Gå til innhold

Alle ansatte, studenter og andre pasienter på avdelingen misliker den ene pasienten..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig utfordrende situasjon. Det er en eldre mannlig pasient som er fysisk veldig stor og "kraftig". Snakker konstant hele tiden og blander seg opp i alt og ingenting som skjer på avdelingen. Om det så er hva andre pasienter gjør, medisinlevering som kommer, matlaging på kjøkkenet på avdelingen, osv. Det er noen ansatte som foreslo de tror det er mulig en lav grad av psykisk utviklingshemming. Pasienten er ofte verbalt ufin og kaller ansatte, studenter og medpasienter for dumme og ubrukelige. Virker som han får glede ut av å krangle med andre. Er veldig rask til å forsøke å "ta noen" for den minste ting og skal forklare hvordan det skal gjøres "riktig" alt man gjør. Hvis man forsøker å si noe eller svare så snakker han bare i munnen på en og øker volumet sitt eller snakker raskere slik at ingen andre skal få slippe til noen ord.

Det blir så andre pasienter snakker stygt om han og unngår han. Flere medpasienter er redde for han. Mange av de andre ansatte her og studentene på avdelingen unngår å ha noe mer kommunikasjon med han enn nødvendig, fordi de blir rett og slett veldig frustrert og lei av han. Virker som han misliker studentene mer enn faste ansatte, og er rask til å si at de ikke kan noe og bare kommer med dumme svar. Når noen "gir opp" å si noe mer, fordi han ikke slipper de til i samtalen slik at de bare forlater samtalen virker det som at han får glede av det å føle at han har "vunnet". Da kan han gjerne begynne å smile og le i en høylytt og litt merkelig latter. 

Syns det er vanskelig å håndtere denne pasienten, og merker at det blir så jeg selv merker at jeg ønsker minst mulig kommunikasjon med denne pasienten. Tålmodigheten blir såpass tynn at når jeg føler han begynner å lete etter en krangel så orker jeg ikke å si noenting eller ha noe mer med han å gjøre, og går bare vekk fra pasienten. Hvordan håndterer dere andre helsepersonell slike vanskelige pasienter? Vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre enn å trekke meg ut av situasjonen, da å forsøke å prate med han bare forverrer situasjonen.

Anonymkode: c8dea...cea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med alle trådene hvor helsepersonell klager over pasienter og ber om råd.

Søk veiledning på mer egnede steder. Det her passer seg virkelig ikke! 

Anonymkode: eb8e7...4bb

• Liker 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette taes i riktig forua, og dette er ikke riktig plass!!!!!

Det må taes høyde for at pasienten er syk vel.... Og det vet vel alle dere som jobber innen helse at sorry mac, dette må dere håndtere.

Anonymkode: 36a97...8a6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ledelsen på slike steder er ekstremt varierende, så det er overhodet ikke rart at man får spørsmål som dette på forumet her.

Anonymkode: ddf52...97d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vær profesjonell. Jeg har fra tid til annen elever (voksne) jeg synes er slitsomme, men jeg møter dem på et proft vis hver dag. Deres oppførsel er problemet, min oppførsel er ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hele denne tråden bør slettes. Den er i hvert fall rapportert.  

Anonymkode: c1002...71d

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke jobbe som helsepersonell når du henger ut pasientene dine på nettet!

Anonymkode: 3ff15...7ac

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du burde ikke jobbe som helsepersonell når du henger ut pasientene dine på nettet!

Dette. 

Anonymkode: d2f74...d76

AnonymBruker
Skrevet

Pasienter utgjør et snitt av befolkningen.

Pasienter er også idioter, drittsekker, tullinger, ufine og alt mulig annet man kan møte på ute i samfunnet.

Anonymkode: b93d3...dc4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Øøøh, vet du hvem TS er, hvor hun jobber og hvem hun snakker om, eller kjenner du deg selv igjen på beskrivelsen? 

Anonymkode: 773df...761

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har også en taushetsplikt du skal følge, hva om en pårørende leser dette og kjenner igjen det du beskriver av pasienten

Når du jobber med mennesker vil du treffe på diverse mennesker, noen er enkle mens andre ikke er det. Du har valgt dette yrke, sliter du ta det opp med sjefen din og ikke her!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øøøh, vet du hvem TS er, hvor hun jobber og hvem hun snakker om, eller kjenner du deg selv igjen på beskrivelsen? 

Anonymkode: 773df...761

Nei, men plutselig forstår en pårørende eller andre nære hvem dette gjelder. Dette er fortsatt å bryte taushetsplikten selv om du personlig ikke kjenner hele Norge befolkning. :)

Anonymkode: c8dce...ef5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.57):

Veldig utfordrende situasjon. Det er en eldre mannlig pasient som er fysisk veldig stor og "kraftig". Snakker konstant hele tiden og blander seg opp i alt og ingenting som skjer på avdelingen. Om det så er hva andre pasienter gjør, medisinlevering som kommer, matlaging på kjøkkenet på avdelingen, osv. Det er noen ansatte som foreslo de tror det er mulig en lav grad av psykisk utviklingshemming. Pasienten er ofte verbalt ufin og kaller ansatte, studenter og medpasienter for dumme og ubrukelige. Virker som han får glede ut av å krangle med andre. Er veldig rask til å forsøke å "ta noen" for den minste ting og skal forklare hvordan det skal gjøres "riktig" alt man gjør. Hvis man forsøker å si noe eller svare så snakker han bare i munnen på en og øker volumet sitt eller snakker raskere slik at ingen andre skal få slippe til noen ord.

Det blir så andre pasienter snakker stygt om han og unngår han. Flere medpasienter er redde for han. Mange av de andre ansatte her og studentene på avdelingen unngår å ha noe mer kommunikasjon med han enn nødvendig, fordi de blir rett og slett veldig frustrert og lei av han. Virker som han misliker studentene mer enn faste ansatte, og er rask til å si at de ikke kan noe og bare kommer med dumme svar. Når noen "gir opp" å si noe mer, fordi han ikke slipper de til i samtalen slik at de bare forlater samtalen virker det som at han får glede av det å føle at han har "vunnet". Da kan han gjerne begynne å smile og le i en høylytt og litt merkelig latter. 

Syns det er vanskelig å håndtere denne pasienten, og merker at det blir så jeg selv merker at jeg ønsker minst mulig kommunikasjon med denne pasienten. Tålmodigheten blir såpass tynn at når jeg føler han begynner å lete etter en krangel så orker jeg ikke å si noenting eller ha noe mer med han å gjøre, og går bare vekk fra pasienten. Hvordan håndterer dere andre helsepersonell slike vanskelige pasienter? Vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre enn å trekke meg ut av situasjonen, da å forsøke å prate med han bare forverrer situasjonen.

Anonymkode: c8dea...cea

Høres ut som han må tas opp i tverrfaglig fora med lege m.fl for å revurderes til forsterkt, skjermet eller psykiatrisk avdeling. Han høres ikke ut som en kandidat for en vanlig somatisk avdeling. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.57):

Det er noen ansatte som foreslo de tror det er mulig en lav grad av psykisk utviklingshemming

Det er vel åpenbart at atferden hans minner mer om et barn som har markeringsbehov i form av at han i voksen alder ubevisst føler seg underlegen andre mennesker og dermed prøver å løse dette på mindre gode måter.

Du sier jo at studenter blir tatt ekstra hardt og det er jo mennesker som er i stor kontrast til livet han selv lever i og med at de er på vei opp og frem i livet.

Siden det er en eldre mann, er vel sjansene for korrigering heller lave over tid, men det handler jo om enormt mye tålmodighet som nesten bare en god mor kan ha.

Han høres litt ut som Shrek sånn atferdsmessig. 

Skrevet (endret)

Alt for beskrivende og lett å kjenne igjen pasienten hvis noen på KG kjenner han. Du bryter taushetsplikten. Du kunne ha skrevet at dere har en vanskelig pasient og spurt hvordan man takler det. Uansett burde dere ha et møte for å få dele med dere av opplevelser og få veiledning. Har noen startet en samtale med pasienten med å spørre hvordan han har det egentlig? Møtt hans ufinheter med vennlighet og profesjonell væremåte. 

Endret av Amy71
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, jeg jobber i bransjen og kjenner igjen denne type pasient. Og det er dessverre mange av dem. Det er i det hele tatt svært mange av dem ute i samfunnet og det er ekstra sårbart når de blir stuet inn sammen med andre pasienter i en institusjon med underbemanning. Så dette innlegget kan ikke avsløre eller røpe noen som helst. Fordi det er mange av dem og han her fyren er altså bare en av mange.

Innen psykiatrien tørr personalet å være mer bestemte rundt regler og normer på institusjonen. Følger de ikke- eller bryter stadig reglene blir de kastet ut. Uansett diagnose. Regner med at noen av personalet tar seg tid til noen ordentlige samtaler med denne pasienten. Oppfordrer ham til å være litt mer ydmyk og høflig med sine medbeboere og personalet. Hvis ikke må han pakke sakene sine og dra.

Er så lei av alle som bare tror det er greit å dure på uten respekt. Enten det er umodne elever på skoler eller (psykiatriske) pasienter i institusjoner. De har ikke lov å stjele fordi de er unge og umodne eller bipolare. Og det burde være samme nulltoleranse mot ‘å plage andre og ikke være grei og snill’ uansett diagnose.

Anonymkode: be29e...37a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...