Gå til innhold

Kaker og antall mennesker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha et selskap der det serveres bakst og kaker, ikke middag. Det blir 15 voksne og 8 barn i alder 3-12. 

Kake 1, 10 stykker 

Kake 3, 25 cm kakeform

Pavlova 

Langpannekake 

Klippekrans

Holder det?

Anonymkode: 1e996...05d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det. Sett frem bær, frukt og kanskje noe sjokolade på siden.

Anonymkode: ea4e6...6e2

Skrevet

Det holder i massevis i min familie/vennekrets. Folk spiser seg ikke stappmett på kake. 

AnonymBruker
Skrevet

Det holder. Men hadde laget en stor pavlova for den forsvinner ofte veldig raskt 😊

Anonymkode: b2ac5...e8d

Skrevet

Etter sunnmørsk standard har du for få kaker. 23 mennesker så er minstekravet 8 kaker, men du må gjerne ha minst 12

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette kommer helt an på hvor en bor, som annen sier, samt familien, og om det er servert ordentlig mat først. Det er også litt hold i klippekrans. Min mor går ofte for noe gjærbakst siden det er det litt mat i. Langpannekake har også mange stykker, og regner med en av de er sjokoladekake eller annen kake barna liker godt, og da går de gjerne for den. 

Fem kaker burde holde, i hvert fall når det er større kaker, og en av dem er gjærbakst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 14.5.2025 den 21.51):

Det holder i massevis i min familie/vennekrets. Folk spiser seg ikke stappmett på kake. 

Jo? Det er det da velidig mange som gjør? 

Det ts beskriver er alt for lite for et Vestlandsk selskap ihvertfall. Kakebor skal bugne - og gjester tilbys å ta med restene hjem. 

Jeg er klar over at på Østlandet er man som regel kjempekjip med kakene - sist jeg var i komfirnasjon der var jeg helt flau på vertenes vegne da jeg så kakebordet - men så så jeg jo at de østlandske gjestene tok 1-2 pittesmå stykker - overhodet ikke sånn man spiser kaker her jeg bor. 

Anonymkode: 26b0d...d2a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det ts beskriver er alt for lite for et Vestlandsk selskap ihvertfall. Kakebor skal bugne - og gjester tilbys å ta med restene hjem. 

Jeg er klar over at på Østlandet er man som regel kjempekjip med kakene - sist jeg var i komfirnasjon der var jeg helt flau på vertenes vegne da jeg så kakebordet - men så så jeg jo at de østlandske gjestene tok 1-2 pittesmå stykker - overhodet ikke sånn man spiser kaker her jeg bor. 

Her er det fokus på mat og drikke. Kaker er helt uinteressant. 

AnonymBruker
Skrevet
Bondenisse skrev (På 14.5.2025 den 22.01):

Etter sunnmørsk standard har du for få kaker. 23 mennesker så er minstekravet 8 kaker, men du må gjerne ha minst 12

Mangler også lefser og søst, så kvalifiserer ikke uansett. 

Anonymkode: 52c60...7a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da ville jeg heller tatt en runde med mine egne holdninger...

Nå er jeg fra nord da, delvis oppvokst i midtnorge, og jobber i konditori. Når vi planlegger kakebord, så planlegger vi ut fra antall gjester. Det skal selvsagt ikke være for lite, men det skal heller ikke være for mye. Mine vestlandske kolleger er enig, det er flaut om man har feilberegnet så mye at det er store mengder igjen. For en del år siden var det mer vanlig at man så på overflod på kakebord som noe positivt, men holdningene til det har endret seg kraftig de siste 5-10 årene, hvor mange har fokus på matsvinn, og kosthold. Det er stadig sjeldnere noen gjester ønsker ha med masse kaker hjem.

Anonymkode: a9d1b...bcc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...