Gå til innhold

Gutt som vil ha på kjole i barnehagen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 5 år liker å kle seg ut. Har 2 eldre søsken, så mye jenteting i huset som kjoler, dukker, barbier. Så han har fra tidlig av lekt mye med slike leker og liker å ta på seg kjolene til søstrene under lek. Men nå har han begynt å ville gå med dette i barnehage. Jeg har nektet det på en fin måte, og distrahert han med noe annet de dagene han spør og det har gått fint. Men nå i det siste blir det nesten en kamp når jeg sier at det er ikke passende. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 05c83...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han begynner snart på skolen, han er stor nok til å bli fortalt hva som er greit og ikke.

Anonymkode: 434e1...281

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han ha det på. Tipper det bare blir med den ene gangen. Det ble det for mitt barn 😅

Anonymkode: 04e3c...93a

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gutter går ikke i kjole, så det får du ikke lov til."

Anonymkode: 9cd37...323

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert bare en periode dette er moro. Jeg hadde tillatt det. 

Anonymkode: 65d50...79d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er en kamp jeg ikke hadde giddet å bruke energi på. Er det egentlig noe grunn til at han ikke kan ha på seg kjole i barnehagen? Sett flere gutter i barnehagen til barna mine som i faser har hatt på seg kjole.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn ville også gå i kjole da han gikk i barnehagen.  Ja tenkte meg litt om og kjøpte kjole som passet, og lot ham gå med den i barnehagen. Både ansatte og barn tok det på strak arm som absolutt naturlig, og han fikk høre fra flere at han var fin. Gutten var strålende fornøyd, og videre veldig opptatt av at det var hans kjole, men han ba aldri om å gå med den igjen. Han hadde opplevd det han ønsket, som viste seg å være noe helt annet enn noe jeg hadde tenkt over. Han hadde nemlig fått med seg at når jentene gikk i kjole fikk de høre at de var sååå skjønne og fine. Han ville også høre at han var skjønn og fin, ikke bare stilig eller tøff. 

En skikkelig tankevekker det der, og jeg ble videre mer bevisst på hvilke komplimenter jeg ubevisst brukte ovenfor gutter og jenter. Ikke minst da hans søster var enig og sa "Jeg er også tøff mamma."

• Liker 17
  • Hjerte 17
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sønnen min på snart 5 år liker å kle seg ut. Har 2 eldre søsken, så mye jenteting i huset som kjoler, dukker, barbier. Så han har fra tidlig av lekt mye med slike leker og liker å ta på seg kjolene til søstrene under lek. Men nå har han begynt å ville gå med dette i barnehage. Jeg har nektet det på en fin måte, og distrahert han med noe annet de dagene han spør og det har gått fint. Men nå i det siste blir det nesten en kamp når jeg sier at det er ikke passende. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 05c83...cd5

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å bare la gutten gå med kjole? Og jo gutter kan gå  kjole.

Anonymkode: 275d3...6b5

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt han gå med det jeg 😅 har bare jenter her og går ofte i "gutteklær"  da det er traktor og dinosaur som er kult her i hus. Ingen reagerer på det så om en gutt liker frozen eller barbie så burde det ikke være noe forksjell tenker jeg 😅

Anonymkode: 197da...608

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jenter kan bruke bukser så synes jeg gutter skal få bruke kjole hvis de ønsker det. 

Anonymkode: 56284...741

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå er det jo sånn at kjole ikke er forbeholdt jenter da. Vi lever i 2025 om du ikke har fått det med deg.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han begynner snart på skolen, han er stor nok til å bli fortalt hva som er greit og ikke.

Anonymkode: 434e1...281

Hvorfor er det ikke greit da?

Anonymkode: 819f6...11e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare la ham gå i kjole? Det er bare et klesplagg og han er et barn.

Anonymkode: b664a...5b7

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen utforsker både gutter og jenter det andre kjønnet. Hvis man nekter barna å utforske dette vil de utviklingsmessig ligge bak senere. Mye av det de lærer gjennom denne utforskingen er å forstå og empatisere med det andre kjønnet. Svært få gutter identifiserer seg som jente av å gå i jente tøy den alderen. Forskning viser heller til at de guttene som ble nektet denne utforskningen som liten sliter med kjønnsidentitet senere. 

Anonymkode: e8135...928

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange barnehager sier de voksne ofte når jentene kommer med kjole "så fin du er" men når guttene kommer sier de ikke noe. Er det da rart at de ønsker å ta på seg kjole?

Hos oss sier ikke vi dette til jentene, men der jeg jobbet før var det veldig mange som gav kompliment til jentene 

Jeg ville latt han få gå med kjole, hvor farlig kan det være. 

Anonymkode: 819f6...11e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre er det om faren til gutten også deltar i utkledning og sminke, barna lærer da enda tydeligere forskjellen på gutter og jenter, dame og mann. Syns hele denne kjønns debatten i dag er totalt forvridd og baserer seg ikke på psykologi men følelser. 
poenget er, gutten din blir ikke trans av å utforske kjønn. Får han utforske dette blir han enda tryggere i identiteten sin. Men, som mor selv hadde jeg nok sagt « nei vi kler oss ut hjemme, ikke når vi skal i barnehagen. Da må vi ha på praktiske klær». Men så hadde jeg ikke latt jentungen min gå i kjole i barnehagen heller med mindre det var karneval, noe festligheter eller fotografi.

Anonymkode: e8135...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gå med kjole..der er et plagg .

Ikke bli sånn mamma som rosa er jente farger og dukker er for jenter.

Tøft av han 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har kjoler hjemme så bare la han? Ta på langermet og tights eller noe under så tar han det bare av seg?

Vanlig at jenter tar av kjole før parkdress 

Kjole er et upraktisk plagg i barnehage. Må ha tights for å kunne bevege seg uhemmet

Anonymkode: c0ec2...101

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...