Gå til innhold

Han forstår ikke hva foreldreansvar er..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en tenåring sammen, og far har ikke fulgt samværet sitt på mange år. Det er minimalt med kontakt, ikke verken gratulasjoner eller gaver til bursdag/jul, og han bor i en annen by og er totalt fraværende. Vi har til tross for dette, hatt delt foreldreansvar hele veien. 

Nå ønsker jeg fullt foreldreansvar, men han nekter å underskrive. Sier at jeg "lurer han" og at jeg heller får ta han til retten. Jeg er så sliten av dette.. Poenget er at jeg trenger hans tilstedeværelse for å ordne pass/id-kort, andre godkjenninger, og vi snakker jo ikke sammen! Han tror alt jeg gjør er for å "lage helvete" for han, mens alt jeg vil, er å gjøre livet enklere for oss alle. 

Hvordan går jeg frem her??

Anonymkode: c419e...fd6

• Liker 3
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du setter i gang søkeprossessen om å få det. Om dere må i retten for at du skal få det, så får dere bare gå til retten.

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke snakket sammen på mange år? Hvorfor tror han at du skal «skape helvete»?

Anonymkode: 30d3b...56b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en tenåring sammen, og far har ikke fulgt samværet sitt på mange år. Det er minimalt med kontakt, ikke verken gratulasjoner eller gaver til bursdag/jul, og han bor i en annen by og er totalt fraværende. Vi har til tross for dette, hatt delt foreldreansvar hele veien. 

Nå ønsker jeg fullt foreldreansvar, men han nekter å underskrive. Sier at jeg "lurer han" og at jeg heller får ta han til retten. Jeg er så sliten av dette.. Poenget er at jeg trenger hans tilstedeværelse for å ordne pass/id-kort, andre godkjenninger, og vi snakker jo ikke sammen! Han tror alt jeg gjør er for å "lage helvete" for han, mens alt jeg vil, er å gjøre livet enklere for oss alle. 

Nå er ikke dette så vanskelig lenger. Be han dra innom nærmeste passkontor å legge inn fullmakt. Så ligger den der så lenge dere trenger den.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til retten med det. Håper du har bevis på oppførselen hans? Hvis ikke: begynn NÅ. Alt må være skriftlig!

Anonymkode: a6d66...d38

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere har ikke snakket sammen på mange år? Hvorfor tror han at du skal «skape helvete»?

Han vil slippe barnebidrag denne lurendreieren

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ang pass/id, få han til å gå på politistasjonen sin og lever en fullmakt til pass. Ungen er såpass stor at det er kun et pass som gjenstår før ungen er 18 år. Det er mulig nå å levere ett samtykke som gjelder for mange år. Men det er ikke nødvendig i og med ungen deres er tenåring. Pass er gyldig i 5 år fra de er 10 år, siden unge er tenåring er ungen minst 13 år så ett pass nå vil være gyldig til ungen er minst 18 år. Om ungen er 16 år, vil ett pass være gyldig i 10 år. 

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/

Å gå gjennom hele prosessen for å få foreldreansvaret alene når ungen allerede er tenåring, er ikke verdt det. Det er så lite og få ting det er snakk om. 

Anonymkode: ed8e6...f55

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her flyttet barnefar til et annet land og det var et helvete å skulle få ordna pass blant annet. 

Barna bodde 100% hos meg med unntak av en og annen ferie de reiste til han.

Han også nekta å gi meg fullt foreldreansvar. Han var nok redd for å miste kontroll. Jeg gav meg på det fordi jeg ikke hadde råd til å ta det til retten. Forso det også sånn at han mest sannsynligvis ville beholde foreldreansvaret dersom han protesterte uansett. 

Nå skaffa vi pass i fjor da jeg og barna reiste til hans land og dette er de siste passene han trenger å være med på å søke om før barna er 18. 

Anonymkode: dd392...4c3

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (29 minutter siden):

Han vil slippe barnebidrag denne lurendreieren

Foreldreansvaret har ingen innvirkning på det.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ble far fradømt foreldreansvar, både i tingretten og i lagmannsretten, fordi han nektet å signere for pass, bank-id, vaksiner, Vipps etc. Retten mente at for barna ble det vanskelig når far ikke ville signere på ordinære ting som er helt vanlig for ungdommer å ha + at det ble vanskelig for barna både med turer med idrettslaget, videregående mm. når far var vrang. 

Anonymkode: 769ed...506

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet hvis det er bare pga pass som flere ger skriver

Anonymkode: 94af5...bab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner én situasjon der mor gikk til kamp for dette, og der har barnet en diagnose og hun ønsket å få eneansvar for å ha kontroll på legebesøk, medisinering etc. De var uenig om dette, og utredning ble trenert.

Som nevnt over, hvis det bare er pass, så hadde jeg ikke giddet. Det er vel ikke snakk om veldig mange år til tenåringen er myndig?

AnonymBruker
Skrevet

Han tror dette handler om penger. Men jeg ønsker ikke å gjøre noe med "omsorgen", men "foreldreansvaret". Men han forstår ikke forskjellen på dette.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske strengt å ta foreldreansvaret fra noen, men det er bare å kontakte advokat og sette i gang prosessen. Det kan jo hende faren vil fraskrive seg foreldreansvaret når eventuelt hans advokat forklarer hva det betyr i praksis til han. 

Har selv et barn der det ikke er noe kontakt med far grunnet tidligere overgrep. Han har ikke rett på noe samvær, men han har likefullt foreldreansvar. Har vært stress hver gang barnet skulle hatt pass, om hvorvidt faren har skrevet under, men politet har kontaktet han for meg, og da har han dratt for å skrive under. Barnet har derimot ikke bankkort og vipps, og det er også andre ting barnet har blitt nektet fordi faren ikke har skrevet under. 

Nå er barnet 16, og både jeg og barnet gleder oss til 18-års dagen. Håper de to neste årene går raskt!

Anonymkode: d56b3...c9c

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Den ble litt uforståelig 😂

Anonymkode: 69d1e...646

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vil slite i retten ,du vil 99% ikke få hovedansvaret alene. Det må være vold,seksuelt misbruk,drugs osv. Altså alvorlige grunner til grunn. At far "gir faen" og er sløv har lite å si med mindre han er enig at du kan få det alene. Selvfølgelig burde du det,enig med deg,men rettsystemet fungerer annerledes. Gode grunner må foreligge.  Dessuten er han tenåring, voksen om 3 år gjerne? Når han blir myndig har ingen av foreldrene noe de skulle sagt uansett 

Anonymkode: 6890f...a18

Skrevet

Ungdommer trenger id/pass.

De trenger vipps.

Og hvordan skal han kunne søke videregående, sjekke prøvesvar hos legen og hente medisiner på apoteket om han ikke har id og  bank-id? 

Man kan ikke bare vente til 18-årsdagen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vil slite i retten ,du vil 99% ikke få hovedansvaret alene. Det må være vold,seksuelt misbruk,drugs osv. Altså alvorlige grunner til grunn. At far "gir faen" og er sløv har lite å si med mindre han er enig at du kan få det alene. Selvfølgelig burde du det,enig med deg,men rettsystemet fungerer annerledes. Gode grunner må foreligge.  Dessuten er han tenåring, voksen om 3 år gjerne? Når han blir myndig har ingen av foreldrene noe de skulle sagt uansett 

Anonymkode: 6890f...a18

Du blander foreldreansvar med omsorg.

Anonymkode: f4dc6...d51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (7 minutter siden):

Og hvordan skal han kunne søke videregående, sjekke prøvesvar hos legen og hente medisiner på apoteket om han ikke har id og  bank-id? 

Min-ID søker de vgs med. Prøvesvar kan man få pr brev. Medisiner henter vi ut på nettapotek via foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (9 minutter siden):

De trenger vipps.

Nei, man må ikke ha vipps. Det er praktisk ja, men ikke nødvendig. Her har ungen bankkort på konto som er registrert på meg for at faren ikke skal ha tilgang. Her har også det å få pass vært et helvete i alle år. Men ikke nok til at foreldreansvaret blir tatt fra han i retten. Her gikk jeg via statsforvalteren og trengte ikke hans underskrift for det siste passet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...