Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge og kjøpe ny bolig. Jeg tenkte å kjøpe først, for å virkelig finne den rette og ikke stresse - men merker jeg synes det er litt vanskelig når jeg ikke vet helt hva jeg har å gå på av midler (utover verdivurderingen selvfølgelig). Hva gjorde du? Har du noen råd eller anbefalinger? 

Anonymkode: 1b5f2...701

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er boligen din lettsolgt? Hvis du kjøper først risikerer du å bli sittende med begge, i hvert fall i en periode og det er dyrt.

Anonymkode: 82165...713

• Liker 2
Skrevet

lurer på det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Stor risiko å kjøpe først. I hvert fall hvis du ikke er sikker på å få solgt ganske raskt.

Jeg tenkte selv på å selge først (også leie frem til jeg fikk kjøpt) forrige gang på grunn av risiko (selv om leiligheten min burde være ganske lettsolgt). Men når jeg så hvor elendig leiemarkedet var droppet jeg det og tok sjansen på å kjøpe først, og det gikk bra. For jeg ble helt sjokkert når jeg så hvordan leiemarkedet var. Masser av kjellerleiligheter og annet dårlig gammelt ræl til skinnsyke priser, og folk som hadde pusset opp kjelleren eller loftet til å leie ut, også la leiligheten ut med byggeår da de pusset det opp, og ikke da huset var bygd... Og nesten alle krevde minimum 1 eller 2 års kontrakter.

Anonymkode: 843a0...8c7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg solgte en enebolig på landet engang. Da valgte jeg å selge først, visste ikke hvor mye jeg skulle få for boligen. Leide en bolig en kort periode da jeg var på boligjakt. Sist, jeg kjøpte bolig før jeg fikk solgt. Følg magefølelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt først og risikerer nå å sitte dobbelt.

Liten tvil om hva jeg anbefaler!!!😪

Anonymkode: d4ba2...5f4

Skrevet

Om du har likviditet og inntekt nok til å sitte på to boliger og betjene renter på begge lånene i en periode er det kjekt å kjøpe først. Da slipper man stresset og panikken når man innser at det er kun 34 dager igjen til overtagelse og man ikke har funnet nytt sted å bo ennå. 

Om man har et "simpelt" liv (passe ung, ingen barn, lite eiendeler) er det rimelig greit å leie en drittleilighet på 25m2 mens man venter på drømmehuset. Har man tre barn, ektefelle, hund og er midt i førtiårene er det vesentlig mer utfordrende å velge en slik løsning. 

Pusher man grensene for hva man har råd til skal man være forsiktig, for om man ikke får solgt den gamle boligen for akseptabel pris og man ikke lenger har råd til mellomfinansiering kan man risikere å måtte selge det nye huset og flytte tilbake til det gamle. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...