Gå til innhold

Sterilisering som prevensjon - mann eller kvinne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har fått de barna vi vil ha (fortsatt flere potensielle fruktbare tiår igjen). Jeg kjenner veldig sterkt på at jeg ikke ville klart en abort om jeg skulle bli gravid, og derfor vil jeg at enten jeg eller mannen skal sterilisere oss. Jeg ønsker ikke å gå på hormonell prevensjon, og per dags dato bruker vi kondom, men det er det egentlig ingen av oss som trives med. Vi har tidligere snakket om at han skal sterilisere seg, og sagt seg enig i at det er det mest fornuftige. Det er billigere, medfører mindre risiko, er et mindre inngrep, og kan stort sett reverseres om det en dag skulle bli ønskelig.  Nå som siste unge er ute og vi har begynt å ha sex igjen, merker jeg på han at han absolutt ikke vil - noe jeg har stor forståelse for. Jeg har sagt at jeg kan eventuelt være den som steriliserer meg, men da sier han at det bare er tull, det gir mer mening at han gjør det. Og det er jeg veldig enig i. Jeg har heller ikke lyst, det er dyrt, kan medføre større komplikasjoner, og jeg syns kroppen fortjener en pause etter flere svangerskap og amming og alt det som medfølger. Men jeg er villig, fordi jeg frykter en ny graviditet.

Så dilemmaet mitt er egentlig: hvor mye er det greit å «pushe» han? Jeg føler meg kontrollerende og masete hvis jeg fortsetter å ta det opp, det er tross alt noe han syns er veldig ubehagelig og skremmende, og noe han innerst ikke vil. Skal jeg bare bite i det sure eplet og la han ha «manndommen» sin i fred, siden det er jeg som må ta konsekvensene av en eventuell abort? Blir jo potensielt enda et barn i den trange leiligheten hvis ikke, og da må vi jo alle i familien ta konsekvensene. Jeg føler meg som en dårlig partner om jeg «tvinger» han til noe han ikke vil - men er det innafor når han selv sier at det er det mest fornuftige? Hvor mye er det greit å mase?

Anonymkode: 0824f...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at det ikke blir mer sex før han steriliserer seg. For menn er dette et svært enkelt inngrep. Nesten alle kompisene mine har gjort det. Ingen har merket forskjell.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kroppen din vært gjennom nok? De fleste står i mange år på prevensjon for å ikke bli gravide, så går man gjennom svangerskap og fødsler. Frivillig, riktig nok. Men mannen din har ikke trengt å utsette kroppen sin for noe som helst. Er det ikke din tur til å kunne ha litt "fri"?

Hvorfor vil han ikke?

Anonymkode: 20aab...e47

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har min mann gjort, og jeg er så takknemlig og glad for den avgjørelsen. Det er en enkel prosedyre så det er ingen grunn til å være pysete. 

Anonymkode: 5e102...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sterilisert meg. «Post vasektomi smertesyndrom» er reelt og har dessverre vært underrapportert og lite opplyst om. Privatpraktiserende innrømmer selv at de unnlater å informere om dette eller underdriver risikoen da det selvfølgelig vil få direkte konsekvens for deres inntjening. 

Jeg hadde derimot gladelig brukt kondom. Om kondom hadde vært uaktuelt for henne, så hadde jeg heller avstått fra samleie en å fått utført vasektomi.

Anonymkode: 2df33...a74

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg og mannen har fått de barna vi vil ha (fortsatt flere potensielle fruktbare tiår igjen). Jeg kjenner veldig sterkt på at jeg ikke ville klart en abort om jeg skulle bli gravid, og derfor vil jeg at enten jeg eller mannen skal sterilisere oss. Jeg ønsker ikke å gå på hormonell prevensjon, og per dags dato bruker vi kondom, men det er det egentlig ingen av oss som trives med. Vi har tidligere snakket om at han skal sterilisere seg, og sagt seg enig i at det er det mest fornuftige. Det er billigere, medfører mindre risiko, er et mindre inngrep, og kan stort sett reverseres om det en dag skulle bli ønskelig.  Nå som siste unge er ute og vi har begynt å ha sex igjen, merker jeg på han at han absolutt ikke vil - noe jeg har stor forståelse for. Jeg har sagt at jeg kan eventuelt være den som steriliserer meg, men da sier han at det bare er tull, det gir mer mening at han gjør det. Og det er jeg veldig enig i. Jeg har heller ikke lyst, det er dyrt, kan medføre større komplikasjoner, og jeg syns kroppen fortjener en pause etter flere svangerskap og amming og alt det som medfølger. Men jeg er villig, fordi jeg frykter en ny graviditet.

Så dilemmaet mitt er egentlig: hvor mye er det greit å «pushe» han? Jeg føler meg kontrollerende og masete hvis jeg fortsetter å ta det opp, det er tross alt noe han syns er veldig ubehagelig og skremmende, og noe han innerst ikke vil. Skal jeg bare bite i det sure eplet og la han ha «manndommen» sin i fred, siden det er jeg som må ta konsekvensene av en eventuell abort? Blir jo potensielt enda et barn i den trange leiligheten hvis ikke, og da må vi jo alle i familien ta konsekvensene. Jeg føler meg som en dårlig partner om jeg «tvinger» han til noe han ikke vil - men er det innafor når han selv sier at det er det mest fornuftige? Hvor mye er det greit å mase?

Å sterilisere en kvinne er langt mer komplisert enn å sterilisere en mann.

Han må ta steget og enten bestille privat eller gå via fastlegen. 

Burde være unødvendig å diskutere både i heimen og på nettet. 

Anonymkode: 4662b...d51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke sterilisert meg. «Post vasektomi smertesyndrom» er reelt og har dessverre vært underrapportert og lite opplyst om. Privatpraktiserende innrømmer selv at de unnlater å informere om dette eller underdriver risikoen da det selvfølgelig vil få direkte konsekvens for deres inntjening. 

Jeg hadde derimot gladelig brukt kondom. Om kondom hadde vært uaktuelt for henne, så hadde jeg heller avstått fra samleie en å fått utført vasektomi.

Anonymkode: 2df33...a74

Dette blir skrevet i omtrent alle tråder om sterilisering. 
Om det er samme personen som gjentar samme setningene eller om her er mer enn en skal jeg ikke uttale meg om. 
Nesten som med å skrive Temu i en tråd så rykker de ytterst få Temu motstanderne inn i tråden og sikrer sitt anti Temu budskap. 
Snu på dette, mannen kan i ytterst få tilfeller få problemer etter en sterilisering, men hva kan ikke kvinner få? Jo, betydelig verre ting, i verste fall har kvinner dødd etter sterilisering. At Statsforvalter og media da setter søkelys på at her er det gjort feil og svik, avik m.m. vekker ikke kvinnene til live igjen. En mann kan leve og få behandling for problemer etterpå, kvinner kan bli død og mindre dramatisk ufør. Eller de dør senere av tarmslyng på grunn av gamle steriliseringsoperasjoner. 
Så alle disse tullete advarslene dine mot sterilisering av mann har ingen rot i virkeligheten for den vanlige mann.

Anonymkode: 4662b...d51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for innspill! Jeg svarer litt samlet i denne kommentaren.

Jeg vil ikke manipulere han til å gjennomføre, jeg tenker at slike ting må man få bestemme over selv. Derfor lurer jeg på hvor mye det er greit å pushe han. Han vil ikke fordi han er litt redd, både for selve inngrepet, men også smerter i etterkant. Tror også han syns det er vanskelig at noen skulle tukle i den regionen. 

Jeg er forøvrig enig i at jeg har gjort min del, og at det burde være unødvendig at jeg tar en enda større risiko enn han ville. Så sånn sett er det kanskje greit å bare fortsette med kondom, det er jo tross alt verst for han. Kanskje han føler seg mer klar etterhvert, når han blir lei gummien. Vi får se.

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnen har virkelig gått gjennom nok, spesielt med fødsel, dette er mannens plikt nå. 

Anonymkode: 9f985...ff5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...