Gå til innhold

Konfirmanten vil kjøpe seg sko til nesten 4000 kr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg kjenner det river i meg. Veldig påvirket av "alle andre", og ønsker seg nå populære sko til nesten 4000 kr. Ønsker å bruke konfirmasjonspenger på de skoene, og jeg synes det er helt sprøtt å bruke så mye penger på SKO.

Hn sier at det er sine penger og det eneste hn ønsker seg (skal spare resten til sertifikat). 

Er jeg urimelig som setter foten ned? Ser for meg at det er ukult til jul, at skoene blir utslitt, at foten vokser... 

Anonymkode: 15725...dbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine hadde ikke fått lov. Skal de ha sko til 4000 kr, må de jobbe for det selv. Selge Vg, klippe plen for naboen osv. 

Anonymkode: 54505...a38

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

4000 er mye. Jeg med god inntekt synes det ville vært for mye. 2000 ok..

Hva slags sko er det? 

Anonymkode: 92cf2...7b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

4000 er mye. Jeg med god inntekt synes det ville vært for mye. 2000 ok..

Hva slags sko er det? 

Anonymkode: 92cf2...7b7

Diemme er merket. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine fikk «sløse» noen tusen fra konfirmasjonens pengene. Som jeg ikke bestemte noe over. Og resten skulle spares. 

Anonymkode: 7cfcd...b51

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig lærdom det å bruke en stor sum penger teit. 4000 på sko nå er mye bedre enn 40000 på noe like teit om noen få år når tenåringen er myndig og kan gjøre som hen vil med pengene sine.

Jeg hadde latt konfirmanten sløse enten en avtalt sum eller en viss prosent av gavepengene fordi det gir nyttig lærdom. La de være blakke etter å ha kjøpt noe de angrer på.

Anonymkode: 4337f...f56

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er viktig lærdom det å bruke en stor sum penger teit. 4000 på sko nå er mye bedre enn 40000 på noe like teit om noen få år når tenåringen er myndig og kan gjøre som hen vil med pengene sine.

Jeg hadde latt konfirmanten sløse enten en avtalt sum eller en viss prosent av gavepengene fordi det gir nyttig lærdom. La de være blakke etter å ha kjøpt noe de angrer på.

Men da er det klaging hele sommerferien på at hn har lite penger😅

Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn sko på finn

Anonymkode: f4543...6bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finn sko på finn

Anonymkode: f4543...6bd

De ligger på Finn til en tusenlapp mindre, men jeg synes likevel at 3000 kr for brukte sko er drøyt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bruke konfirmasjonspengene på det jeg ønsket.

Men nå gikk jeg med reklame/avis fra jeg var 14, og hadde sommerjobb sommeren jeg ble 15. Så jeg lærte hva det kostet å tjene inn pengene jeg brukte.

Anonymkode: 10d04...3a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vurderer å føye meg til at hn får kjøpe de til skolestart hvis hn fremdeles har like lyst på dem. Så får jeg bare bite det i meg. 

Dette ville jeg gjort. 

(Selv om jeg synes 4000 til sko er en ufattelig høy sum, med mindre det er til ski da 🙈)

Anonymkode: d8491...2ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da får du gi konfirmanten valget da, sko eller en hyggelig sommer. 

Ellers er jeg enige om at konfirmanten bør kunne ta noe av pengene og velge sjøl hva hn vil bruke de på. 

Anonymkode: 623ff...65f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da er det bare å peke på skoene når han klager 😉

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ennå bedre, da lærer jo vedkommende at dyre kjøp har lang ettervirkning.

«Du er blakk fordi du ville ha dyre sko, du ble fortalt at dette ville skje, du må tåle konsekvensene av valgene du tar uten å legge dette på oss andre.»

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«Nei».

Anonymkode: 895b2...949

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ennå bedre, da lærer jo vedkommende at dyre kjøp har lang ettervirkning:

Du tror det, ja.

Hadde det vært så enkelt så hadde vel ingen gjort mer enn ett ufornuftig kjøp i livet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei, med begrunnelsen at de pengene ble gitt som hjelp mot voksenlivet. De kan brukes på bolig, førerkort, investere i utdanning. Hvis du synes at å bruke 4000 av gavepengene på sko er en god vurdering, så er du ikke moden nok til å disponere pengene selv. Vil du ha slike ting, så får du bruke penger du har jobbet inn selv. Andre skal ikke finansiere ditt luksusforbruk.

Anonymkode: 61fe2...53c

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mamma var ikke så veldig fornøyd når jeg som fjortis brukte sparepengene mine (2800 tror jeg de kostet) på Buffalosko sånn omtrent i 1997 heller. Men de ble brukt daglig i mange år viste det seg. 

Anonymkode: 56c6f...e66

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror det, ja.

Hadde det vært så enkelt så hadde vel ingen gjort mer enn ett ufornuftig kjøp i livet.

Selvfølgelig vil det ikke automatisk forhindre alle dumme kjøp i fremtiden men det å bruke penger uklokt når man er ung og dum er god læring for de fleste. Spesiellt når konsekvensene er kjipe, blakk hele sommeren etter konfirmasjonen der andre venner kanskje har konfirmasjonspenger hele sommeren gjennom til lek og morro er kjipt.

Det hjelper å ha hatt den typen realitetsorientering før det potensiellt gjør store innhogg i økonomien på et mye mer kritisk punkt i livet. Om en aldri får lov å være dum så lærer man heller ikke å håndtere slike impulser og det trenger tenåringer.

Man skulle tro det var snakk om å svi av flere titalls tusen her men det er er «bare» 4000kr.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...