Gå til innhold

Har du plantar fascitt, og hvordan trener du da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sykler litt med elsykkel for å få i gang blodsirkulasjonen, og tøyer og tøyer....blir ikke bedre. har hatt det i 8mnd, fysio og lege sier det kan ta over et år. Gikk du små turer? Noen gode råd? Da blir jeg takknemlig :) 

Anonymkode: 697a1...018

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Treningsstopp var eneste som hjalp. "Lurte" meg selv med å tro at styrke gikk bra. Men det å. komme seg opp og ned på gulv, eller legge ekstra vekt/skjev belastning på et bein, gjorde det bare verre. 

Jeg gikk opp og ned trappene på jobb en god del ganger, da. Gikk opp, tok heisen ned. Det var eneste som ikke belastet i det hele tatt. 

Det snudde skikkelig da jeg fikk riktige sko, med høyt dropp. Og var helt konsekvent på å bruke innleggssåle. Ble det verste etter to måneder, i alle fall nok til at jeg kan gå og trene som normalt, så lenge jeg passer på totalbelastningen på en dag. Gleder meg til den dagen jeg ikke må velge mellom joggetur, eller å rusle i byen. Men er så fornøyd med at jeg i alle fall kan gjøre en av delene. 

Anonymkode: c333c...562

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk over til barfotsko. Eg går alltid barfot hjemme. Det var veldig ille i begynnelsen. Nå kan eg gå i timer i barfotsko på turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trente som vanlig, gjorde øvelsene, spesielt trappeøvelsen tror jeg var veldig effektiv til at det gikk over. 

Anonymkode: 633c7...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv fått diverse smerter særlig under den ene helen og litt oppover. Det har vært ganske smertefullt og til tider vanskelig å gå. Jeg stikker nok til legen med det etter hvert, men konfronterte også chatgt som ut i fra symptomene jeg beskrev anslo plantar fascitt. Chatgpt foreslo også noen øvelser som gjør det bedre. En av dem var å stå på tå på et trappetrinn og gjøre noen "opp og ned-bevegelser". Det har hjulpet en god del.

Bildet er hente fra https://www.facebook.com/nemus.lillestrom.klofta/videos/10153496049336139/

image.png.af174477fb616e73bfc046ece680bac0.png

Anonymkode: d9393...b9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var tøyeøvelser, gode sko (for meg er det Hoka) på jobb og Birkenstock-sandaler innendørs hjemme. Er smertefri i dag, men merker det om jeg dropper Birkenstock et par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trente som vanlig, gjorde øvelsene, spesielt trappeøvelsen tror jeg var veldig effektiv til at det gikk over. 

Nå er jeg ikke TS. Men jeg kunne knapt legge vekt på foten i perioder. Det var en fryktelig smerte. Og presset jeg gjennom fikk jeg virkelig angre dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
harma skrev (1 minutt siden):

Det som hjalp meg var tøyeøvelser, gode sko (for meg er det Hoka) på jobb og Birkenstock-sandaler innendørs hjemme. Er smertefri i dag, men merker det om jeg dropper Birkenstock et par dager. 

Akkurat samme her. Hoka, eller birkenstock. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg var hos kiropraktor som strakk og tøyde hælen. Det hjalp. Men det tok nok over 1 år før det var helt borte. Nå jobber jeg på sykehjem,så går og står på betonggulv hele dagen. Var i jobb som vanlig.

Anonymkode: c89f4...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det nå. Gikk fra å jogge daglig i tillegg til turer med hunden og ofte en luftetur i lunsjen også, til å ikke kunne trø skikkelig ned på foten. Gjorde øvelsen som vist på bildet over her. Det gjør jeg hver dag, 3*30 ganger. Sitter og strekker ut på jobb under pulten så mye jeg klarer og har latt vær å løpe. Ingen tur annet enn korte lufteturer med hunden hvis mannen var på jobb og ikke kunne ta det de første par ukene. Økte så til at jeg gikk 30-40 min, men unntatt 3-400 meter for å komme meg til skog var hele turen på skogsti, ingen asfalt. 

Nå er det vel gått et par mnd og jeg kan gå langt igjen, men må være bevisst på minst mulig asfalt enda. Jeg ble best av litt faste sko, så jeg bruker adidas tursko for terreng med både grov såle og god demping. Inne går jeg i sandaler. All løping er byttet med styrketrening. Gjør ingen øvelser der jeg får vekten på en og en fot og gjør ingen hopp. For meg er f.eks markløft helt ok å ta, men jeg sliter med utfall og har gått kraftig ned i vekt på knebøy. Må tenke litt nytt, men har fått laget meg flere program sånn at jeg får trent hele kroppen. Å gå i oppoverbakke strekker foten på den gode måten så jeg går i motbakke på tredemølle i høy hastighet istedenfor å løpe. Kan ikke holde på veldig lenge (noen stikk under storetå er advarsel om at jeg tar det for langt), men alle munner drar. 

Leser flere steder at det kan sitte opptil et par år, og man er utsatt for tilbakefall siden det egentlig skyldes overbelastning og slitasje, så vi må vel bare finne en balansegang der vi klarer å leve med dette 😅

Anonymkode: e15a3...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er jeg ikke TS. Men jeg kunne knapt legge vekt på foten i perioder. Det var en fryktelig smerte. Og presset jeg gjennom fikk jeg virkelig angre dagen etter. 

Jepp, det er slik det er. Men det betyr ikke at man må sitte hjemme og gråte. Jeg har en jobb man går masse i også, unger osv. Kan ikke legge seg ned av vondt akkurat. Og jeg hadde i begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
harma skrev (1 time siden):

Og Hoka ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har slitt med dette, det plaget meg i ca et år før jeg fikk bukt med det. Det var egentlig bare styrketrening som hjalp, og å avstå fra løping.

Fikk øvelser på Nimi, der bulgarsk utfall, tåhev, og balansebrett var hovedøvelsene som hjalp. Noe rulling på ball gjorde jeg også, men mest fordi følelsen var god, tror ikke det hjalp. Tøyninger hadde lite for seg. Har ikke hatt det på tre år nå, og løper mye. Byttet også til flere par løpesko, da lavt drop på yndlingsskoene mine antakelig var noe av årsaken til at jeg fikk plantar fascitt, sammen med totalbelastning fra løpsmengde og gåing.

Anonymkode: 19c8c...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jepp, det er slik det er. Men det betyr ikke at man må sitte hjemme og gråte. Jeg har en jobb man går masse i også, unger osv. Kan ikke legge seg ned av vondt akkurat. Og jeg hadde i begge. 

Da har vi ikke hatt det samme. 

En fysisk jobb ville vært umulig. Mannen kunne kjøre meg til kontoret, for det gjorde alt for vondt (og var trafikkfarlig) å bruke hælen i bil. Eller jeg jobbet hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde ALT.  Var hos kiropraktor og prøvde trykkbølgebehandling. Fikk tøyeøvelser som jeg gjorde flere ganger om dagen og spesialsåler. Brukte bare gode sko både ute og inne.  Endte opp sykemeldt i flere måneder da jeg nesten ikke klarte å gå.  Gikk til slutt for gastrocnemius release operasjon.  Ble 100% bra etter operasjon. 

Anonymkode: 8ec29...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har vi ikke hatt det samme. 

En fysisk jobb ville vært umulig. Mannen kunne kjøre meg til kontoret, for det gjorde alt for vondt (og var trafikkfarlig) å bruke hælen i bil. Eller jeg jobbet hjemmefra. 

Eller så klarer noen av oss å pushe oss gjennom. Jeg kjørte ikke bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eller så klarer noen av oss å pushe oss gjennom. Jeg kjørte ikke bil. 

Så flink du er da. Drar du på jobb med Norovirus også? Bare å ha en bøtte med pulten. Jogger en mil med brukket fot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 8.51):

Jeg sykler litt med elsykkel for å få i gang blodsirkulasjonen, og tøyer og tøyer....blir ikke bedre. har hatt det i 8mnd, fysio og lege sier det kan ta over et år. Gikk du små turer? Noen gode råd? Da blir jeg takknemlig :) 

Anonymkode: 697a1...018

Gjør du andre øvelser enn å tøye? Har fysio vist deg den i trappa? 

Anonymkode: a1913...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Gaitline sine sko, men har gjort trykkbølgebehandling og den øvelsen litt lenger opp her. Så lenge jeg bruker Gaitline er smertene så og si borte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så flink du er da. Drar du på jobb med Norovirus også? Bare å ha en bøtte med pulten. Jogger en mil med brukket fot? 

Aldri hatt noen av delene, skal melde tilbake hvis det skjer. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...