AnonymBruker Skrevet 15. mai #61 Skrevet 15. mai Jeg er prosjektleder. Riktignok hauggammal sjøl (38🤶), men kan si at jeg ikke dag, og siden jeg begynte i arbeidslivet som 26-åring, digger den eldre garde (født på 50-tallet og tidlig 60-tall). De stiller opp, de! Det har drøssevis med erfaring, og jo, de klarer å bruke digitale verktøy! Den beste tekniske tegneren vi har, er over 70 (ikke ingeniørutdannet, lært seg selv). Den beste ingeniøren vi har, er over 65. Og vet du hva de alltid har?? Tid til å bistå og hjelpe de yngre når de trenger å lære noe nytt eller de ikke har tid til å gjøre alt de skal. Fordi de unge har mindre erfaring og trenger lenger tid på å gjøre jobben enn de med masse erfaring, naturlig nok. Jeg digger de unge også. De er flinke. De er flinke alle sammen, og de sosiale antennene er på plass hos alle mann. Anonymkode: f3ce6...998 2 3
Grønnastar Skrevet 15. mai #62 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dere i 20 årene lei av å jobbe med eldre folk som har dårlig humor og elendige sosiale antenner, dårlig digital kompentanse, grettent humør Anonymkode: 29f9a...f13 Altså, når det kommer til digital kompetanse blant allmennheten, så er vitterlig Gen Z - som er 12 til 28 år - minst like dårlig som Gen X og boomere.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #63 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er prosjektleder. Riktignok hauggammal sjøl (38🤶), men kan si at jeg ikke dag, og siden jeg begynte i arbeidslivet som 26-åring, digger den eldre garde (født på 50-tallet og tidlig 60-tall). De stiller opp, de! Det har drøssevis med erfaring, og jo, de klarer å bruke digitale verktøy! Den beste tekniske tegneren vi har, er over 70 (ikke ingeniørutdannet, lært seg selv). Den beste ingeniøren vi har, er over 65. Og vet du hva de alltid har?? Tid til å bistå og hjelpe de yngre når de trenger å lære noe nytt eller de ikke har tid til å gjøre alt de skal. Fordi de unge har mindre erfaring og trenger lenger tid på å gjøre jobben enn de med masse erfaring, naturlig nok. Jeg digger de unge også. De er flinke. De er flinke alle sammen, og de sosiale antennene er på plass hos alle mann. Anonymkode: f3ce6...998 Tusen takk! Hilsen database-sertifisert 61 år gammel dame som lagde nettsider med html allerede på 1990-tallet, og syns hele denne tråden er rar. Anonymkode: 04f9c...a40 2
Grønnastar Skrevet 15. mai #64 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): De gamle i 30 årene.. Hele kvinneguiden blir infisert av noen retarde infantile raringer. Anonymkode: 61595...677 Jeg har merket meg at når jeg som 35-åring snakker om hva som normalt i min oppvekst på 90-tallet, så oppfører enkelte Gen Z her inne som om jeg vokste opp rett etter Quisling ble skutt på festningen. Det er litt «kuk i komputeren» til de som er vokst opp med smarttelefon limt fast til hånda, for å si det sånn😂 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #65 Skrevet 15. mai Grønnastar skrev (29 minutter siden): Altså, når det kommer til digital kompetanse blant allmennheten, så er vitterlig Gen Z - som er 12 til 28 år - minst like dårlig som Gen X og boomere. Så det er bare millennials som har peil? 🤪 Anonymkode: a1550...d9c 2
Grønnastar Skrevet 15. mai #66 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så det er bare millennials som har peil? 🤪 Anonymkode: a1550...d9c Om du tenker det generelle kunnskapsnivået på tvers av generasjonen; ja, faktisk. Gen Z er i stor grad oppvokst med apper og at ting bare funker. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #67 Skrevet 15. mai Grønnastar skrev (1 time siden): Om du tenker det generelle kunnskapsnivået på tvers av generasjonen; ja, faktisk. Gen Z er i stor grad oppvokst med apper og at ting bare funker. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at millennials har særlig mer digital kompetanse enn Gen X. Anonymkode: a1550...d9c 2
