Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 190 faktisk førte overtidstimer i år + alt det jeg ikke fører i tillegg, så anslår jeg er oppe i 210-220. Jeg har bedt om hjelp til å løse mine oppgaver fordi jeg hele tiden er på etterskudd og må hele tiden håndtere purringer både ekstern og intern.

All den purringen og støyen rundt forsinkelser må jo også responderes på og legger beslag på mye tid jeg heller skulle brukt på å løse selve oppgaven.

Jeg er sliten, dog vant til å jobbe mye. Men jeg nærmer meg 50 og ønsker meg mer fritid, uten at det medfører at jeg kommer ytterligere bakpå og sånn gir ris til egen bak.  Jeg orker ikke lage mat lenger når jeg kommer hjem, så kjøper mye ferdigmat. Jeg vil være mer aktiv, da jeg allerede er plaget med vondter i armer,rygg og nakke pga overbelastning.  I helgene sover jeg for det meste for å hente meg inn. Har ikke overskudd til å gjøre det jeg liker lenger. Var sykmeldt for et par år siden pga at dette og ble lovet å få hjelp. Men nå er vi tilbake til samme nivå som før og fortsatt ingen hjelp som er til hjelp for å redusere mine oppgaver, de er heller motsatt. Å klage på det, betyr at jeg klager på enkeltpersoner og det oppleves ikke bra heller, for da blir det surt.

Føler jeg klager og nå begynner det å nærme seg sutring. Jeg liker ikke klage, og opplever ikke at min leder tar det til seg. Han hører, men det skjer ikke noe og jeg orker ikke gå gnåle hele tiden. Jeg prøver å delegere, men det ingen i andre enden som klarer å holde tritt med tempoet som kreves. Jeg har gitt fra meg en "portefølje" som en annen tok over. Jeg håndterte dette selv alene i tillegg til deg jeg gjør nå.  Nå er dette noe som involverer 6-7 forskjellige ressurser for å få igjennom, uten at det går noe raskere av den grunn, men slipper det iallefall.

Hva tenker andre som kanskje også jobber en del ekstra.Hvor mye drama skal jeg lage om overtiden? ER det mye for mye eller bare litt mye ?

Det er flere av mine kollegaer som jobber mye, og det er blitt nevnt. Men det er ingen som klager høylytt. De fleste av oss er godt voksne, mellom 40-50 år. De yngte mellom 30-40 jobber naturlig nok mindre.

Æsj, dette ble veldig negativt og innlegget bærer preg av mye kaos i hodet ser jeg! Men pytt, fikk tømt meg litt!

Anonymkode: ecc62...b1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 0 overtid, og går også i 0 på fleksitid. Livet handler ikke om jobb, og man har selv ansvar for å ta vare på seg selv. De som velger å kaste bort mer tid enn nødvendig på jobb får som regel svært lite igjen for det, annet enn stress og dårlig helse. Ikke pokker om jeg skal ødelegge fritiden, helsen eller livsgleden på å jobbe mer enn nødvendig.

Det er veldig mange "flinke piker" her til lands, som er snillere mot andre enn mot seg selv. Og de ender som regel opp med å bli utnyttet, slik du selv beskriver.

Anonymkode: 57e1d...606

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også oppe i 200 timer hittil i år. Sjefen legger ikke engang til rette for at jeg skal få tatt ut noe særlig ferie. Jeg har sagt ifra i lang tid, at dette ikke går lenger. Jeg må få avlastning. Sjefen sier ja og ha, før han stikker på langhelg og kommer selv seint og går tidlig. Jeg vet at jeg er langt mer effektiv enn de fleste, så overtid skyldes ikke at jeg er treg. Jeg er en typisk «go to- person», så «alle» kommer til meg for hjelp også. Så det er en som med deg: selv med 200 timer overtid har jeg mange saker som burde vært gjort for lenge siden. 

Jeg vurderer å bytte jobbe rett og slett. Gidder ikke dette kjøret lenger. Får jo absolutt ingenting igjen for det, annet enn mer jobb. 

Anonymkode: bc705...173

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ðet er mye overtid, du er a,llerede på grensen til hva som er lov i følge arbeidsmiljøloven. (Den sier 200 timer pr år, om dere ikke søker eller er organisert, da kan det utvides til inntil 400 timer i året.) 

Det er også mye regler på hvor mye det er lov å jobbe pr uke, 4 ukers periode og 8 ukers periode, samt hvor mye du kan jobbe i døgnet og hvor mye hvile det skal være mellom arbeidsdager osv.

Så start med å se på hvordan dere ligger ann her mot lovverket ihht til arbeidstid, om dere jobber langt over tillatt kan både dere som jobber og bedriften få straff. I graverende tilfeller kan faktisk daglig leder bli satt i fengsel for dette.

Anonymkode: 53a43...dad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber 0 overtid, og går også i 0 på fleksitid. Livet handler ikke om jobb, og man har selv ansvar for å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 57e1d...606

Samme her. 0 overtid og 0 fleksitid. 

Man får ingen stjerne i boka av å la arbeidsgiver velte ekstraarbeid over på de ansatte istedet for å ansette flere.

Anonymkode: ea4b3...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Null overtid, snart 200 timer fleksitid. Må jobbe meg litt ned, siden 186 er maks vi kan avspasere på et år. 

Anonymkode: 2fb95...4e8

AnonymBruker
Skrevet

380 timer så langt, helt umulig å få avspasere.

Anonymkode: 84ddc...e19

AnonymBruker
Skrevet

Ca 150, men får betalt for alt. Og opplever at jeg mestrer arbeidet og går ikke rundt med store uløste oppgaver, det synes jeg sliter mer enn det å jobbe en del. Synes ikke din situasjon høres grei ut. 

Anonymkode: d8c99...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Ingen overtid. Fylkeskommunen er bankrott. De setter ikke inn vikarer. De slår klassene sammen, eller setter avdelingsledere inn som tilsyn. 

Anonymkode: 45547...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har jobbet 190 faktisk førte overtidstimer i år + alt det jeg ikke fører i tillegg, så anslår jeg er oppe i 210-220. Jeg har bedt om hjelp til å løse mine oppgaver fordi jeg hele tiden er på etterskudd og må hele tiden håndtere purringer både ekstern og intern.

Anonymkode: ecc62...b1e

Skjønner du er ærekjær, men så lenge du løser det med å jobbe så mye overtid så er det ikke et reelt problem for arbeidsgiver sant. Du gir beskjed om problemet men det løser seg jo likevel, fordi du tar ansvaret.

Prioriter faktisk oppgave og tørr å la ting gå galt. Kommer ikke hjelp før leder kjenner på presset selv til de leder rapportere til. Du kan jo uansett snart ikke jobbe mer overtid i år så.

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2 timer pga et møte vi måtte ha utenom arbeidstid slik at alle kunne delta.

Anonymkode: 7169c...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som leder og trives godt i jobben. Fastlønn men greit betalt. Ligger nok på rundt 150-200 timer overtid så langt i år. Tenker ikke så mye på det. Jobb føles mer som en kombinasjon av livsstil og hobby.

Men er veldig obs på overtid hos dem jeg leder og ønsker dem skal unngå for mye. Desverre (?) er noen som meg og synes det er for moro og interessant å arbeide til at dem klarer å legge det fra seg. Men i snitt snakker vi ikke om mer enn 50t/år maksimalt.

Hadde du vært under meg hadde jeg tatt tilbakemeldingen veldig seriøst og satt i gang tilltak. Føles ikke ut som en bra situasjon for deg. Heller ikke andre på sikt.  Men ville satt lederen som ansvarlig til å ordne opp. Ikke klag foran kollegaer.

Du skriver forresten at andre bruker veldig lang tid på oppgavene. Kan du hjelpe andre å effektivisere så det blir mindre totalmengde?

Anonymkode: 9f9a1...82f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber litt overtid nå og da. Trives veldig godt med jobben min, og det er ofte de spennende og givende oppgavene som krever litt ekstra. Men setter også klare grenser for meg selv om jeg merker at det krever mer enn det smaker. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også oppe i 200 timer hittil i år. Sjefen legger ikke engang til rette for at jeg skal få tatt ut noe særlig ferie. Jeg har sagt ifra i lang tid, at dette ikke går lenger. Jeg må få avlastning. Sjefen sier ja og ha, før han stikker på langhelg og kommer selv seint og går tidlig. Jeg vet at jeg er langt mer effektiv enn de fleste, så overtid skyldes ikke at jeg er treg. Jeg er en typisk «go to- person», så «alle» kommer til meg for hjelp også. Så det er en som med deg: selv med 200 timer overtid har jeg mange saker som burde vært gjort for lenge siden. 

Jeg vurderer å bytte jobbe rett og slett. Gidder ikke dette kjøret lenger. Får jo absolutt ingenting igjen for det, annet enn mer jobb. 

Anonymkode: bc705...173

Du velger selv offerrollen. Så dette blir likt i ny jobb. 

I stedet for å sette grenser for deg selv, så fortsetter du å gi ekstra. Er det oppgaver igjen kl 14 en fredag - reis deg opp og dra på hytta, som planlagt. Send mail til leder om status. Alle kommer å maser på deg - det er DITT ansvar å sette grenser, vis videre til leder hvis de ikke klarer å løse sine oppgaver. Kunder klager og maser - "jeg forstår dette er frustrerende for deg,  her har du kontaktinformasjon til avdelingslederen". 

Anonymkode: 13cb1...946

AnonymBruker
Skrevet

Det noen nevner over her, at man kan bli straffet for for mye overtid, er tull. Arbeidsgiver, ja-men ikke den som har jobbet. Vi er allerede straffet nok med masse skatt, om vi ikke skal få mulkt og fengsel 😃

Jeg jobber 200-230 timer i mnd. Skal liksom jobbe 164 eller rundt der i snitt. Min jobb har en finurlig måte å regne overtid på, så på 220 timer får jeg gjerne overtid for sånn 20. Gjett om jeg har kranglet…

Fikk nylig tilsendt en arbeidsavtale fra en annen bedrift, der må man skrive under på 400 timer overtid i året. Jeg takket nei. 

Behandleren min har villet sykemelde meg i flere måneder, jeg har nektet. Etter påske sa jeg ja, nå er jeg 50% på jobb, og det er så DEILIG, selv om jeg sliter med å rekke over alt før jeg kan dra hjem. 

Anonymkode: 75093...114

AnonymBruker
Skrevet

Ville sendt en møteinnkalling til leder og tillitsvalgt.

"Vi er under halvveis i året, og jeg er bare ti overtidstimer unna grensen i henhold til arbeidsmiljøloven. Jeg skulle gjerne fått en oppklaring på hva planen er videre nå når jeg ikke har lov til å jobbe mer overtid? Skal noen andre ta over enkelte kunder/porteføljer? Eller skal noen bare ta det som går ut over vanlig arbeidstid for meg? Hvordan skal kunder prioriteres? Siden jeg jobber gjennomsnittlig 10 timer overtid i uka, så haster det å få dette avklart."

Anonymkode: 2ad35...10c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...