AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent? Anonymkode: 9ff81...e2b
tdm900 Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Den type biler har vi da hatt i mange år på veiene. De frakter lettere gods innenlands.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai 8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. Anonymkode: 78a9e...207 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. Anonymkode: 78a9e...207 Det er mitt inntrykk også. Er egentlig litt ukomfortabel med at det blir flere og flere slike på veien. Anonymkode: 9ff81...e2b
TBL12 Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 7.07): Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent? Anonymkode: 9ff81...e2b Det pågår et arbeid for reglerverk for varebiler med totalvekt mellom 2500 til 3500 kg. Om det innføres vil det kreve løyve å benytte denne typen varebiler. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/horing-om-innforing-av-loyveplikt-for-nasjonal-godstransport-med-varebil/ 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Har hørt noen skrekkhistorier om lavtlønnede (norske) sjåfører på "varetaxi" som må ta på seg hasteoppdrag typ tur-retur fra østlandet til nord-Norge og knapt tar pauser. Helt klart et smutthull i regelverk som kan (og blir) utnyttet. Veldig bra om det kommer strengere regelverk. Anonymkode: 3da07...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai All næringstransport burde vært underlagt registrering av kjøring og hviletid. Anonymkode: f62e6...a28 1
catman Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Dette gjelder vel denne gruppen her?: https://frifagbevegelse.no/nyheter/kan-fa-et-lonnshopp-pa-over-90000-kroner-i-aret-6.158.1140402.490dcf63ae På overtid, mildt sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå