Gå til innhold

Dere som har fjernet livmor..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere det i etterkant? Om dere fjernet pga endometriose/adenomyse eller andre grunner, store blødninger feks. Hvordan ble livet etterpå? Hvordan forandret syklus seg annet enn at du ikke har mensen lengre? Kjenner du forskjell på psyken? Pms? Ja jeg vet at så lenge eggstokkene er intakt så får man fortsatt syklus..men hører mange si at de får et nytt liv etter fjerning av livmor. Så fortell meg gjerne hvordan du opplevde det!😊

Anonymkode: 17296...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det helt supert etter at jeg fikk fjerna den på denne tiden i fjor. (Cyster og adenomyose) Tyngdefølelsen er bort, det er enklere å gå på do, og jeg har ikke slike smerter lengre. Det er enklere å trene og en lettelse å slippe stress-mensen, og mensen til uheldige tider.

Har fortsatt syklus, men PMS'en har blitt lettere. Har fortsatt en periode med ulvehunger, nedstemthet og irritasjon, men ikke slik som før. Aberet er at jeg ikke vet når det kommer, for det var lettere å holde oversikt da jeg hadde blødninger.

Rett etterpå var hormonene helt ville, men det kan også være fordi de tok bort en cyste på eggstokken og dermed rotet borti de. Hadde en periode med stor sorg, selv om jeg er godt voksen og ferdig med barn for lenge siden. Det var allikevel vondt å bli steril. (Psyken har bra nå)

Har noen merkelige smerter innimellom, som jeg ikke hadde før de fjernet livmora. Det er en stikkende krampe, særlig på høyre side. Har ikke funnet hva det er, men det er så sjeldent og gjør meg egentlig ingenting. Mulig at et eller annet der inne tror jeg skal ha mensen, om det er eggløsningen jeg kjenner bedre, eller jeg aner ikke. 

Anonymkode: 50908...16f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet min i mars i fjor av samme årsak som AB over. Min opplevelse i etterkant er også mye av det samme. Lettere PMS, jevnere i godt humør. Men det kan jo selvfølgelig ha mye å gjøre med at man slipper smerter, langvarige og ukontrollerte blødninger, stress med aldri å vite når neste mens kom, og alt annen dritt som fulgte med livmor som ikke funker.

Føler slett ikke på noen sorg, bare lettelse. Har heller ikke hatt noen plager i etterkant. 😊

Anonymkode: b8196...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt å bli kvitt livmoren. Jeg trenger ikke lenger legge opp livet mitt etter de forferdelige blødningene, jeg har så å si aldri vondt i magen mer, mindre forstoppelse, mindre diaré, alt er godt. Jeg er nok fremdeles preget av hormonsvingninger hver måned, uten at jeg har mulighet til å oversikt over hvor jeg er i syklusen, men uten det fysiske ubehaget har jeg det mye bedre med de andre svingningene også.

Jeg hadde ikke endometriose, men en stor muskelknute og antagelig adenomyose (stor og "deigete" livmor, visstnok). Det eneste negative med operasjonen er arret jeg sitter igjen med på magen. Det får jeg bare leve med, selv om jeg hater det.

Til deg og alle som skal fjerne livmoren: Lykke til med det neste kapittelet i livet!

Anonymkode: 7a809...0f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også brenne bort innsiden av livmoren og enten miste blødningene helt eller kraftig redusere de. Jeg har gjør det. 

Anonymkode: c12fe...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vidunderlig. Slippe mensen er herlig. Fjernet livmor pga veldig store muskelknuter

Anonymkode: d7b83...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt vidunderlig. Slippe mensen er herlig. Fjernet livmor pga veldig store muskelknuter

Anonymkode: d7b83...900

Hvordan fant du ut at du hadde muskelknuter? 
jeg har alle symptomer på adenomyse/endometriose..men ingenting galt på ultralyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg har alle symptomer på adenomyse/endometriose..men ingenting galt på ultralyd..

Jeg har endometriose. Det var ikke synlig på ultralyd. Det ble oppdaget vha laproskopi. De gikk inn fordi jeg besvimte av smerter på jobb. Det viste seg å være sjokoladesyster på eggstokkene som hadde sprukket.

Anonymkode: 76608...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Muskelknuter syns veldig godt på innvendig ultralyd. Men endometriose/adenomyose må man ta biopsi av vevet for å se.

Jeg fjernet livmoren for fire måneder siden og angrer så langt ikke. Er så utrolig deilig å ikke lenger blø en uke i strekk hver måned. Og jeg blødde i så store mengder at jeg måtte bruke de største nattbindene sammen med de største tampongene og måtte bytte hver time for ikke å blø igjennom.

Hadde en kjempestor muskelknute, livmora veide over 3 kg da de tok den ut. 

Jeg hadde åpen operasjon fordi muskelknuta var så stor, og livmora satt fast i både blære og tarm så selve operasjonen ble omfattende og jeg var sykmeldt i 6 uker og hadde fullstendig forbud mot løfting og aktivitet i to måneder. Men nå er jeg tilbake til meg selv igjen.

Anonymkode: 51330...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipp topp.

Fjernet livmor og en endometrioseskadet eggstokk for ti år siden. Blør ikke, har ingen smerter, opplevde det som en lett operasjon med kort restitusjon. 

Fortsatt pms.

Anonymkode: 4feda...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...