Martai Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Hei! Har i 2021 kjøpt et hus med samboer, vi gikk da inn med like mye i egenkapital(500k), banken rådet meg da til å bruke arven min (ca 600-700k på oppussing.) alle utgifter er ellers fordelt likt. Huset ble kjøpt for 3,1 og er nå takstert til 3,9-4,2. etter vi har skiftet bordkledning på to vegger og etterisolert, byttet tak, drenert rundt hele huset +isolert grunnmur, bygget veranda osv ordnet nytt bad, og pusset opp deler av stue og nye vann/avløpsrør inn til huset og nytt kjøkken til utleie. Noen som har vært med og fordele tap på denne måten?
Fjompen Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Dette er så store beløp at det er verdt å bruke en advokat på saken. 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai Hvor finnes det så billige hus? Anonymkode: f391f...149 1
newman01 Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai (endret) Huset ble kjøpt for 3,1 og er taksert til 4,2. Hvor er tapet? Hva slags avtale har dere hatt dere imellom når det gjelder kostnader til oppussing? Har det vært avtalt dere imellom at du skal få tilbake de pengene du har lagt inn i oppussingen? Eller er det bare noe du har tenkt i ditt hode? Jeg hadde blitt litt irritert om jeg uvitende hadde opparbeidet meg gjeld til samboeren min, helt uvitende, fordi den personen hadde tatt alle kostnader til oppussing og ikke avtalt hva som skjer i fremtiden. Endret 15. mai av newman01 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor finnes det så billige hus? Anonymkode: f391f...149 Det ligger 3000 hus til under fire mill på Finn. Sånn til orientering for folk som ikke skjønner at samfunnet er mer enn Oslo og omegn. Anonymkode: 074b7...3d4 8 2 16
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Martai skrev (13 minutter siden): Hei! Har i 2021 kjøpt et hus med samboer, vi gikk da inn med like mye i egenkapital(500k), banken rådet meg da til å bruke arven min (ca 600-700k på oppussing.) alle utgifter er ellers fordelt likt. Huset ble kjøpt for 3,1 og er nå takstert til 3,9-4,2. etter vi har skiftet bordkledning på to vegger og etterisolert, byttet tak, drenert rundt hele huset +isolert grunnmur, bygget veranda osv ordnet nytt bad, og pusset opp deler av stue og nye vann/avløpsrør inn til huset og nytt kjøkken til utleie. Noen som har vært med og fordele tap på denne måten? Selger dere for 4,2 ville jeg trukket ut din arv og så fordelt resten på to. Men ser ikke det store tapet i dette da. Anonymkode: 074b7...3d4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai Martai skrev (13 minutter siden): Hei! Har i 2021 kjøpt et hus med samboer, vi gikk da inn med like mye i egenkapital(500k), banken rådet meg da til å bruke arven min (ca 600-700k på oppussing.) alle utgifter er ellers fordelt likt. Huset ble kjøpt for 3,1 og er nå takstert til 3,9-4,2. etter vi har skiftet bordkledning på to vegger og etterisolert, byttet tak, drenert rundt hele huset +isolert grunnmur, bygget veranda osv ordnet nytt bad, og pusset opp deler av stue og nye vann/avløpsrør inn til huset og nytt kjøkken til utleie. Noen som har vært med og fordele tap på denne måten? Mulig du kan be om sjevdeling pga du har brukt arv til å pusse opp. Så lenge du kan dokumetere det. Er i hvert fall sånn ved skilsmisse og dødsfall. Hadde tatt kontakt med en advokat. Anonymkode: e1a15...abb 3
Krist1an Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai Fjompen skrev (12 minutter siden): Dette er så store beløp at det er verdt å bruke en advokat på saken. 👆
newman01 Skrevet 15. mai #9 Skrevet 15. mai Samboer gikk inn med 500k, du gikk inn med 500k. Så har du spyttet inn ca. 600k ekstra. Da har jo du i praksis spyttet inn 1100k. Har dere gjort noe egeninnsats, eller kan alt spores tilbake til innleide håndverkere og firmaer? Om det er gjort med egeninnsats, skal noe av arbeidsinnsatsen belønnes? Eller er det bare kapital som skal vurderes? 1
Martai Skrevet 15. mai Forfatter #10 Skrevet 15. mai newman01 skrev (9 timer siden): Samboer gikk inn med 500k, du gikk inn med 500k. Så har du spyttet inn ca. 600k ekstra. Da har jo du i praksis spyttet inn 1100k. Har dere gjort noe egeninnsats, eller kan alt spores tilbake til innleide håndverkere og firmaer? Om det er gjort med egeninnsats, skal noe av arbeidsinnsatsen belønnes? Eller er det bare kapital som skal vurderes? Det meste av disse tingene kan det framlegges kvittering for ja. Mye av det andre "småtingene" som er er gjort har jeg selv gjort selv/med hjelp. Vi kjøpte i pandemitiden da det var selgers marked og lave renter, nå er markedet snudd og det er mye boliger tilgjengelig på markedet her.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Martai skrev (10 timer siden): Hei! Har i 2021 kjøpt et hus med samboer, vi gikk da inn med like mye i egenkapital(500k), banken rådet meg da til å bruke arven min (ca 600-700k på oppussing.) alle utgifter er ellers fordelt likt. Huset ble kjøpt for 3,1 og er nå takstert til 3,9-4,2. etter vi har skiftet bordkledning på to vegger og etterisolert, byttet tak, drenert rundt hele huset +isolert grunnmur, bygget veranda osv ordnet nytt bad, og pusset opp deler av stue og nye vann/avløpsrør inn til huset og nytt kjøkken til utleie. Noen som har vært med og fordele tap på denne måten? Sukk, å bruke arven din på denne måten er bare tragisk, med mindre du har sikret deg med dokumenter på din bruk av arven din. Dette bør du få en advokat til å se på.Burde jo ikke være mulig å tape på en bolig kjøpt for så lenge siden, atter sukk. Anonymkode: 95427...28c 1 1
Traktor Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sukk, å bruke arven din på denne måten er bare tragisk, med mindre du har sikret deg med dokumenter på din bruk av arven din. Dette bør du få en advokat til å se på.Burde jo ikke være mulig å tape på en bolig kjøpt for så lenge siden, atter sukk. Anonymkode: 95427...28c 4 år er ikke spesielt lenge siden i denne sammenheng. Desverre er nok også mange for lite bevisste på at ikke all oppussing lønner seg økonomisk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai Jeg reagerer litt på at banken anbefalte deg å bruke arven din på dette. Dere har skulla skrevet samboerkontrakt. Slik at du får igjen arven din i tilfelle noe skjer. Anonymkode: aac44...353 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai Boligen selges med gevinst, men du opplever det som tap fordi du brukte arven din på å pusse opp boligen? Hvis dere ikke avtalte noe om dette av tror jeg du har en dårlig sak. Det er lov å gi bort penger. Du har basicly gitt han 50% av arven din. Men be om råd fra advokat. Anonymkode: 0982f...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg reagerer litt på at banken anbefalte deg å bruke arven din på dette. Dere har skulla skrevet samboerkontrakt. Slik at du får igjen arven din i tilfelle noe skjer. Anonymkode: aac44...353 Det er bare nok et bevis på at banker ikke er faktiske rådgivere. Ikke stol blindt på banken! Anonymkode: fd41c...2c6 1 1
Mannisinbestealder Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai newman01 skrev (23 timer siden): Huset ble kjøpt for 3,1 og er taksert til 4,2. Hvor er tapet? Hva slags avtale har dere hatt dere imellom når det gjelder kostnader til oppussing? Har det vært avtalt dere imellom at du skal få tilbake de pengene du har lagt inn i oppussingen? Eller er det bare noe du har tenkt i ditt hode? Jeg hadde blitt litt irritert om jeg uvitende hadde opparbeidet meg gjeld til samboeren min, helt uvitende, fordi den personen hadde tatt alle kostnader til oppussing og ikke avtalt hva som skjer i fremtiden. Det er ingen selvfølge at man vil tjene penger på en bolig, om man pusser opp eller ikke 4 år er også relativ kort horisont. Skal man oppnå gevinst må man våge å investere. All investering medfører litt risiko. 1
bare innom en tur Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai newman01 skrev (På 15.5.2025 den 13.26): Huset ble kjøpt for 3,1 og er taksert til 4,2. Hvor er tapet? Hva slags avtale har dere hatt dere imellom når det gjelder kostnader til oppussing? Har det vært avtalt dere imellom at du skal få tilbake de pengene du har lagt inn i oppussingen? Eller er det bare noe du har tenkt i ditt hode? Jeg hadde blitt litt irritert om jeg uvitende hadde opparbeidet meg gjeld til samboeren min, helt uvitende, fordi den personen hadde tatt alle kostnader til oppussing og ikke avtalt hva som skjer i fremtiden. Hvis du hadde vært uvitende i det tilfellet, når partneren har brukt arv, så sier det mest om deg.
AnonymBruker Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai Martai skrev (På 15.5.2025 den 13.14): Hei! Har i 2021 kjøpt et hus med samboer, vi gikk da inn med like mye i egenkapital(500k), banken rådet meg da til å bruke arven min (ca 600-700k på oppussing.) alle utgifter er ellers fordelt likt. Huset ble kjøpt for 3,1 og er nå takstert til 3,9-4,2. etter vi har skiftet bordkledning på to vegger og etterisolert, byttet tak, drenert rundt hele huset +isolert grunnmur, bygget veranda osv ordnet nytt bad, og pusset opp deler av stue og nye vann/avløpsrør inn til huset og nytt kjøkken til utleie. Noen som har vært med og fordele tap på denne måten? Hvordan ar dere klart å pusse opp alt dette for 700k? Forstår ikke helt tapet dersom dette er alt som er brukt, og boligen er taksert til 1,1mill over det dere kjøpte for Anonymkode: 97164...e18 1
Snok1 Skrevet 19. mai #19 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 13.27): Det ligger 3000 hus til under fire mill på Finn. Sånn til orientering for folk som ikke skjønner at samfunnet er mer enn Oslo og omegn. Anonymkode: 074b7...3d4 Du mener at Tolga og Budalen tilhører sivilisasjonen?
AnonymBruker Skrevet 19. mai #20 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvordan ar dere klart å pusse opp alt dette for 700k? Forstår ikke helt tapet dersom dette er alt som er brukt, og boligen er taksert til 1,1mill over det dere kjøpte for Anonymkode: 97164...e18 Det står vel ikke noe sted at det kostet 700 000. Hun brukte arv på 700 000. Det må ha vært mer for å forklare at det ble et tap, En grei påminnelse om at «hvordan dele gevinsten» ikke er den eneste problemstillingen når man går inn med forskjellig beløp. Men for å svare her kan det være greit å svare på dette spørsmålet også, hvordan ville de delt en gevinst? Skulle hun fått igjen krone for krone eller etter andel av totalbeløp brukt? Anonymkode: 04a80...9c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå