AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Vi er ikke invitert noe sted og har ikke invitert noen hit i år. Barna er voksne og skal feire med venner. Vi reiser på hytta på fjellet i år som i fjor. Tror det blir deilig og fredelig. Kjenner på ørlite grann fomo, men gleder meg mest. Vi koser oss med god mat og drikke og en fjelltur i solen. Flere? Anonymkode: a285a...84d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Jeg har ikke feiret 17 mai på mange mange år. Vi har ikke barn, og vi er ikke spesielt sosiale av oss, og vi er heller ikke spesielt interesserte i wienerpølser og ompalompa-musikk, så 17 mai hos oss er bare en vanlig fridag. Hvis det blir fint vær tenkte jeg meg på fjelltur, hvis ikke slapper vi av hjemme med gaming og matlaging og hobbier, som på en vanlig helgedag. Jeg pleide å føle meg litt utenfør og trist før da jeg var yngre og tenkte at jeg "burde" delta på alle disse såkalte festlighetene, men desto eldre jeg blir jo bedre føles det å leve livet på mine egne premisser i stedet for å følge saueflokken. Det er et helt vanvittig gruppepress i Norge på å leve akkurat som alle andre gjør, veldig homogen, konservativ kultur når det gjelder livsstil og livsvalg. De få av oss som går vår egen vei oppleves nok som noen ordentlige særinger, men det går helt fint. Anonymkode: 6635a...dd8 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke feiret 17 mai på mange mange år. Vi har ikke barn, og vi er ikke spesielt sosiale av oss, og vi er heller ikke spesielt interesserte i wienerpølser og ompalompa-musikk, så 17 mai hos oss er bare en vanlig fridag. Hvis det blir fint vær tenkte jeg meg på fjelltur, hvis ikke slapper vi av hjemme med gaming og matlaging og hobbier, som på en vanlig helgedag. Jeg pleide å føle meg litt utenfør og trist før da jeg var yngre og tenkte at jeg "burde" delta på alle disse såkalte festlighetene, men desto eldre jeg blir jo bedre føles det å leve livet på mine egne premisser i stedet for å følge saueflokken. Det er et helt vanvittig gruppepress i Norge på å leve akkurat som alle andre gjør, veldig homogen, konservativ kultur når det gjelder livsstil og livsvalg. De få av oss som går vår egen vei oppleves nok som noen ordentlige særinger, men det går helt fint. Anonymkode: 6635a...dd8 Det er en spesiell flokk og som kaller resten av nordmenn for saueflokk. Veldig uorginalt, og lyser ikke akkurat oppegående menneske av det. Folk kan leve sitt liv slik de vil selv om de liker å feire tradisjonelt. Det er stor forståelse for de som vil feire/ikke feire på andre måter, uten at de blir snakked ned om. Det er DU som snakker ned folk. Kanskje ikke så rart du følte deg utenfor når du er så ufin. Så til spørsmålet: Har reist vekk, jobbet, vært hjemme osv de fleste 17.mai. men føler alltid at det er en høytidelig dag, den sitter litt i hjertet. Tenker det meste er lov jeg. Anonymkode: 91562...749 1 1 1
Eric_B Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke feiret 17 mai på mange mange år. Vi har ikke barn, og vi er ikke spesielt sosiale av oss, og vi er heller ikke spesielt interesserte i wienerpølser og ompalompa-musikk, så 17 mai hos oss er bare en vanlig fridag. Hvis det blir fint vær tenkte jeg meg på fjelltur, hvis ikke slapper vi av hjemme med gaming og matlaging og hobbier, som på en vanlig helgedag. Jeg pleide å føle meg litt utenfør og trist før da jeg var yngre og tenkte at jeg "burde" delta på alle disse såkalte festlighetene, men desto eldre jeg blir jo bedre føles det å leve livet på mine egne premisser i stedet for å følge saueflokken. Det er et helt vanvittig gruppepress i Norge på å leve akkurat som alle andre gjør, veldig homogen, konservativ kultur når det gjelder livsstil og livsvalg. De få av oss som går vår egen vei oppleves nok som noen ordentlige særinger, men det går helt fint. Anonymkode: 6635a...dd8 Det er ikke gruppepress om man ikke er opptatt av hva andre gjør eller tenker mye på hva andre syns om deg. Det kommer du til å slutte å gjøre når du blir eldre og blir mindre usikker på deg selv. Jeg tenker at du oppfattes langt mindre sær enn du tror. You do you, som det heter på nynorsk. Og prøv å ikke bruk så mye tid på hva andre tror om deg.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en spesiell flokk og som kaller resten av nordmenn for saueflokk. Veldig uorginalt, og lyser ikke akkurat oppegående menneske av det. Folk kan leve sitt liv slik de vil selv om de liker å feire tradisjonelt. Det er stor forståelse for de som vil feire/ikke feire på andre måter, uten at de blir snakked ned om. Det er DU som snakker ned folk. Kanskje ikke så rart du følte deg utenfor når du er så ufin. Så til spørsmålet: Har reist vekk, jobbet, vært hjemme osv de fleste 17.mai. men føler alltid at det er en høytidelig dag, den sitter litt i hjertet. Tenker det meste er lov jeg. Anonymkode: 91562...749 Dette stemmer overhodet ikke med mine egne erfaringer. Folk flest har svært liten forståelse og aksept for de som ikke feirer på samme måte som samfunnet generelt. Jeg følte meg utenfor fordi jeg måtte forsvare valgene mine ovenfor dømmende, trangsynte personer - ikke fordi jeg selv oppførte meg ufint på noen som helst måte. Så ja, jeg unner meg gleden av å kalle disse typene mennesker for sauer. For de har kalt meg mye rart opp igjennom årene også Anonymkode: 6635a...dd8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai Eric_B skrev (5 minutter siden): Det er ikke gruppepress om man ikke er opptatt av hva andre gjør eller tenker mye på hva andre syns om deg. Det kommer du til å slutte å gjøre når du blir eldre og blir mindre usikker på deg selv. Jeg tenker at du oppfattes langt mindre sær enn du tror. You do you, som det heter på nynorsk. Og prøv å ikke bruk så mye tid på hva andre tror om deg. Det var jo hele poenget mitt... Anbefaler å lese hele kommentaren før du forsøker å belære. Anonymkode: 6635a...dd8 1
Eric_B Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var jo hele poenget mitt... Anbefaler å lese hele kommentaren før du forsøker å belære. Anonymkode: 6635a...dd8 Jeg leste hele kommentaren og belæringen består.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai Jeg er enslig. Har lite nettverk, en ekstrem dysfunksjonell familie så lite kontakt med de fleste.. Ifjor reiste jeg til syden... I år skal jeg trene og sove. Har ingen å være med og ekstrem dårlig økonomi. Helligdager og slike feiringer er alltid vondt når man ikke har noe nettverk, og det ekstreme fokuset i mediabildet på champagne frokoster og det voldsomme presset på feiring gjør vondt langt inni ryggmargen. Anonymkode: 31783...a6c 3
enkefru Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Har ofte gjort det, selv når barnet var liten... det var en fin anledning til å reise utenlands/til hytter for en langhelg. Nå som barnet er voksent, er det ikke noe å lure på for meg
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai Nei, jeg nyter en fridag hjemme. Har ikke barn, så samboer og jeg slapper av hjemme med NRK-sendingen og et glass bobler. Anonymkode: 8047f...7f4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai Dersom været er bra pleier jeg å gå en tur i marka (bor nært fine turstier), ellers holder jeg meg hjemme og sysler med mitt. Har aldri "feiret" 17.mai, utover å se på barnetoget og ta kaffe på skolen mens barnet hadde det gøy med leker og slikt. Det begynner å bli noen år siden, da. Anonymkode: 075ce...c74
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai Vi feiret 17. mai før, den gangen vi feiret freden og det var barnas dag. De siste årene har vi stått over. Her i Oslo handler dagen mest om å se og bli sett: bunader, leie dyre restaurantbord og starte fylla kl 0800. Russen har de tre siste årene før dagen mobbet og utstøtt hverandre for å etablere et hierarki av de som får lov å svi av farsarven på buss eller ikke. Så bunadene våre kommer til å henge i skapet mens vi er på hytta. Anonymkode: 4c97c...639 1
skreppamedleppa Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai Jeg skal på en heldags fjelltur på lørdag For meg så kjenner jeg mer på JOMO enn på FOMO Det er så deilig, både hva jeg "går glipp av" der nede i folkehavet, som frister meg like lite som 1000 kleggbit skal jeg være helt ærlig, og hva jeg selv opplever når jeg er i naturen. Det er den største friheten jeg kan kjenne på, og det er så euforisk, det er ren og skjær lykke. Og å feire 17. mai med å kjenne på den friheten: for meg er det helt naturlig. Så går jeg der på turstien, nyter landet mitt og så ser jeg en og annen friluftssjel som også nyter landet sitt og vi sier "gratulerer med dagen" til hverandre i det vi passerer og smiler til hverandre. Jeg kunne godt reist vekk til en hytte ved sjøen, tatt meg en tur til de mer kjente DNT hyttene og de mer berømte fjelltoppene i Norge, eller rett og slett bare "vekk" fra ståk og støy til ingenmannsland, den minst besøkte fjelltoppen i Norge, den mest grisgrendte DNT hytten i Norge. Men samtidig så er jeg så oppriktig Bergens patriot at det å feire 17. mai på en lokal fjelltop her er det beste for meg. Etter at jeg ble voksen har jeg aldri feiret 17. mai med sånn typisk feiring. Jeg kan strekke