AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Sjefen min på jobb sa dette. Jeg jobber på vta bedrift. Har Asperger diagnose. Jeg har aldri hatt verge og vil heller ikke ha det. Hun sa at hvis de ble bekymret, ikke bare for økonomien, men ting utenom det så kunne de tvinge. Jeg syns dette er rart. Jeg har jo hørt at det skal mye til å få gjennom noe sånt. Har hun ikke fått med seg at det skal være valgfritt? Jeg har ingen problemer med økonomien eller noe annet, men syns dette var litt ubehagelig å høre. Hun sa også at hvis man sluttet på arbeidsplassen kunne de bli bekymret for om den som sluttet klarte seg selv og fikk det bra uten jobb og da kunne de også bestemme at det skulle søkes om verge. Hun må vel ha misforstått noe? Anonymkode: 5a2b0...46e 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Nei det kan man ikke. Det skal veldig mye til. Anonymkode: 29537...f63 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai Hvis man blir umyndiggjort så blir man tvunget til å ha verge (men skal veldig mye til å bli det da) Anonymkode: 9c950...19e 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai Har med samtykkekompetanse å gjøre. Så lenge du har samtykkekompetanse kan de ikke tvinge deg. Anonymkode: eb13b...7e6 8 5
Brunello Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det kan man ikke. Det skal veldig mye til. Anonymkode: 29537...f63 Her motsier du deg selv. Rett er vel. Ja, det kan man. Men det skal veldig mye til. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai Det er mulig, men å umyndiggjøre noen krever en hel del. "Hvis vi blir bekymret" er ikke tilstrekkelig. Anonymkode: b8e03...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Vergemålsloven - kapittel 4 § 20.Vilkår for alminnelig vergemål Hvis det er behov for det, kan det opprettes vergemål for den som har fylt 18 år, og som på grunn av sinnslidelse, herunder demens, psykisk utviklingshemming, rusmiddelmisbruk, alvorlig spilleavhengighet eller alvorlig svekket helbred ikke er i stand til å ivareta sine interesser. Vergemålet er et frivillig støttetiltak. Den som ønsker verge, skal skriftlig samtykke til opprettelsen av vergemålet, vergemålets omfang og hvem som skal være verge. Dersom personen ikke er i stand til å danne, holde fast ved eller formidle sine ønsker, skal den beste tolkningen av personens vilje og preferanser legges til grunn ved vurderingen av om han eller hun ønsker vergemålet, og ved vurderingen av vergemålets omfang og hvem som skal være verge. Ved tolkningen skal det blant annet legges vekt på hva personen gir uttrykk for, personens verdier, livssyn, tidligere ønsker og oppfatninger, personens forståelse og hvordan noen som har hatt varig og løpende kontakt med personen, tolker personens vilje og preferanser. Det kan ikke opprettes vergemål dersom det etter en samlet vurdering legges til grunn at dette vil være i strid med personens ønsker. Personen har rett til rimelig tilrettelegging. Det kan opprettes vergemål også for personer under 18 år etter reglene i første og annet ledd, når det etter omstendighetene anses nødvendig at vergemålet fortsetter uavbrutt når personen når myndighetsalderen. Lov om vergemål (vergemålsloven) - Lovdata Hel eller delvis fratagelse av rettslig handleevne (tvungen vergemål) må opp i retten og skje ved dom. Det står om det i kapittel 9 i Vergemålsloven Anonymkode: d8019...2e9 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjefen min på jobb sa dette. Jeg jobber på vta bedrift. Har Asperger diagnose. Jeg har aldri hatt verge og vil heller ikke ha det. Hun sa at hvis de ble bekymret, ikke bare for økonomien, men ting utenom det så kunne de tvinge. Jeg syns dette er rart. Jeg har jo hørt at det skal mye til å få gjennom noe sånt. Har hun ikke fått med seg at det skal være valgfritt? Jeg har ingen problemer med økonomien eller noe annet, men syns dette var litt ubehagelig å høre. Hun sa også at hvis man sluttet på arbeidsplassen kunne de bli bekymret for om den som sluttet klarte seg selv og fikk det bra uten jobb og da kunne de også bestemme at det skulle søkes om verge. Hun må vel ha misforstått noe? Anonymkode: 5a2b0...46e Er noen bekymret for om en person styrer sitt hjem og sin økonomi til beste for en selv, så kan de sende en bekymringsmelding til fastlege eller til Statsforvalter. Da blir det undersøkt hvordan du klarer deg, og så send5 en legeerklæring til statsforvalter, som fatter et vedtak om at du skal ha verge. De bestemmer og hva den vergen skal ha for oppgaver og hvor mye lommepenger du skal ha. Dette bestemmer ikke du selv, dersom du ikke håndterer pengene dine, hjemmet ditt, regningene dine og alt annet slik samfunnet generelt mener er til beste for deg selv både der og da, og i fremtiden. Det mest fornuftige du gjøre er å opptre fornuftig, da unngår du sannsynligvis verge. Anonymkode: 8fc96...649 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Det er forskjell på verge og økonomisk verge. Anonymkode: 93bf2...15c 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai Det korte svaret er ja, men det skal svært mye til. De fleste har frivillig verge, men i noen tilfeller kan dette gjøres om til tvungen verge, dersom man av en eller annen grunn ikke forstår sitt eget beste. Dette er en tidkrevende prosess. Jeg er verge for min sønn både økonomisk og sosiale forhold. En utvidet vergefullmakt. Denne er frivillig. Men min sønn har sagt opp mange verger, laget mye krøll og han fikk klar beskjed om at dersom han sa opp en verge til, ville de starte prosessen mot tvungen vergemål. Han var på det tidspunktet veldig syk. Jeg tok over. Var betenkt, men det har faktisk fungert. Nå er han bedre og målet er at han skal ta over styringen selv, innen noen få år. Jeg har mammastemmen i tillegg, det var nok det de andre manglet. Retten til å bestemme selv, stiller sterkt også når man har verge. Det er jo flott i de fleste tilfeller, men det er ofte en grunn til at man har verge. Anonymkode: 3ced9...ad2 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sjefen min på jobb sa dette. Jeg jobber på vta bedrift. Har Asperger diagnose. Jeg har aldri hatt verge og vil heller ikke ha det. Hun sa at hvis de ble bekymret, ikke bare for økonomien, men ting utenom det så kunne de tvinge. Jeg syns dette er rart. Jeg har jo hørt at det skal mye til å få gjennom noe sånt. Har hun ikke fått med seg at det skal være valgfritt? Jeg har ingen problemer med økonomien eller noe annet, men syns dette var litt ubehagelig å høre. Hun sa også at hvis man sluttet på arbeidsplassen kunne de bli bekymret for om den som sluttet klarte seg selv og fikk det bra uten jobb og da kunne de også bestemme at det skulle søkes om verge. Hun må vel ha misforstått noe? Anonymkode: 5a2b0...46e Tror du man kan tvinge noen til noe som helst? Anonymkode: 370cb...61c 1
Rotemor Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei det kan man ikke. Det skal veldig mye til. Anonymkode: 29537...f63 Jo, det kan man. Det skal veldig mye til. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai Jeg har ingen planer om å slutte i jobben med det første, men skjønner ikke hvorfor det er noen grunn for dem til å søke om verge til de som slutter på arbeidsplassen... Det vta. Anonymkode: 5a2b0...46e
Rotemor Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ingen planer om å slutte i jobben med det første, men skjønner ikke hvorfor det er noen grunn for dem til å søke om verge til de som slutter på arbeidsplassen... Det vta. Anonymkode: 5a2b0...46e Nei, det er en skikkelig tåpelig uttalelse. Fremstår som maktmisbtuk å nærmest som en trussel. Ikke noe du skal bekymre deg for! 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Rotemor skrev (På 15.5.2025 den 5.11): Nei, det er en skikkelig tåpelig uttalelse. Fremstår som maktmisbtuk å nærmest som en trussel. Ikke noe du skal bekymre deg for! Ja, det må være maktmisbruk. Det står vel ikke noe i loven om at dette kan gjøres heller? Anonymkode: 5a2b0...46e
Rotemor Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det må være maktmisbruk. Det står vel ikke noe i loven om at dette kan gjøres heller? Anonymkode: 5a2b0...46e Jo, det finnes noen situasjoner der folk påtvinges å ha verge. Alle barn feks har jo det😅Du kan lese om vergemålsloven Endret 16. mai av Rotemor 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai At du spør om dette får meg til å undre litt. Anonymkode: 13b68...cab
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): At du spør om dette får meg til å undre litt. Anonymkode: 13b68...cab Jeg spør fordi de nevnte det. Jeg syns det var rart. Nei jeg trenger ikke verge. Anonymkode: 5a2b0...46e 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai I teorien skal det en del til før man blir satt under vergemål men det er i teorien, på mindre steder kan man tydeligvis trekke i de rette trådene så kommer man langt, jeg snakker av erfaring fra da jeg tok over ett vergemål. Vedkommende hadde i utgangspunktet bare økonomisk verge men da han ville flytte ut av bygda mistet han samtykkekompetansen, vi slet i over ett år fordi noen forsøkte flytte han tilbake der han bodde tidligere. Anonymkode: 5ca07...3f7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai Her kommer det an på hvordan man tolker det. Du skriver AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 19.35): Hun sa også at hvis man sluttet på arbeidsplassen kunne de bli bekymret for om den som sluttet klarte seg selv og fikk det bra uten jobb og da kunne de også bestemme at det skulle søkes om verge. Hun må vel ha misforstått noe? Anonymkode: 5a2b0...46e Og ja, dette stemmer. De kan bestemme seg for å søke. Anonymkode: be250...cc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå