Anonyme Lina Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai (endret) Hei, Jeg er en ung kvinne i midten av 20-årene. I fjor leverte jeg bacheloren min, og begynte 100% i barneverntjenesten i høst. Jeg strever veldig med å stå i jobb, jeg har null overskudd til sosialt liv utenom jobben, og føler dagene går i å dra på jobb, trene, få i meg noe mat og sove. Jeg er introvert, blir sliten av mye menneskekontakt, strever med samarbeid, kritikk og har behov for forutsigbarhet, kontroll og faste oppgaver for å fungere godt. Jeg har dermed tenkt at jeg ikke passer i jobben jeg har nå, noe som føles ganske kjipt, da jeg for det første har tre år studielån, og jeg tenkte at dette var drømmejobben. Praksissjokket ble for stort. Jeg har søkt meg inn på økonomistudie nå til høsten, men ønsker i utgangspunktet ikke å ta opp mer i studielån.. Jeg kjøpte meg leilighet nå i januar, etter å ha eid med min ekskjæreste i flere år år. Jeg kan derfor heller ikke tape så mye i inntekt, da jeg har faste utgifter. Jeg søker etter råd og tips til noen som har vært i samme posisjon som meg. Jeg har bedt om legetime for henvisning (da jeg har flere i familien med ADHD og/eller Autisme), samt at jeg kjenner behov for sykmelding (men redd for å be om det, da jeg har blitt avvist tidligere). Tusen takk for alle råd og tips ❤️ Endret 14. mai av Anonyme Lina 2
Akkar Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Den første jeg ville snakket med var lederen din. Fortell hvordan du har det, kanskje mulighet for mer kontorarbeid? Jobber selv som lærer og det tok et par år før jeg fikk "roen" å ikke bruke alle kreftene og antennene hele tiden. Kanskje en time med coatch kan være nyttig? Ville prøvd litt til før du gir opp? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai Sykemeldt fordi du har valgt feil retning og føler dagene går i jobb, trening, spising og soving uten å ha energi til å være sosial? Ikke rart velferdsstaten er i ferd med å gå under. Snakk med sjefen om mer kontorarbeid, gå ned i stilling, studer noe annet deltid ved siden av jobb, eller ta mer studielån. Syk er du jo ikke. Anonymkode: ef780...0e8 13 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai Det er mange jobber du kan ha som barnevernspedagog utenfor barnevernstjenesten. Kan være det er enklere å jobbe et annet sted, selv om det ofte vil være menneskelig kontakt der i de fleste jobbene innenfor sosialt arbeid. Men barnevernstjenesten er tøff å jobbe i og passer ikke for alle. Og når du uansett skal ta ny utdanning kan du jo også søke deg jobber utenfor fagfeltet, selv om det selvsagt er dårligere betalt enn en stilling som krever bachelor. Har du noen arbeidserfaring fra før av hvor du ikke har merket så mye til disse utfordringene? Anonymkode: 43e2a...3c3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai Anonyme Lina skrev (1 time siden): Hei, Jeg er en ung kvinne i midten av 20-årene. I fjor leverte jeg bacheloren min, og begynte 100% i barneverntjenesten i høst. Jeg strever veldig med å stå i jobb, jeg har null overskudd til sosialt liv utenom jobben, og føler dagene går i å dra på jobb, trene, få i meg noe mat og sove. Jeg er introvert, blir sliten av mye menneskekontakt, strever med samarbeid, kritikk og har behov for forutsigbarhet, kontroll og faste oppgaver for å fungere godt. Jeg har dermed tenkt at jeg ikke passer i jobben jeg har nå, noe som føles ganske kjipt, da jeg for det første har tre år studielån, og jeg tenkte at dette var drømmejobben. Praksissjokket ble for stort. Jeg har søkt meg inn på økonomistudie nå til høsten, men ønsker i utgangspunktet ikke å ta opp mer i studielån.. Jeg kjøpte meg leilighet nå i januar, etter å ha eid med min ekskjæreste i flere år år. Jeg kan derfor heller ikke tape så mye i inntekt, da jeg har faste utgifter. Jeg søker etter råd og tips til noen som har vært i samme posisjon som meg. Jeg har bedt om legetime for henvisning (da jeg har flere i familien med ADHD og/eller Autisme), samt at jeg kjenner behov for sykmelding (men redd for å be om det, da jeg har blitt avvist tidligere). Tusen takk for alle råd og tips ❤️ Da må du jobbe og studere parallelt. Du må nok jobbe 60-80% for å klare husleie og lån + andre utgifter, og hvis du klager nå på at du ikke har mye overskudd utenom jobb og trening, noe som faktisk er helt vanlig, vil du ikke få mer overskudd av å jobbe og studere parallelt. Men det største problemet her er at du trenger en reality check: «Velkommen til voksenlivet, gen Z!» Det er sånn det er å være voksen. Og uansett hvilken jobb du får, vil du få et praksissjokk i starten som vil gå seg til. Du har kun vært i jobb et halvt år og kan ikke gi deg ved første tegn på motgang. Du må stå i det litt til. Men dette er faktisk et litt gen z problem i yrkeslivet å tro at jobben skal være supergivende hver eneste dag, hvis ikke, gidder en ikke jobbe der lenger. Men sånn fungerer ikke voksenlivet. Det er kjipe dager og gode dager. Og det er ikke sånn at alle har masse overskudd etter jobb. De fleste drar faktisk bare rett hjem, lager middag og ser på tv og møter folk i helgene eller noen ukedager iblant, og noen trener et par ganger i uka etter jobb og møter venner i helgene. Å jobbe og trene hver dag + møte venner er noe de færreste har overskudd til. Anonymkode: 944bf...30f 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai Hvis tjenesten deres er delt inn i ulike avdelinger, så kan det kanskje være lettere for deg på en annen avdeling? F.eks jobbe med oppfølging av fosterhjem istedetfor tiltakssaker. Ellers er det jo flere andre arbeidsplasser du kan få bruk for den bachelor-graden, så hvis du vet at dette ikke er oppstartsvansker, så kan du jo kikke på annonser/krav til utdanning og begynne å lete etter en ny arbeidsplass. Anonymkode: 63bb0...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Det du kjenner på er helt vanlig i barnevernstjenesten. Jeg jobber selv i barnevernstjenesten og har jobber i 12 år. De første årene var vanskelig, men så gikk det seg til Det du kjenner på betyr ikke nødvendigvis at du er uegnet. Kanskje du bør få oftere veiledning? Prosessveiledning er et gode man bør benytte til det fulle. Anonymkode: 0946c...279 4 1
Sukkerbunn Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai (endret) Ta ett år med dokumentasjonsforvaltning: Om studiet Gjennom dette nettstudiet kvalifiseres du til å håndtere informasjonsflyt og dokumentasjon i privat og offentlig sektor. Studiet er rettet mot deg som har noe erfaring: Det kan være arbeidspraksis fra arkivfeltet, erfaring med saksbehandling du ønsker å formalisere, eller du har studert og ønsker en introduksjon til dokumentasjonsforvaltning med din bakgrunn i barnevernet kan du etter det året kanskje få deg jobb i departementet/staten som sekretær/konsulen/rådgiver. da jobber du på kontor med mye selvstendig arbeid Endret 14. mai av Sukkerbunn 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Akkar skrev (2 timer siden): Den første jeg ville snakket med var lederen din. Fortell hvordan du har det, kanskje mulighet for mer kontorarbeid? Jobber selv som lærer og det tok et par år før jeg fikk "roen" å ikke bruke alle kreftene og antennene hele tiden. Kanskje en time med coatch kan være nyttig? Ville prøvd litt til før du gir opp? Er du medisinsk personell du som skriver dette? Det er opp til trådstarters lege å vurdere hva som er best for trådstarter. Det er å forvente at man skal ha overskudd til å leve livet. Man skal ikke ofre alt for jobben. Anonymkode: 0cf10...c22 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai Beklager feilsitering i forrige post, innlegg #9. Unnskyld. Anonymkode: 0cf10...c22
Akkar Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er du medisinsk personell du som skriver dette? Det er opp til trådstarters lege å vurdere hva som er best for trådstarter. Det er å forvente at man skal ha overskudd til å leve livet. Man skal ikke ofre alt for jobben. Anonymkode: 0cf10...c22 Trådstarter skrev at hun ønsket tips og råd.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai Min erfaring er at det lett tar ett år å bli vant med å jobbe fulltid 47 uker i året. Det er det folk rundt meg har sagt hvertfall, og det føltes slik. Mitt inntrykk av bvt er at det er mye rapportskriving så en del solojobbing blir det vel? Anonymkode: 40256...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai Hvorfor tror du økonomi er bedre? Ikke for å være kjip, men velkommen til arbeidslivet. Voksenlivet. Du kan ikke forvente forutsigbarhet til enhver tid, og du må forberede deg på å strekke deg langt. 8 timer av dagen stiller du for arbeidsgiver, de resterende 16 bestemmer du selv. 5 uker fri hvert år. De neste 50 årene. Du klarer å presse inn trening, det er det ikke alle som greier. Lykke til videre! Anonymkode: f8b3b...49d 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai Du kan be sjefen om å få gå ned i prosent eventuelt. Det er et krevende yrke og de burde vel strekke seg langt for de ansatte de har? Skader ikke å høre med sjefen din. Anonymkode: 4cb34...ff8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai Nå har ikke jeg erfaring fra BVT, men jeg husker jeg syntes det var et voldsomt sjokk å gå fra studentlivet til full jobb. Det ble en omstilling som tok lang tid for meg. Følte jeg mistet all frihet og at livet kun besto av jobb og forpliktelser. Det gikk seg til. Tok forresten master ved siden av full jobb, så slapp unna mer studielån etter bachelor. Ikke at det ga meg mer fritid mens det sto på, men det gikk på et vis det også. Anonymkode: d93c0...7e6 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai Nå har ikke jeg erfaring fra BVT, men jeg husker jeg syntes det var et voldsomt sjokk å gå fra studentlivet til full jobb. Det ble en omstilling som tok lang tid for meg. Følte jeg mistet all frihet og at livet kun besto av jobb og forpliktelser. Det gikk seg til. Tok forresten master ved siden av full jobb, så slapp unna mer studielån etter bachelor. Ikke at det ga meg mer fritid mens det sto på, men det gikk på et vis det også. Anonymkode: d93c0...7e6 1
RaggyReggie Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai Studielånet kan du bekymre deg for seinare! Å begynne på ei ny utdanning kan vere smart og kanskje rett, men eg ville nok tatt ein prat med leiaren og funne ut av om det kan gjerast nokre tilpassingar i arbeidadagen din. Gode tankar! 1
Sparkling_Pink Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai Mine råd: det er svært verdifullt å ha deg i barnevernstjenesten med potensiell AuDHD. Det er nyere forskning som viser at kommunikasjon på tvers av nevrotyper er da det oppstår problemer. En mengde av de familiene som får undersøkelsessaker åpnet har en eller flere med det samme. Det er for å skjære litt grovt på egenskapene mennesker med iboende sensitivitet og som misforstås mye oftere. Hva trenger du for å bli værende i jobben? At det tar tid å finne seg til rette i ny jobb er noe du kan ta inn over deg. Hva er det som gir deg energi - og får du plass til mer av dette i livet ditt? Dette virker litt på siden, men er veldig vesentlig i forhold til å beholde helsa god: dyrk de gode relasjonene, på privaten og på jobben. Ta vare på folk, finn små glimt av felleskap, humor og det å gjensidig sette pris på en annen. Og det er fullt mulig å redisponere de investeringene og den ressursbruken du har i dag, for å frigjøre tid, energi, penger eller annet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai Anonyme Lina skrev (3 timer siden): Jeg strever veldig med å stå i jobb, jeg har null overskudd til sosialt liv utenom jobben, og føler dagene går i å dra på jobb, trene, få i meg noe mat og sove. Du beskriver realiteten for veldig mange. Velkommen til voksenlivet.. 3 års studielån er ingenting. Ta et års studielån, og spar så mye du klarer, samtidig som du: Lei ut et rom i leiligheten. Få deg en deltidsjobb der du kan være vikar. Studer deltid. Eller heltid. Eller: Fortsett i jobben. De første årene er tøffe, uansett jobb, når man ikke er vant til det. Søk deg andre jobber innenfor fagfeltet. Hvis du nettopp i tillegg har gått igjennom samlivsbrudd, så er det kanskje helheten som har gjort deg sliten - trekk pusten, det er SNART sommerferie. Bruk den til å tenke igjennom hva du vil. Det er ikke farlig å ta tre år til med studielån - om det blir å gi deg en bedre hverdag etterpå. Anonymkode: 90534...2ad 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai #20 Skrevet 15. mai Ref. at du søkte på økonomistudiet (hvilket?) til høsten: Jeg må bare si at det er ikke nødvendigvis lettere å få jobb med "bare" en bachelor i økonomi om dagen. Det er så mange steder som tilbyr bachelor i økonomi og administrasjon, og kjempemange studenter som velger å ta denne utdanningen. For å få jobb må du nesten ha master, det er ikke lenger sånn det var før. Ville frarådet deg å studere noe nytt når du nærmest "må" ha master, men ikke ønsker å ta opp mer studielån og heller ikke stå i jobben du har. Anonymkode: 1046d...91c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå