Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #21 Skrevet 15. mars 2006 Er det urbant å si "kuer" mens det er ruralt å si "kyr"?
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #22 Skrevet 15. mars 2006 Vi sier kuer i Oslo og omegn, så der er Lise helt korrekt.
Gjest gjesta Skrevet 15. mars 2006 #23 Skrevet 15. mars 2006 Tråden er ryddet for personangrep. Mie (mod)
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #24 Skrevet 15. mars 2006 er det ikke "kuer" om det er en samling av - nettopp - kuer, mens det heter "kyr" dersom det også er okser, kviger, kalver etc? akkurat som det heter "damer" om det bare er kvinner i en forsamling og "folk" dersom det er menn og barn der også? sånn er det iallefall der jeg kommer fra (Lillehammer) selvfølgelig mulig jeg er feilopplært, jeg er bybarn og har knapt tatt på en ku.
strilen Skrevet 16. mars 2006 #25 Skrevet 16. mars 2006 Herrefred, det er jo helt uvesentlig om det er det ene eller det andre, det er jo poenget i stripen som betyr noe, mener nå jeg.
-Fisken- Skrevet 16. mars 2006 #26 Skrevet 16. mars 2006 Det er en tegneserie, ikke en politisk tekst! Snakk om å ha litt for lite å irritere seg over I en snakkeboble kunne det også vært skrevet " Jæi ær gla i kuer" ettersom det er, altså muntlig tale som Grønska nevnte.
Gjest gaja ii Skrevet 16. mars 2006 #28 Skrevet 16. mars 2006 Er det urbant å si "kuer" mens det er ruralt å si "kyr"? ← er nok det. eller for å si det på en annen måte; de som veit hva ei ku er sier kyr, mens de som bare har sett dem på bilder sier kuer
Impala Skrevet 17. mars 2006 #29 Skrevet 17. mars 2006 eller for å si det på en annen måte; de som veit hva ei ku er sier kyr, mens de som bare har sett dem på bilder sier kuer ← Vet nå ikke helt det da. Er jo fra "landet" selv, og har sett mange kuer i mitt liv, og jeg har alltid sagt kuer, ikke kyr. Men mulig jeg er litt rar da
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #30 Skrevet 18. mars 2006 kuer; substantiv hunkjønn, flertall, ubestemt form (www.dokpro.uio.no)
Dru Skrevet 18. mars 2006 #31 Skrevet 18. mars 2006 Hehe, i skriftlig form er kuer og kyr sidestilt. Jeg må jo være helt på tur siden jeg sier ei kyr, kyra, kydna, kydnan.
Crazee Skrevet 18. mars 2006 #32 Skrevet 18. mars 2006 er det ikke "kuer" om det er en samling av - nettopp - kuer, mens det heter "kyr" dersom det også er okser, kviger, kalver etc? ← Hokjønnet av arten: Kuer eller kyr Hankjønnet av arten: Okser Arten under eitt: Storfe, kveg. Familie: Oksedyr Sånn grovt oppsummert.
Litago Skrevet 18. mars 2006 #33 Skrevet 18. mars 2006 Kuer har sjarm, kyr står på et jorde og tygger drøv.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #34 Skrevet 19. mars 2006 Det heter da kuer, ikke kyr... Hvem i alle dager sier kyr, det høres dumt ut.. ← Altså - lær å bøye verb da.. En ku, den kua, alle kuene?? Næh.. altså.. Ei ku, den kyra, fleire kyr og alle kyrne... Blæ!!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #35 Skrevet 20. mars 2006 Altså - lær å bøye verb da.. En ku, den kua, alle kuene?? Næh.. altså.. Ei ku, den kyra, fleire kyr og alle kyrne... Blæ!! ← Den kyra? Gi deg'a... Ei ku, kua, flere kyr, kyrne. Eller: Ei ku, kua, flere kuer, kuene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå