Gå til innhold

Hva med forsikring hvis man forlater jobben i pausen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker om å innføre langvakter der jeg jobber. Noe jeg er positiv til. Men har en del spørsmål som jeg ikke finner svar på når jeg googler, og lurer på om noen veit? 

Vi skal ha 1 time pause midt på dagen, og da skal vi kunne forlate jobben. Teoretisk, hvis da noen for eksempel tar seg en tur i nærmiljøet og blir utsatt for noe er de fortsatt dekka av forsikringa som dekker oss når vi er på jobb? Gjennom kommunen har vi noe som heter fritidsforsikring (noe jeg ikke aner hva betyr), så kanskje det er en annen type forsikring enn den som er på arbeidsplassen? 

Grunnen til at jeg spør er at ei venninne blei påkjørt av en annen bil i sin pause, men da kom det fram at hun ikke var dekket av forsikringa fra jobben. Nå var det spesielt, men hvor går egentlig grensa for når man er dekket? 

Noen som veit eller har erfaring? 

Anonymkode: fa46f...3e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ligger vel i ordet yrkesskadeforsikring

Hadde hatt reiseforsikring i tillegg som gjelder så fort du går uttafor døra

Anonymkode: 283e2...a55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ligger vel i ordet yrkesskadeforsikring

Hadde hatt reiseforsikring i tillegg som gjelder så fort du går uttafor døra

Hvorfor skal man ha reiseforsikring hvis man er på jobben? De som har reiseforsikring kan få forlate arbeidsplassen, mens de som ikke har det må sitte et eller annet sted på huset? 

AnonymBruker
Skrevet

Men ja det har vel vært noen dilemmaer, 

Noen som har tryna ned trappa på hjemmekontor osv. Det som går igjen er vel at det må sannsynliggjøres at det er innenfor arbeidstid, uenighetene starter med om du var på vei ut med klesvaska for eksempel. Men det er juss

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man ha reiseforsikring hvis man er på jobben? De som har reiseforsikring kan få forlate arbeidsplassen, mens de som ikke har det må sitte et eller annet sted på huset? 

Skulle det skje noe så blir man jo lappet sammen gratis med evt en liten egenandel , skjønner ikke helt problemstillingen

Mange yrkesskadeforsikringer gjelder også på fritiden så man kommer raskt tilbake

Høre med arbeidsgiver

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle det skje noe så blir man jo lappet sammen gratis med evt en liten egenandel , skjønner ikke helt problemstillingen

Mange yrkesskadeforsikringer gjelder også på fritiden så man kommer raskt tilbake

Høre med arbeidsgiver

Ja, vi skal ha en samtale om dette i forkant, vi har en fantastisk leder som er interessert i å høre om dette er noe vi ønsker, så det skal jeg. Det blir sikkert en spesiell problemstilling for henne også, men jeg får ta det den veien. 

Men jeg er fortsatt interessert i å høre andres erfaringer. Som sagt var det en vekker for meg med venninnas opplevelse. 

Skrevet

betalt eller ubetalt pauser? I teorien så regnes jo pause som fritid, men mulig det er annerledes om det er betalt pause der.

AnonymBruker
Skrevet

Pause er jo fritid hvor du gjør hva du vil og er hvor du vil. Hva som skjer da kan jo jobben, eller jobbforsikringen ikke ha ansvar for.

Anonymkode: 69d7a...c11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ulykkesforsikring som dekker oss i arbeidstiden. I den er det inkludert yrkesskadeforsikring, som dekker ting som skjer i forbindelse med jobben.

Anonymkode: 30d8a...406

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har ulykkesforsikring som dekker oss i arbeidstiden. I den er det inkludert yrkesskadeforsikring, som dekker ting som skjer i forbindelse med jobben.

Anonymkode: 30d8a...406

Ja, det har vi også. Spørsmålet mitt er om den også dekker oss i pauser der vi forlater arbeidsplassen? 
Tenkt eks: Vi sitter på pauserommet, en pasient kommer løpende inn og slår oss med en hammer. Jeg tar det for gitt at vi er dekka av yrkesskade. Jeg tar meg en tur ut i pausen. Jeg treffer på en av pasientene mine som slår meg i ryggen med en hammer. Er jeg forsikra? 

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (38 minutter siden):

betalt eller ubetalt pauser? I teorien så regnes jo pause som fritid, men mulig det er annerledes om det er betalt pause der.

Vi har betalt pause, og som det er nå kan vi når som helst måtte bryte opp pausen og måtte dobbeltkontrollere medisin. Vi håper at når vi får langvakter er pausen reell og betalt så vi kan forlate arbeidsplassen og tømme huet før vi fortsetter på vakta. Men kanskje den pausen kommer med en veldig stor ulempe for oss hvis noe skulle skje i den? 

Skrevet (endret)

ble litt intressert så tok å google litt men ikke lett å bli smart.

Fant ut at yrkesskadeforsikring dekkes ved reise til og fra jobb i offentlige sektor, så vil tro det gjelder pauser og.
Ser og at det har vært en sak som har konkludert med at det ikke dekkes ved hjemmekontor, tenke jo at det da dekkes på jobb siden det ble en rettsak rundt det ved Hjemmekontor.

Bare synse litt jeg, sjekk med sjefen, de har sikker noen retningslinjer en plass der de kan finne ut hva yrkesskade forsikringen dekker og ikke.

Siden du har betalt pause så er du jo og teoretisk på jobb selv om du er utføre kontoret.

Endret av Hololo
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi håper at når vi får langvakter er pausen reell og betalt så vi kan forlate arbeidsplassen og tømme huet

Hovedregel er betalt pause når du ikke kan forlate arbeidsplassen.

Pause hvor du gjør private formål, på privat grunn/annet sted enn arbeidsplassen, vil jeg jo tenke ikke går på arbeidsgivers forsikring, men det er vanskelig å svare konkret på. Det er sikkert noe ulike vilkår der ute, har du hørt med arbeidsgiver?

Anonymkode: b20ae...73d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi snakker om å innføre langvakter der jeg jobber. Noe jeg er positiv til. Men har en del spørsmål som jeg ikke finner svar på når jeg googler, og lurer på om noen veit? 

Vi skal ha 1 time pause midt på dagen, og da skal vi kunne forlate jobben. Teoretisk, hvis da noen for eksempel tar seg en tur i nærmiljøet og blir utsatt for noe er de fortsatt dekka av forsikringa som dekker oss når vi er på jobb? Gjennom kommunen har vi noe som heter fritidsforsikring (noe jeg ikke aner hva betyr), så kanskje det er en annen type forsikring enn den som er på arbeidsplassen? 

Grunnen til at jeg spør er at ei venninne blei påkjørt av en annen bil i sin pause, men da kom det fram at hun ikke var dekket av forsikringa fra jobben. Nå var det spesielt, men hvor går egentlig grensa for når man er dekket? 

Noen som veit eller har erfaring? 

Hvordan mener du at noen skal kunne svare på hvilken forsikringsordning din arbeidsplass har, når vi ikke vet hvilken arbeids plass eller hvilke forsikringsbetingelser din arbeidsplass har? 
Er denne saken til din venninne prøvet rettslig? Hvis ikke så kan det være en sak der hun kunne fått en løsning via en dom. 

Anonymkode: 3c136...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hovedregel er betalt pause når du ikke kan forlate arbeidsplassen.

Pause hvor du gjør private formål, på privat grunn/annet sted enn arbeidsplassen, vil jeg jo tenke ikke går på arbeidsgivers forsikring, men det er vanskelig å svare konkret på. Det er sikkert noe ulike vilkår der ute, har du hørt med arbeidsgiver?

Anonymkode: b20ae...73d

Jeg skal høre med henne. Men hvis pausen ikke er betalt og i praksis er en delt vakt/dobbelvakt, eller man må være tilgjengelig og være på avdelingen i tillegg til å jobbe 13 timer blir det veldig lite attraktivt å si ja til langvakter. 
Jeg ønsker å komme forberedt til samtalen, det er derfor jeg spør her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...