Knirke Skrevet 14. mai #101 Skrevet 14. mai NakenPanda skrev (15 minutter siden): Og hvis du legger ved tapet av oppgangen i verdi på boligen hva har du tjent da? Hvis jeg hadde hatt ambisjoner om å bli rik hadde jeg fortsatt med aksjer og droppet boligkjøp. Jeg har hatt 133% avkastning på aksjer siden 2018. Boligprisene her jeg bor har definitivt ikke steget med like mye, og de står for øyeblikket bom stille. Skulle ikke forundre meg om vi går med papirtap de neste årene, men det spiller ingen rolle for oss. Vi hadde flere grunner til å kjøpe, og økonomi var ikke en av dem. 1 1
Egenskap Skrevet 14. mai #102 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva betaler dere pr mnd utenom strøm? Anonymkode: 1ca3b...bc9 typisk norsk å spørre sånt 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #103 Skrevet 14. mai Perfume skrev (2 timer siden): Jeez... Jeg leier! Og det gjør vel fryktelig mange andre også? Det er Norge det, hvor alle må eie for å være noe.. Men vettu, trives godt med å leie! Enn så lenge da.. Er I 40 årene! Gift og to inntekter, men betaler 11000 for en stor leilighet i en mindre by, 80 kvm og flere soverom. Pluss strøm på en tusing og nett for en tusing. Og innbo.. Tipper vi har bo utgifter for kanskje 13-15000 max. Det er BRA! Fin leilighet også, pusset opp før vi flyttet inn. Stor fornøyd, da huseier er et fantastisk par som virkelig bryr seg om leietakerne sine. ( de bor i samme hus) de har hjulpet oss med å bære og de malte før vi kom i de fargene vi ønsket osv. Vi får behandle leiligheten som vår egen, gjøre endringer, male eller hva enn. Og de betaler det. Hva skal man med mer?? Det er parkering, hage ( uten at vi trenger gjøre noe) og det er 10 min å gå til kjøpesenter, sentrum, alt egentlig... hvilke andre omgivelser og faktorer bidrar at det er godt å bo der? Dere er oppvokst i byen? raskt å komme til jobb? venner og familie? fritid? Anonymkode: ca96c...194
AnonymBruker Skrevet 14. mai #104 Skrevet 14. mai Knirke skrev (2 timer siden): Halvparten av det det koster å eie. Da fikk dere en veldig god deal. Da jeg kjøpte, fikk jeg redusert kostnadene i forhold til det det kostet å leie. Nå har jeg betalt ned lånet og har minimale kostnader. Det kjedelige er jo at de som leier ofte har så høye leie at de ikke klarer å spare opp til egenkapital, og så blir de gående og leie i årevis selv om de hadde fått lavere utgifter ved å kjøpe og betale ned på lån. Anonymkode: 7ef55...67d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #105 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe. ..eller ønsker å kjøpe.. Anonymkode: 7e402...2e3 3
Perfume Skrevet 14. mai #106 Skrevet 14. mai (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): hvilke andre omgivelser og faktorer bidrar at det er godt å bo der? Dere er oppvokst i byen? raskt å komme til jobb? venner og familie? fritid? Anonymkode: ca96c...194 Jeg er oppvokst overalt, men har bodd her i mange år. Det er veldig kort vei til familien, barna hsr vokst opp her og kommer til å bo her med sine familier. Fritid er vel ikke noe problem uansett hvor, men det er alle muligheter her. Samt naturen som vi bryr oss spesielt mye om. Det er også kort vei til andre byer og innenfor to timer til hovedstaden. Egentlig litt over én.. Kollektivt er bra utbygd også. Det er ikke den fineste byen i verden typ, men den har alt man trenger. Jeg ser virkelig ikke en eneste negativ ting med å bo her, og leie. Annet enn at man ikke eier selv. Tilogmed naboene er flotte og snille! Endret 14. mai av Perfume
got2go Skrevet 14. mai #107 Skrevet 14. mai Jeg er nær 50 og leier frivillig. Syns det er deilig å slippe å bekymre meg for renta, vedlikehold og alt annet som medfølger det å eie. 5 3
Egenskap Skrevet 14. mai #108 Skrevet 14. mai Perfume skrev (3 minutter siden): Jeg er oppvokst overalt, men har bodd her i mange år. Det er veldig kort vei til familien, barna hsr vokst opp her og kommer til å bo her med sine familier. Fritid er vel ikke noe problem uansett hvor, men det er alle muligheter her. Samt naturen som vi bryr oss spesielt mye om. Det er også kort vei til andre byer og innenfor to timer til hovedstaden. Egentlig litt over én.. Kollektivt er bra utbygd også. Det er ikke den fineste byen i verden typ, men den har alt man trenger. Jeg ser virkelig ikke en eneste negativ ting med å bo her, og leie. Annet enn at man ikke eier selv. Tilogmed naboene er flotte og snille! hvorfor må hovedstaden være referanse for de fleste?
AnonymBruker Skrevet 14. mai #109 Skrevet 14. mai Perfume skrev (4 minutter siden): Jeg er oppvokst overalt, men har bodd her i mange år. Det er veldig kort vei til familien, barna hsr vokst opp her og kommer til å bo her med sine familier. Fritid er vel ikke noe problem uansett hvor, men det er alle muligheter her. Samt naturen som vi bryr oss spesielt mye om. Det er også kort vei til andre byer og innenfor to timer til hovedstaden. Egentlig litt over én.. Kollektivt er bra utbygd også. Det er ikke den fineste byen i verden typ, men den har alt man trenger. Jeg ser virkelig ikke en eneste negativ ting med å bo her, og leie. Annet enn at man ikke eier selv. Tilogmed naboene er flotte og snille! Jeg trodde man måtte ha et sted å eie for å lagre ting? iallfall ville jeg hatt et sted og tomt å boltre meg på. Anonymkode: ca96c...194
AnonymBruker Skrevet 14. mai #110 Skrevet 14. mai Jeg kjenner to stk faktisk, en kompis som ikke ønsker å eie avbulike grunner. Han har råd til det men foretrekker å spare andre steder enn i bolig samtidig som han har friheten til å flytte på seg og slipper alle bekymringer, utfifter og risikoer med å eie. En veninne leier også av lignende årsaker, hun bor for det meste i utlandet og leier både der og her på en omtrent nomadisk måte der hun gjerne flytter rundt på seg. Hun har også råd til å eie men ønsker det ikke fordi det for henne ikke gir mening. Anonymkode: f1a70...c30
AnonymBruker Skrevet 14. mai #111 Skrevet 14. mai Pappa er over 60 og har leid hele livet. Svigersøster leier ut kjellerleilighet og der leier ei godt voksen dame. Blir nok også mer og mer vanlig å leie til godt voksen alder fremover for de som ikke er kommet inn på boligmarkedet nå. Anonymkode: b1b82...2b9 1
Knirke Skrevet 14. mai #112 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da fikk dere en veldig god deal. Da jeg kjøpte, fikk jeg redusert kostnadene i forhold til det det kostet å leie. Nå har jeg betalt ned lånet og har minimale kostnader. Det kjedelige er jo at de som leier ofte har så høye leie at de ikke klarer å spare opp til egenkapital, og så blir de gående og leie i årevis selv om de hadde fått lavere utgifter ved å kjøpe og betale ned på lån. Anonymkode: 7ef55...67d Nå vet ikke du hva utgiftene våre var før, eller hva de er nå, jeg har bare sagt at de har doblet seg. Klart vi kunne kjøpt en kjip liten leilighet i en kjip betongblokk langt utenfor byen og hatt lave boutgifter, men ingen av oss er interessert i å bo slik.
Perfume Skrevet 14. mai #113 Skrevet 14. mai Egenskap skrev (43 minutter siden): hvorfor må hovedstaden være referanse for de fleste? Aner ikke, men ser alle andre gjør, så da bare var jeg en sau littegrann 😂
Perfume Skrevet 14. mai #114 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg trodde man måtte ha et sted å eie for å lagre ting? iallfall ville jeg hatt et sted og tomt å boltre meg på. Anonymkode: ca96c...194 Hæ? Lagre ting? Leier ikke møblert så har da alle tingene mine? Samt er jo lagring her med boder og sånn? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #115 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjenner dere noen godt voksne som leier leilighet? Hva tenker utleier hvis noen i 40 årene vil leie leilighet av deg? Er det ett rødt flagg? Anonymkode: 24adb...516 Jeg er selv i 40-årene og leier. Har ikke vært noe som helst problem å flytte/leie ny leilighet. Tvert imot, jeg tror utleiere setter pris på noen som verken bråker eller har småbarn, rolige og ikke minst svært stabile betalere. Anonymkode: 19a08...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #116 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hilsen Mann50, Rjukan? Her koster ettromsleiligheter ca. 3 millioner, og jeg hadde ikke tilgang på lån og garantist. Har heller ikke en godt betalt jobb. Klarte å kjøpe likevel, men jeg har forståelse for at ikke alle klarer å komme seg inn på boligmarkedet i pressområder. Men det er klart, bor du på et grisgrendt sted i Telemark, Buskerud, Nordland eller Trøndelag, er boligkjøp lettere å oppnå. Anonymkode: f5e74...f7f Dame i Kristiansand. Barna mine og vennene deres eier også bolig Anonymkode: e6c8e...ebd
AnonymBruker Skrevet 14. mai #117 Skrevet 14. mai Det er rødt flagg når folk dømmer deg fordi du leier og ikke eier. Det kan være så mange grunner til at folk leier istedet for å eie! Uansett alder. Anonymkode: ee0e7...a5e 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai #118 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er rødt flagg når folk dømmer deg fordi du leier og ikke eier. Det kan være så mange grunner til at folk leier istedet for å eie! Uansett alder. Anonymkode: ee0e7...a5e Pedagogisk uføre i norske befolkningen. Anonymkode: ca96c...194
Chupacabra Skrevet 14. mai #119 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er absolutt noe galt med boligmarkedet ja. En leilighet med to soverom som jeg kjøpte for 15 år siden har doblet seg i verdi på den tiden. Doblet! Sist den ble solgt lå den ute til 3,3 mill. Folks inntekter har ikke økt tilsvarende like mye. Anonymkode: c968d...9d6 Doblet seg ja. Jeg kjøpte bolig for 15 år siden og den har doblet seg målt i Norske kroner. Det betyr ikke at den har doblet seg i verdi. Det har absolutt ikke vært noen super investering. Dersom man har kjøpt noe så kjedelig som hovedindeksen på Oslo børs ville pengemengden ha økt 5-ganger. Nasdaq har på disse årene gått 14-ganger'n. Apple har gått ca. 60-ganger'n Nvidia har gått ca. 750-ganger'n og bitcoin har gått ca. 500000-ganger'n. Bolig er ikke en så fantastisk investering som omtrent alle skal ha det til. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #120 Skrevet 14. mai Knirke skrev (2 timer siden): Nå vet ikke du hva utgiftene våre var før, eller hva de er nå, jeg har bare sagt at de har doblet seg. Klart vi kunne kjøpt en kjip liten leilighet i en kjip betongblokk langt utenfor byen og hatt lave boutgifter, men ingen av oss er interessert i å bo slik. Jeg antok dere kjøpte noe tilsvarende som dere leiet før? Ellers blir det jo ikke så sammenlignbart. Anonymkode: 7ef55...67d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå