Gå til innhold

Minilastebiler/varebiler med kasse med norske skilt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent?

Anonymkode: 9ff81...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. 
 

Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. 

Anonymkode: 78a9e...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. 

Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. 

Anonymkode: 78a9e...207

Det er mitt inntrykk også. Er egentlig litt ukomfortabel med at det blir flere og flere slike på veien.

Anonymkode: 9ff81...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 7.07):

Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent?

Anonymkode: 9ff81...e2b

Det pågår et arbeid for reglerverk for varebiler med totalvekt mellom 2500 til 3500 kg. Om det innføres vil det kreve løyve å benytte denne typen varebiler. 

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/horing-om-innforing-av-loyveplikt-for-nasjonal-godstransport-med-varebil/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noen skrekkhistorier om lavtlønnede (norske) sjåfører på "varetaxi" som må ta på seg hasteoppdrag typ tur-retur fra østlandet til nord-Norge og knapt tar pauser. Helt klart et smutthull i regelverk som kan (og blir) utnyttet. Veldig bra om det kommer strengere regelverk.

Anonymkode: 3da07...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All næringstransport burde vært underlagt registrering av kjøring og hviletid. 

 

Anonymkode: f62e6...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...