meg til venne brønsj men ut over det: nei, så vondt vil jeg ikke meg selv at jeg deltar på det greiene der. Det er selvfølgelig helt i orden at andre liker det og synes det er tipp topp så lenge jeg slipper, og i dette frie landet gjør jeg heldigvis det. Men uansett hvordan dagen feires: i båt, på en liten øy eller svalberg på sørlandet, hjemme foran tv eller på en hytte på Kvamskogen eller andre plasser og med andre aktiviteter så håper jeg dagen blir fin for de fleste (egentlig for alle, men jeg vet og at den kan oppleves sår for noen) Og i og med at vi ikke er klonet vil "den beste 17. mai" være ulik for oss alle og ha ulik betydning og innhold, det er selvsagt helt greit, bør ikkevære noe problem det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ikke invitert noe sted og har ikke invitert noen hit i år. Barna er voksne og skal feire med venner. Vi reiser på hytta på fjellet i år som i fjor. Tror det blir deilig og fredelig. Kjenner på ørlite grann fomo, men gleder meg mest. Vi koser oss med god mat og drikke og en fjelltur i solen. Flere? Anonymkode: a285a...84d Snart voksne barn, og må si at selv og det er kjekt å finne på ting med de og ordne til å ha besøk, så skal det bli godt å heller gå en fjelletur,hytten osv uten å måtte gjøre noe. Så nyt det, det er bare 17.mai! Anonymkode: e4bf9...97f
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai jeg er bare glad barna er blitt store så jeg ikke må ut 17.mai. Litt kjedelig at ikke bunaden får lufte seg, men heller nyte dagen hjemme. Blir for mye folk og bråk, små unger i alle retninger. Men har 2 unge voksne som er hjemom mellom diverse arrangement som frokost hos venner og middag ute senere på dagen. Så skal bake et par kaker og kjøpe inn god mat. Ellers nyter vi hjemme med fint vær, tur med hunden og null sosiale planer. Heldgivis ikke sånn som må feire og være sammen med x antall. Anonymkode: c45e3...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer overhodet ikke med mine egne erfaringer. Folk flest har svært liten forståelse og aksept for de som ikke feirer på samme måte som samfunnet generelt. Jeg følte meg utenfor fordi jeg måtte forsvare valgene mine ovenfor dømmende, trangsynte personer - ikke fordi jeg selv oppførte meg ufint på noen som helst måte. Så ja, jeg unner meg gleden av å kalle disse typene mennesker for sauer. For de har kalt meg mye rart opp igjennom årene også Anonymkode: 6635a...dd8 Aldri oppfattet her at det er negativt å gjøre som man vil på 17.mai. Her i området er hagearbeid feks svært populært den dagen feks. Du må ha hatt et nevert nettverk. Å kalle en gruppe mennesker for sauer , bare fordi du opplevde at enkeltmennesker som tilfeldigvis feiret 17.mai var negativ til deg, sier mer om deg i grunn. Anonymkode: b1ae0...d70 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai Vi har dratt på hyttetur de siste par årene, men i år blir vi hjemme iom at det er MGP den dagen og vi skal på den faste MGP festen den kvelden 😊 Skal bruke dagen til å trene først. Jeg er selv veldig glad i 17. mai, men vi har ikke barn selv (enda) så vi nyter de siste årene før det skjer med å tilbringe dagen akkurat som vi ønsker. Anonymkode: 00816...0eb
AnonymBruker Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Aldri oppfattet her at det er negativt å gjøre som man vil på 17.mai. Her i området er hagearbeid feks svært populært den dagen feks. Du må ha hatt et nevert nettverk. Å kalle en gruppe mennesker for sauer , bare fordi du opplevde at enkeltmennesker som tilfeldigvis feiret 17.mai var negativ til deg, sier mer om deg i grunn. Anonymkode: b1ae0...d70 Forskning viser at det er stor grad av sosial kontroll i Norge, så personen har faktisk et poeng når hen skriver om gruppepress og saueflokk og konformitet Anonymkode: 4c920...fb2 1 1
Honey Dew Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai Vi skal ikke reise bort, men vi blir borte. Vi skal ta med oss en kurv med spekemat, brus og kaffi samt litt flagg og et teppe. Hvis det blir fint vær da, så skal vi ha piknik i skogen der vi bor. Barn og barnebarn deltar også etter at alle aktivitetene for dagen er overstått.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai Feiret 17. Mai som barn, så ble det flere år uten hvor jeg brukte det som en fridag gjerne utendørs, så fikk jeg barn og der er vi nå med full isfest med ungene😃 De elsker dagen, så vi feirer så lenge de er hjemme og vil det. Når de er ute av reiret, så blir det nok en gang en fridag som jeg nok vil tilbringe utendørs🙏 Anonymkode: 2486a...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå