AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:07 #1 Del Skrevet onsdag kl 05:07 Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent? Anonymkode: 9ff81...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet onsdag kl 06:47 #2 Del Skrevet onsdag kl 06:47 Den type biler har vi da hatt i mange år på veiene. De frakter lettere gods innenlands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:16 #3 Del Skrevet onsdag kl 20:16 8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. Anonymkode: 78a9e...207 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:55 #4 Del Skrevet onsdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 8-pallers varebil, totalvekt 3500 kg. Er de utstyrt med løftelem klarer de laste 6-700 kg, og siden de er under 3500 kg går de ikke under regelverket om kjøre og hviletid. Så de er ofte overlastet med trøtte sjåfører bak rattet, og blir ofte vinket inn på vektkontroll av myndighetene. Anonymkode: 78a9e...207 Det er mitt inntrykk også. Er egentlig litt ukomfortabel med at det blir flere og flere slike på veien. Anonymkode: 9ff81...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet torsdag kl 05:49 #5 Del Skrevet torsdag kl 05:49 AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 7.07): Jeg husker for ikke så lenge siden var det stor ståhei om utenlandske varebiler med kasse som unngikk kjøre- og hviletidsbestemmelsene til lastebiler. Mye dårlig omtale. Nå ser jeg plutselig svært mange slike med norske, grønne skilt. Har reglene blitt endret eller har utnyttelse av sjåfører blitt stuerent? Anonymkode: 9ff81...e2b Det pågår et arbeid for reglerverk for varebiler med totalvekt mellom 2500 til 3500 kg. Om det innføres vil det kreve løyve å benytte denne typen varebiler. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/horing-om-innforing-av-loyveplikt-for-nasjonal-godstransport-med-varebil/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:57 #6 Del Skrevet torsdag kl 08:57 Har hørt noen skrekkhistorier om lavtlønnede (norske) sjåfører på "varetaxi" som må ta på seg hasteoppdrag typ tur-retur fra østlandet til nord-Norge og knapt tar pauser. Helt klart et smutthull i regelverk som kan (og blir) utnyttet. Veldig bra om det kommer strengere regelverk. Anonymkode: 3da07...4ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:46 #7 Del Skrevet torsdag kl 12:46 All næringstransport burde vært underlagt registrering av kjøring og hviletid. Anonymkode: f62e6...a28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå