AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai I går stod jeg og et par kolleger og så på musikkorps som øvde til 17 mai, og jeg sa at jeg blir våryr og får slik 17 mai stemning når de spiller. Da sa en av mine kolleger at han foretrekker å gå på fjellet 17 mai, for 17 mai feiring og musikkorps gav han "HitlerTyskland" vibber. 😯 Anonymkode: 2f57f...0be 1
Stor pike Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Send ham til fjells. Sånne holdninger trenger vi faktisk ikke. 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai Så fint. Godt han ikke går blandt publikum og klikker. Anonymkode: 94e02...df5 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai Uff, stakkars mann. Flaut å være så historieløs. Er han fra USA opprinnelig? Anonymkode: 636aa...94e 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai Min historielærer vokste opp i Tyskland. Da hun tok med sin tyske mor på 17. Mai-feiring her i Norge sa moren at det var akkurat sånn det var før 2. verdenskrig i Tyskland. Så det er nok rett. Anonymkode: 41387...03e 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min historielærer vokste opp i Tyskland. Da hun tok med sin tyske mor på 17. Mai-feiring her i Norge sa moren at det var akkurat sånn det var før 2. verdenskrig i Tyskland. Så det er nok rett. Anonymkode: 41387...03e Det var jo bevisst taktikkeri fra tyskerne å lage folkefest for å få med seg folk flest på å bli nazi. Betyr ikke at 17. mai er umoralsk. Anonymkode: f5fb3...d20 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai Da har han ikke forstått så mye... Anonymkode: 85a7b...856 7
Smascha Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min historielærer vokste opp i Tyskland. Da hun tok med sin tyske mor på 17. Mai-feiring her i Norge sa moren at det var akkurat sånn det var før 2. verdenskrig i Tyskland. Så det er nok rett. Anonymkode: 41387...03e Shit, no fekk eg gåsehud! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har han ikke forstått så mye... Anonymkode: 85a7b...856 Han har bare andre assosiasjoner enn deg. De fleste parader symboliserer noe helt annet enn vår 17. mai. Anonymkode: 9cc08...878 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var jo bevisst taktikkeri fra tyskerne å lage folkefest for å få med seg folk flest på å bli nazi. Betyr ikke at 17. mai er umoralsk. Anonymkode: f5fb3...d20 Ingen har sagt at det er umoralsk å feire? Uttalelsen var at det ligner på Hitler-Tyskland og det gjør det jo. Anonymkode: 41387...03e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min historielærer vokste opp i Tyskland. Da hun tok med sin tyske mor på 17. Mai-feiring her i Norge sa moren at det var akkurat sånn det var før 2. verdenskrig i Tyskland. Så det er nok rett. Anonymkode: 41387...03e Hva handlet paraden i Tyskland om, og hva handler paraden på 17.mai om, er vel 100.000kr spørsmålet. Anonymkode: 2d748...334 5 4
Gratis Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I går stod jeg og et par kolleger og så på musikkorps som øvde til 17 mai, og jeg sa at jeg blir våryr og får slik 17 mai stemning når de spiller. Da sa en av mine kolleger at han foretrekker å gå på fjellet 17 mai, for 17 mai feiring og musikkorps gav han "HitlerTyskland" vibber. 😯 Anonymkode: 2f57f...0be Høres ut som han/henne er 90 år og faktisk var der. Selvsagt er det på begge måter en form for nasjonalisme/patriotisme, men uten å forstå innholdet er det meningsløst. Litt typisk vårt feministsamfunn, der alt handler om hva jeg føler her og nå. Hva med å forstå innholdet? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har bare andre assosiasjoner enn deg. De fleste parader symboliserer noe helt annet enn vår 17. mai. Anonymkode: 9cc08...878 De fleste parader er også helt annerledes enn vår 17.mai. Anonymkode: 85a7b...856 2
NatNat Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min historielærer vokste opp i Tyskland. Da hun tok med sin tyske mor på 17. Mai-feiring her i Norge sa moren at det var akkurat sånn det var før 2. verdenskrig i Tyskland. Så det er nok rett. Anonymkode: 41387...03e for en ikke norsk, det kan virke litt ekstremt.. med norske flagg overalt. Jeg ble litt skjokkert da jeg kom til Norge. Etterhvert forsto jeg at det var en uskyldig måte å være glad i sitt land. Men, det er spesielt i starten, ja. (er fransk, ikke fra USA forresten ) 2 1
K.B. Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai Jeg skjønner hva din bekjente mener, 17 mai er jo et ekstremt uttrykk for nasjonalisme etter gammel modell med korps, flagg og marsjering. Det er jo en estetikk du ofte ser i totalitære regimer. 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai I Norge kjennetegnes 17. mai-feiringen av barnetog, flagg, is, musikk og samhold – i kontrast til militærparader og maktdemonstrasjoner i enkelte andre land. Dagen er en inkluderende feiring av fellesskap og bygger på verdier som: – frihet, demokrati og barns rettigheter – en felles historie og nasjonal identitet – takknemlighet for fred, selvstyre og rettssikkerhet. Anonymkode: faa8c...ed5 4 1
umAxa Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I går stod jeg og et par kolleger og så på musikkorps som øvde til 17 mai, og jeg sa at jeg blir våryr og får slik 17 mai stemning når de spiller. Da sa en av mine kolleger at han foretrekker å gå på fjellet 17 mai, for 17 mai feiring og musikkorps gav han "HitlerTyskland" vibber. 😯 Anonymkode: 2f57f...0be Han gir meg "på tide å ta på gress" vibber. Det kan du si til han. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai NatNat skrev (1 minutt siden): for en ikke norsk, det kan virke litt ekstremt.. med norske flagg overalt. Jeg ble litt skjokkert da jeg kom til Norge. Etterhvert forsto jeg at det var en uskyldig måte å være glad i sitt land. Men, det er spesielt i starten, ja. (er fransk, ikke fra USA forresten ) Vi var jo koloniserte helt frem til 1905 vet du, så det er nok litt for å kompensere for svak nasjonalfølelse Anonymkode: f5fb3...d20 2
NatNat Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi var jo koloniserte helt frem til 1905 vet du, så det er nok litt for å kompensere for svak nasjonalfølelse Anonymkode: f5fb3...d20 ja, absolutt. Jeg tror det er fordi Norge er et ung land fremdeles..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå