AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Hei. Jeg står i en litt dum situasjon. I oppveksten min så har jeg alltid hatt lite venner, slitt med å være meg selv og bli kjent med folk. Jobber i et kvinnedominert yrke og der er det en mann som jeg har fått god kontakt med. Bare som venner da. Vi er introverte begge to, ler mye sammen og har omtrent lik humor. Han kunne like godt vert en dame, hvilket kjønn han har bryr jeg meg ikke om. men det gjør tydeligvis alle andre. Nå har det spredt seg et rykte om meg på jobb og rundt om i bygda, om at jeg har et eller annet på gang med han. At vi flørter. Ble skikkelig lei meg når jeg hørte det. At vi ikke er komt lenger enn dette i 2025, at mann og dame ikke kan være venner på jobb? Vi henger aldri på fritiden eller privat altså. Han har dame og jeg har en samboer gjennom 20 år. Det sjokkerte meg heller ikke når jeg hørte det, fordi jeg vet at i kvinneyrker så florerer det med rykter, de kakler rundt som høner.... En av grunnene for at jeg nesten aldri har jentevenner. Blir sint over at jeg har fått et sånt rykte på meg, og er livredd for at samboeren min skal tro feil. Hva tenker dere? Bør jeg si det eller bare kutte kontakt og håpe at dette glir ut i sanden...? Anonymkode: 21462...b3b 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Mitt råd er å ignorere det, og prøve å ikke ta sånn på vei for det. Jeg vet av erfaring at man ikke kan vinne over ryktene. Jeg ville bare ledd av det om temaet kom opp, og ellers fortsatt som før. Siden du har hatt samboer i 20 år regner jeg med at dere kan snakke om dette og le av det? Det er jo bare latterlig. Anonymkode: a7ae7...3ee 12
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai Hadde ikke ignorerer det. Hadde tatt det opp på et møte eller noe, at du vet det er satt ut rykter og at folk må skjerpe seg. Så får arbeidsgiver og verneombud begynne å tenke gjennom hva slags arbeidsmiljø de vil jobbe mot å ha. Ryktespredning bør ikke gå ubemerket. Anonymkode: e0515...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde ikke ignorerer det. Hadde tatt det opp på et møte eller noe, at du vet det er satt ut rykter og at folk må skjerpe seg. Så får arbeidsgiver og verneombud begynne å tenke gjennom hva slags arbeidsmiljø de vil jobbe mot å ha. Ryktespredning bør ikke gå ubemerket. Anonymkode: e0515...9f6 Og hva skal verneombudet gjøre med at noen på jobb lurer på om du og jobb-kompisen er betatt av hverandre? Anonymkode: bb58d...dfd 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai Man bør unngå slik tosomhet på jobb, uansett med hvilket kjønn. Det synes som at dere er nærere hverandre enn andre. Det kan også oppfattes ekskluderende. Det er også litt sært å drive å snakke og le mye gjennom arbeidsdagen, kun på tomannshand. Anonymkode: ae17d...ba8 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Bare ignorer det. Dere var hva som foregår mellom dere, alt annet er kun spekulering. Typisk folk med kjedelige liv som finner opp ting fordi de fritidsproblemer. Anonymkode: c5064...48e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai Det første du bør gjøre er å ta det opp med samboeren din. Anonymkode: 3c016...927 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai Jeg ville forsøkt å nærme meg de andre ansatte også og se om du kan få bedre kontakt med flere. Du sier du ikke bryr deg om hvilket kjønn vennen din har, samtidig så har du noen veldig negative holdninger til kvinner. Kvinnene du jobber med kan nok merke dette på deg. Ja, det er mere sladder blant kvinner, men det er lite sannsynlig at det ikke finnes én kvinne på arbeidsplassen du kan komme overens med. Som en nevner over, så er det lite lurt å danne en «klikk» med én ansatt, og ekskludere andre. Anonymkode: 0ce98...799 1
carlberner1 Skrevet 15. mai #9 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det første du bør gjøre er å ta det opp med samboeren din. Anonymkode: 3c016...927 Amen! Og kollegaen og hans bæjb. Helst alle sammen samlet. Gå ut og spis eller noe sånt alle fire, sørg for å ha en felles forståelse og oppfattelse her.. Rykte-kokere tviler jeg på man kan helbrede. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai En av grunnene til at du nesten ikke har jentevenner, er at du åpenbart ikke liker kvinner. Ellers - jeg har fått sånne rykter på meg mange ganger. Både høner og haner som kakler bare så det er sagt.. Noen ganger er det litt sannhet i det, andre ganger null sannhet i det. Et par ganger hundre prosent sant Det er vel uansett ikke noe å bry seg om. Sladder, schmadder. Det påvirker da ikke ditt liv i det hele tatt. Men bare en ting da, som ikke har noe å si, man bare for nysgjerrighetens skyld - du er null interessert, men sikker på at han ikke er det? Noen ganger så blir det sladder fordi folk plukker opp den enes energi, selv om den andre ikke er interessert. Men som sagt - skjedd meg tusen ganger, tar samme heis som en kollega og vipps så har man visst en affære. Anonymkode: f4f4b...91d 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Jeg opplevde noe ganske likt på min arbeidsplass (ryktespredning). Forskjellen var at jeg er mann og at ryktene var ganske eksplisitte og omfattet flere. Jeg kalte inne nærmeste leder, hvor jeg selvfølgelig gjorde det klart hva agenda var. Der gjorde jeg det tydelig at jeg forventet umiddelbart opphør av ryktespredning samt demantering fra de involverte. Dersom dette ikke ble imøtekommet, så hadde jeg allerede vært i kontakt med jurist på HR, fagforeningsadvokat og en privatadvokat og informerte om at det enten ble kjørt som en personalsak/varsling og at jeg ville ta privatrettslige grep. Anonymkode: 67480...4b4 1
got2go Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man bør unngå slik tosomhet på jobb, uansett med hvilket kjønn. Det synes som at dere er nærere hverandre enn andre. Det kan også oppfattes ekskluderende. Det er også litt sært å drive å snakke og le mye gjennom arbeidsdagen, kun på tomannshand. Anonymkode: ae17d...ba8 Er du seriøs nå? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai Bor på bygda, jobber i et kvinnedominert yrke, er introvert og helt uinteressert i "kakling". Kunne nesten ha skrevet dette hovedinnlegget selv. Dessverre så får rykter raskt føtter å gå på, men nyhetsinteressen er heldigvis kortvarig. Jeg ville ha sagt i fra hvis jeg hadde tatt de på fersken i å snakke om meg, men ellers bare ignorert selve ryktespredningen. Først vill jeg selvfølgelig ha snakket med mannen min om jobbkameraten, slik at han kjenner til hvem han er og at jeg trives med å jobbe sammen med han. Det trenger ikke å være en dyp samtale, bare slik at han vet hvem jeg omgås på jobb og kanskje noen morsomme historier fra arbeidsdagen. Dette ville han ha satt pris på uansett om det hadde vært en kvinne eller mann det hadde vært snakk om, for folk som bryr seg om hverandre (partnere) vil at den andre skal ha det bra også på jobben. Blir fort så mye negativ prat hvis en bare skal snakke om stresset og maset en har hatt i løpet av dagen. Samtidig ville jeg ha startet en motoffensiv der jeg svært tydelig ville ha nevnt mannen min/min hverdag/familie til jobbkameraten, hvis ryktesprederne hadde vært innenfor hørevidde. Utsagn som: "I helga skal jeg og mannen min på kino, hva skal du og samboeren din finne på?" "I går laget han middag og den var så god! Minn meg på at jeg skal spørre hvilken oppskrift han brukte, så kan du og dama di også prøve den." "Du må hilse samboeren din fra meg 'av en eller annen grunn'." Altså ikke en lang samtale om hverandres privatliv (noe en uansett ikke burde ha på jobb), men et raskt hint om at vi er åpen om vennskapet til våre respektive og ikke har noen hemmeligheter. Hvor overtydelig det ville ha vært er avhengig om jobbkameraten vet av ryktene eller ikke, og om jeg hadde turt å ta det opp med han. Til dere over som har kommentert om tosomhet og klikker. OP har ikke, som jeg ser, skrevet at hun og jobbkameraten kun er sammen med hverandre, at de er mye for seg selv eller ekskluderer andre, så jeg skjønner ikke hvor dere tar det fra? Å prate og le mere sammen med en kollega enn andre er da ikke uvanlig. Samtidig kan man få litt "skråblikk" på mannfolk som velger å jobbe i et kvinnedominert yrke. Mannen kan bli oppfattet som en som søkte seg til yrket for å få damer, for å få oppmerksomhet etc. Kanskje er det snakk om slike fordommer? Det kan også være konkurranse om han, ikke nødvendigvis på en flørtende måte, men han skiller seg ut så alle vil ha han på sitt "lag". Det er akkurat samme sak når kvinner er i et mannsdominert yrke. Kanskje er de andre kvinnene sjalu på ditt arbeidsvennskap? Anonymkode: 97134...534
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og hva skal verneombudet gjøre med at noen på jobb lurer på om du og jobb-kompisen er betatt av hverandre? Anonymkode: bb58d...dfd Du forstod ikke? Verneombud har litt ansvar for å ta tak i arbeidsmiljøet, hvis det viser seg at det er kultur for å spre rykter, er dette noe å jobbe med generelt sett, ikke bare den enkeltsaken. Anonymkode: e0515...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 14.47): Hei. Jeg står i en litt dum situasjon. I oppveksten min så har jeg alltid hatt lite venner, slitt med å være meg selv og bli kjent med folk. Jobber i et kvinnedominert yrke og der er det en mann som jeg har fått god kontakt med. Bare som venner da. Vi er introverte begge to, ler mye sammen og har omtrent lik humor. Han kunne like godt vert en dame, hvilket kjønn han har bryr jeg meg ikke om. men det gjør tydeligvis alle andre. Nå har det spredt seg et rykte om meg på jobb og rundt om i bygda, om at jeg har et eller annet på gang med han. At vi flørter. Ble skikkelig lei meg når jeg hørte det. At vi ikke er komt lenger enn dette i 2025, at mann og dame ikke kan være venner på jobb? Vi henger aldri på fritiden eller privat altså. Han har dame og jeg har en samboer gjennom 20 år. Det sjokkerte meg heller ikke når jeg hørte det, fordi jeg vet at i kvinneyrker så florerer det med rykter, de kakler rundt som høner.... En av grunnene for at jeg nesten aldri har jentevenner. Blir sint over at jeg har fått et sånt rykte på meg, og er livredd for at samboeren min skal tro feil. Hva tenker dere? Bør jeg si det eller bare kutte kontakt og håpe at dette glir ut i sanden...? Anonymkode: 21462...b3b Veldig rart hvordan sånne falske rykter kan oppstå. Selv måtte min daværende kjæreste for mange år siden fortelle meg at det sirkulerte et rykte om at hun hadde blitt tatt i rumpa inne i er bittelite bøttekott på jobb av en kollega hun var god venn med. (Ekstremt stort firma). Hun ville fortelle meg det for jeg hørte de fra noen andre og trodde det var sant. Veldig merkelig Anonymkode: e6411...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai Jeg jobbet noen år på et sted hvor det bare var menn som jobbet og ryktene gikk hele tiden om meg også. Men jeg "knulla rundt", mente alle som snakket. Det toppet seg da jeg var og besøkte mine besteforeldre og kona til en kollega ringte meg og beskyldte meg for å være sammen med mannen hennes. For vi var begge bortreist og da mente hun at vi var sammen, på samme sted. Da sa jeg til henne at mannen hennes var den siste på jord jeg ville bli sammen med og da var det også galt å si 😂 Men utro var han da, men ikke med meg Anonymkode: ac0a1...779 1
Snok1 Skrevet 17. mai #17 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 14.47): Hva tenker dere? Bør jeg si det eller bare kutte kontakt og håpe at dette glir ut i sanden...? Du har ikke gjort noe galt og trenger ikke endre noe som helst. Du kan snakke med samboeren din om det, selvsagt, slik man snakker om tind som skjer på jobb.
Snok1 Skrevet 17. mai #18 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 20.19): Der gjorde jeg det tydelig at jeg forventet umiddelbart opphør av ryktespredning samt demantering fra de involverte. Dersom dette ikke ble imøtekommet, så hadde jeg allerede vært i kontakt med jurist på HR, fagforeningsadvokat og en privatadvokat og informerte om at det enten ble kjørt som en personalsak/varsling og at jeg ville ta privatrettslige grep. Hva skjedde deretter. Hvilke privatrettslige grep og mot hvem?
AnonymBruker Skrevet 17. mai #19 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 15.31): Man bør unngå slik tosomhet på jobb, uansett med hvilket kjønn. Det synes som at dere er nærere hverandre enn andre. Det kan også oppfattes ekskluderende. Det er også litt sært å drive å snakke og le mye gjennom arbeidsdagen, kun på tomannshand. Anonymkode: ae17d...ba8 Er du i jobb? Anonymkode: a3e86...c28 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #20 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.28): Du forstod ikke? Verneombud har litt ansvar for å ta tak i arbeidsmiljøet, hvis det viser seg at det er kultur for å spre rykter, er dette noe å jobbe med generelt sett, ikke bare den enkeltsaken. Anonymkode: e0515...9f6 Verneombudet kan ikke forby folk å snakker sammen. Folk har lov til å dele ting de observer, som står de to er mye sammen og også litt uinteressert i å være sosial med andre på jobben (ivertfall ts). Ts har heller ingen garanti for at den andre ikke vil noe mer. Kanskje ryktet går nettop fordi det er noe i det? Eller fordi folk føler seg ekskludert. Ts har også et ansvar for å bidra til arbeidsmiljøet på jobben, men beskrives seg som litt utenfor det. Det ser vi fra flere andre i tråden også, som har en bestevenn på jobb og ellers beskrevet kolleger som helt uinteressante å omgås (eller at de andre er som dyr). Anonymkode: bb58d...dfd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå