Gå til innhold

Brødet faller sammen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva gjør jeg galt?

Jeg bruker brødbakemaskin og brødet går fint opp før det stekes, men det faller sammen når det stekes, slik at det ser ut litt som en u. Det blir ofte veldig kompakt også. Har forsøkt å variere mengden grovt mel, tempetarur på væske, men det eneste som blir helt vellykket er loff.

Hjelp meg!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har også flittig brukt maskin som vi får nydelige brød fra (samboerns bedre enn mine).

De fleste maskiner har medfølgende oppskrift-hefte. Kan være lurt å ta utgangspunkt i dette og så variere oppskriftene som står der. Dobbeltsjekk også at du bruker riktig program - vår maskin har 10-12 program og det er forskjellig program for loff, mellomgrovt og grovt brød.

Et par viktige ting:

-Hvetemel hever bedre enn annet mel (så det hjelper ikke for hevingen å ha i mer fint mel hvis dette er bygg eller rug - det må være hvete).

- Prøv å reduser melmengden eller øk væske-mengden.

- Øk gjær-mengden bittelitt

Gjest Gjest
Skrevet

Kast maskinen, og bak brød på "min" måte; hiv to poser melblanding i en stor bolle sammen med to poser tørrgjær og litt for mye vann i forhold til oppskriften. Rør -dropp elt og kna, bare rør med ei god sleiv. Har du nok vann i, er ikke det noe problem (jo større bolle, jo lettere å røre). Bruk sleiva til å hive deigen opp i tre (ikke fire selv om det står på pakken) brødformer. Kjøper du gode teflonformer slipper du smøring. Fordel den utover i forma (jo grovere den ser ut på toppen, jo bedre blir skorpa), sett til heving under plast og et håndkle i en time, og så schmokker du de i ovnen. Ut kommer tre nydelige brød, og du trenger ikke gjenta prossessen (som tar meg fem min, bortsett fra heving og steking da) så ofte som med brødbakemaskinen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har dessverre ikke mulighet til å fryse ned noe, så jeg må bake ofte...

Bakte brød en gang i blant før, men pga av lange dager er det ikke noe alternativ så ofte. Det er kjekt å kunne starte maskinen før man går på jobb, sette på timeren og ta brødet ut når man kommer hjem! Smaken er ok, litt kompakt i blant, men det var dette med at de faller sammen da... det er jo først når stekeprosessen begynner, så jeg forstår det ikke helt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...