Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 4.5 mnd som stort sett har sovet i bæresele hittil. Mest fordi jeg har ønsket det selv. Har nå behov for at hun også kan sove i vogn men det er vanskelig å få til. Noen tips?

Anonymkode: d2939...6f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt en vane for baby å sove i bæresele som du har skapt.

Du må rett å slett legge i vogn trøste og være der. Men så fort du løfter opp i bæreselen har du tapt.

Tar nok noen dager å vende seg til vognen.

Anonymkode: 14cb0...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må rett å slett legge i vogn trøste og være der. Men så fort du løfter opp i bæreselen har du tapt.

Ikke min erfaring. Min baby hadde også behov for å sove i bæresele i perioder, det gikk over av seg selv og vogna var plutselig helt ok. 

Jeg ville prøvd vogna med jevne mellomrom, gjerne på dagens første dupp (da sovner de lettest). 

Anonymkode: 7f3cf...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke min erfaring. Min baby hadde også behov for å sove i bæresele i perioder, det gikk over av seg selv og vogna var plutselig helt ok. 

Jeg ville prøvd vogna med jevne mellomrom, gjerne på dagens første dupp (da sovner de lettest). 

Anonymkode: 7f3cf...189

Men når det gikk seg til så fin, så hadde du kanskje ikke behov for å skrive et innlegg for å få råd om det?

Jeg regner jo med at ts har prøvd, men at det ikke funker. For veldig spesielt å spørre om råd, hvis man ikke har prøvd det en gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig i dette! Jeg hadde en baby som nektet vogn, helt fra start. Da han var 6 uker kjøpte jeg bæresele, selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsket det, fordi det var nødvendig for at babyen skulle få nok søvn. Ved 5 måneder sovnet babyen i vogna, helt uten at vi hadde øvd på det eller latt den gråte over lengre tid i vogna! 

Anonymkode: d42be...ba2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med min ene som var en klistremerkebaby så introduserte jeg etterhvert vogn, men da lot jeg baby sovne i bæretøy også la jeg ned. To ting som gjorde det mulig i starten var dyne rundt baby (utenpå bæretøy) idet jeg skulle legge ned, så dynen var med ned og baby lå på den. En annen ting var en cardigan/genser fra meg (så den luktet meg), som var varm (altså ikke kald) som jeg la over baby før jeg la baby ned. Og litt sånn "butt patting" etter at baby var lagt ned. Ble lettere og lettere å legge ned.

Anonymkode: 2affa...8f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med min ene som var en klistremerkebaby så introduserte jeg etterhvert vogn, men da lot jeg baby sovne i bæretøy også la jeg ned. To ting som gjorde det mulig i starten var dyne rundt baby (utenpå bæretøy) idet jeg skulle legge ned, så dynen var med ned og baby lå på den. En annen ting var en cardigan/genser fra meg (så den luktet meg), som var varm (altså ikke kald) som jeg la over baby før jeg la baby ned. Og litt sånn "butt patting" etter at baby var lagt ned. Ble lettere og lettere å legge ned.

Anonymkode: 2affa...8f4

Herregud, det er ikke rart at "baby har vansker med å tilpasse seg".

Enkelte mødre lager jo jævla mye styr utav ingenting 

Anonymkode: 8b5d9...547

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har tydeligvis ikke hatt en baby som hadde vansker med å sove andre steder enn oppå mamma/pappa.. så kan du ikke bare ti still og komme deg ut av tråden når du ikke har noe behjelpelig å komme med? Ingenting er mer irriterende enn sånne bedrevitere som uttaler seg om et problem de tydeligvis ikke aner noe som helst om. Eller bare legger du ungen din ned i vognen å kjører skrikekur? Fleste av oss gjør nemlig ikke det. 

her i hus så opplevde jeg at baby ikke likte vognen fordi det ble for luftig rundt henne. La babynestet nedi bagdelen så det ble lunere og la ett pledd jeg ofte hadde inntil meg/oppå meg på natt/kveld oppå baby for lukten sin del. 

Anonymkode: 8bdb4...47c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

legg henne i vognen når barnet har sovet, men pass på at bena treffer vognen først og hodet sist - da våkner ikke barnet og det blir vant til å våkne i vognen. Etter noen dager med dette kan du legge det i vognen på samme måte rett før det sover tungt, og så jobbe deg videre derfra. 
Det med bena ned først gjelder alle ganger du må flytte et sovende barn egentlig.. 

Anonymkode: af19c...194

AnonymBruker
Skrevet

Min sov rett og slett bare lite, uansett hva jeg prøvde, men sov etterhvert bedre i sittedelen. 

Anonymkode: ad557...8b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

legg henne i vognen når barnet har sovet, men pass på at bena treffer vognen først og hodet sist - da våkner ikke barnet og det blir vant til å våkne i vognen. Etter noen dager med dette kan du legge det i vognen på samme måte rett før det sover tungt, og så jobbe deg videre derfra. 
Det med bena ned først gjelder alle ganger du må flytte et sovende barn egentlig.. 

Anonymkode: af19c...194

Oi, om «legg bena først og hodet sist» garanterer at barnet ikke våkner har du hatt enkle babyer 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en baby som nektet vogn. Hverken babynest, mammas t-skjorte eller legge ned med baby først fungerte. 

Men øvde med vogna til første dupp i 1.5 måned før baby sov noe mer enn 30min der. 

Det som fungerte for oss var å bytte til sportsdel, rugge fram og tilbake på grus. 

Anonymkode: dfce0...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gå en kort tur med vogn mens babyen er våken? Gå og prat med babyen, bruk masse blikkontakt og hold det kort. Bare for å tilvenne og gjøre vogna til noe hyggelig. Det har ihvertfall fungert godt her ❤️

Og du som syns mødre diller... det er bare å google litt så ser du at å bare la dem skrike o.l. er utgått for lenge siden. De er små mennesker som formes enormt på kort stund. Lurt med litt kunnskap rundt dette før du uttaler deg. 

Anonymkode: 1bcd2...483

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når vi prøvde å bare legge i vogn så skrek babyen vår så mye over så mange timer i strekk at vi måtte gi opp og kjøpe moonboon tilslutt. Den ene dagen skrek baby 9 timer i strekk. Vi ringte til og med legevakten fordi ingen verdens ting hjalp. Vi prøvde 4 uker med å legge baby i vogn men baby skrek seg så forderva at barnet ble både overtrøtt og ikke klarte å spise. Vi endte også opp med bæresele. Når barnet var 6 måneder kunne hun legges i vogn. Helt utrolig hvor trangsynt du er hvis du tror det bare er å legge alle babyer ned i vogna også sovner de. 

Anonymkode: cdcc1...ea6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å gå på babysang og lignende i den alderen der. Da var hun såpass utslitt etterpå at etter litt pupp og ren bleie slukna hun greit i vogna. Etter 5-6 måneder sovnet hun fint i vogn uten at vi hadde gjort noe spesielt for det, så det kan gå seg til helt av seg selv. 

Anonymkode: 262d2...373

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For noe tull. Min baby har sovet i vogn fra start, men når baby bare skriker når man legger ned i vogna så må man nødvendigvis lage "jævla mye styr" som du så pent kaller det. 

Man skulle tro at noen mennesker på dette forumet aldri har hatt barn selv.

Anonymkode: ca798...82d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har tydeligvis ikke hatt en baby som hadde vansker med å sove andre steder enn oppå mamma/pappa.. så kan du ikke bare ti still og komme deg ut av tråden når du ikke har noe behjelpelig å komme med? Ingenting er mer irriterende enn sånne bedrevitere som uttaler seg om et problem de tydeligvis ikke aner noe som helst om. Eller bare legger du ungen din ned i vognen å kjører skrikekur? Fleste av oss gjør nemlig ikke det. 

her i hus så opplevde jeg at baby ikke likte vognen fordi det ble for luftig rundt henne. La babynestet nedi bagdelen så det ble lunere og la ett pledd jeg ofte hadde inntil meg/oppå meg på natt/kveld oppå baby for lukten sin del. 

Anonymkode: 8bdb4...47c

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når vi prøvde å bare legge i vogn så skrek babyen vår så mye over så mange timer i strekk at vi måtte gi opp og kjøpe moonboon tilslutt. Den ene dagen skrek baby 9 timer i strekk. Vi ringte til og med legevakten fordi ingen verdens ting hjalp. Vi prøvde 4 uker med å legge baby i vogn men baby skrek seg så forderva at barnet ble både overtrøtt og ikke klarte å spise. Vi endte også opp med bæresele. Når barnet var 6 måneder kunne hun legges i vogn. Helt utrolig hvor trangsynt du er hvis du tror det bare er å legge alle babyer ned i vogna også sovner de. 

Anonymkode: cdcc1...ea6

For noe tull. Min baby har sovet i vogn fra start, men når baby bare skriker når man legger ned i vogna så må man nødvendigvis lage "jævla mye styr" som du så pent kaller det. 

Man skulle tro at noen mennesker på dette forumet aldri har hatt barn selv.

Jeg har alltid tilpasset omgivelsene rundt barnas behov. Var det et helvete å legge barna i vogn, ble de ikke lagt i vogn. Da fikk de sove der de følte seg trygge.

Aldri vært noe skrikekur eller lignende her i gården. 

Veldig rart det der, at noen foreldre strever med de samme tingene med alle barna, mens andre foreldre ikke strever. Kan det tenkes at noen foreldre bare er flinkere på å tilpasse seg barna, ikke lager så jævlig myr styr utav alt og dermed får roligere barn? 

Etter mange år som pedagog i barnehage er tendensen ihvertfall veldig tydelig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid tilpasset omgivelsene rundt barnas behov. Var det et helvete å legge barna i vogn, ble de ikke lagt i vogn. Da fikk de sove der de følte seg trygge.

Veldig rart det der, at noen foreldre strever med de samme tingene med alle barna, mens andre foreldre ikke strever. Kan det tenkes at noen foreldre bare er flinkere på å tilpasse seg barna, ikke lager så jævlig myr styr utav alt og dermed får roligere barn? 

Nei det kan ikke tenkes. Noen barn er enkle og sover hvor som helst og når som helst og andre trenger mye hjelp.

Anonymkode: 4a334...95e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sov barnet alle lurer oppå deg i månedsvis? Kanskje du er en sånn som må erfare slikt selv før du forstår hva andre sliter med og ikke greier å sette deg inn i andres situasjon uten å ha opplevd det selv. For hvis du hadde opplevd dette så hadde du nok også "laget jævla mye styr" for å prøve å legge baby i fra deg uten at den våkner, fordi du hadde blitt så sliten. 

Barn er faktisk født forskjellige med ulikt temperament. Barns temperamentstrekk kan også være helt ulikt foreldrenes. Det er rart at du ikke lærte om dette på utdanningen din. Det er også slik at babyer kan for eksempel ha mye magevondt eller låsninger i rygg og nakke som gjør slike ting utfordrende. 

Ønsker du bokanbefaling så kan jeg se i bokhyllen min hvilken litteratur jeg har på dette? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 13.03):

Uenig i dette! Jeg hadde en baby som nektet vogn, helt fra start. Da han var 6 uker kjøpte jeg bæresele, selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsket det, fordi det var nødvendig for at babyen skulle få nok søvn. Ved 5 måneder sovnet babyen i vogna, helt uten at vi hadde øvd på det eller latt den gråte over lengre tid i vogna! 

Anonymkode: d42be...ba2

Nå skriver ts at babyen har sovet i bæresele fordi det var ts som ønsket det. Står ingenting om at baby ikke har villet sove i vogn. Ergo, baby har blitt tilvendt å sove i bæresele kontra vogn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...