Gå til innhold

Barna får ikke vanlig pølse på skolen - er dette normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis ungen din må ha svinepølser får du sende med ferdig stekt/trekt i mattermos da. Av alle ting man skal reagere på. 🙄

Anonymkode: 0b9ee...263

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss for barna helt vanlige grillpølser av svin. De få, snakk om 2-3 som ikke spiser svin får halal/kylling pølse. Alt grilles på samme bål. På sommeravslutningen tar alle med valgfri grillmat og griller på samme grill. Dette er forøvrig en skole 20 min fra Oslo. Men som du sikkert skjønner er majoriteten her etnisk norske eller europeiske. Jeg regner med at majoriteten på skolen barnet ditt går på er muslimer, derfor har de tatt hensyn som kun kyllingpølser og vegetar til de som ikke spiser kjøtt? 

Jeg er klar over at dette ikke er mulig for alle, men jeg og mannen flyttet bevisst til det nabolaget vi bor i nå pga barneskolen og miljøet her. 

Vi er forøvrig asiatiske annengenerasjons innvandrere, jeg og mannen min. Men vi er ikke muslimer. Vi har ikke noe imot muslimer, men føler det for langt når situasjoner du beskriver oppstår. Greit nok at skolen serverer kun kylling og vegetar, men man bør få ha med vanlige grillpølser med svin hjemmefra. 

Anonymkode: c9897...da5

Majoriteten på skolen er etnisk norske eller fra andre europeiske land der svin er helt vanlig mat. 

Anonymkode: 36e2e...55c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at kjøtt og vegetar grilles på samme grill? Mulig de grillet hver for seg, eller starter med vegetar også kylling. 

Anonymkode: e72c6...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at kjøtt og vegetar grilles på samme grill? Mulig de grillet hver for seg, eller starter med vegetar også kylling. 

Anonymkode: e72c6...cf9

Så da kan de grille vegetar først, så kylling, og så svin, eller hva? 

Anonymkode: 075a4...9ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, TS! Grillpølser er jo i utgangspunktet laget av svin, og det absolutt mest vanlige og beste etter min smak.

Jeg vet at de få (ihvertfall herover) ikke vil spise pølser som blir lagt på samme sted som pølser de kan spise, men da holdes det atskilt.

Jeg regner med at dere er så mange at man ihvertfall trenger to griller, og da er jo problemet løst?

Anonymkode: 3a08a...07f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn skal grille med klassen. Skolen har bestemt at de får ikke vanlig pølse, kun kyllingpølse og vegetar. 

Mitt barn får heller ikke ta med vanlig pølse fordi den inneholder svin, og ikke kan ligge på grillen. (kyllingpølsene får ligge på samme grill som vegetarpølsene.)

Er dette normalt? Det er fint at skolen serverer et substitutt (vegetar pølse) men jeg skjønner ikke hvorfor de skal fjerne vår tradisjonelle mat og servere to ulike substitutter. Vi bor på Østlandet, svin er en del av matkulturen vår. 

M65: Skal alle komme med sin mat og sine ønsker og skolen stiller grill? I så fall griller alle hva man vil på skolens grill eller skolen griller det barna kommer med.
Skal skolen stille grill og grillmat så må man forvente at skolen stiller med grillmat - ikke gress og pølser som ikke er pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn skal grille med klassen. Skolen har bestemt at de får ikke vanlig pølse, kun kyllingpølse og vegetar. 

Mitt barn får heller ikke ta med vanlig pølse fordi den inneholder svin, og ikke kan ligge på grillen. (kyllingpølsene får ligge på samme grill som vegetarpølsene.)

Er dette normalt? Det er fint at skolen serverer et substitutt (vegetar pølse) men jeg skjønner ikke hvorfor de skal fjerne vår tradisjonelle mat og servere to ulike substitutter. Vi bor på Østlandet, svin er en del av matkulturen vår. 

Sikker på at kyllingpølsene er halal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på skolen griller vi vanlige pølser pluss vegetar, på samme grill. Det går fint!

Anonymkode: b1d4a...1a4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn gikk på en stor barneskole på Østlandet, der var all mat på skolekjøkkenet (mat og helse) halal. Det syns jeg var mer spesielt, jeg er ikke så begeistret for den slaktemetoden. Men, gadd ikke akkurat å hisse meg opp over det heller. 

Anonymkode: 2608f...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gangen det arrangeres felles pølsespising på skolen jeg jobber på, så blir det kyllingpølse. Ikke fordi vi skal være så inkluderende, men fordi det er mest praktisk når det er noen blant oss som ikke vil spise det. Hvis vi skal skille mellom det så vil det 1) få muslimene til å føle seg spesielle og annerledes enn de andre (i negativ forstand) , 2) føre til et logistisk mareritt når noen må undersøke hvor mange i hver klasse det er som skal ha annen pølse enn de alle fleste og 3) være kjempevanskelig å holde koll på hvilke pølser som er hva når de legges på grillen. Så derfor. Hvis dette blir ugreit for noen, så får de ha med matpakke da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (1 minutt siden):

Den ene gangen det arrangeres felles pølsespising på skolen jeg jobber på, så blir det kyllingpølse. Ikke fordi vi skal være så inkluderende, men fordi det er mest praktisk når det er noen blant oss som ikke vil spise det. Hvis vi skal skille mellom det så vil det 1) få muslimene til å føle seg spesielle og annerledes enn de andre (i negativ forstand) , 2) føre til et logistisk mareritt når noen må undersøke hvor mange i hver klasse det er som skal ha annen pølse enn de alle fleste og 3) være kjempevanskelig å holde koll på hvilke pølser som er hva når de legges på grillen. Så derfor. Hvis dette blir ugreit for noen, så får de ha med matpakke da? 

Vel, du glemmer vegetarianerene. Anbefaler pinnebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, du glemmer vegetarianerene. Anbefaler pinnebrød. 

Vi har ingen vegetarianere på skolen vår. Hvis det blir aktuelt, fikser vi helt sikkert noe til den ene som er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt må gå begge veier. Skolen får sette opp en grill til. Deres ide med pølse tur da får de ta jobben med alle typer pølser også…

Anonymkode: 04b49...75d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig på skolen her. Jeg er så glad for at de kan klare å inkludere alle.

Jeg anser ikke kyllingpølser som et substitutt. Vi er ateister og foretrekker kyllingpølsene om vi absolutt skal ha pølser.

Anonymkode: 7bc2d...dce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da også noe å lage et problem av. Jeg aner ikke hva slags pølser skolen serverer ungene her engang, kan godt være det bare er kyllingpølser. Yngste liker ikke pølser engang og spiser ofte bare pølsebrød med ketchup i slike tilfeller. Det lever vi helt greit med.

Anonymkode: edcec...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Middag hjemme hos deg = du bestemmer

Skolen skal grille: skolen bestemmer hva som skal på grillen.

Case closed.

Anonymkode: b46e4...c48

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig at de kjøper inn pølser og at du bare klager da. Du kan jo sende med vanlig matpakke. 

Anonymkode: 04b73...093

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på skolen og hvilke elever som går der. Hvis det er mange med utenlandsk bakgrunn og eller veganere, er jo det en grei løsning, logistikken blir jo noe enklere for arrangøren vil jeg tro..? En tåler å spise kyllingpølser en gang i året, eller...?

Anonymkode: ef06a...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette virkelig noe nytt? 
Vi hadde det sånn pga en muslim i klassen for 25 år siden.

Vi overlevde helt fint. 

Anonymkode: 3b42a...969

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så teit. Er det skolen eller de som ikke spiser svin som har bestemt dette? I klassene til barna mine er det to muslimer i hver av klassene. De får servert kyllingpølser og de andre barna får vanlige pølser. Forstår ikke problemet til skolen din, så lenge de klarer å skille kyllingpølsene fra pølsene med svin. Og grill svinepølsene før kyllingpølsene hvis de ikke kan ligge på samme grill. Noe som for meg i hvertfall høres helt hysterisk ut! 

Så ja, jeg hadde nok reagert som deg. 

Anonymkode: ddf60...6a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...