Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som er i et langvarig og svært kontrollerende forhold med en samboer som er sykelig sjalu. De har et lite barn sammen. Samboer har full kontroll på telefonen hans (inkludert jobb-epost), avhører han når han har vært borte, bestemmer hvem han kan omgås, og følger noen ganger etter han for å sjekke hva han gjør og hvem han prater med. Jeg er bekymret!

Etter en krangel med samboer for en stund siden, har han ikke lenger lov til å ha kontakt med meg. Jeg vet ikke hva som ble sagt dem imellom, bare at han plutselig blokkerte meg over alt og sendte meg en melding med trusler om hva som ville skje om jeg allikevel tok kontakt.

Jeg har såvidt snakket med ham etter dette, men når ikke igjennom. Han virker hjernevasket og forsvarer samboeren sin i et og alt. Det er tydelig at dette er noe hun har bestemt. Vi skal ikke lenger være venner, sier han.

Det er en stor sorg for meg å miste vennskapet, men det er ikke noe jeg får gjort. Jeg er imidlertid bekymret for vennen min, som ser stadig mer ut som en skygge av seg selv hver gang jeg ser han. 

Er det allikevel noe jeg kan gjøre for å hjelpe han? 

Anonymkode: 73328...16c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han bør på krisesenter. Bedre å gå dit en gang for mye enn for lite. Eller en annen trygg plass. Men vanskelig når det er barn involvert. Og hvor sterk viljen hans er til å forkate forholdet må også vurderes..  noen klarer ikke løsrive seg fra voldelige partnere... Er det fysisk vold bør partneren anmeldes også

Anonymkode: faab0...76b

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han bør på krisesenter. Bedre å gå dit en gang for mye enn for lite. Eller en annen trygg plass. Men vanskelig når det er barn involvert. Og hvor sterk viljen hans er til å forkate forholdet må også vurderes..  noen klarer ikke løsrive seg fra voldelige partnere... Er det fysisk vold bør partneren anmeldes også

Anonymkode: faab0...76b

Ts her.

Ja, akkurat barnet bekymrer meg… Viljen hans er til å forlate forholdet = 0. Jeg opplever han som sagt hjernevasket. Er det noen her som har erfaring med hvordan man får folk i kontrollerende forhold til å våkne? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her.

Ja, akkurat barnet bekymrer meg… Viljen hans er til å forlate forholdet = 0. Jeg opplever han som sagt hjernevasket. Er det noen her som har erfaring med hvordan man får folk i kontrollerende forhold til å våkne? 

Dette er vanskelig, særlig når du ikke får snakket med han. Jeg vet ikke selv hvordan man gjør det. Men det finnes dem som vet noe om disse tingene, som f.ex. sektekspert Steven Hassan: https://freedomofmind.com/resource-links/frequently-asked-questions-faq/ Kanskje det er noe du kan lese deg til på siden hans.
Anita Sweeney som snakker om narsissister vet kanskje noe også, kanskje du kan spørre henne om hun har videoer/blogginnlegg eller bøker der hun adresserer det: https://frilanser.tjenester.org/

Det er de med denne typen kompetanse du må se etter, de som snakker om kontrollerende forhold, som både sekter og forhold med narsissister er. Disse to tingene er veldig like, og sektledere (narsissister) og kontrollerende partnere (narsissister) bruker de samme taktikkene for å få noen til å bli. Så jeg vil anbefale å studere begge disse tingene.

Noe som hjalp meg med å våkne fra et kontrollerende forhold med en venn, var at jeg leste om Osho fra noen som hadde vært tett på han. Boka som jeg tilfeldigvis kom over heter Death Comes Dancing beskrev faktisk den kontrollerende adferden til vennen min. Så kanskje det å anbefale noe sånt kan hjelpe. Jeg tenker på The Vow på Netflix f.ex., som handler om en kontrollerende sekt. Om du anbefaler den bare som "underholdning", altså urelatert til forholdet, så han ikke skjønner sammenhengen, så kanskje det kan så et frø om han ser den. Kanskje også Sweeney og Hassan vet om et eller annet "underholdende" som man kan anbefale uten å vekke mistanke. 
Det man i alle fall ikke må gjøre er å mase om hvor grusom dama er og at de må komme seg ut osv. Det gjør bare at de biter seg enda hardere fast i narrativet til den kontrollerende parten, og at de fjerner seg fra deg. Så man må finne lure måter å så små frø på, uten at jeg selv vet hvordan man gjør det..

Anonymkode: 10d1b...5e5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en venn som er i et langvarig og svært kontrollerende forhold med en samboer som er sykelig sjalu. De har et lite barn sammen. Samboer har full kontroll på telefonen hans (inkludert jobb-epost), avhører han når han har vært borte, bestemmer hvem han kan omgås, og følger noen ganger etter han for å sjekke hva han gjør og hvem han prater med. Jeg er bekymret!

Etter en krangel med samboer for en stund siden, har han ikke lenger lov til å ha kontakt med meg. Jeg vet ikke hva som ble sagt dem imellom, bare at han plutselig blokkerte meg over alt og sendte meg en melding med trusler om hva som ville skje om jeg allikevel tok kontakt.

Jeg har såvidt snakket med ham etter dette, men når ikke igjennom. Han virker hjernevasket og forsvarer samboeren sin i et og alt. Det er tydelig at dette er noe hun har bestemt. Vi skal ikke lenger være venner, sier han.

Det er en stor sorg for meg å miste vennskapet, men det er ikke noe jeg får gjort. Jeg er imidlertid bekymret for vennen min, som ser stadig mer ut som en skygge av seg selv hver gang jeg ser han. 

Er det allikevel noe jeg kan gjøre for å hjelpe han? 

Meld en bekymringsmelding til barnevernet. Er det noe du har hørt som kan skrives der ang f.eks sinnet til moren ? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du til fastlegekontoret som han har? Jeg ville ha meldt bekymring til hans lege og barnevernet. Tenker at barnet lider under dette også. 

Anbefaler deg å se dokumentaren: «My Wife, My Abuser» på TV2 Play, der mannen ble grovt mishandlet av sin kone.

Anonymkode: 7e7ec...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill. Skal se og lese meg opp!

Har tenkt på barnevernet, men jeg har ikke grunn til å tro annet enn at det får dekket de grunnleggende behovene sine. Det blir noe annet når barnet blir stort nok til å oppfatte dynamikken mellom foreldrene. 

Fastlegen, hm.. jeg vet ikke navnet. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...