Seff Skrevet 15. mai #68 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er 20 og har hatt flere ulike jobber. Og for meg kommer det veldig an på hvem kollegaen er. Men utifra mine opplevelser har de fleste vært utålelige å omgås, særlig eldre menn. For eksempel så var jeg ansatt på et bowling senter et par måneder. Jeg sa opp stillingen min kort etter arbeidskontrakten min utløp på grunn av en rekke problemer jeg opplevde der. Som blant annet trakassering både fra sjefene og eldre kolleger og underbetaling. For å nevne noe. Dette var jo da et privat eid bowling senter som strategisk ansatte mindreårige og unge med lite arbeidserfaring som ikke kjenner rettighetene sine. Så dere kan jo tenke dere hvor mye annet shady det var som foregikk der. På dette bowling senteret jobbet den en mann i midten av 40 årene. Han hadde også være bestekompis med den ene sjefen siden videregående. For det første hadde han jobbet på bowling senteret i over 20 år, han var ugift, bodde alene i en sokkelleilighet og levde på Big One pizza. Han var alltid på jobb, og det var åpenbart at han ikke hadde noen form for et sosialt liv utenfor det. Han mente at meningen med livet var å jobbe. Og omtalte stamkunder som vennene sine. Og hver gang det var en form for sosial sammenkomst mellom oss kollegaene, eller et arrangement på bowling senteret som han var gjest på. Drakk han seg kjemp full og var veldig innpåsliten. Ingen som har det bra med seg selv gjør sånt. Problemet mitt med denne mannen var at han anså de arbeidsoppgavene vi utførte på bowling senteret som om de tilsvarte rakett vitenskap. Og at han alltid prøvde å overbevise oss yngre som jobber der om at ting vi ønsket å oppnå var meningsløse. Som for eksempel det at jeg hadde søkt meg inn på universitetet var meningsløst. Fordi i følge han tjener man ikke på det i samfunnet, og ender opp i kassa på Kiwi uansett. Han kom også ofte med fordomsfulle og i tilfeller nesten rasistiske utnevnelser om kjæresten som var utenlandsk. Og drev ofte å fortalte meg ting som at menn fra hans bakgrunn bare kommer til å dra til hjemlandet og gifte seg med kusinene sine. Det er mye mye mer han både har sagt og gjort, men bare nevner litt så dere kan danne et lite bilde. Jeg tok aldri disse «livsrådene» han alltid kom med seriøst. Fordi det livet han lever er ikke idealet for de fleste og særlig ikke meg selv. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange som drømmer om å jobbe på et bowling senter halvparten av livet, være både koneløs og barneløs, uutdannet, eiendomsløs og uten et sosialt nettverk utenfor jobben. Dette er bare et eksempel på en av de mange raringene jeg har møtt i arbeidslivet som tilfeldigvis var en del eldre enn meg. Anonymkode: 5945d...011 Sa du opp arbeidskontrakten din ETTER at den utløp? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #69 Skrevet 15. mai Seff skrev (26 minutter siden): Sa du opp arbeidskontrakten din ETTER at den utløp? Jeg nevnte at dette var en privat eid bedrift og at de drev med mye shady. Som da var å bryte en rekke lover innenfor arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiveren fulgte meg ikke opp for å fornye arbeidskontrakten min, selv etter prøvetiden min var over. Så jeg jobbet uten løpende arbeidskontrakt i nesten en måned. Når jeg informerte arbeidsgiver at jeg ønsket å si opp prøvde han å lure meg. Han fortalte meg at jeg hadde en måned oppsigelsestid. Noe som hadde vært gjeldene om jeg hadde en løpende arbeidskontrakt. Ikke nok med det, men han insisterte på at jeg måtte følge opp dette og til og med la til noen ekstra uker. Selvfølgelig dodga jeg forsøket hans på å bedra meg ved å henvise til akkurat det faktum at jeg ikke har noen løpende arbeidskontrakt å forholde meg til. Han prøvde å leke dum i respons. Og prøvde å overbevise meg om at det var min opp som arbeidstaker å minne arbeidsgiver på å fornøye arbeidskontrakter. Som du sikkert har skjønt så skjer det flere ulovlige ting i denne bedriften. Og det er derfor de kun ansetter mindreårige og unge med lite til ingen arbeidserfaring. Dette var en av mine første jobber og jeg kjente ikke til mine egne rettigheter. Anonymkode: 5945d...011
AnonymBruker Skrevet 15. mai #70 Skrevet 15. mai Nå er jeg kommet opp i gruppa du synes er gammel da, TS. Men da jeg var i slutten av 20-årene jobbet jeg med flere som var 60+. De hadde elendige digitale ferdigheter, men de var utrolig morsomme å jobbe sammen med - kunnskapsrike, et par av dem var et skikkelig fyrverkeri på fest. Vi utfylte hverandre - jeg kunne hjelpe med dataen, og de kunne dele av sin lange erfaring. Perfekt. Dagens 60+ har nok langt bedre digitale ferdigheter enn for 15 år siden. Anonymkode: afce1...109 1
Grønnastar Skrevet 16. mai #71 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at millennials har særlig mer digital kompetanse enn Gen X. Anonymkode: a1550...d9c Fordi millennials har vært IT supporten til sine boomer og Gen X-foreldre. Millennials har vokst opp sammen med datateknologien.
AnonymBruker Skrevet 16. mai #72 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 8.27): Er dere i 20 årene lei av å jobbe med eldre folk som har dårlig humor og elendige sosiale antenner, dårlig digital kompentanse, grettent humør Anonymkode: 29f9a...f13 Motsatt erfaring 😅 De godt voksne kollegaene mine er flere divisjoner over oss yngste. De har mye mer erfaring, store nettverk osv. De er rett og slett mer effektive, utfører bedre jobb og er mer kostnadsbesparende for driften. Derfor ansetter firmaet nesten bare godt vokse, erfarne. De med dårligst sosiale antenner, mest fravær og lavest kompetanse i jobben, er oss «yngre»🙈 Anonymkode: 6ad75...a68 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #73 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 8:50 AM): Hørt at ingen over 31 til nå har klart å bestå datakortet 🤔 Anonymkode: 004d8...c85 Derfor anbefales det at alle tar Datakortet Anonymkode: 02b4c...6f1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #74 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 8.27): Er dere i 20 årene lei av å jobbe med eldre folk som har dårlig humor og elendige sosiale antenner, dårlig digital kompentanse, grettent humør Anonymkode: 29f9a...f13 Slik snakker en ignorant. Hvem tror du drifter alle systemene som bare funker…20 åringer? Trokke det.. Anonymkode: bcf23...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #75 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 10.58): Takk meg til eldre mot grinete navlebeskuende småbarnsmødre! Det er jaggu døden. Anonymkode: 5a8f0...244 Dette. Og fedre for den del. De verste jeg har jobbet med har vært i alderen 27-35. Kvinner og menn er samme ulla. Gud så selvsentrerte og med elendig arbeidsmoral. Tror at de er så effektive at de kan jobbe 65% for 100% betalt. Hjemme med syke barn hele tiden, og det er alltid et eller annet galt enten med dem selv eller ungene. Så de kommer seint, går tidlig og må på et eller annet møte midt på dagen. Uke etter uke. Det er virkelig så man ikke kan tro det hver gang det kommer en eller annen unnskyldning for ikke å jobbe. Absolutt ingen tålmodighet til å løse problemer på egen hånd, og spør om hjelp før de vet hva de trenger hjelp til. Ingen evne til eget initiativ. Sosialt er det kun snakk om seg selv og sine egne unger. Med tanke på hvor mye hjelp de ber om fra meg som gamla i 40- årene, så tviler jeg på at de ser meg som en byrde. Anonymkode: 74472...d79 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #76 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 14.49): Vel, vel. Er selv 60, dvs PC ble oppfunnet mens jeg gikk på videregående. Jeg tok kjapt i bruke teknologien og lærte meg programmering og har jobbet med mye teknologi fremover. Dagens unge er ikke så gode som man tror. De er gode på sosiale medier. Det gapet de har, kan jeg ikke ta igjen. Dog er kontorstøttesystemer vanskelig for unge å forstå. De er gode på mobil, men på PC har mange unge hull. Ellers bruker jeg verktøy som Miro og andre designverktøy daglig i tillegg til M365 produkter. KI produkter som ChatGPT, Midjouney og andre brukes daglig. Adobe Creative cloud brukes daglig, dog ikke alle produkter daglig. Anonymkode: f447d...c95 DETTE!! 100% Nå er ikke jeg 60 enda, men ca midt i aldersspennet som TS skisserer. Min datter i starten av 20 årene, er rå på snap og TukTuk og det greiene der. Jeg har ikke peiling. Mest fordi det ikke interesserer meg, og neppe fordi det er så veldig vanskelig tror jeg. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun har kommet med laptopen sin og lagt i henda mine fordi jeg må fikse et eller annet for henne som hun ikke forstår. Siden midten på 90 tallet har det knapt gått en virkedag nå hvor jeg ikke har brukt en pc til et eller annet tror jeg, og jet setter meg stadig inn i ny programvare og funksjoner. Den digitale kompetansen er ganske solid. Anonymkode: 004d8...c85 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #77 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Derfor anbefales det at alle tar Datakortet Anonymkode: 02b4c...6f1 Ja, men best å gjøre det før man bikker 30. Er bortimot umulig å bestå etterpå. Anonymkode: 004d8...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå