AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Babyen min på 3 måneder sover som regel rundt 7 t sammenhengende om natta. De siste dagene har det blitt 8,5-9 timer (har da vekket henne fordi jeg synes det har blitt litt lenge ute mat). Er det greit at babyer på den alderen sover så lenge, og evt lengre? Eller bør en vekke… har jo hørt man ikke skal gjøre det heller om de sover godt. Anonymkode: 429e8...948
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Det er ikke nødvendig å vekke så lenge babyen får i seg nok mat i løpet av resten av døgnet, og går opp i vekt som den skal. Hvis du ammer, bør du imidlertid være oppmerksom på at det å ikke amme om natta kan gå ut over produksjonen din. Kan for eksempel være lurt å pumpe eller håndmelke før du legger deg. Anonymkode: 2a46a...53b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke nødvendig å vekke så lenge babyen får i seg nok mat i løpet av resten av døgnet, og går opp i vekt som den skal. Hvis du ammer, bør du imidlertid være oppmerksom på at det å ikke amme om natta kan gå ut over produksjonen din. Kan for eksempel være lurt å pumpe eller håndmelke før du legger deg. Anonymkode: 2a46a...53b Hun går opp i vekt som hun skal, og amming er ikke noe problem. Har sovet gjennom natta siden hun var 2-3 uker. Gir henne mat rett før hun sovner i 23-00 tiden 😊 da går det fint å vente til hun våkner. Syntes bare 9 timer var litt lenge 🙈 Anonymkode: 429e8...948 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Det er bare å nyte det😊 Min første sov 12-13 timer i strekk fra 5 mnd. Den yngste sov aldri🤪 Anonymkode: f61d0...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai Går vekten opp kan du nyte det så lenge det varer😀 Anonymkode: 35cbc...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Nyt at babyen sover så lenge. Vi har også en sånn baby. Han er nå 4 mnd og har i et par mnd nå sovet gjennom natta. Han tar kvelden rundt 20-21, og våkner rundt 7, av og til 8. helt nydelig 😅 ikke noen vits i å vekke de. Så lenge babyen går opp i vekt og trives så gidder jeg aldri styre med vekking for å gi mat. Det sluttet vi med så fort han hadde nådd igjen fødselsvekten sin. Anonymkode: 86292...9c5
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai Heldiggris! 😄 Så lenge hun går opp i vekt som hun skal og du ikke har problemer med melkeproduksjon hadde jeg aldri vekket henne. Nyyyy det! Anonymkode: 6df8f...f19
AnonymBruker Skrevet 15. mai #9 Skrevet 15. mai Så lenge ungen er frisk og legger på seg som hun skal så NYT DET, og for alt i verden ikke vekk 😂🥰 En fin regel for friske, fullbårne babyer er å aldri vekke dem når de sover 🤭 Anonymkode: 47ee7...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai Hadde aldri verden vekket babyen å laget til en vane om mat på nattestid så lenge ungen sover godt og trives 🫣 Anonymkode: 85fad...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Hvis baby ikke legger på seg nok kan det hende man må vekke om natta. Men da får man beskjed om det på helsestasjonen. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde aldri verden vekket babyen å laget til en vane om mat på nattestid så lenge ungen sover godt og trives 🫣 Anonymkode: 85fad...9d8 Men da har du heller ikke hatt barn som har enten vært født for tidlig eller ikke lagt på seg normalt regner jeg med? Anonymkode: 19946...d27 1
Irja Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai (endret) Leser at barnet ditt går opp i vekt og det ikke er noe problemer, så da er det bare å nyte det! Første barnet mitt var også sånn. Sov og sov om natta. Det var helt nydelig 🥰 Endret 15. mai av Irja 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis baby ikke legger på seg nok kan det hende man må vekke om natta. Men da får man beskjed om det på helsestasjonen. Men da har du heller ikke hatt barn som har enten vært født for tidlig eller ikke lagt på seg normalt regner jeg med? Anonymkode: 19946...d27 Da hadde TS fått beskjed av lege, så jeg går ut ifra at dette er en frisk baby… Anonymkode: 85fad...9d8
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da hadde TS fått beskjed av lege, så jeg går ut ifra at dette er en frisk baby… Anonymkode: 85fad...9d8 Ja som jeg har skrevet så ville TS fått beskjed på helsestasjonen. Likevel skriver du at du aldri i verden ville vekket baby på natt hvis baby sov godt og trivdes. Mange babyer kan ha behov for å bli vekket på natten til tross for at de sover godt og har det bra der og da, fordi det på sikt ikke er bra at de ikke får i seg nok mat, hvis de ikke greier å få i seg nok ila en dag. Fullammer man, så må babyen da spise sine ca 750 ml ila døgnet bare på dagtid, og babyen spiser ca 95 ml morsmelk per måltid, så det innebærer jo at baby isåfall må hente inn rundt 3 måltid på dagtid når den sover 9 timer sammenhengende. Anonymkode: 19946...d27 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja som jeg har skrevet så ville TS fått beskjed på helsestasjonen. Likevel skriver du at du aldri i verden ville vekket baby på natt hvis baby sov godt og trivdes. Mange babyer kan ha behov for å bli vekket på natten til tross for at de sover godt og har det bra der og da, fordi det på sikt ikke er bra at de ikke får i seg nok mat, hvis de ikke greier å få i seg nok ila en dag. Fullammer man, så må babyen da spise sine ca 750 ml ila døgnet bare på dagtid, og babyen spiser ca 95 ml morsmelk per måltid, så det innebærer jo at baby isåfall må hente inn rundt 3 måltid på dagtid når den sover 9 timer sammenhengende. Anonymkode: 19946...d27 Hun ammes minst 12 ganger i løpet av dagen/kvelden, så det er ikke noe problem 😂 Anonymkode: 429e8...948
AnonymBruker Skrevet 15. mai #16 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja som jeg har skrevet så ville TS fått beskjed på helsestasjonen. Likevel skriver du at du aldri i verden ville vekket baby på natt hvis baby sov godt og trivdes. Mange babyer kan ha behov for å bli vekket på natten til tross for at de sover godt og har det bra der og da, fordi det på sikt ikke er bra at de ikke får i seg nok mat, hvis de ikke greier å få i seg nok ila en dag. Fullammer man, så må babyen da spise sine ca 750 ml ila døgnet bare på dagtid, og babyen spiser ca 95 ml morsmelk per måltid, så det innebærer jo at baby isåfall må hente inn rundt 3 måltid på dagtid når den sover 9 timer sammenhengende. Anonymkode: 19946...d27 Jeg har 3 barn selv, såpass vet da jeg også. Nå svarte jeg på TS sitt spørsmål og det fremstår som at babyen er frisk, legger godt på seg og spiser bra. Da hadde jeg «aldri verden» vekt den ungen opp for mat på natten nei. Jeg skrev «babyen» (altså i dette tilfelle TS sin friske baby). Du kverulerer bare. Selvfølgelig er det noe helt annet om babyen er født prematur, går dårlig opp i vekt eller er syk. Jeg vekker også mine egne for melk på natten (de yngste) ved f.eks sykdom hvor de spiser dårligere , eller har høy feber og er veldig slapp / varm osv. (nå har jeg barn som har hatt både feberkramper og krupp anfall så her i huset er vi nøye på å følge med ved sykdom uansett). Anonymkode: 85fad...9d8
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai Kos deg! Selv har jeg en bany som våkner hver 2.time/hver time og spiser og ikke går nok opp i vekt. Så hvor ofte man ammer har ikke så mye å si. Anonymkode: d5ea0...256
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 8.34): Nyt at babyen sover så lenge. Vi har også en sånn baby. Han er nå 4 mnd og har i et par mnd nå sovet gjennom natta. Han tar kvelden rundt 20-21, og våkner rundt 7, av og til 8. helt nydelig 😅 ikke noen vits i å vekke de. Så lenge babyen går opp i vekt og trives så gidder jeg aldri styre med vekking for å gi mat. Det sluttet vi med så fort han hadde nådd igjen fødselsvekten sin. Anonymkode: 86292...9c5 Hva med brystspreng,melkeproduksjon osv? Eller pumper du om natta? Anonymkode: 2b47d...253
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå