AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Disse menneskene gjør meg sprø. En ting er tungnarkomane som et veldig sårbare, men det er så mange såkalte bedrevitere som jeg tipper blander narkotiske midler med alkohol på fritiden og virker helt oppegående til å begynne med. Så utover kvelden og natta begynner de å mase fordi de ikke får sterkere smertestillende, begynner å bli spydige fordi de ikke får snakke med legen midt på natta så han kan sette de på mer osv. Som om ikke det var nok begynner de å snakke om hvor ineffektivt det offentlige helsevesenet er, uten å forstå at det er sånne som dem som opptar tiden vår. Hvordan behandler man sånne på en grei måte? Jeg har det helt oppetter halsen nå og vil bare kjefte i frustrasjon. Noen med god erfaring her? Anonymkode: 137d8...7bb 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Du kan jo ikke kjefte. Men du kan være litt kort og ikke så dikke-dikke. »Du har fått den dosen du kan ha. Høyere dose vil ikke gjøre noen forskjell, bare tyne leveren din mer. Nå må jeg gå ta andre oppgaver. Ring på hvis smertene faktisk forverres» Anonymkode: 168bd...db7 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Hva fan? Helsepersonell som ikke vet at smerteterskel variere enormt fra individ til individ?! Hva har forresten det med illegale rusmidler å gjøre? Les deg opp på smerteforskning eller bytt jobb. Anonymkode: 2c157...91e 12 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva fan? Helsepersonell som ikke vet at smerteterskel variere enormt fra individ til individ?! Hva har forresten det med illegale rusmidler å gjøre? Les deg opp på smerteforskning eller bytt jobb. Anonymkode: 2c157...91e Det kan umulig være tilfeldig at disse menneskene ofte nevner sine politiske meninger. Alle andre holder munn om politikk på sykehuset Anonymkode: 137d8...7bb 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan umulig være tilfeldig at disse menneskene ofte nevner sine politiske meninger. Alle andre holder munn om politikk på sykehuset Anonymkode: 137d8...7bb Pasienter med smerter søker etter måter å lette smertene. Er mye forskning på tlc som smertelindring, er ikke uten grunn at flere land har lettet på restriksjonene. Nå er det ikke lovlig i Norge, da finner man alternativer. Anonymkode: 2c157...91e 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Disse menneskene gjør meg sprø. En ting er tungnarkomane som et veldig sårbare, men det er så mange såkalte bedrevitere som jeg tipper blander narkotiske midler med alkohol på fritiden og virker helt oppegående til å begynne med. Så utover kvelden og natta begynner de å mase fordi de ikke får sterkere smertestillende, begynner å bli spydige fordi de ikke får snakke med legen midt på natta så han kan sette de på mer osv. Som om ikke det var nok begynner de å snakke om hvor ineffektivt det offentlige helsevesenet er, uten å forstå at det er sånne som dem som opptar tiden vår. Hvordan behandler man sånne på en grei måte? Jeg har det helt oppetter halsen nå og vil bare kjefte i frustrasjon. Noen med god erfaring her? Anonymkode: 137d8...7bb Er bare å fortsette å prate rolig og bestemt. Si at legevaktslege uansett ikke vil foreskrive a eller b preparater på natten med mindre det er til fare for liv og helse. Og da ville de såfall kommet på tilsyn. I denne situasjonen er det ingen fare for liv og helse, så smerteproblemene må tas med legen som hører til institusjonen på dagtid. Vet det er en talmodighetskval men det er bare å gjenta i det uendelige. Og det er lov å ignorere om masingen blir for i tema utover natten. Anonymkode: 0f93c...e29 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Jeg er helsepersonell selv, men jobber administrativt. Jeg har i perioder måtte bruke Opioider selv med varierende effekt. Min sykdom utvikler seg og jeg vet at når jeg blir gammel så må jeg nok stå fast på sterkere medisiner. Jeg mener ikke helsevesenet er ineffektivt - men ser med bekymring på hvor mye en stadig skal kutte i helsevesenet, og det bekymrer meg. For folk med store smerter står gjerne i operasjonskø i opp i et år+, og hva kan vi tilby desse pasientene ? jo sterke smertestillende - innen pasienten er operert så har vi som helsevesen dessverre skapt pasienter som er avhengig av smertestillende og den rusen dette gir de. Så får du slike pasienter som du nevner, som aldri får nok. Og dette tenker jeg staten må ta ansvar for. Så er jeg jo der at om min kropp gir meg et smertehelvete i alderdommen - så kan det godt hende at jeg; den største motstanderen blir så desperat at jeg står fremst og heier på illegal rus, Men jeg tror aldri jeg kommer til å være misfornøyd med helsevesenet for de fleste gjør så godt de kan. Og det jeg tror du kan gjøre er; vær ydmyk - finn ut hvem mennesket bak smertene er. Snakk med de. Avled de. Og forklar kort og greit at det er den dosen de har, og så kan de diskutere det med legen på morgen-runden. Anonymkode: 5b4b0...370 4 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Hvilken utdannelsen/kvalifikasjoner har du egentlig? Du virker malplassert i jobben din om du verken har respekt for eller evne til å vite hvordan best behandle dine pasienter. Anonymkode: 8e773...146 6 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Pasienter med smerter søker etter måter å lette smertene. Er mye forskning på tlc som smertelindring, er ikke uten grunn at flere land har lettet på restriksjonene. Nå er det ikke lovlig i Norge, da finner man alternativer. Anonymkode: 2c157...91e Skulle jo så klart være thc. Uansett har sett min far life seg gjennom palliativ behandling med uhelbredelig kreft, skulle ønske han kunne fått alt av rusmidler som var å oppdrive. Blir bare trøtt av kun morfin. Anonymkode: 2c157...91e 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er helsepersonell selv, men jobber administrativt. Jeg har i perioder måtte bruke Opioider selv med varierende effekt. Min sykdom utvikler seg og jeg vet at når jeg blir gammel så må jeg nok stå fast på sterkere medisiner. Jeg mener ikke helsevesenet er ineffektivt - men ser med bekymring på hvor mye en stadig skal kutte i helsevesenet, og det bekymrer meg. For folk med store smerter står gjerne i operasjonskø i opp i et år+, og hva kan vi tilby desse pasientene ? jo sterke smertestillende - innen pasienten er operert så har vi som helsevesen dessverre skapt pasienter som er avhengig av smertestillende og den rusen dette gir de. Så får du slike pasienter som du nevner, som aldri får nok. Og dette tenker jeg staten må ta ansvar for. Så er jeg jo der at om min kropp gir meg et smertehelvete i alderdommen - så kan det godt hende at jeg; den største motstanderen blir så desperat at jeg står fremst og heier på illegal rus, Men jeg tror aldri jeg kommer til å være misfornøyd med helsevesenet for de fleste gjør så godt de kan. Og det jeg tror du kan gjøre er; vær ydmyk - finn ut hvem mennesket bak smertene er. Snakk med de. Avled de. Og forklar kort og greit at det er den dosen de har, og så kan de diskutere det med legen på morgen-runden. Anonymkode: 5b4b0...370 Ja det er klart helheten rundt pasientens smerteproblematikk skal kartlegges. Men min erfaring er at denne type pasienter ts refererer til ofte er kjent i systemet allerede fordi de er glad i medisiner eller er medisin avhengige. Disse pasientene har gjerne allerede pratet med opptil flere leger dagtid og får de ikke napp her prøver de seg hos nattevakten i håp om at de vil kontakte enda en lege. Jeg har selv som nattsykepleier ringt legevakt nattestid fordi pasienter ligger og gråter i smerte. Det er faktisk ganske sjeldent de forordner sterkere smertestillende. Kanskje til nøds en dose 50 mg Tramadol ved mistanke om brudd o.l. Er pasienten kjent i systemet for medisinbruken sin blir ingenting forordnet på natten. Da er det kun Paracet og Ibux som gjelder og jeg blir bedt om å ta problemet videre med fastlegen/institusjons legen dagtid. Anonymkode: 0f93c...e29 1 4
Jdz Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai Jeg bor i et land hvor marijuana er lovlig og andre rusmidler i praksis er avkriminalisert. Skal ikke påstå at det på noen måte er perfekt, men jeg har bodd her siden før lovendringen og vil absolutt si at det er bedre nå. Krigen mot narkotika er tapt for lengst. Norges fremste våpen har vært lange fengselsstraffer helt siden 60-tallet, og rusbruken har økt jevnt og trutt. 5 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai Er ikke helsepersonell men vet av noen som er pillemisbruker på resept og har vært i rehab for det uten at de verken har trappet ned noe eller at legen deres holdes ansvarlig for å gi dem piller de ikke skal ha. Har forståelse for at det er situsjoner hvor de sikkert skulle hatt medesin, men det er litt rart at mange av dere virker uvitende til at det er dem som ikke skulle hatt den også. Anonymkode: 9e22d...bb0 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai Jdz skrev (Akkurat nå): Jeg bor i et land hvor marijuana er lovlig og andre rusmidler i praksis er avkriminalisert. Skal ikke påstå at det på noen måte er perfekt, men jeg har bodd her siden før lovendringen og vil absolutt si at det er bedre nå. Krigen mot narkotika er tapt for lengst. Norges fremste våpen har vært lange fengselsstraffer helt siden 60-tallet, og rusbruken har økt jevnt og trutt. Bedre eller er du bare vant til å leve i verre vilkår? De kan ikke gi opp, mennesker skal ikke gå å være rusa. Anonymkode: 9e22d...bb0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har det helt oppetter halsen nå og vil bare kjefte i frustrasjon. Kjefting komme rduniamsett ingen vei med. Da bare eskalerer det og spydighetene blir verre. Et godt tips er å vise forståelse for at pasienten er frustrert over å ikke få mer smertestillende enn h*n står på nå på natten. Og beklag gjerne fordi du ikke kan hjelpe h*n med dette. Tilføy gjerne at du håper det løser seg for pasienten etter å ha pratet med lege dagtid. Er ingenting ordnet til neste natt, må du bare fortsette å beklage over at det ikke er noe du kan gjøre. Anonymkode: 0f93c...e29 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kjefting komme rduniamsett ingen vei med. Da bare eskalerer det og spydighetene blir verre. Et godt tips er å vise forståelse for at pasienten er frustrert over å ikke få mer smertestillende enn h*n står på nå på natten. Og beklag gjerne fordi du ikke kan hjelpe h*n med dette. Tilføy gjerne at du håper det løser seg for pasienten etter å ha pratet med lege dagtid. Er ingenting ordnet til neste natt, må du bare fortsette å beklage over at det ikke er noe du kan gjøre. Anonymkode: 0f93c...e29 Ja, men det tar tid bort fra andre pasienter og andre arbeidsoppgaver. Da ender jeg opp med enda dårligere samvittighet AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja det er klart helheten rundt pasientens smerteproblematikk skal kartlegges. Men min erfaring er at denne type pasienter ts refererer til ofte er kjent i systemet allerede fordi de er glad i medisiner eller er medisin avhengige. Disse pasientene har gjerne allerede pratet med opptil flere leger dagtid og får de ikke napp her prøver de seg hos nattevakten i håp om at de vil kontakte enda en lege. Jeg har selv som nattsykepleier ringt legevakt nattestid fordi pasienter ligger og gråter i smerte. Det er faktisk ganske sjeldent de forordner sterkere smertestillende. Kanskje til nøds en dose 50 mg Tramadol ved mistanke om brudd o.l. Er pasienten kjent i systemet for medisinbruken sin blir ingenting forordnet på natten. Da er det kun Paracet og Ibux som gjelder og jeg blir bedt om å ta problemet videre med fastlegen/institusjons legen dagtid. Anonymkode: 0f93c...e29 Nettopp. Legen hadde snakket med tre leger på dagtid. Jeg var så dum at jeg ringte og vekket legen som jobber natt nå. Han skal feire bursdagen til sønnen sin i morgen så nå har jeg dårlig samvittighet ovenfor legen, pasientene som blir nedprioritert på grunn av denne pasienten, og har ikke hjulpet denne pasienten med noe som helst Anonymkode: 137d8...7bb 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, men det tar tid bort fra andre pasienter og andre arbeidsoppgaver. Da ender jeg opp med enda dårligere samvittighet Nettopp. Legen hadde snakket med tre leger på dagtid. Jeg var så dum at jeg ringte og vekket legen som jobber natt nå. Han skal feire bursdagen til sønnen sin i morgen så nå har jeg dårlig samvittighet ovenfor legen, pasientene som blir nedprioritert på grunn av denne pasienten, og har ikke hjulpet denne pasienten med noe som helst Anonymkode: 137d8...7bb Legen er på vakt. Drit i å ha dårlig samvittighet. Vedkommende har betalt for å være der på natten. Anonymkode: 3dd6d...810 9
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai Det er smerten som snakker. Da blir man ganske irritert/sint når man er smertepåvirket og trøtt. Du burde virkelig vite det i ditt yrke. Anonymkode: 627fa...d3e 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai Og smertepasientene er sikkert like lei av å bli avvist av en sykepleier som ikke tror på dem og som attpåtil nekter (!) å kontakte den som faktisk har kompetanse på smertelindring og autoritet til å avgjøre dette: Legen. Pasienten har vondt, og da er det ikke din jobb å stå og gjette hvor vondt det er eller hva som er rett medisinering. Anonymkode: 415d0...047 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men det tar tid bort fra andre pasienter og andre arbeidsoppgaver. Da ender jeg opp med enda dårligere samvittighet Nettopp. Legen hadde snakket med tre leger på dagtid. Jeg var så dum at jeg ringte og vekket legen som jobber natt nå. Han skal feire bursdagen til sønnen sin i morgen så nå har jeg dårlig samvittighet ovenfor legen, pasientene som blir nedprioritert på grunn av denne pasienten, og har ikke hjulpet denne pasienten med noe som helst Anonymkode: 137d8...7bb Hvem skulle du ellers ringe, om ikke vakthavende lege? Jeg sier igjen: Det er lege og ikke sykepleier som har ansvar for medisin. Din jobb er å formidle pasientens behov til legen (og det skal ikke være farget av din egen synsing) og gjøre som legen gir beskjed om. Anonymkode: 415d0...047 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai Jeg er en som har mast på å få mer smertestillende enn det legene er komfortable med å gi. Når man har det vondt så er det veldig naturlig å prøve å få noe til å lindre smerten, også om det egentlig ikke er lov. Det er jo også nettopp derfor pasientene ikke selv får bestemme hvor mye og hva slags smertestillende de kan få, fordi når man selv har svært vondt så tenker man kun på å døyve smerten der og da og ikke hva som er best på lang sikt. På den andre siden. Er man for streng med medisineringen så ender det med at pasienter selvmedisinerer seg og det er ikke noe god løsning det heller. Anonymkode: f1ed6...9ce 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå