Gå til innhold

Hvordan sparer dere til barna deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer barnetrygden på en sparekonto som står i mitt navn. Jeg vil ikke ha pengene på fond da vi kommer til å ta av barnetrygdakontoen når barna skal konfirmeres, lappen og andre større utgifter gjennom oppveksten. Det som blir igjen der får barna når de skal ut på boligmarkedet. 

Hvordan sparer dere til ungene?

Anonymkode: fe3ea...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer i fond i mitt navn. Så teknisk sett er det mine penger (fondsandeler). Barna vet ikke om det, de har egne fond i sitt eget navn. Jeg vet ikke ennå hvor mye jeg vil gi til barna, eller når. Kanskje alt, kanskje bare litt. Kommer an på hva de trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer i fond og ved å investere i en leilighet i en studieby. Vi tenker at iallfall noen kan leie den relativt billig om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer delvis i fond og delvis på sparekonto i vårt navn. Ikke store summene, men litt hver måned. Setter barnetrygden på egen konto som vi tar av til større utgifter, kommer til å ta derfra til ting som konfirmasjon og lappen. 
forhåpentligvis er vi et sted økonomisk når barna blir voksne at vi kan hjelpe med f.eks boligkjøp. Enten med resten av barnetrygdpengene eller andre midler. 

Anonymkode: b0c50...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer på konto i vårt navn. 1000kr hvert barn pluss barnetrygd. Begge er under 2, så tenker å spare noen hundre til konfirmasjon og lappen også.

Anonymkode: 09a71...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer i fond og sparekonto. Bestefaren sparer også i fond til barnebarna som var dåpsgave, setter inn litt hver måned.

Anonymkode: fc70d...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond til barnet.

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere ikke vil spare i fond? Pengene er ikke låst selv om man sparer i fond. Man kan ta ut hva man vil når man vil, men det tar kanskje en-to dager før pengene er på konto. Om man har aksjesparekonto så skatter man ikke før man tar ut mer enn det man har spart (innskuddet).

Anonymkode: ab65f...4db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparekonto, der bestefar setter inn 1000 kr i mnd. Har prøvd fond, men forstår meg ikke på det så det skjer ikke igjen.

Har god rente på sparekontoen og får renter på renter hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ikke for barna, de sparer selv og investerer i fond. Store og små utgifter casher vi ut der og da. Kommer til å hjelpe dem inn på boligmarkedet om noen år ved å selge egen enebolig. Den ønsker vi ikke å sitte på når barna flytter ut, så da har vi nok EK til å kjøpe et par-tre mindre leiligheter. 

Anonymkode: 648b3...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 500kr i måneden hver til barnet i ASK (globalt indeksfond). 

Setter også barnetrygden på egen konto og tar av den om det trengs, brukte litt av den og kontantstøtte da jeg var i ulønnet permisjon før vi fikk barnehageplass. Nå som han går i barnehage står de pengene på konto for fastrenteinnskudd 3 mnd av gangen. 

Anonymkode: c48a1...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte dem om økonomi, de jobbet lørdager og ferier fra de var ca 15. De sparte til og med i studietiden, selv om de bodde borte. Begge hadde enebolig før de fylte 30. 

Vet ikke helt hvem de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet uten hjelp er, og hvordan de er oppdratt.

Anonymkode: f1801...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ikke noe akkurat nå. Sparer til bil i tillegg til at det kommer på en regning på 250000 til oppgraderinger gjennom sameiet, så da blir det ikke noe til overs framover.

Anonymkode: dc2b5...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg lærte dem om økonomi, de jobbet lørdager og ferier fra de var ca 15. De sparte til og med i studietiden, selv om de bodde borte. Begge hadde enebolig før de fylte 30. 

Vet ikke helt hvem de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet uten hjelp er, og hvordan de er oppdratt.

Anonymkode: f1801...ab0

Da tipper jeg du bor på et sted hvor boliger kostet en slikk og ingen ting. I Oslo er saken en helt annen. 

Anonymkode: 061d4...bca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke spart i oppveksten. DVS, vi har jo spart, men ikke til dem. Vi har tatt komfirmasjon, lappen, tannreguleringer og store utelegg litt fra sparekontom, og fra det vi får inn. 

Vi har spart litt etter de ble unge voksne, og hjulpet dem med å fylle BSU. Vi stiller som kausjonist i tillegg, og vi lar dem bo hjemme mens de studerer. 

Anonymkode: c847b...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (10 timer siden):

Sparer i fond i mitt navn. Så teknisk sett er det mine penger (fondsandeler). Barna vet ikke om det, de har egne fond i sitt eget navn. Jeg vet ikke ennå hvor mye jeg vil gi til barna, eller når. Kanskje alt, kanskje bare litt. Kommer an på hva de trenger.

Akkurat samme.

Man kan ta ut innskuddet i aksjefond skattefritt, så ikke noe problem å ta ut litt for å bruke til konfirmasjon, lappen osv. Så lenge det er penger der. Risikoen er at de kan tape seg selvsagt. Men man kan også spare både i fond og på konto for de spesifikke utgiftene. Men vi setter alt i aksjefond, men har god økonomi, så det er ikke noe problem å betale lappen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer i fond og sparekonto til barna (våre navn, ikke barnas, så vi styrer selv når de skal få pengene). Etter 10 år (eldste barnet) har dette nå blitt en sum på over 300.000.

Vi betaler annet utenom, bl.a konfirmasjon. Sparing er utelukkende sparing til barnet. 

Anonymkode: ed10b...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da tipper jeg du bor på et sted hvor boliger kostet en slikk og ingen ting. I Oslo er saken en helt annen. 

Jeg fikk til det i Oslo. Begynte å jobbe når jeg var 14 år. Sparte mesteparten av pengene jeg fikk i gaver å slikt. 

Hadde nok egenkapital til å kjøpe en leilighet i Oslo alene, som jeg igjen tjente 1mill på da jeg solgte noen år senere.

Bygde hus med med samboer før jeg var 30.

Anonymkode: fc70d...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer barnetrygden i indexfond i mitt navn. Mannens foreldre sender også arv til barnebarna som med jevne mellomrom settes i indexfond i mannen sitt navn. Sparer for øvrig ganske store summer i året helt generelt i indexfond, så det går an å bruke ved behov. Pengene som spares til barna skal brukes i prioritert rekkefølge 1. utdanning 2. bolig.

Anonymkode: 98899...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kommer an på hvordan man gjør ting da.
Overhørte ei der vi bor som var såååå stolt av hvor bra sønnen har gjort det, kjøpt sin første bolig nå bare 22 år gammel, med oppspart egenkapital. 1) Boligene der vi bor er ikke spesielt dyre. 2) Han gikk rett fra VGS ut i jobb og har ikke noe ekstra utdannelse eller planer om det. Personlig håper jeg mine barn vil ta seg en utdannelse etter VGS, selv om det betyr at de ikke kan kjøpe seg bolig med en gang. Å eie bolig tidlig er ikke nødvendigvis ensbetydende med å ha lykte si livet - i mine øyne.  Det er ikke alt som betyr noe. Men hun er overbevist også om at sønnen er meget godt oppdratt som fikk kjøpt seg bolig i starten av 20 årene. Handler ikke alltid om oppdragelse, men om ønsker og planene for livet sitt. Jeg kjøpte heller ikke bolig før rundt 30 år, fordi jeg tok en mastergrad først, og deretter tremgte noen få år med full lønn for å spare nok egenkapital. Føler meg ikke som en looser i dag med millionlønn og enebolig av den grunn. Hadde ikke taklet livet mitt skulle jeg mekket på biler eller stått på i kassa på Rema fra jeg var 19 og ferdig på VGS. Tror hjernen min hadde eksplodert av uutnyttet potensiale. Men fordelen med å ha færre ambisjoner yrkesmessig er jo at man kan kjøpe bolig veldig tidlig da :)  Men god oppdragelse er ikke nødvendigvis årsaken altså, selv om foreldre kan like å tro det.

Anonymkode: aa3ef...091

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...