Gå til innhold

Dere som har hatt barn gjennom ungdomsskolen og vgs i nyere tid, karakterer og kjønnsforskjeller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer? Tenker kjønnsforskjeller og trynefaktor?

Anonymkode: 2443c...300

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du på da? 

Det er vel større forskjell fra skole på skole. Det synes på karakterstatistikken at noen skoler er litt vel generøse med standpunktkarakterer. 

Anonymkode: e1702...1a0

Skrevet

Det er dessverre sånn at jenter får bedre karakterer basert på trynefaktor. Trist, men sant. Enda en ting som er med på å favorisere jenter i skolen og forsterke guttene som skoletapere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Statistisk: Jenter gjør det bedre enn gutter til eksamen. Det er neppe trynefaktor. 

Anonymkode: a0097...ce1

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn i 10. og en datter i 8. De har ganske like karakterer. Gjør det bra begge to. Den største forskjellen her i huset er at datteren vår stiller mye høyere krav til seg selv.. 

Anonymkode: 598a9...248

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker, men jeg har tvillinger og gutten hadde lavere karakterer enn jenta. Nå er han ferdig på yrkesskole og har fått 750000 i grunnlønn. Det vil nok tippe millonen ganske fort, for å jobbe er han flink til. Hun vet ennå ikke hva hun skal bli. 

Populær blant jenter er han også. 

Man kan selvfølgelig fortelle gutta at alt er fryktelig urettferdig, men vet ikke om det akkurat motiverer dem til utdanning. Jeg vil tro det motsatte. 

Anonymkode: 9aab0...414

• Liker 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg likte med ungdomskolen er at for hver innlevering eller prosjekt (som teller på karakteren) får de utdelt kriterier for karakterer. En slags mal de kan jobbe for. Så gjør du en god jobb og følger kriteriene, vil du få en god karakter. Her fikk man også vite i ettertid hva som manglet og hva som var bra..  Da er det vanskeligere å skylde på "dumme lærere" og trynefaktor. 

Anonymkode: cc32a...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Har gutt og jente, yngste går nå på videregående. Synes de har fått karakterer som fortjent. Og i de fagene de er like flinke i, så har de fått samme karakter. Yngste er gutt, og han synes han er privilegert som er en hvit mann. 

Anonymkode: 2f6c5...760

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En av hver her. Gode evner begge to. Jenta jobber godt med skolearbeid, gutten gjør minst mulig. Jenta ligger på 5/6, gutten 4/5. De får nok omtrent for innsatsen, tenker jeg 🙂

Anonymkode: 76433...e01

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenter tar mer ansvar, gutter slacker og vil ha det gøy. Så er det individuelle forskjeller, men generelt på gruppenivå er det sånn i dag.

Min datter har jobbet hardt hele veien, både med skole og inntekt ved siden av. Det er fornuftig, og samtidig har hun moro med venninner og hobbyer, men uten at det har gått utover langsiktig plan.

Gutter er på det jevne mer impulsive, kanskje, og bør støttes hjemme i å tenke mer langsiktig. Dette med trynefaktor er bare å glemme, kunnskapsnivået til eksamen viser jo at jentene skårer høyere der også, og til eksamener på universitetsnivå, til en viss grad. 

Anonymkode: 94108...2c8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Statistisk: Jenter gjør det bedre enn gutter til eksamen. Det er neppe trynefaktor. 

Statistisk: jenter gjør det marginalt bedre enn gutter på eksamen men har betydelig høyere standpunktkarakter. Du skal med andre ord være særdeles enkel for og ikke klare å innse at det er andre faktorer enn forskjell i ferdighet som påvirker standpunktkarakterene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (3 minutter siden):

Statistisk: jenter gjør det marginalt bedre enn gutter på eksamen men har betydelig høyere standpunktkarakter. Du skal med andre ord være særdeles enkel for og ikke klare å innse at det er andre faktorer enn forskjell i ferdighet som påvirker standpunktkarakterene. 

Ja, det kan være oppførsel. Jenter er hyggeligere, mer pliktoppfyllende, forstyrrer mindre i timen, hører på læreren. Hvis du kaller det for trynefaktor, så greit nok. Hvorfor vil du diskutere noe der du har konkludert med svaret, og kaller noen som svarer deg «særdeles enkle»? 

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan være oppførsel. Jenter er hyggeligere, mer pliktoppfyllende, forstyrrer mindre i timen, hører på læreren. Hvis du kaller det for trynefaktor, så greit nok. Hvorfor vil du diskutere noe der du har konkludert med svaret, og kaller noen som svarer deg «særdeles enkle»? 

Du er åpenbart særdeles enkel når du utelater informasjon som gjør konklusjonen din ugyldig. At noen får bedre karakter basert på andre faktorer enn hva som skal vurderes er definisjonen på trynefaktor. 

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 jenter. 2 av dem har fått svært gode karakterer. Yngste er av et litt annet kaliber. Hun vil helst gjøre minst mulig, tulle og tøyse, er mer opptatt av gutter, sminke etc. enn skolen, og hun yter kun det hun må for å komme seg igjennom. Hun er søt, sjarmerende og flott, men kan ikke si at akkurat det gir seg utslag på karakterkortet. Hun har et godt hode, men hun gidder ikke og hun vil helst "leve livet" uten kjedelige plikter. Og det vises når resultatene kommer. 

Anonymkode: 4fcc0...7a3

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Usikker, men jeg har tvillinger og gutten hadde lavere karakterer enn jenta. Nå er han ferdig på yrkesskole og har fått 750000 i grunnlønn. Det vil nok tippe millonen ganske fort, for å jobbe er han flink til. Hun vet ennå ikke hva hun skal bli. 

Populær blant jenter er han også. 

Man kan selvfølgelig fortelle gutta at alt er fryktelig urettferdig, men vet ikke om det akkurat motiverer dem til utdanning. Jeg vil tro det motsatte. 

Anonymkode: 9aab0...414

Enig. Jeg er selv mamma til tre gutter. Gutter har så mange fordeler i livet. 

Anonymkode: 53da2...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Personlig syns jeg ofte gutta slipper litt lettere unna. Man har litt lavere forventninger til dem. De får gjerne 3-4, de gjør jo så godt de kan, uten egentlig å gjøre noe som helst. 

Min mellomste fikk 5 i engelsk. han var jo så søt og hyggelig. Det er han virkelig, men han har dysleksi. La oss kalle en spade en spade: han kan ikke skrive. 

Anonymkode: 9443c...e7e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på vgs og en jente på ungdomsskolen og dessverre kan det ikke sammenliknes for de gikk på ulike ungdomsskoler. På eldstes ungdomsskole var det mye prøver og han lærte seg, med vår hjelp til å bli god på prøver, han gjorde alt skolearbeid ellers på skolen. Fikk 5 i snitt. Datteren har så lite prøver og der er hun ikke flink og ber ikke om hjelp heller. Ligger likevel an til 5 i snitt basert på kun jobb på skolen.  Han har mye bedre rutiner enn henne og kan mye mer på grunn av hvordan han øvde til prøver gjennom ungdomsskole og vgs, hun har jo bare brukt tekster til oppgaver, han har jo brukt 3-4 kvelder før hver prøve. Studier vil passe han mye bedre.  Datteren tar litt for lett på det og har ikke jobbet like bra. Synes ikke det har vært vanskeligere for gutten å få gode karakterer, han har jo jobbet for de, MEN ikke mye nok for å få flere 6 ere, har bare fått et par.  Det som skal sies om sønnens trinn var at jenter fikk lettere gode karakterer i gym. Datteren ER god i gym, mye bedre enn broren så hennes 6ere i gym og fysak er rettferdige, men tilsvarende idrettsgutter i sønnens klasse fikk ikke 6 i begge fagene.  

Anonymkode: a90a5...254

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (10 timer siden):

Jeg har vært lærer i en årrekke på vgs. 

På sånn helt generelt gruppegrunnlag, så jobber jentene jevnt, øver til prøver og får karakterer deretter. Guttene tenker de ikke trenger å øve så lenge de er tilstede i timene, og får lavere karakterer på prøvene. 

Så trekkes de ut til eksamen, og guttene legger inn innsats i to uker, og får på eksamen den karakteren jeg svært gjerne skulle gitt dem i standpunkt-men som de aldri viste på vurderinger igjennom året. 

Feks. Mange av jentene som får 4 har jobbet godt, og har ikke mer å gå på, mens en gutt som får 4 i standpunkt lett kan få 5 på eksamen da han ikke har gjort alt han kan gjennom året. 

Dette er selvsagt på gruppenivå. Men jeg har vesentlig oftere guttene som underyter enn jeg har jenter som gjør det. Og så retter de seg opp til eksamen. 

Jeg er kvinne, men jobbet på typisk "guttemåten", så jeg har rundt 5 i snitt i standpunkt da jeg daffet gjennom året og ikke tok vurderinger seriøst, men jeg fikk 6 på eksamene da jeg der skjerpet meg og ikke bare tenkte "hvor lite kan jeg gjøre for akseptabel karakter". 

Anonymkode: 68425...9f5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gutter får høyere karakterer med mindre innsats enn jenter, sånn generelt. Og jenter tillegges flere negative egenskaper. Det er mye høyere krav til jenter enn til gutter. 

Anonymkode: 59296...24c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungdomsskolelærer her.

Vil bare avklare dette med trynefaktor: Ved å jobbe og delta i timene viser elevene at de har oppnådd ulike kompetansemål i faget, så dette er ikke trynefaktor. Kompetansemål oppnås absolutt ikke kun på prøver, men kan oppnås i alle situasjoner hvor man har det aktuelle faget. På generelt grunnlag er jenter mer pliktoppfyllende og gutter latere (det finnes selvsagt unntak!) så jentene vil dermed ha vist mer kompetanse i faget i løpet av året. Dette spiller selvsagt inn på standpunktkarakteren.

Anonymkode: c7909...701

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...