Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med pus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en katt, rase, som jeg overtok for 6 mnd siden ca. 

Forrige eier sier han er kasterert. Men han sprayer ned ALT! 

Han må desverre være på et rom alene store deler av dagen. Han spiser bra(råfor) og drikker mye. Kassa er ren.

Han bommer gjerne på kassa flere ganger i uka med avføring, er snakk om to meter unna. 

Vi er ute å går tur med han hver dag, men han angriper ALT på 2 og 4 bein. Han prøver å ta syklister(ikke kult når det er barn som sykler) og joggere. 

Har allerede skada en annen katt 😢 

Har 3 barn, og huset STINKER kattepiss.. 

Vet ikke hvor mye mer jeg orker for å si det sånn...

Anonymkode: 92261...59f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke hvor gammel katten var da du overtok den, men hvis det er en voksen katt, kan det bli vanskelig å lære den nye manerer. Kanskje er den også mentalt syk.

Begynn med en tur til dyrlegen for råd. Får du ikke hjelp der, bør du vurdere avliving. Du kan selvsagt prøve å omplassere den, men sjansen for at det fungerer bedre hos andre enn det du får til, er nok veldig liten, så trolig ikke noen vits i å prøve.

Anonymkode: 89e1b...786

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selv om katten er kastrert, så kan de fortsatt ha behov for å markere. Stress, miljøforandringer, følelse av utrygghet også videre. 
Problemet blir jo ikke bedre av at du setter katten på eget rom store deler av dagen, dette må jo jobbes med. 
Har du tatt den med til dyrlege for å sjekke og/eller få råd? 
Har du prøvd å spraye sånn "anti urinerings spray" på stedene han markerer? 
Har du notert deg hva som skjer i forkant av markeringene, kan det være noe som trigger han?

Ang. tur så må jo dette også trenes på. Per definisjon er han fortsatt en kattunge, og utvikling er jo helt individuelt. 
Er mye hormonelt og psykiske forandringer som foregår på den tiden selv om de er kastrert. Kastrering er ikke en magisk fiks for alle adferdsproblemer på katt, men det reduserer jo diverse risikoer betraktelig. 

Anonymkode: 1184b...67d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om katten er kastrert, så kan de fortsatt ha behov for å markere. Stress, miljøforandringer, følelse av utrygghet også videre. 
Problemet blir jo ikke bedre av at du setter katten på eget rom store deler av dagen, dette må jo jobbes med. 
Har du tatt den med til dyrlege for å sjekke og/eller få råd? 
Har du prøvd å spraye sånn "anti urinerings spray" på stedene han markerer? 
Har du notert deg hva som skjer i forkant av markeringene, kan det være noe som trigger han?

Ang. tur så må jo dette også trenes på. Per definisjon er han fortsatt en kattunge, og utvikling er jo helt individuelt. 
Er mye hormonelt og psykiske forandringer som foregår på den tiden selv om de er kastrert. Kastrering er ikke en magisk fiks for alle adferdsproblemer på katt, men det reduserer jo diverse risikoer betraktelig. 

Beklager - jeg leste litt fort og leste dermed at den var 6 måneder gammel 😅 Så gjerne stryk den biten, men resten består. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har en katt, rase, som jeg overtok for 6 mnd siden ca. 

Forrige eier sier han er kasterert. Men han sprayer ned ALT! 

Han må desverre være på et rom alene store deler av dagen. Han spiser bra(råfor) og drikker mye. Kassa er ren.

Han bommer gjerne på kassa flere ganger i uka med avføring, er snakk om to meter unna. 

Vi er ute å går tur med han hver dag, men han angriper ALT på 2 og 4 bein. Han prøver å ta syklister(ikke kult når det er barn som sykler) og joggere. 

Har allerede skada en annen katt 😢 

Har 3 barn, og huset STINKER kattepiss.. 

Vet ikke hvor mye mer jeg orker for å si det sånn...

Besøk dyrlegen ! ikke sikker at han er kastrert. Og katten skulle ikke være fanget i et rom alene ! Omg. dine 3 barn, er de små ? små barn og katter passer ikke godt sammen generelt...

og ikke ta katten på tur ! han blir bare stressa av det

Endret av NatNat
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er snart 4 år, så ingen kattunge. 

Forrige eier har ikke snakka helt sant til oss. Han var ved god helse, snill med andre katter, renslig,alt var bra med andre ord. 

Jeg tror etter mine observasjoner at han ser dårlig, nedsatt hørsel. 

Nei, jeg kan ikke være sammen med han 24 t, så hva som skjer i forkant av markering og bæsjing på utsiden av kassa vet jeg ikke.   Han kan ikke være i stua, han markerer på ALT.... klestativ, leker til ungene osv 😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er snart 4 år, så ingen kattunge. 

Forrige eier har ikke snakka helt sant til oss. Han var ved god helse, snill med andre katter, renslig,alt var bra med andre ord. 

Jeg tror etter mine observasjoner at han ser dårlig, nedsatt hørsel. 

Nei, jeg kan ikke være sammen med han 24 t, så hva som skjer i forkant av markering og bæsjing på utsiden av kassa vet jeg ikke.   Han kan ikke være i stua, han markerer på ALT.... klestativ, leker til ungene osv 😢

dyrebeskyttelse asap. Han passer nok ikke hos dere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (2 minutter siden):

Besøk dyrlegen ! ikke sikker at han er kastrert. Og katten skulle ikke være fanget i et rom alene ! Omg. dine 3 barn, er de små ? små barn og katter passer ikke godt sammen generelt...

Har fra 12 og ned til 2 år. Joda, barn og katter går fint. Handler om å lære barn hvordan de skal være med katt. 

Han angriper ikke mine barn, bare alle andre som kommer nær med jogging, turgåere og sykler. 

Det handler her om at jeg ikke ønsker å få lekene og annet marinert i kattepiss, derfor kan han ikke gå løs 😳

AnonymBruker
Skrevet

Du må levere den til en dyrevernsorganisasjon eller avlive. Det høres ikke ut som katten har det greit overhode. 

Men har du prøvd å ta den til dyrlegen?

Anonymkode: 94b84...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av oss har det greit. Dyreoranisasjonene i området har sprengt kapasitet.. 

Skal ta en tlf til dyrlege nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke få være ute, uten å gå i bånd?

Anonymkode: bb6f0...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig å spørre? Her er det så store problemer at avliving er eneste naturlige. 

Anonymkode: 94654...abc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noe å fundere på? Det er en katt, avliv den. 

Anonymkode: 01f4d...f42

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har fra 12 og ned til 2 år. Joda, barn og katter går fint. Handler om å lære barn hvordan de skal være med katt. 

Han angriper ikke mine barn, bare alle andre som kommer nær med jogging, turgåere og sykler. 

Det handler her om at jeg ikke ønsker å få lekene og annet marinert i kattepiss, derfor kan han ikke gå løs 😳

nei, de fleste katter liker ikke små barn. For bråkete.. tenk på katter som gamle folk.. de er glad i rutine, et rolig og trygt hjem, rolige mennesker rundt seg. Og hvorfor går du ute med katten i bånd ? det er ikke et hund, han blir nok enda mer stressa av dette. Katter har sine områder. så jeg lurer . HVORFOR tok du denne katten  ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig noe å fundere på? Det er en katt, avliv den. 

Anonymkode: 01f4d...f42

😡

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som roper om å kontakte dyrebeskyttelsen, hvem i deres villeste fantasi kunne tenke seg å overta en katt som pisser ned alt? Ingen, ikke når de har mulighet til å ta en katt som ikke gjør så huset stinker. 
Her må du først ta katten til dyrlege for å undersøke om katten er på noen måte syk eller faktisk er kastrert (og ikke sterilisert feks). 
Å så må du evt vurdere avliving. For det er ikke et godt liv om den skal bo på eget rom og er så stresset som det høres ut her. 

Anonymkode: 7d19c...134

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen av oss har det greit. Dyreoranisasjonene i området har sprengt kapasitet.. 

Skal ta en tlf til dyrlege nå. 

de har alltid sprengt kapasitet... bare leverer katten uansett. gi ham en sjanse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (Akkurat nå):

de har alltid sprengt kapasitet... bare leverer katten uansett. gi ham en sjanse.

Tror du virkelig at man bare kan troppe opp hos dyrebeskyttelsen og si «her, ta over denne»? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig at man bare kan troppe opp hos dyrebeskyttelsen og si «her, ta over denne»? 

Nei, men du kan troppe opp hos dyrebeskyttelsen eller noe sånn... :) Men prøv dyrlegen først uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å så må du evt vurdere avliving. For det er ikke et godt liv om den skal bo på eget rom og er så stresset som det høres ut her. 

Det er et dritt liv for den stakkars katten. Skammelig. Han virker super stressa, typisk av en stresset katt å tisse utenfor kassa, etc... han er ikke trygg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...