AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Hei, kanskje litt dumt spørsmål. Men finner ikke ut av det. Byttet jobb i fjor midt i året. Ser inne på skatteetaten under den gamle arbeidsgiver at det står feriepenger 40.000. Er det dette jeg får utbetalt? Jeg får de utbetalt i år? Eller er det fjoråret? Og fikk de ikke i fjor når jeg sluttet, slik at jeg slapp og skatte for dette. Tjente 317.000 der før jeg sluttet om det har noe å si. Og det er 12% av feriepengene. Anonymkode: 19b78...96a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, kanskje litt dumt spørsmål. Men finner ikke ut av det. Byttet jobb i fjor midt i året. Ser inne på skatteetaten under den gamle arbeidsgiver at det står feriepenger 40.000. Er det dette jeg får utbetalt? Jeg får de utbetalt i år? Eller er det fjoråret? Og fikk de ikke i fjor når jeg sluttet, slik at jeg slapp og skatte for dette. Tjente 317.000 der før jeg sluttet om det har noe å si. Og det er 12% av feriepengene. Anonymkode: 19b78...96a Obs, du slipper IKKE å skatte av feriepengene selv om de utbetales i år. Det er viktig at du beregner de inn i årets inntekt så du ikke får smell neste år. Anonymkode: 55aa2...c08 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Obs, du slipper IKKE å skatte av feriepengene selv om de utbetales i år. Det er viktig at du beregner de inn i årets inntekt så du ikke får smell neste år. Anonymkode: 55aa2...c08 Skattes det av feriepengene? Trekkes det vanlig skatt? Anonymkode: 19b78...96a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai Feriepenger er som hovedregel fritatt for forskuddstrekk. Det betyr at du ikke skal trekke skatt av disse når de utbetales. Feriepengene er likevel skattepliktig inntekt for mottakeren, og med i grunnlaget for beregning av skatten for inntektsåret. Det som vanligvis skjer er at det trekkes litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, slik at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. Altinn - Feriepenger Anonymkode: afc23...a9a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feriepenger er som hovedregel fritatt for forskuddstrekk. Det betyr at du ikke skal trekke skatt av disse når de utbetales. Feriepengene er likevel skattepliktig inntekt for mottakeren, og med i grunnlaget for beregning av skatten for inntektsåret. Det som vanligvis skjer er at det trekkes litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, slik at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. Altinn - Feriepenger Anonymkode: afc23...a9a Nettopp, der fant du svaret selv. 😊 Anonymkode: 55aa2...c08
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp, der fant du svaret selv. 😊 Anonymkode: 55aa2...c08 Jeg er ikke TS Anonymkode: afc23...a9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå