruke penger uklokt når man er ung og dum er god læring for de fleste. Spesiellt når konsekvensene er kjipe, blakk hele sommeren etter konfirmasjonen der andre venner kanskje har konfirmasjonspenger hele sommeren gjennom til lek og morro er kjipt. Det hjelper å ha hatt den typen realitetsorientering før det potensiellt gjør store innhogg i økonomien på et mye mer kritisk punkt i livet. Om en aldri får lov å være dum så lærer man heller ikke å håndtere slike impulser og det trenger tenåringer. Man skulle tro det var snakk om å svi av flere titalls tusen her men det er er «bare» 4000kr. Anonymkode: 4337f...f56 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå