Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her kommer det an på hvordan man tolker det.

Du skriver

Og ja, dette stemmer. De kan bestemme seg for å søke.

Anonymkode: be250...cc5

Så det står i lovverket?

Anonymkode: 5a2b0...46e

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I teorien skal det en del til før man blir satt under vergemål men det er i teorien, på mindre steder kan man tydeligvis trekke i de rette trådene så kommer man langt, jeg snakker av erfaring fra da jeg tok over ett vergemål.
Vedkommende hadde i utgangspunktet bare økonomisk verge men da han ville flytte ut av bygda mistet han samtykkekompetansen, vi slet i over ett år fordi noen forsøkte flytte han tilbake der han bodde tidligere.

Anonymkode: 5ca07...3f7

Dette henger ikke på greip. Ignorer dette, ts. Det er en elendig halv-historie.

Håper du forstår at du ikke på noen som helst måte står i fare for å få verge. Det er først og fremt en frivillig ordning/tilbud.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Dette henger ikke på greip. Ignorer dette, ts. Det er en elendig halv-historie.

Håper du forstår at du ikke på noen som helst måte står i fare for å få verge. Det er først og fremt en frivillig ordning/tilbud.

Du kan jo si det ikke henger på greip men historien er sann og Fylkesmannen sa de aldri hadde opplevd lignende, vi oppdaget at noe var galt da han ikke fikk post lenger og det viste seg at hans post ble om-adressert til kommunehuset der han bodde tidligere, 8-9 timers kjøretur unna.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du kan jo si det ikke henger på greip men historien er sann og Fylkesmannen sa de aldri hadde opplevd lignende, vi oppdaget at noe var galt da han ikke fikk post lenger og det viste seg at hans post ble om-adressert til kommunehuset der han bodde tidligere, 8-9 timers kjøretur unna.

En halv historie er ikke relevant for ts.  (Og ganske uinteressant på generelt grunnlag.)

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her kommer det an på hvordan man tolker det.

Du skriver

Og ja, dette stemmer. De kan bestemme seg for å søke.

Så vidt jeg vet så er det ikke noen lov som sier at det kan søkes om verge når noen slutter på en arbeidsplass i vernet bedrift. Det høres ut som maktmisbruk og at de sier at de kan søke om det for å skremme folk fra å slutte. Mange som jobber i vernet bedrift har nok verge fra før, men de som ikke har det trenger det nok ikke og skal ikke tvinges til å ha det.

Anonymkode: 29537...f63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så det står i lovverket?

Det er ikke noen begrensninger i lovverket for å søke...

Men at det søkes betyr ikke at det blir vurdert eller innvilget...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke noen begrensninger i lovverket for å søke...

Men at det søkes betyr ikke at det blir vurdert eller innvilget...

Skjønner. De bør hvertfall informere om det på forhånd da så man kan klage.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selv har behov for verge, eller hvis du kjenner noen som har en sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse som gjør at de trenger hjelp til å ta vare på økonomien sin eller rettighetene sine, kan du melde fra til statsforvalteren i det fylket personen bor. Statsforvalteren vil kunne hente inn informasjon som er nødvendig for å vurdere om personen kan få opprettet vergemål for seg.

https://www.vergemal.no/hvordan-fa-verge

Anonymkode: 8fc96...649

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet så er det ikke noen lov som sier at det kan søkes om verge når noen slutter på en arbeidsplass i vernet bedrift. Det høres ut som maktmisbruk og at de sier at de kan søke om det for å skremme folk fra å slutte. Mange som jobber i vernet bedrift har nok verge fra før, men de som ikke har det trenger det nok ikke og skal ikke tvinges til å ha det.

Anonymkode: 29537...f63

Kanskje du ikke vet alt? Ser du linken over, og leser bittelitt på sidene til Statsforvalteren så ser du at det er tilstrekkelig å sende en bekymringsmelding. Så starter Statsforvalter  undersøkelses sak. 
Hensikten er at en person ikke skal rote det til økonomisk eller tape rettigheter. &nbsp
Så lenge ts holder orden i eget bo, og egen økonomi så vil Statsforvalter se dette ved en undersøkelses sak, på likningen med når barnevernet gjør undersøkelser etter bekymringsmeldinger. Verre er det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner. De bør hvertfall informere om det på forhånd da så man kan klage.

Du vil klage hvis søknaden blir forkastet? Eller avslått?

Altså... Om de søker vergemål, så sier du jo bare nei... Vergemål er frivillig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vil klage hvis søknaden blir forkastet? Eller avslått?

Altså... Om de søker vergemål, så sier du jo bare nei... Vergemål er frivillig.

Tja. Spørs hvor frivillig det er da. Kan jo si nei men er jo ikke sikkert det hjelper. Det er det jeg mente man bør kunne klage på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Spørs hvor frivillig det er da. Kan jo si nei men er jo ikke sikkert det hjelper. Det er det jeg mente man bør kunne klage på. 

Ingen har jo heller sagt de skal søke om verge til meg. Var bare generelt at de kunne gjøre det hvis noen slutter. Men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å jobbe på denne arbeidsplassen til jeg blir pensjonist. Jeg klarer meg fint på fritiden og har ikke behov for at de skal begynne å bekymre seg for det om jeg slutter en gang. Syns det er litt sånn påtrengt omsorg, de tror de bryr seg og mener det godt, men det blir bare litt mye.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er tvungen verge, så er det kun du, nær familie eller statsforvalter som kan be om det, og da skal det stevnes inn for retten... Og da gjelder det kun de spesifikke områdene som retten tar stilling til... Du vil selvsagt få mulighet til å si din mening når retten skal ta stilling til om du skal få ett rettslig vedtak om at du ikke er istand til å ivareta dine egne interesser...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange uttaler seg i denne tråden, om ting de ikke har peiling på. TS blir derfor feilinformert, noe som er mer til skade enn til gavn for både henne og andre som les tråden. 
Gå på Statsforvalterens sider og les. Alt står godt forklart der. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis det er tvungen verge, så er det kun du, nær familie eller statsforvalter som kan be om det, og da skal det stevnes inn for retten... Og da gjelder det kun de spesifikke områdene som retten tar stilling til... Du vil selvsagt få mulighet til å si din mening når retten skal ta stilling til om du skal få ett rettslig vedtak om at du ikke er istand til å ivareta dine egne interesser...

Hvorfor er det sånn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange uttaler seg i denne tråden, om ting de ikke har peiling på. TS blir derfor feilinformert, noe som er mer til skade enn til gavn for både henne og andre som les tråden. 
Gå på Statsforvalterens sider og les. Alt står godt forklart der. 

Skjønner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 2.02):

hvorfor det? fikk kommunen ekstra midler for å ha han boende der? 

Anonymkode: 76b7c...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det sånn?

Fordi tvunget vergemål er ganske alvorlig inngripen, og dermed må avgjøres rettslig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 0.53):

Det er forskjell på verge og økonomisk verge.

Anonymkode: 93bf2...15c

En verge skal vel ta seg av spesifikke ting som angis i søknaden.
Blant annet er økonomi noe som ofte omfattes. (Om det bare omfatter økonomiske forhold kan vergen kalles "økonomisk verge".)

Så en verge er en verge.
Enten hen er "økonomisk verge" eller "vanlig" verge.

Anonymkode: b2695...de6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...