AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:37 #41 Del Skrevet onsdag kl 20:37 AprilLudgate skrev (1 time siden): Fordi noen fortsatt tror lavkarbo er gunstig langsiktig for helsen. Ergo helfett produkter. Tjaaa.. det har nok vel så mye å gjøre med det fremvoksende fokuset på rene vs ultraprosesserte matvarer. Mye lettprodukter er ultraprosesserte. Anonymkode: c38c9...6fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:39 #42 Del Skrevet onsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du får ikke tykktarmskreft av å spise 200 gram karbonadedeig til middag. Frossen ultraprossessert pizza med pepperoni og skinke, ja dette er nok mer kreftfremkallende. Ikke rent kjøtt med ellers ren og fornuftig tallerken. Anonymkode: 587d9...449 Joda Anonymkode: d6d14...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:43 #43 Del Skrevet onsdag kl 20:43 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Folk må slutte å være redd karbohydrater og heller bevege seg. Anonymkode: e5287...cbb Hva når karbohydrater gjør at man blir uopplagt og dorsk så man ikke orker å bevege seg særlig? Det fungerer fint å spise lite karbohydrater og samtidig bevege seg mye. Anonymkode: d32d5...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:46 #44 Del Skrevet onsdag kl 20:46 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Folk må slutte å være redd karbohydrater og heller bevege seg. Anonymkode: e5287...cbb Min mann, som har vært aktiv i alle år og de siste årene holder seg på ca 10 timer med trening i uken, kunne slutte med blodtrykksmedisiner da han kuttet ut karbohydrater. Så ja, noen burde være redd for karbohydrater selv om de beveger seg og vel så det. Anonymkode: 52358...dc3 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:48 #45 Del Skrevet onsdag kl 20:48 Syntes det var mye kjøtt? Vi er familie på fire som spiser 400 gr til sammen, og det er mer enn nok kjøtt. Er det noen spesiell grunn til mengden kjøtt? Hvorfor bare en halv avokado? Synes avokadoen er best når den er fersk, så jeg ville spist hele. Nam. Du kunne lagd en deilig guacamole. Da får du mer smak i tilbehøret, og ikke bare i kjøttet. Anonymkode: bf6a0...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:49 #46 Del Skrevet onsdag kl 20:49 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mann, som har vært aktiv i alle år og de siste årene holder seg på ca 10 timer med trening i uken, kunne slutte med blodtrykksmedisiner da han kuttet ut karbohydrater. Så ja, noen burde være redd for karbohydrater selv om de beveger seg og vel så det. Anonymkode: 52358...dc3 Enig. Jeg har ikke kuttet ut karbohydrater, men kuttet ut korn og belgfrukter. Etter tilpasningsperioden til å gå over til mer fett/protein i stedet, så har jeg mer energi, mindre smerter, mindre angst, bedre fordøyelse (aldri oppblåst lenger), bedre søvn, og får mer utbytte av trening. Og ikke minst, fin hud! Anonymkode: 587d9...449 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet onsdag kl 20:58 #47 Del Skrevet onsdag kl 20:58 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Rødt kjøtt vel Anonymkode: d6d14...3f4 Man får ikke tykktarmskreft av rent rødt kjøtt. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:07 #48 Del Skrevet onsdag kl 21:07 Sunt, men lite mat. Er målet vektnedgang? jeg ville doblet mengden kjøtt, avokado, og paprika. Anonymkode: 24b54...de0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:13 #49 Del Skrevet onsdag kl 21:13 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Syntes det var mye kjøtt? Vi er familie på fire som spiser 400 gr til sammen, og det er mer enn nok kjøtt. Er det noen spesiell grunn til mengden kjøtt? Hvorfor bare en halv avokado? Synes avokadoen er best når den er fersk, så jeg ville spist hele. Nam. Du kunne lagd en deilig guacamole. Da får du mer smak i tilbehøret, og ikke bare i kjøttet. Anonymkode: bf6a0...e52 Oj det var fryktelig lite kjøtt, trener dere ikke? 100 gram per person er absolutt ikke mer enn nok. Det er ca 25 gram protein. Jeg trenger ca 100-130 gram protein per dag og jeg er bare 52 kilo - større mennesker trenger mer. Anonymkode: 24b54...de0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet onsdag kl 21:17 #50 Del Skrevet onsdag kl 21:17 Det er mer kjøtt enn det jeg spiser f.eks til taco. Jeg er ikke en liten mann heller, men en relativt krafrig mann på 190. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet onsdag kl 21:23 #51 Del Skrevet onsdag kl 21:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ganske sunn, men personlig ville jeg byttet ut karbonadedeigen med litt renere kjøtt. Anonymkode: 770f5...01b Karbonadedeig er vel rent kjøtt som er kvernet? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:33 #52 Del Skrevet onsdag kl 21:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En stor neve ferdigvasket salat, halv rødløk, to skiver paprika, 200gram karbonadedeig med krydder, hvitløk, to ss rømme, halv avokado. Holder meg mett i mange timer. Anonymkode: 41778...a63 Om et måltid er sunt eller ikke er ikke noe som kan vurderes ut fra et måltid alene. Hva spiser du resten av dagen og resten av uken? Hele ukeinntekten av mat må på bordet om denne tråden skal konkluderes i. Anonymkode: 42866...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:16 #53 Del Skrevet i går, 05:16 AprilLudgate skrev (9 timer siden): Mhm. Klimaregnskapet hoppet dere alle galant over. Blir som å kritisere de som flyr 10 ganger i året, i og med at du selv bare flyr 4 ganger. Hadde alle i verden spist slik du gjør, så hadde ikke denne kloden levd lenge. Anonymkode: 52c28...d21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #54 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oj det var fryktelig lite kjøtt, trener dere ikke? 100 gram per person er absolutt ikke mer enn nok. Det er ca 25 gram protein. Jeg trenger ca 100-130 gram protein per dag og jeg er bare 52 kilo - større mennesker trenger mer. Anonymkode: 24b54...de0 Tre av fire trenger aktivt. Vi får proteiner i andre former. Det er ikke vanlig å trenge 100-130 gram proteiner! "Hvor mye protein bør vi spise? Mengden protein vi trenger er avhengig av kroppsvekten vår. De norske kostrådene anbefaler et daglig inntak på 0,8-1,5 gram per kilo for voksne fra 18 til 65 år. Fra 65 år og oppover er anbefalingene 1,1-1,3 gram per kilo (4). Med andre ord bør en voksen person på 70 kilo spise 55-105 gram proteiner hver dag. Dersom denne personen er over 65 år, bør inntaket være 75-90 gram proteiner. Nøyaktig hvor mye protein hver og en av oss trenger, avhenger blant annet av hvor mye vi beveger oss og hvordan vi er bygget. For de fleste kan en tommelfingerregel være at vi trenger ca. 1 gram protein per kilo vi veier. Kroppen har ingen nytte av for mye protein Generelt spiser vi nok protein i Norge (5). Et variert kosthold med noe kjøtt, fisk, meieriprodukter og bønner/linser vil gi oss det vi trenger. Så resultatene fra studien betyr ikke at det er om å gjøre å spise mest mulig protein eller å bunkre opp med bøtter med proteinpulver og helle i oss. Det har lite for seg å innta mer protein enn vi trenger, da kroppen vår ikke klarer å utnytte overskuddet og dette lagres som fett eller bli skilt ut med urinen. Kort sagt: unødvendig." Kilde https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2022/eldre-trenger-mer-protein-enn-yngre.html Anonymkode: bf6a0...e52 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:08 #55 Del Skrevet i går, 09:08 AprilLudgate skrev (14 timer siden): Høres helt vanlig ut, ville selv hatt litt mer grønnsaker. 200 g rødt kjøtt er ikke sunt eller lurt for klima. Jeg hadde personlig ikke hatt så mye rødt kjøtt - hadde halvert og heller tatt litt kikerter for eksempel. Eller søtpotet. Av helseårsaker, men også bærekraft (burde jo strengt tatt kuttet avocadoen og alt kjøtt da, men jeg gjør ikke det). Men ja, enkelt og greit - dårlig score på helse og klima fordi mengden rødt kjøtt. Er ikke avocado en tilnærmet fullstendig "næringspakke" på samme måte som egg, da? Eller tar jeg feil? Miljøaspektet er selvsagt problematisk, men helsemessig er vel avocado gunstig? Sunne fettsyrer samt fiber, vitaminer og mineraler. Anonymkode: 29993...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet i går, 11:08 #56 Del Skrevet i går, 11:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke avocado en tilnærmet fullstendig "næringspakke" på samme måte som egg, da? Eller tar jeg feil? Miljøaspektet er selvsagt problematisk, men helsemessig er vel avocado gunstig? Sunne fettsyrer samt fiber, vitaminer og mineraler. Anonymkode: 29993...2fc Avocado er veldig sunt og bra ja. Men ikke sammenliknbart med egg på feks jern. Avocado har 0,6 mot egg som har 1,2. Krise miljømessig,, men ikke like krise som rødt kjøtt. Spørs på vannmengden avocadoproduksjonen har tatt - det varierer fra sted til sted. Men jeg spiser begge deler, men har redusert mengde rødt kjøtt og forsåvidt avocado som gikk på høykant i noen år. Bortsett fra nå om dagen hvor roastbiff som pålegg er gjenganger 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
buskrose Skrevet i går, 13:46 #57 Del Skrevet i går, 13:46 Et karbonadedeig med god samvit, både med tanke på helse, miljø og klima. Gjerne frå beitebaserte dyr for å unngå ernæringsindusert hovudpine (elg, hjort, rein, rådyr, sau/lam er bra). Kviger og kastrerte storfe er også gunstig. Kylling og mykje plantefeitt kan vere negativt sidan det blir feil omega-3/omega-6 forhold. Fisk er bra (bør vere obs på miljøgifter). Et variert, også frå planteriket, bl.a. bær. Få i deg nok mjølk og mjølkeprodukt – spesielt om du er i fertil alder. Jod er viktig for den kognitive funksjonen. Norske undersøkingar viser at enkelte gravide har så lite jod at det går utover hjerneutviklinga til fosteret. Mjølk og fisk er gode kjelder til jod. Spesielt brunost og prim. Upasteurisert mjølk inneheld 100.000 bioaktive molekyl, sjølv om mange er enzym som blir denaturert ved pasteurisering – så er dagleg inntak av mjølk og mjølkeprodukt viktig. Gjerne variert her også. Brunost er bra for hjernen, Jarlsberg-ost er kanskje bra for beinhelse og kolesterol for kvinner (forsking kan tyde på det). Raudt kjøt kan du ete med god klimasamvit. Elg, sau, geit, rein, hjort, rådyr, storfe – eller bison for den del – er ikkje så skadeleg som ein trudde tidlegare. Ifølgje den moderne vektfaktormodellen GWP* (blir uttala GWP stjerne) er raudt kjøt så godt som klimanøytralt). I motsetning til den gamle modellen frå 1990 (GWP(100) – som Noreg styrer klimapolitikken etter. GWP (100) vart vedtatt brukt under Kyoto-forhandlingane i 1997. Klimavitskapen har gått framover sidan 1990-talet. Søk gjerne Øystein Heggdal + metan eller GWP* + Agrianalyse + metan + Vilde Haarsaker. Klimaforskaren professor Myles Allen (sentral i FNs klimapanel) står bak GWP* saman med ein forskargruppe frå Oxford Martin School/University of Oxford. Allen er medforfattar av tre hovudrapportar til FNs klimapanel (IPCC) i tillegg til å vere hovudforfattar av den siste (?) spesialrapporten om global oppvarming. Albedoeffekt og karbonlagring i jord er døme på andre positive effektar av produksjon av raudt kjøt. I tillegg er spesielt beiting på utmark viktig for det biologiske mangfaldet. Mange raudlisteartar er avhengig av beiting for å ikkje få betydeleg tilbakegang eller blir utrydda. Me har også ein naturkrise i tillegg til klimakrisa – viktig å ha fleire tankar i hovudet samtidig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå