Gå til innhold

Barna får ikke vanlig pølse på skolen - er dette normalt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal grille med klassen. Skolen har bestemt at de får ikke vanlig pølse, kun kyllingpølse og vegetar. 

Mitt barn får heller ikke ta med vanlig pølse fordi den inneholder svin, og ikke kan ligge på grillen. (kyllingpølsene får ligge på samme grill som vegetarpølsene.)

Er dette normalt? Det er fint at skolen serverer et substitutt (vegetar pølse) men jeg skjønner ikke hvorfor de skal fjerne vår tradisjonelle mat og servere to ulike substitutter. Vi bor på Østlandet, svin er en del av matkulturen vår. 

Anonymkode: 36e2e...55c

• Liker 21
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skolen velger selv hva de serverer. Og de ønsker ikke medbrakt mat? Forståelig hvis dette er tilfellet. 

Hvis alle skal ha med sine egne pølser tenker jeg Skolen ikke har noe med det

Anonymkode: 92cf5...efa

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å de med allergi for kylling?

Anonymkode: 914fe...936

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Temmelig standard at de kun kjører kyllingpølser når de kjøper inn. Når det gjelder pølsegrilling der vi stiller med pølser harxskolen aldri hatt noe å si om hva slags. Dette er Oslo øst så det mangler ikke på barn som ikke spiser svin. 

Anonymkode: 7cb10...141

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ening at det er teit at man ikke ta med venlige pølse rmen det er heller ikke krise og spise kylling pølser som er sunnere

Anonymkode: 928ff...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting….de får vel spise svin hjemme da. Om det er så viktig med det svinekjøttet.

Anonymkode: dadba...a13

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De kan grille pølsene oppå sølvpapir evt. Hele familien min er muslimer (ikke jeg).

Anonymkode: b4644...0e7

• Liker 6
Skrevet

Flott at det finnes alternative..men ar de ikke kan ligge ved siden av hverandre er nå ekstremt... Dette er jo med religion å gjøre 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (8 minutter siden):

Flott at det finnes alternative..men ar de ikke kan ligge ved siden av hverandre er nå ekstremt... Dette er jo med religion å gjøre 

Jøder kan ikke spise mat som er tilberedt på samme grill som svin, og mange andre regler rundt mat som ikke skal tilberedes i samme del av kjøkkenet.

Likevel, jeg ser ikke problemet.  Skolen stiller med to typer pølse. De som ikke vil ha, står over. Det blir vanskelig hvis flere barn i tillegg skal tilberede egen mat innimellom det skolen tilbyr.

Anonymkode: 3d965...36b

• Liker 6
Skrevet

Aldri hørt, bor sentralt i Oslo hvor skolene er 50/50 etnisk norsk og div innvandrerbakgrunn. 
Har musiimer i klassen og litt div allergier. 

Ta med selv = ta med selv, ingen føringer. 

Men vi fikk føring i bhg på å ikke ta med egg eller nøtter da et barn var så ekstremt allergisk at hun kunne risikere død av å få det i seg. Så den var grei. 

Jeg respekterer ved å ikke servere svin, men helt ærlig talt gir jeg blanke fasans i om noe stekes på samme sted ovenfor en veganer eller noen som spiser halal.

Skjærer derimot ikke mitt brød på fjøla til noen med cøliaki. Allergi er jeg strikt på. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det skolen som står for maten, eller skal elevene ha med egne pølser? Hvis det siste er tilfellet, synes jeg ikke skolen skal legge seg opp i hva folk har med seg. Det har jeg heller aldri opplevd at de gjør, bare så det er sagt. Hvis det er skolen som kjøper inn mat til alle, må de nesten bestemme hva de serverer. De dropper vel svinepølser fordi de tenker at det er enklest. Jeg tror ikke ungene akkurat tar skade av å spise kyllingpølser framfor svinepølser en dag, men samtidig blir jeg irritert over hvor mye hensyn det skal tas til ulike særheter (religion og selvpålagte restriktive kosthold som vegetarianisme/veganisme), spesielt fordi det faktisk er foreldrene som har valgt å være muslimer eller veganere, og ikke ungene. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøder kan ikke spise mat som er tilberedt på samme grill som svin, og mange andre regler rundt mat som ikke skal tilberedes i samme del av kjøkkenet.

Likevel, jeg ser ikke problemet.  Skolen stiller med to typer pølse. De som ikke vil ha, står over. Det blir vanskelig hvis flere barn i tillegg skal tilberede egen mat innimellom det skolen tilbyr.

Anonymkode: 3d965...36b

Så da kan skolen stille med to typer pølser, svin og vegetar, og de som ikke vil ha kan stå over, ikke sant?

Anonymkode: 075a4...9ad

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da kan skolen stille med to typer pølser, svin og vegetar, og de som ikke vil ha kan stå over, ikke sant?

Anonymkode: 075a4...9ad

Ja men hvorfor skal de stille med svin når man vet det utelukker mange barn? De vil jo ikke være kjipe med ungene. 

Anonymkode: 502c6...d05

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skolen velger selv hva de serverer. Og de ønsker ikke medbrakt mat? Forståelig hvis dette er tilfellet. 

Hvis alle skal ha med sine egne pølser tenker jeg Skolen ikke har noe med det

Anonymkode: 92cf5...efa

Det er jo ikke poenget her, men at de sier at pølser av svin ikke er lov…. Jeg spiser ikke kylling og er ikke så glad i vegetarpølser. Hvem skal da bestemme at jeg ikke får mat? 

Anonymkode: 81eee...b34

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mitt barn skal grille med klassen. Skolen har bestemt at de får ikke vanlig pølse, kun kyllingpølse og vegetar. 

Mitt barn får heller ikke ta med vanlig pølse fordi den inneholder svin, og ikke kan ligge på grillen. (kyllingpølsene får ligge på samme grill som vegetarpølsene.)

Er dette normalt? Det er fint at skolen serverer et substitutt (vegetar pølse) men jeg skjønner ikke hvorfor de skal fjerne vår tradisjonelle mat og servere to ulike substitutter. Vi bor på Østlandet, svin er en del av matkulturen vår. 

Anonymkode: 36e2e...55c

Litt spesielt. De kunne fint hatt  vanlige svinepølser i tillegg til kyllingpølser for muslimer og vegetarpølser for vegetarianere. Det virker som det er noe de gjør for å please minoriteten for majoriteten kan jo i teorien spise alt, men her har det gått litt for langt. Nesten rart de ikke safer på å servere kun veganske pølser.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss for barna helt vanlige grillpølser av svin. De få, snakk om 2-3 som ikke spiser svin får halal/kylling pølse. Alt grilles på samme bål. På sommeravslutningen tar alle med valgfri grillmat og griller på samme grill. Dette er forøvrig en skole 20 min fra Oslo. Men som du sikkert skjønner er majoriteten her etnisk norske eller europeiske. Jeg regner med at majoriteten på skolen barnet ditt går på er muslimer, derfor har de tatt hensyn som kun kyllingpølser og vegetar til de som ikke spiser kjøtt? 

Jeg er klar over at dette ikke er mulig for alle, men jeg og mannen flyttet bevisst til det nabolaget vi bor i nå pga barneskolen og miljøet her. 

Vi er forøvrig asiatiske annengenerasjons innvandrere, jeg og mannen min. Men vi er ikke muslimer. Vi har ikke noe imot muslimer, men føler det for langt når situasjoner du beskriver oppstår. Greit nok at skolen serverer kun kylling og vegetar, men man bør få ha med vanlige grillpølser med svin hjemmefra. 

Anonymkode: c9897...da5

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke problemet jeg da.. 

Som lærer pleier jeg å grille de til som spiser halal først. Så steiker jeg svinepølsene. 

Under bålsesong griller alle samtidig med spyd. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemet jeg da.. 

Som lærer pleier jeg å grille de til som spiser halal først. Så steiker jeg svinepølsene. 

Under bålsesong griller alle samtidig med spyd. 

Dette er en god løsning. Men lar det seg ikke gjøre synes jeg det er helt greit å respektere at svinepølser ikke kan tas med. De fleste norske barn spiser svinepølser så det tyter ut av ørene på dem. En dag uten svinepølse kan de klare, uten at det går på akkord med deres eller foreldrenes stolthet. De finnes de som verken liker svine-, kylling- eller vegetarpølse. De tar kanskje med brødskiver? Det får svine-entusiastene gjøre også.

Anonymkode: d153e...1df

AnonymBruker
Skrevet

Tror at dette er en veldig spesiell skole? Aldri hørt om hos mine barn, hverken i barnehage, på skole, eller i bursdager.

Anonymkode: f6c12...847

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...