AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #41 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vis meg den forelderen som aldri får kort lunte og eksploderer. I hvert fall når man har høyenergiske barn. det er klart at det ikke er ideelt å kjefte og slite tålmodigheten, men det er enkelt å si om man har rolige barn at man ikke skal gjøre det. At TS har dårlig samvittighet og reflekterer rundt om dette er mishandling sier meg at det ikke er det. Anonymkode: 85725...333 Men om det skjer hver dag så må man jo ta grep for å forsøke å reagere på en mer konstruktiv måte. Anonymkode: 66d68...f9b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #42 Skrevet 14. mai 2025 Ikke fortell barnet hva det IKKE får gjøre, hjelp det heller med å finne løsninger. Istedenfor «STOPP», kan du si «sitt eller gå ned fra sofaen». Barn trenger konkrete ting de kan gjøre, ikke bare «nei» «stopp» «slutt». og gi ALLTID valg! «Skal du gå ned selv, eller skal jeg løfte deg». Det er sykt krevende, men det gir barnet autonomi. Og det funker (hvertfall her) 😅 Og vær konsekvent. Har du gitt et valg, følg det opp! og gi ros. Masse ros!! «Så flink du var til å gå ned fra sofaen! high five». Tar sykt lang tid å lære seg denne endringen, men etter hvert kommer det automatisk ☺️ Anonymkode: e41ad...935 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #43 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Grunnen til at de får lov til å løpe og herje inne er fordi alternativet er at vi må selge huset og bo i skogen. Vi er allerede ute så mye vi klarer, men jeg er ikke et campingmenneske. Jeg vil sove i seng og bo i hus, og skal de ikke få lov å herje og løpe inne så kan jeg ikke gjøre det. Eventuelt så må jeg bruke all min tid innendørs på å fysisk stoppe dem. Jeg har valgt mine kamper. Dette er ikke en det er energiøkonomisk mulig å velge selv for to friske, oppegående foreldre i sin ikke så verste alder. Jeg regner med at det går seg til når de blir litt større - fetterne mine var akkurat like dann for 30 år siden. De ga seg med det når de hadde blitt skolemodne (altså rundt tredjeklasse :P) Og til de som sier at de aldri hadde tillatt denne oppførselen; Det gjør ikke jeg heller. Det er derfor jeg stopper ham. Men jeg kunne sittet på en like høy hest for et år siden, enda jeg da hadde vært mor i over fem år, så jeg trooor ikke det er meg det er noe galt med, jeg tror han bare er en ekstremutgave - han er ekstrem på alt. Også kjærlig når det er det moduset han er i. Det finnes ingen i verden som gir varmere, mykere klemmer når han har lyst. Men han har også evne til å kaste en håndball som om han var ni og sykle som om han var seks. Han er bare mye. Og det kommer til å bli fint når hjernen hans tar neste steg, men akkurat nå er det mildt sagt krevende og jeg føler meg som en mishandler som må bruke min fysiske overlegenhet på å fjerne ham fra alle mulige situasjoner for det har jeg gjort bare en eneste gang med storebror, og det var da han forsøkte å hilse på en livsfarlig, diger og sint hund.. Takk for mange klapp på skulderen. Det er søren meg ikke for pingler å være foreldre ass. TS Anonymkode: 4756e...2c7 Jeg syns du gjør en god jobb❤️🥰. Som noen allerede sa så lenge du reflekterer og grubler på saken har du kommet langt og er langt unna å være en mishandlet. Har dere hage, hva med å gå til innkjøp av en trampoline? Eventuelt oppsøk en trampoline park hvis dere bor i en by? Virker jo som minstemann har et enormt behov for å være fysisk så vær kreativ for å får fylt det behovet ville vært mitt forslag. (er ikke forelder selv så ta hva jg sier med en klype salt) Når han blir gammel nok ville jeg sjekket han for adhd siden problemet vil mest sannsynlig eskalere på skolen, mye stillesitting og konsentrasjonsarbeid. Å være ikke diagnostisert vil nok føre til sorg for han (Gutter har det verst i så måte siden jenter finner lettere taktikker å kompensere opp for symptomene sine også kalt maskering) ❤️😔. Anonymkode: a11ce...ba3
NoaideBiehtar Skrevet 15. mai 2025 #44 Skrevet 15. mai 2025 Skjønner virkelig ikke koblingen til Ingebrigtsen-saken her. Har du slått barnet ditt? Har du kalt det nedsettende ting på jevnlig basis, som idiot? Har du nektet barnet ditt å gå ut i mange uker av gangen? Knipser du barnet ditt i ansiktet? Har du sparket barnet i magen fordi det ramlet? Har du fortalt barnet ditt at det ødelegger livet ditt og må fortsette å trene? At det er hele livsgrunnlaget ditt? Endrer du husreglene hele tiden uten å orientere barna, for så å bli sint når de ikke følger de hemmelige reglene? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #45 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg syns du gjør en god jobb❤️🥰. Som noen allerede sa så lenge du reflekterer og grubler på saken har du kommet langt og er langt unna å være en mishandlet. Har dere hage, hva med å gå til innkjøp av en trampoline? Eventuelt oppsøk en trampoline park hvis dere bor i en by? Virker jo som minstemann har et enormt behov for å være fysisk så vær kreativ for å får fylt det behovet ville vært mitt forslag. (er ikke forelder selv så ta hva jg sier med en klype salt) Når han blir gammel nok ville jeg sjekket han for adhd siden problemet vil mest sannsynlig eskalere på skolen, mye stillesitting og konsentrasjonsarbeid. Å være ikke diagnostisert vil nok føre til sorg for han (Gutter har det verst i så måte siden jenter finner lettere taktikker å kompensere opp for symptomene sine også kalt maskering) ❤️😔. Anonymkode: a11ce...ba3 Han fikk årskort på trampolineparken i julegave ja Vi har ikke plass til trampoline i hagen - det er for mye bakke til at det kan settes opp trygt, men vi bor rett i skogkanten og mellom to lekeplasser, så det mangler ikke på muligheter for aktivisering når vi er ute. Hvilket er hvorfor vi er så mye ute som vi er. Jeg tror egentlig ikke at han har ADHD. Han elsker å bli lest for og kan konsentrere seg om å male påskeegg el i like lang tid som andre treåringer, han er bare ekstremt aktiv. Så jeg tror jo at det går seg til på sikt, men jeg synes det er ekstremt krevende nå. Han er så annerledes enn storebror var i samme alder, så jeg føler jeg står litt på bar bakke som mor og mangler verktøy som fungerer. Antar jeg bare må stå i å stadig vekk bære ham vekk fra aktiviteter, steder og ting frem til han lærer at enkelte ting tåler mer enn andre, og at det er forskjell på inne og ute selv om han åpner vinduet. (Det var gårsdagens forslag når jeg minnet om innestemme - da åpnet han vinduet og ropte; VI ER UUUUTEEEE! Måtte mildt sagt jobbe med meg selv for å ikke omkomme av latter da 😂) NoaideBiehtar skrev (2 timer siden): Skjønner virkelig ikke koblingen til Ingebrigtsen-saken her. Det handler jo mer om at man blir bevisst seg selv som forelder av å lese om denne og andre lignende saker. Den handler jo i bunn og grunn om en forelder som virkelig ikke har vært sin rolle bevisst, og den største skrekken min er at jeg ubevisst skal gjøre noe som skader barna mine og mitt forhold til dem i det lange løp. Vi vet jo ikke nok i dag om alt vi utsetter barna våre for med elendig bemanna barnehager, avhengighetsskapende skjermer, for lite kjernefamilietid etc. Jeg har ingen planer om å begynne å slå eller etablere et maktregime, men det er jo ikke sikkert at det var planen der heller.. Anonymkode: 4756e...2c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #46 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Gjert Ingebrigtsen er ikke dømt, pr dags dato. Ha det i mente når du uttaler deg til fordel for den ene eller den andre. Hva som har skjedd i det hjemmet, vet ingen, selv ikke pressen som skriver side opp og siden ned om saken. Så foreløpig synes jeg vi skal forholde oss nøytrale til en domfellelse. Anonymkode: e710f...6e6 Har ikkje tatt side. Komenterte på vedkommende som mente at det var snakk om skambanking. Tenker vedkommende ikkje har fulgt med eller har store problemer med å forholde seg til dei fakta som er lagt fram. Hadde det vore snakk om skambanking med beviser og ikkje psykisk vold, hadde saken vore beinkløyvd i avkommets fordel. Nå er det heilt åpent kva retning dommen går. Anonymkode: 0627b...dbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå