AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Er det advokat eller dommer som søker om frirettshjelp? Og undersøker de om man bor alene eller har samboer? Hvis det kommer opp at man har samboer, undersøker de begges inntekt? Anonymkode: 955d0...455
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det advokat eller dommer som søker om frirettshjelp? Og undersøker de om man bor alene eller har samboer? Hvis det kommer opp at man har samboer, undersøker de begges inntekt? Anonymkode: 955d0...455 Økonomien samlet blir vurdert om du har ektefelle eller samboer, med felles økonomi. Du kan søke til statsforvalteren. Anonymkode: 9066c...833 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det advokat eller dommer som søker om frirettshjelp? Og undersøker de om man bor alene eller har samboer? Hvis det kommer opp at man har samboer, undersøker de begges inntekt? Anonymkode: 955d0...455 Advokat kan søke statsforvalter, eller det søkes retten om fri rettshjelp. Helt avhengig av type sak. Snakk med en advokat og forhør deg om sak og om det er en prioritert sak du har. Du må legge frem skatteoppgjøret ditt, opplyse om inntekt og formue, sivilstatus m.m. En annen mulighet er å bruke rettshjelpsdelen på forsikringer. Anonymkode: cd8e7...e41 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Hva om man står i folkeregisteret at man bor alene, men så bor man med kjæresten? Er det lov? Anonymkode: 955d0...455
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det advokat eller dommer som søker om frirettshjelp? Og undersøker de om man bor alene eller har samboer? Hvis det kommer opp at man har samboer, undersøker de begges inntekt? Anonymkode: 955d0...455 Er du på NAV ?...>Bare lurer liksom.. Typisk å lure på sånt om man er på trygd 🙂 Anonymkode: 0a268...035
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er du på NAV ?...>Bare lurer liksom.. Typisk å lure på sånt om man er på trygd 🙂 Anonymkode: 0a268...035 Ja. er det svindel eller må man informere om at man har samboer, eller om man søkte før man ble samboer og fikk fri rettshjelp. Men får samboer men har ikke meldt flytting enda. Må man informere da om det eller er det lov? Anonymkode: 955d0...455
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om man står i folkeregisteret at man bor alene, men så bor man med kjæresten? Er det lov? Anonymkode: 955d0...455 Skal du svindle med fri rettshjelp? Hvor lenge tror du at du kan drive på på demme måten uten å bli oppdaget? Du må i tilfellet betale tilbake det du får i fri rettshjelp om du blir tatt. I tillegg skal du ha en advokat og der bør du være ærlig om du ikke der og skal komme i trøbbel. Advokaten kan avslutte på sekundet om hen finner ut av du er uærlig fra A til Å. Husk og på at moderator har rapporteringsplikt dersom her foregår lovbrudd og hjelp med lovbrudd og kriminalitet på forumet. Anonymkode: cd8e7...e41 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai Så lenge du og kjæresten har forskjellig adresse i folkeregisteret er dere ikke samboere. Fri rettshjelp gjelder kun helt spesifikke saksområder, og krever at du har formue/inntenkt under et visst nivå. Grensen er forskjellig avhengig om du har samboer eller enslig. Anonymkode: 5ab99...fa8
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Det gjelder ikke meg. Men en jeg kjenner er i en sak, barnefordeling. Jeg har sagt til personen jeg kjenner at den må si i fra. Vedkommende har fått fri rettshjelp men har nå "lenge" etter skrevet skriv der den blant annet skrev at den hadde samboer og flyttet til en annen by. Men folkeregisteret er ikke endret seg. Inntekten for vedkommende er under fri rettshjelp hvis den bor alene, men over grensen med samboer. Eller kan den beholde fri rettshjelp til saken er ferdig siden det alt er innvilget? Anonymkode: 955d0...455
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det gjelder ikke meg. Men en jeg kjenner er i en sak, barnefordeling. Jeg har sagt til personen jeg kjenner at den må si i fra. Vedkommende har fått fri rettshjelp men har nå "lenge" etter skrevet skriv der den blant annet skrev at den hadde samboer og flyttet til en annen by. Men folkeregisteret er ikke endret seg. Inntekten for vedkommende er under fri rettshjelp hvis den bor alene, men over grensen med samboer. Eller kan den beholde fri rettshjelp til saken er ferdig siden det alt er innvilget? Anonymkode: 955d0...455 Noen som vet? Ikke bare tror men vet? Anonymkode: 955d0...455
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen som vet? Ikke bare tror men vet? Anonymkode: 955d0...455 Ja, advokaten hen bruker vet dette. Les oppdraget fra advokaten NØYE for hvordan oppdraget betales. Les betingelsene for fri rettshjelp. Anonymkode: 5ab99...fa8
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det gjelder ikke meg. Men en jeg kjenner er i en sak, barnefordeling. Jeg har sagt til personen jeg kjenner at den må si i fra. Vedkommende har fått fri rettshjelp men har nå "lenge" etter skrevet skriv der den blant annet skrev at den hadde samboer og flyttet til en annen by. Men folkeregisteret er ikke endret seg. Inntekten for vedkommende er under fri rettshjelp hvis den bor alene, men over grensen med samboer. Eller kan den beholde fri rettshjelp til saken er ferdig siden det alt er innvilget? Anonymkode: 955d0...455 Gir man feil info, så kan man bli avkrevd hele beløpet i ettertid. At dette ikke gjelder deg er vel heller tvilsomt siden du har så god innsikt i personlige forhold til den andre du hevder dette gjelder. Fri rettshjelp gjelder ikke til evig tid. Endrer forhold seg så skal det meldes fra. Anonymkode: cd8e7...e41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå