AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai For kontekst: Jeg er mann, 20-åra, homofil, henger en del med jenter (jada stereotyper, sånn er det). -- Måtte bare rante litt om dette, vet ikke om det er rette plassen. Jeg føler at dette er en veldig «norsk» greie, men kanskje tar jeg feil. Jeg bor jo i Norge og er stort sett omgitt av andre nordmenn. Jeg er så lei av denne trangen folk har til å analysere alt som er sagt og gjort i ettertid, i sosiale situasjoner. Ingen ting som blir sagt, eller som er hendt, er tydeligvis for liten til å snakke om, og dra opp, igjen og igjen. Jeg pleide også å tenke at dette var en «jentegreie», men nei, for svært mange gutter/menn har det også med å gruble og snakke om ting i ettertid. Det er kanskje likevel litt mer representert hos jenter, jeg vet ikke. Han kelneren virket sur på oss i går, og hvorfor var han det, hva kunne vi gjort annerledes. Drit i det, han hadde en dårlig dag, mange har det! Slutt å tenke hele tiden på hva DU kunne gjort for å få dagen hans til å glinse, plutselig. Vi oppførte oss helt normalt, og det var synd at han virket sur, men det er ikke verdens undergang. Slike mennesker er ofte også veldig kritisk til seg selv. Om jeg referer til noe som er hendt i fortiden, noe som involverte dem, så går de gjerne til «Ja, jeg var jo kanskje litt teit som gjorde det da...» SLUTT, det var ikke det jeg ville til i det hele tatt. Én side jeg ikke liker ved det er at man holdes ansvarlig for alt man sier eller gjør i en gitt situasjon, som om man skal dømmes igjen i ettertid. (For noe som egentlig ikke har noe å si!) Det er passert for lenge siden, likevel skal situasjonen gjenoppleves, istedenfor å gå videre. Ja, kanskje jeg ikke svarte inderlig «takk» nok sist da vi du kjøpte en liten fries til meg. Du trenger ikke ta det opp igjen to ganger ved senere anledning. Jeg kan ikke gjøre noe med det, jeg har ikke tenkt å angre i ettertid for noe jeg gjorde den gang. Jeg skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i. Det andre, og kanskje mest vesentlige, ved det jeg ikke liker er at det er bare et musesteg over før det blir baksnakking, fordi man snakker om hvordan en gitt person oppførte seg den éne gangen i forrige uke. Slutt, kan du ikke bruke tida di til andre ting. Skaff deg en hobby. Er dette bare en konsekvens av at vi har så lite spennende som skjer i livene våre at vi må blåse opp hver lille sosiale interaksjon som ikke var 100% knirkefri til å bli absurd store? Jeg har et inntrykk av dette er veldig norsk, fordi vi har en ekstrem usnakket sosial kode, hvor vi fanger opp hva folk gjør og sier veldig lett. Vi er årvåkne hele tiden, selv om vi stenger oss inne med mobil og headset og ikke snakk til meg om du er en fremmed liksom. Vi er veldig vare på hvordan andre oppfatter oss hele tiden. Kan ikke vike en millimeter, da blir det snakk. Selv om det er totalt fremmede som aldri kommer til å se eller huske deg igjen. Jeg synes vi må gi litt mer faen, og nei, du kan ikke kontrollere hvordan alle sosiale situasjoner skal flyte smertefritt hele tiden. Og vi trenger ikke snakke om det i ettertid. Verden er flyktig. Aah. (Er det noen som kjenner seg igjen i hva jeg skriver her, eller skriker jeg til en vegg?) Anonymkode: 01ec7...927
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Jeg tror det har mer med personlighetstype å gjøre enn Norge. Jeg bor i et annet europeisk land, og jobber med briter, irer, italienere, tyskere, franskmenn, blant annet, og jeg opplever dette mer her enn i Norge. Det er slitsomt når alt skal overanalyseres hele tiden. Anonymkode: 933f5...7bf 1
Callisto83 Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai Det høres veldig passiv aggressivt ut. Det er lettere å snakke bak ryggen til noen, enn face to face, der og da.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Asså nabokjerringa og bygdedyret har jo bedrevet baksnakking og persongranskning i alle år overalt her i landet med janteloven godt innunder armen... Men om du har sett på div reality serier, housewives of anywhere f.eks og lignende; så ser du at dette nok ikke er et særnorsk fenomen nei. Jeg har iallefall lagt merke til at i omtrent alt slikt innhold, skal det flisespikkes på absolutt alt man sier, gjør, tenker og føler, og det slås tilbake på bagateller og hendelser bak i tid. Sikkert for å i det hele tatt få noe å filme.. Anonymkode: c188d...fa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå