AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Hva koster det å sparke en fast ansatt? Hvilke kalkyle legges til grunn for å betale ut den ansatte? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Det kommer vel helt ann på om du har en god grunn til oppsigelse. Min far sa opp 2 ansatte på dagen, da de i lang tid hadde skrevet overtid 2 timer hver dag, og det ble bevist at de var hjemme disse to timene, de har ikke mulighet til hjemmekontor. De måtte gå på dagen, og fikk ingen lønn fra den dagen. Hvis du må inngå en sluttavtale kan det derimot koste litt, men alt avhenger av hva dere blir enige om. Noen ville nokk gått på dagen mot 3 mnd lønn, andre vil ha betalt ett helt år. Anonymkode: 7c2ae...5b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Spørs jo også om den ansatte får støtte av forbundet og det blir rettsak, la løper lappene fort. Anonymkode: af1c7...e39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det kommer vel helt ann på om du har en god grunn til oppsigelse. Min far sa opp 2 ansatte på dagen, da de i lang tid hadde skrevet overtid 2 timer hver dag, og det ble bevist at de var hjemme disse to timene, de har ikke mulighet til hjemmekontor. De måtte gå på dagen, og fikk ingen lønn fra den dagen. Hvis du må inngå en sluttavtale kan det derimot koste litt, men alt avhenger av hva dere blir enige om. Noen ville nokk gått på dagen mot 3 mnd lønn, andre vil ha betalt ett helt år. Anonymkode: 7c2ae...5b7 hvor kommer ett helt år til grunn? og hvor kommer 3 måneder til grunn? Selvsagt er det alltid en årsak. Men å gjøre det rett ovenfor loven så vil jeg gjøre det riktig. Hvilken tekst i loven kan stå til grunn ved oppsigelsen. Det finnes selvsagt motsetninger, der ansatte velger å avslutte på dagen. Har dem rett til oppsigelseslønn. Har iallfall lest i aviser når det er noen som velger å gå av direkte. Kanskje det er kun basert på toppledere? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Spørs jo også om den ansatte får støtte av forbundet og det blir rettsak, la løper lappene fort. Anonymkode: af1c7...e39 men støtte fra forbund, kontra en årsak til at ansatte må avslutte sin arbeidsforhold i selskapet har vel ingenting å si. Er man ikke rett person til stillingen, da ønsker selskapet å justere seg inn, og få bedre egnet kompetanse til å fylle rollen som var påtenkt. Anonymkode: 2f24a...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Har du saklig grunn? (Faglig svikt, samarbeidsproblemer, omstilling?) Hva er risikoen for konflikt eller søksmål? Hva er den ansatte villig til å akseptere? Hva vil det koste om selskapet mister omdømme eller får rettslig tap? Hvordan vil det påvirke arbeidsmiljøet og de andre - kan skape fryktkultur der de andre tenker "det kunne likeså godt vært meg"? Kan du leve med å sende en ut i arbeidsledighet / konflikt, framfor å løse den? Anonymkode: 6ef01...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Kommer an på grunnen. Har du saklig grunn til oppsigelse og følger loven, koster det ingen ting utover støy og jobbing. Er du på gyngende grunn og usikker, vil det vanligvis koste mellom tre og tolv måneders lønn og fritak for arbeidsplikt i oppsigelsesperioden. Fordelen med sluttavtale er at arbeidstaker ikke kan gå til søksmål ettertid og motsatt for den ansatte, skriver du under sluttavtale har du fraskrevet deg retten til å gå til søksmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Hareena skrev (9 minutter siden): Kommer an på grunnen. Har du saklig grunn til oppsigelse og følger loven, koster det ingen ting utover støy og jobbing. Er du på gyngende grunn og usikker, vil det vanligvis koste mellom tre og tolv måneders lønn og fritak for arbeidsplikt i oppsigelsesperioden. Fordelen med sluttavtale er at arbeidstaker ikke kan gå til søksmål ettertid og motsatt for den ansatte, skriver du under sluttavtale har du fraskrevet deg retten til å gå til søksmål. hvorfor er det enten 3 måneder eller 12 måneder? om det er en ansatt som har jobbet i 3 måneder og det er 1 måned oppsigelsestid i henhold til arbeidskontrakt, da er det vel prøvetid ordning som gjelder? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): hvorfor er det enten 3 måneder eller 12 måneder? om det er en ansatt som har jobbet i 3 måneder og det er 1 måned oppsigelsestid i henhold til arbeidskontrakt, da er det vel prøvetid ordning som gjelder? Anonymkode: 2f24a...52c Det er ikke enten 3 eller 12, men mellom 3 og 12 måneder. Fordi det er det som er vanlig. Du kan for all del avtale mer eller mindre, hvis det passer den aktuelle saken. Men det er mellom 3 og 12 måneder som er mest vanlig på sluttpakker. Prøvetidsordning gjelder hvis man har gyldig oppsigelsegrunn, men da trenger man heller ikke betale ut noe annet enn den avtaleæte oppsigelsestiden. Anonymkode: 55dad...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Her måtte en gå på dagen. Men det var så grovt det han gjorde. Men det er ikke så kjempe lett å si opp noen da. Må ha veldig god grunn og advarsel. Er det i prøvetiden så sier man at dette ikke fungerte. Og du følger kontrakten som står der. Anonymkode: cf9d6...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Har to ganger vært i en slik situasjon, 1 gangen var på slutten av 80 tallet, ble beskyldt for tyveri, og avskjediget, undersøkelser viste at varene var hos en kunde, og alt var kvitert ut, men et papir som vise dette var forsvunnet. fikk 12 måneders lønn i tillegg til pensjon og andre goder, samt en god sluttatest. noe senere viste det seg at firmaet var i akutt likviditets krise, og 3 år senere var det borte. andre gangen var jeg leder, og ble svært uenig med toppledelsen om veien videre (strategiske valg), ble kaldt inn til møte, styret ville diskutere min fratreden. av erfaring engasjerte jeg advokat, vi ble enige om at jeg skulle være ansatt, dog uten arbeidsplikt til jeg fant annet arbeid dog minst 18 mnd. også i dette tilfellet var det bakenforliggende årsaker, og dette firmaet ble kjøpt opp noen år senere (da var det bare kundemassen igjen med verdi og nesten all kompetanse var sluttet). Jeg hadde i begge tilfeller tatt godt vare på alt av kommunikasjon, og annet som styrket min sak, ingen av sakene kom veldig overaskende, det var problemer med ledelse, organisering, og viste seg senere økonomi. mitt tips er vær på vakt, ikke klag for mye, man vil ikke bli en varsler (ikke en gang klager) i dag, ha alltid åpninger andre steder. Og meld dere inn i fagforeningen! Anonymkode: 6e3ea...a66 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke enten 3 eller 12, men mellom 3 og 12 måneder. Fordi det er det som er vanlig. Du kan for all del avtale mer eller mindre, hvis det passer den aktuelle saken. Men det er mellom 3 og 12 måneder som er mest vanlig på sluttpakker. Prøvetidsordning gjelder hvis man har gyldig oppsigelsegrunn, men da trenger man heller ikke betale ut noe annet enn den avtaleæte oppsigelsestiden. Anonymkode: 55dad...02e I prøveordning trenger man vel ikke noen årsak? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det i prøvetiden så sier man at dette ikke fungerte. Og du følger kontrakten som står der. er det 14 dagers oppsigelsestid da? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Nå aner ikke jeg hvilken bransje du er i, og hva som egentlig er problemet med denne ansatte. Jeg tok selv initiativ til sluttavtale med sjefen fra helvete som var advokat, og fikk det som jeg ville. Gikk rolig og greit for seg det. Noen miljøer er jo litt tøffe, og da er sluttavtaler ganske vanlig, og så holder man munn om det og går hver sin vei. Vil du ha ham ut, så tilby ham en fair deal. Bruk chat gpt så har du en avtale i løpet av en time. Du må se på innholdet i avtalen, og ta utgangspunkt i det. Anonymkode: 6ef01...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I prøveordning trenger man vel ikke noen årsak? Anonymkode: 2f24a...52c Jo, man trenger absolutt en årsak fortsatt, og man må følge rutiner for oppsigelse. Men kravene til saklig grunn er lavere. Sitat § 15-6.Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. Anonymkode: 55dad...02e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): hvorfor er det enten 3 måneder eller 12 måneder? om det er en ansatt som har jobbet i 3 måneder og det er 1 måned oppsigelsestid i henhold til arbeidskontrakt, da er det vel prøvetid ordning som gjelder? Anonymkode: 2f24a...52c Hareena skrev (1 time siden): vanligvis koste mellom tre og tolv måneders lønn Skjønner ikke helt hvordan du leste enten/eller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Hareena skrev (22 minutter siden): Skjønner ikke helt hvordan du leste enten/eller. hvem velger kriteriene? tolker jeg som minst 3 måneder? er det uansett antall år ansatt har jobbet i bedriften? og er det 14 dagers oppsigelsestid ved prøvetid? Anonymkode: 2f24a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): I prøveordning trenger man vel ikke noen årsak? Anonymkode: 2f24a...52c Jo, man har krav til saklig oppsigelse også i prøvetid. Anonymkode: d98bf...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): hvem velger kriteriene? tolker jeg som minst 3 måneder? er det uansett antall år ansatt har jobbet i bedriften? og er det 14 dagers oppsigelsestid ved prøvetid? Anonymkode: 2f24a...52c 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden er vanlig, men man kan avtale annet. Tre mnd. kommer av at det er vanlig oppsigelsestid, så derfor er det et minimum. Antall år vedkommende har vært ansatt har lite å si. Anonymkode: d98bf...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): hvem velger kriteriene? tolker jeg som minst 3 måneder? er det uansett antall år ansatt har jobbet i bedriften? og er det 14 dagers oppsigelsestid ved prøvetid? Anonymkode: 2f24a...52c Kriteriene velges av situasjonen. Om arbeidsgiver virkelig vil bli kvitt arbeidstakeren, så betaler de det arbeidstaker krever. Jo mindre saklig grunn arbeidsgiver har, jo mer kan arbeidstaker kreve. Hvis det foreligger en saklig grunn, så kan det være smart av arbeidstaker å ta det som tilbys uansett. Anonymkode: 55dad...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå