AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Jeg har fått belastningskade i bedrift jeg jobbet i kort stund. Det pga bedriften ikke hadde tilrettelagt arbeidet til å gjøre arbeidet ergonomisk i henhold til alle tunge løft. Ved årlig rutine HMS runde så uttrykte jeg metoden som var ikke bra å jobbe på, ingen endring ble gjort. Jeg har også vært sykemeldt kort stund etter at jeg sluttet i bedriften. Jeg har fått beskjed av fysioterapeut ikke løfte over skulderhøyde og ikke tunge løft. Finnes det system i arbeidslivet om erstatning ovenfor tidligere arbeidsgiver? Anonymkode: 520b7...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Hadde bedriften forsikring på deg når du jobbet der? Mulig det er noe å hente der. Eller din egen forsikring. Jobber selv i en bedrift der det er mange tunge løft. Ikke alltid man kan gjøre løftene riktig i forhold til hms. Men jeg forebygger selv. Trenger styrke. Og det holder meg i jobb. Har hatt tunge løft i 15 år no. Anonymkode: b1f95...1f0
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde bedriften forsikring på deg når du jobbet der? Mulig det er noe å hente der. Eller din egen forsikring. Jobber selv i en bedrift der det er mange tunge løft. Ikke alltid man kan gjøre løftene riktig i forhold til hms. Men jeg forebygger selv. Trenger styrke. Og det holder meg i jobb. Har hatt tunge løft i 15 år no. Anonymkode: b1f95...1f0 Jeg regner med alle bedrifter er forpliktet til å ha forsikring ovenfor ansatte. Så, jeg regner med det. Kan virke som jeg må igjen bli sykemeldt, eller få annen behandling. For det har ikke hjulpet fullverdig eller noe ved å dra til fysioterapeut. Vet iallfall hvor smertefull behandlingen er. Men jeg kan jo ikke ha tilsvarende jobb her og nå. Føler jeg har kommet i klem ved å ha jobbet i en bedrift som har gjort det vondt verre. Anonymkode: 520b7...ea0
Eric_B Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai Det er yrkesskadeforsikring som dekker det selv om du har sluttet. Må varsles innen en gitt tidsfrist og må dokumenteres godt. Ovenfor arbeidsgiver men indirekte ovenfor et forsikringsselskap. Dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon altså. Kommentar ved HMS er ikke nok. Kan også få yrkesskadegodkjenning hos NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai For å få dekt må du nok gå via advokat og enda STOR sjanse å få avslag. Gubben fikk 4 kranibrudd, brudd rygg, trekt nesten alle tenner, har titanplate i overkjeve og kinnet. Og fått innvilget delvis meneed på nav. Men forsikring vil ikke betale ut, selv ved ufør og nav sier det er pga ulykka på jobb. Har nå kjempet i 6år. Nå siste tur sa ho på forsikring de ville henlegge pga foreldelse så da sa advokaten nå gikk han først til ledelsen der pluss vil gå til forsikring klagge nemd Anonymkode: d1d39...aa4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For å få dekt må du nok gå via advokat og enda STOR sjanse å få avslag. Gubben fikk 4 kranibrudd, brudd rygg, trekt nesten alle tenner, har titanplate i overkjeve og kinnet. Og fått innvilget delvis meneed på nav. Men forsikring vil ikke betale ut, selv ved ufør og nav sier det er pga ulykka på jobb. Har nå kjempet i 6år. Nå siste tur sa ho på forsikring de ville henlegge pga foreldelse så da sa advokaten nå gikk han først til ledelsen der pluss vil gå til forsikring klagge nemd Anonymkode: d1d39...aa4 Det er rått og urettferdig. En hilsen til alle ansatte i Norge, jobber du ikke ergonomisk som ansatt, men får overbelastningskade og enda verre skade, så bytt jobb. Arbeidsgivere er ikke der for deg, heller ikke forsikringsselskaper. Men viktig for alle ansatte å ha advokat før du starter i yrkeslivet, livet ut! Anonymkode: 520b7...ea0
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Eric_B skrev (31 minutter siden): Det er yrkesskadeforsikring som dekker det selv om du har sluttet. Må varsles innen en gitt tidsfrist og må dokumenteres godt. Ovenfor arbeidsgiver men indirekte ovenfor et forsikringsselskap. Dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon altså. Kommentar ved HMS er ikke nok. Kan også få yrkesskadegodkjenning hos NAV. Det er sånne ting som bør stå i arbeidskontrakt. Anonymkode: 520b7...ea0
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sånne ting som bør stå i arbeidskontrakt. Anonymkode: 520b7...ea0 Nei, det er rettigheter man skal ha uansett. https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/melde-ulykke/yrkesskadeforsikring/ Anonymkode: 3f62b...994 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Eric_B skrev (36 minutter siden): Det er yrkesskadeforsikring som dekker det selv om du har sluttet. Må varsles innen en gitt tidsfrist og må dokumenteres godt. Ovenfor arbeidsgiver men indirekte ovenfor et forsikringsselskap. Dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon altså. Kommentar ved HMS er ikke nok. Kan også få yrkesskadegodkjenning hos NAV. Selv om en får godkjent vis nav. Så sier ofte forsikring nei. Gubben er nå i 6 år med kamp med advokat. Og enda sier forsikring nei, selv om de har papirer på skadden. Problemet her som de henger seg opp i er at legesenteret henviste til øre, nese og hals i stede for akutten. Lege henvise akutt til øre nese og hals pga blødning i øre og nese. Flere kraniebrudd, trekt tenner, knust over kjeve, brudd i rygg, fikk tre over seg, slo hodet i en stubbe som knuste overkjeve og kin Anonymkode: d1d39...aa4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er rettigheter man skal ha uansett. https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/melde-ulykke/yrkesskadeforsikring/ Anonymkode: 3f62b...994 rettighetene virker da å være godt dekt. Regner ikke det gjelder belastningsskade. Anonymkode: 520b7...ea0
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai Det er forferdelig vanskelig å få, selv når det er snakk om ulykker og det foreligger dokumentasjon. Anonymkode: 046ef...5e9
Romkom Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Finnes det system i arbeidslivet om erstatning ovenfor tidligere arbeidsgiver? Nei, yrkesskadeforsikring dekkes av nåværende arbeidsgivers forsikringsselskap. Belastningsskader er spesifikt nevnt som noe som ikke kvalifiserer som yrkessykdom/skade. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå