Gå til innhold

Hageentusiaster - se her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, trenger tips og innspill på hvordan planlegge hagen. Jeg vil så gjerne, men sliter med å få det til. 

Praktisk info: har en hage som forrige huseier har laget. Den er på ca 1/2 mål, avgrenset av huset på en kortside, av naboeiendommer på de andre 3 sidene. Opparbeidet med blomsterbed, stauder, hekk og noen trær. Hagen er i 2 nivåer, adskilt av en slak skråning. Gressplen med mest mose i, kveldssol. Sone 7. Kjedelig hage.

Har totalt 3 uteplasser tilknyttet huset; en i forbindelse med inngangen, en markterasse og en veranda over markterassen. 

Ikke mulig å komme inn i hagen med maskiner, kun ned en smal trapp. Det betyr at alt som skal gjøres må gjøres med håndkraft, av meg, en dame i slutten av femtiårene. Med vonde hofter 😂

Har en mengde krukker, noen pallekarmer som jeg prøver å dyrke i. 

Utfordringen er at jeg ønsker meg en frodig hage, frodige verandaer, masse blomster, planter, sitteplasser, vann osv. En hage som er litt wow, som overrasker og hvor man kan gå litt på oppdagelsesferd.

Og jeg klarer ikke å fullføre planleggingen og iverksette. Jeg forsøker å lage tegninger, skriver lister over planter jeg ønsker meg, planlegger «grupperinger», inngangspartiet osv. Men sliter så med å klare å lage en helhetlig plan som faktisk er gjennomførbar. For meg, alene. Ser på instagrambilder, hagesider på fb, Pinterest, hageblader…

Dere som har fine hager, hvordan har dere gått fram for å få den slik ?

Anonymkode: db7a9...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må bruke mange år på et slikt prosjekt. Jeg har drevet med dyrking i fem år og er ikke i mål. Hage er et livsvarig prosjekt. Men et meningsfylt prosjekt 😀 

Anonymkode: 3e19d...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Y garden" sitt minikurs i landskapsarkitektur på Youtube er veldig nyttig: 

Hun tar for seg hagedesign steg for steg, og viser hvordan man går frem systematisk for å lage en overordnet plan.

Andre tips og triks:

- "No-dig" er en veldig arbeidsbesparende metode (apropos vonde hofter) som i min erfaring også fungerer veldig bra. Charles Dowding har mange gode videoer på Youtube som forklarer metoden.
- Plant mye, og plant tett. Den typiske norske hagen, med plen + et smalt staudebed langs husveggen, med masse bar jord mellom hver plante, har aldri og kommer aldri til å gi noen wow-effekt.
- Repeter de samme plantene gjennom hagen på flere steder, slik at du har en visuell "rød tråd" som knytter det hele sammen.
- Bruk masse klatreplanter, de vokser raskere enn de fleste andre, og skaper fort et inntrykk av at hagen er veletablert og frodig. Humle er min favoritt, men det er mange ulike typer å velge mellom.
- Bruk planter som ser interessante ut i mer enn én sesong, f.eks. trær og busker som blomstrer om våren, får frukt og bær på sensommeren, og fine høstfarger på høsten.
- Tenk på hagen som et rom; du trenger vegger (hekk, trær, gjerder eller annet som definerer rommet) og  tak (trær, pergola og annet som skaper en følelse av høyde). De fleste hager i Norge mangler veggene, og virker utflytende og lite koselige.

Til syvende og sist er det bare å komme i gang, selv om det er det som ofte er vanskelig. Lag en overordnet plan basert på utsikt/innsyn, infrastruktur, mikroklima og alt det andre Y Garden snakker om i videoen her, lag en liste over hvilke planter som passer hos deg og hvor du vil ha de, og dra i vei til hagesenteret.
Og ikke vær for redd for å gjøre feil, de fleste hager justeres underveis uansett. Det viktigste er å komme i gang!

Anonymkode: e9447...1f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...