AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:11 #1 Del Skrevet onsdag kl 12:11 Er det noen her som har kommet seg gjennom et svangerskap uten å bli stukket? Jeg har ekstrem fobi for blodprøver. Stikk i fingeren er like ille. Går hos psykolog for dette, men det hjelper lite når jeg faktisk kommer opp i situasjonen. Da får jeg fullstendig panikk og nekter. Hittil i livet har jeg overlevd ved å nekte. De har alltid funnet alternative løsninger, eller at jeg rett å slett må holde ut sykdomsforløpet. Nå er jeg blitt gravid, og er usikker på om jeg vil beholde grunnet denne angsten. Har enda ikke kontaktet legen om dette. Jeg vet jeg er rhesus + (pga foreldre), har ingen helseplager, spiser utrolig sunt og føler meg fin ellers. Hatt samme partner i snart 10 år, så risiko for syfilis, hepatitt osv er forsvinnende liten. Derfor klarer jeg ikke se at blodprøve er absolutt nødvendig hvis man følger opp på alt annet. Om jeg skulle kommet meg gjennom svangerskapet uten stikk, så er jeg også livredd for nåler i forbindelse med fødsel, og lurer på om det er mulig å få noen medikamenter som gjør at jeg er bevisstløs om noe slikt må tas. Noen her som kan komme med betryggende ord eller sine erfaringer om alternativer og hensyn som kan tas for oss med en altoppslukende angst for dette? Vil legge til at barnet er svært ønsket av begge parter, men det kommer ikke til å gå bra om jeg havner i en situasjon hvor jeg må bli stukket. Anonymkode: 948ac...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:34 #2 Del Skrevet onsdag kl 13:34 Jeg hater sprøyter og måtte fint infinne meg med å ta de under graviditeten. Det er den perioden i livet du nå ta mest stikk, desverre. Kommer desverre ikke unna. Mitt taktikk er at de skal telle til 3 før de stikker så jeg får forberedt meg mentalt, og tenke at jeg må bare gjennom det for babyen. Selve dagen da fødselen skjedde måtte jeg ta 30 sprøyter da de bommet flere ganger;; Heldigvis glemmer man alt det vonde fort når babyen er født. Anonymkode: 65438...5d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:47 #3 Del Skrevet onsdag kl 13:47 Har tatt 1 blodprøve for å finne ut jernnivå, vitaminer, blodtype etc i hvert av svangerskapene. Eller 0 stikk. Fødte naturlig uten smertestillende begge gangene, ingen nåler Anonymkode: 13a4b...9f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet onsdag kl 17:32 #4 Del Skrevet onsdag kl 17:32 Om du må ta sprøyte får du nok ikke narkose eller noe som slår det ut. Du kan bruke Embla plaster...dette gjør at hunden blir nummen. Hva er det du er redd for? Klarer du p se sprøyte? Ditt barn vil få mange sprøyter igjennom barndommen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:40 #5 Del Skrevet onsdag kl 17:40 Hvordan skal det gå når babyen skal vaksineres? Anonymkode: 10a7a...148 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:47 #6 Del Skrevet onsdag kl 17:47 Må jo finne ut blodtypen din Anonymkode: 4e0e8...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:52 #7 Del Skrevet onsdag kl 17:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hater sprøyter og måtte fint infinne meg med å ta de under graviditeten. Det er den perioden i livet du nå ta mest stikk, desverre. Kommer desverre ikke unna. Mitt taktikk er at de skal telle til 3 før de stikker så jeg får forberedt meg mentalt, og tenke at jeg må bare gjennom det for babyen. Selve dagen da fødselen skjedde måtte jeg ta 30 sprøyter da de bommet flere ganger;; Heldigvis glemmer man alt det vonde fort når babyen er født. Anonymkode: 65438...5d6 Tror ikke jeg fikk et eneste stikk i graviditeten. Epidural under fødsel er det eneste. Anonymkode: 346f7...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:54 #8 Del Skrevet onsdag kl 17:54 mommyaka skrev (19 minutter siden): Om du må ta sprøyte får du nok ikke narkose eller noe som slår det ut. Du kan bruke Embla plaster...dette gjør at hunden blir nummen. Hva er det du er redd for? Klarer du p se sprøyte? Ditt barn vil få mange sprøyter igjennom barndommen Klarer å se en sprøyte i seg selv, men blir kvalm hvis jeg ser den blir satt. Blodprøver er mye verre. Gjelder kun på mennesker. På dyr er det litt lettere. Er fryktelig ekkelt og en sammensatt frykt. Hadde ikke hatt noe problemer med å bli med på vaksinering av barnet mitt. Fokuset hadde jo vært på å betrygge han/hun, ikke selve sprøyta. Blir to helt forskjellige ting. Anonymkode: 948ac...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:55 #9 Del Skrevet onsdag kl 17:55 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan skal det gå når babyen skal vaksineres? Anonymkode: 10a7a...148 Det er noe helt annet. Da er ikke fokuset på selve sprøyta, men å betrygge barnet. Dessuten vil barnet ha en far også. Anonymkode: 948ac...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:57 #10 Del Skrevet onsdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke jeg fikk et eneste stikk i graviditeten. Epidural under fødsel er det eneste. Anonymkode: 346f7...3ff Slapp du å ta blodprøvene ved uke 12 og glukosetesten? Når i så fall var dette? Anonymkode: 948ac...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:01 #11 Del Skrevet onsdag kl 18:01 Jupp, samme her, bare gi beskjed til helsepersonell. Selv om jeg er redd nåler så ble det både veneflon og epidural på meg, og vaksine de setter i låret ditt /eller veneflonen etter fødsel for av morkake skal løsne, jupp, du bryr deg ikke lenger. Anonymkode: 5e43f...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:04 #12 Del Skrevet onsdag kl 18:04 Har selv skrekk for nåler (type hylgråter, hyperventilerer og har flere ganger besvimt) men biter tennene sammen i graviditetene. Det er blodprøver i uke 12 for å sjekke verdiene dine (b12, jern +blodtype) og er du over 25 anbefales også at du tar glukosetest i uke 24-28 engang for å sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Det inkluderer to blodprøver (en før drikken og en to timer etter) fikk også veneflon i hånden under første fødsel. Har inntrykk av at det er tilfelle komplikasjoner under fødsel. Anonymkode: 86964...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:05 #13 Del Skrevet onsdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Må jo finne ut blodtypen din Anonymkode: 4e0e8...b9e Jeg skjønner at det selvfølgelig er lurt å ta prøven, men er det helt nødvendig for et trygt svangerskap? Om man havner i en situasjon med blodoverføring (som er svært sjelden) så har de prosedyrer for dette. Jeg vet allerede med 100% sikkerhet at jeg er rhesus positiv (som er den delen av blodtypen min de sjekker i forbindelse med graviditet) og at det derfor ikke er nødvendig med oppfølging i forhold til dette. Anonymkode: 948ac...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:09 #14 Del Skrevet onsdag kl 18:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jupp, samme her, bare gi beskjed til helsepersonell. Selv om jeg er redd nåler så ble det både veneflon og epidural på meg, og vaksine de setter i låret ditt /eller veneflonen etter fødsel for av morkake skal løsne, jupp, du bryr deg ikke lenger. Anonymkode: 5e43f...69f Bare det at man ikke bryr seg, får meg til å merke at jeg virkelig ikke ønsker å føde… Men dette var frivillig når fødselen var i gang fordi smertene var uutholdelige og at du heller ønsket dette enn å fortsette med smertehelvete? Hva med i svangerskapet da? Slapp du blodprøvene? Anonymkode: 948ac...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:09 #15 Del Skrevet onsdag kl 18:09 Det er veldig viktig å vite at vitaminnivåene ligger der de skal være, ellers kan det påvirke fosteret. I tillegg risikerer man komplikasjoner som gjør at man ikke kommer utenom nålestikk. Jeg hadde for eksempel høyt blodtrykk og har tatt flere blodprøver for å utelukke svangerskapsforgiftning. Under fødsel hadde jeg litt feber, da måtte jeg ha intravenøst, med veneflon på begge armer. Anonymkode: 97af7...ae5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:11 #16 Del Skrevet onsdag kl 18:11 Kan nevne at jeg var helt lik før, hysterisk redd for nåler, gruet meg i årevis før vaksiner på skolen osv. Ble kurert under første svangerskap, nå er det ikke noe problem lengre. Anonymkode: 97af7...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:13 #17 Del Skrevet onsdag kl 18:13 Tror ikke du har noe valg. Har født 3 ganger og har måttet ta den samme blodprøven hver eneste gang for å sjekke blodtype, sykdommer og eventuelle vitaminmangler. Det var bare 1 år mellom de to første, men til og med da slapp jeg ikke unna. Har sluppet veneflon ved fødsel heldigvis. Den siste gangen var det et stort press, men jeg ble respektert til slutt heldigvis. Anonymkode: 45655...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:15 #18 Del Skrevet onsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner at det selvfølgelig er lurt å ta prøven, men er det helt nødvendig for et trygt svangerskap? Om man havner i en situasjon med blodoverføring (som er svært sjelden) så har de prosedyrer for dette. Jeg vet allerede med 100% sikkerhet at jeg er rhesus positiv (som er den delen av blodtypen min de sjekker i forbindelse med graviditet) og at det derfor ikke er nødvendig med oppfølging i forhold til dette. Anonymkode: 948ac...58b De sjekker jo ABO også Anonymkode: 4e0e8...b9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:16 #19 Del Skrevet onsdag kl 18:16 Jeg hadde tidligere sprøyteskrekk, men graviditeten fungerte som eksponeringsterapi, har ikke hatt problemer med nåler etter det. Samtidig forsvant tannlegeskrekken. Hva med nåler er det du er redd for? Smerten, tanken på at noe fremmed går inn i kroppen, å se at de tapper blod..? Har du forsøkt hypnoterapi? Anonymkode: 76757...a3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:17 #20 Del Skrevet onsdag kl 18:17 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner at det selvfølgelig er lurt å ta prøven, men er det helt nødvendig for et trygt svangerskap? Om man havner i en situasjon med blodoverføring (som er svært sjelden) så har de prosedyrer for dette. Jeg vet allerede med 100% sikkerhet at jeg er rhesus positiv (som er den delen av blodtypen min de sjekker i forbindelse med graviditet) og at det derfor ikke er nødvendig med oppfølging i forhold til dette. Anonymkode: 948ac...58b Men vet du hva mannen din er da? Om han er rhesus negativ så kan babyen bli det også. Jeg er -, og min man er +. Ett av barna våre ble + så jeg måtte ha 2 ekstra sprøyter i låret pga det. Anonymkode: 65438...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå