Gå til innhold

Allergi!

Karen90

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg hadde i dag en diskusjon. Vi ble ikke enige i om hva som var riktig å gjøre. Min samboer er ekstremt allergisk mot hunder. Vi er invitert med på middag til min familie. Der skal noen ha med hund. Min samboer mente han bare skulle gå hjem om det ble for mye allergisk reaksjoner på han. Jeg mente at de som inviterer har et ansvar for å ta hensyn til allergier. Hva mener dere? Må han bare finne seg i at noen tar med hund på besøk? Kan vi be folk ha hunden sin hjemme? 

Endret av Karen90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere må jo informere om at han er veldig allergisk! Hadde jeg vært verten så ville jeg bedt hundeeieren om å holde hunden hjemme. Hadde jeg vært hundeeieren så ville jeg selvsagt latt hunden være igjen hjemme. 

Anonymkode: 1d1af...26f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karen90 skrev (3 minutter siden):

Min samboer og jeg hadde i dag en diskusjon. Vi ble ikke enige i om hva som var riktig å gjøre. Min samboer er ekstremt allergisk mot hunder. Vi er invitert med på middag til min familie. Der skal noen ha med hund. Min samboer mente han bare skulle gå hjem om det ble for mye allergisk reaksjoner på han. Jeg mente at de som inviterer har et ansvar for å ta hensyn til allergier. Hva mener dere? Må han bare finne seg i at noen tar med hund på besøk? Kan vi be folk ha hunden sin hjemme? 

Her er saken delt, hvem skal vernes mot hve? Hvem er viktigst hunden eller mennesker? 
Blindeforbundet leide for en del år siden ut sine lokaler til en julefest for allergiforbundet. 
ingen tenkte på førerhundene som bandet inn og ut av lokalet. Hele julefesten ble en tragedie for dem som va4 allergisk mot hunder. De drog og med seg allergener hjem i tøyet, noe som var og er vanskelig å vaske bort. 

Problemet for din samboer er at han også dra allergener med seg hjem i tøyet, det samme gjør du. Han kan komme til å slite i ukesvis med sin allergi. Da koker dette ned til, hvem er viktigst her? Mennesker eller dyr? 

Avhengig av hvor allergisk han er, så ville jeg sagt til vertskapet at dere ikke kan komme dersom dyret kommer. 

Anonymkode: f7884...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verten bestemmer om hunden kan komme eller ikke. Og så får din samboer avgjøre hvordan han løser det. Dere kan ikke diktere om andre kan ha hund på besøk eller ikke. 

Anonymkode: b643e...510

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din samboer har jo funnet en løsning for seg.  Du er da ikke moren hans!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din samboer tenkt på at klærne han og du har på dere vil bli fulle av allergener om dere drar i selskapet og hunden er der? Selv om dere drar hjem tidlig, vil dere jo ha klærne med allergener i. Er det selskap og dere skal kle dere pent i dress og kjole, er det kanskje ikke bare å putte det i en vaskemaskin heller. Fjernes allergener av en tørr-rens på renseri? Det blir dyrt også, å måtte rense klærne sine pga en hund...

Jeg ville absolutt snakket med verten og sagt i fra om den sterke allergien, og spurt "om hundeeieren kan vennligst la hunden bli hjemme. Hvis ikke dette etterkommes, kan dere dessverre ikke komme pga sterk allergi", er det jeg ville sagt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis allergikeren mener det går greit, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal lage mer styr ut av det?

Når han sier han kan dra hvis det gir mye plager, så vil det vel si at han ikke alltid får store plager?

Det er vel sikkert ikke første gang han er i selskap hvor det er hund?

De jeg kjenner som er ekstremt allergisk ville aldri sagt "hvis det blir mye reaksjoner", de hadde sagt nei med en gang.

Anonymkode: 5cceb...5f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hundeeier og tar gjerne med hunden dit jeg vet at den er velkommen (noen ber oss ta den med). Men hadde det vært et annet besøk der samtidig som viste seg å være allergisk hadde jeg satt den i bilen og heller dratt hjem tidligere. (Det hvis vi ikke fikk beskjed på forhånd, for hadde vi det hadde hunden blitt hjemme). Kunne vurdert  holdt den lengst mulig unna den som var allergisk da det er en rase som går for å være allergivennlig, men kun hvis den allergiske viste av erfaring at slikt går fint.

Ang dere så mener jeg at verten burde sakt fra til hundeier, jeg hadde satt pris på det iallfall. 

Anonymkode: 57dc8...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...