Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjenner dere noen godt voksne som leier leilighet? 

Hva tenker utleier hvis noen i 40 årene vil leie leilighet av deg? Er det ett rødt flagg? 

Anonymkode: 24adb...516

Har selvfølgelig ingen i min  vennekrets fra barndommen som leier bolig. 

Alle hadde kjøpt før fylte 25. 

Stikkord. Sosioøkonomisk klasse. 

Har et par bekjente som leier, men jeg omgås de bevisst lite. 

Anonymkode: 6fe33...5b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har selvfølgelig ingen i min  vennekrets fra barndommen som leier bolig. 

Alle hadde kjøpt før fylte 25. 

Stikkord. Sosioøkonomisk klasse. 

Har et par bekjente som leier, men jeg omgås de bevisst lite. 

Skikkelig snobb,du! Kunne nesten ønsket du kom deg ned fra din høye hest!  

Anonymkode: c944c...5e1

• Liker 12
Skrevet

Leier fordi jeg per nå syns det er artig å ta på meg prosjektarbeid i forskjellige deler av landet. Slår meg nok ned på et punkt, men har også innsett at jeg elsker friheten med å leie. Da kan man bare si opp på noen måneders varsel og flytte. Også føler jeg ikke for å pusse opp, kjøpe inventar eller bekymre meg for vedlikehold. Det gir mye økonomisk frihet. Er det noen naboer som bråker helt ekstremt eller jeg ikke liker bygget kan jeg også pakke sakene og lete etter ny plass å bo. 

Jeg har god EK, komfortabel lønn OG foreldre som kan kaste noen hundretusen etter meg den dagen jeg vil slå meg ned. Så er mao. en av de som kan puffe vekk ganske mange førstegangskjøpere den dagen jeg skal by på en bolig til en helt syk pris. Og sånn har boligmarkedet dessverre blitt. For mange er det umulig uansett hvor mye de spinker og sparer og mye koker ned til flaks. 

Jeg syns det er snobberi å spekulere i personlige egenskaper hos folk som leier. Og noe navlebeskuende. For å snu på det: Det er jo enkelte som lever på nudler og er direkte gjerrige i flere år for å spare til bolig. Det er ingen garanti for at de har høyere sosioøkonomisk status enn de som leier. Enkelte bor hos foreldrene sine i årevis i godt voksen alder, og selvfølgelig har de råd hvis de slipper unna å betale leie i den perioden. Mange holder også kjeft om at de får hjelp av foreldre eller har en partner som kan spytte i dobbelt så mye i egenkapital og betjening av lån. Så er det tusen andre faktorer som også bestemmer muligheter som fører til kjøp av bolig. 

Og hvis man ikke har råd, uansett årsak, så er det helt greit det også. Hvis alle skulle ha flyttet til plasser i landet hvor de har råd til å kjøpe bolig - hva i søren hadde da skjedd med tilgang på enkelte yrkesgrupper? Enslige folk i såkalte lavtlønnede yrker hadde rømt fra storbyene. Eksempelvis sykepleiere, renholdere, butikkansatte og barnehagelærere. Sånne som er helt essensielle for at samfunnet skal gå rundt.

Er i en alder nå hvor mange skal kjøpe sin første bolig. Og mange uttrykker at de like gjerne kan leie, for det lønner seg ikke å kjøpe med tanke på reisetid til jobb eller andre årsaker. Og det de har råd til er små, dystre leiligheter som ikke matcher standarden til det de leier.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror du at alle over 40 eier egen bolig?

Anonymkode: 1d38b...a4e

Opp mot 90% gjør jo det, så ikke langt unna, 80% av alle aldre så tenker det er høyere for folk over 40.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, eller fra bondelandet. 

Anonymkode: 473b5...15e

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle det være rødt flagg? 

Skrevet

Det raude flagget er den norske sjølveigarfetishen. 

I land vi likar å samanlikne oss med er det ikkje eit sosialt stigma å leige bopel. 

• Liker 2
Skrevet

I Norge har vi helt andre incentiver for å eie bolig enn resten av verden, så det er ikke naturlig å sammenligne oss med andre land på noe vis.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt voksne som velger å leie selv om de har råd til å eie. Kjenner også et par som solgte bolig og valgte å leie, de betaler vist mindre i mnd på det. 

Anonymkode: 7b75e...cce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere voksne som leier, de fleste etter eget ønske. Det er bare i Norge det er omtrent et krav at en skal eie bolig, men mange velger å leie av en grunn, slipper vedlikehold etc. Et par leier av folk som driver med utleie i form av at de eier leilighetsgårder kun til utleie , så de bor trygt i leiligheter som kun er for utleie, og de kan bo der så lenge de ønsker

Anonymkode: 4ce3d...193

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (48 minutter siden):

Leier fordi jeg per nå syns det er artig å ta på meg prosjektarbeid i forskjellige deler av landet. Slår meg nok ned på et punkt, men har også innsett at jeg elsker friheten med å leie. Da kan man bare si opp på noen måneders varsel og flytte. Også føler jeg ikke for å pusse opp, kjøpe inventar eller bekymre meg for vedlikehold. Det gir mye økonomisk frihet. Er det noen naboer som bråker helt ekstremt eller jeg ikke liker bygget kan jeg også pakke sakene og lete etter ny plass å bo. 

Jeg har god EK, komfortabel lønn OG foreldre som kan kaste noen hundretusen etter meg den dagen jeg vil slå meg ned. Så er mao. en av de som kan puffe vekk ganske mange førstegangskjøpere den dagen jeg skal by på en bolig til en helt syk pris. Og sånn har boligmarkedet dessverre blitt. For mange er det umulig uansett hvor mye de spinker og sparer og mye koker ned til flaks. 

Jeg syns det er snobberi å spekulere i personlige egenskaper hos folk som leier. Og noe navlebeskuende. For å snu på det: Det er jo enkelte som lever på nudler og er direkte gjerrige i flere år for å spare til bolig. Det er ingen garanti for at de har høyere sosioøkonomisk status enn de som leier. Enkelte bor hos foreldrene sine i årevis i godt voksen alder, og selvfølgelig har de råd hvis de slipper unna å betale leie i den perioden. Mange holder også kjeft om at de får hjelp av foreldre eller har en partner som kan spytte i dobbelt så mye i egenkapital og betjening av lån. Så er det tusen andre faktorer som også bestemmer muligheter som fører til kjøp av bolig. 

Og hvis man ikke har råd, uansett årsak, så er det helt greit det også. Hvis alle skulle ha flyttet til plasser i landet hvor de har råd til å kjøpe bolig - hva i søren hadde da skjedd med tilgang på enkelte yrkesgrupper? Enslige folk i såkalte lavtlønnede yrker hadde rømt fra storbyene. Eksempelvis sykepleiere, renholdere, butikkansatte og barnehagelærere. Sånne som er helt essensielle for at samfunnet skal gå rundt.

Er i en alder nå hvor mange skal kjøpe sin første bolig. Og mange uttrykker at de like gjerne kan leie, for det lønner seg ikke å kjøpe med tanke på reisetid til jobb eller andre årsaker. Og det de har råd til er små, dystre leiligheter som ikke matcher standarden til det de leier.

Men jeg regner med du har ting. Hvor lagrer du tingene dine?

Anonymkode: ca96c...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg regner med du har ting. Hvor lagrer du tingene dine?

Anonymkode: ca96c...194

Eier veldig lite og leier møblert. Om jeg må kjøpe større ting selger jeg det før jeg flytter eller så gir jeg det vekk. Hvis det ikke er ting jeg har plass til i koffert eller bil så sender jeg det til foreldre eller venner via posten. Men krever en del innsats og planlegging både når det gjelder klær, kosmetikk, møbler og TV osv, osv. Det er utrolig hvor lite man egentlig trenger.

Utenom det har jeg alltid hatt tilgang på lagringsplass hos familien min, til den dagen jeg skal kjøpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor valgte å leie istedenfor å kjøpe når hun solgte eneboligen. Hun ønsket ikke å ha noe ansvar for de store vedlikeholds-tingene lenger. For henne er det en veldig trygghet å ha en huseier å kontakte om ting skjer. Hun er i slutten av seksti-årene.

Anonymkode: f75e2...3c3

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg er det rart med folk som leier. Man har alltid hørt man bør eie. Og at man sikter mot det ved å jobbe mye. Det har jeg gjort og alle jeg kjenner. Hvem er det som ikke ønsker å eie egen bolig? 

Anonymkode: 2adfc...da6

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjenner ingen i 40 årene som leier. Man gjør det i studietiden, bor ofte i kollektiv. Men når man er ferdig utdannet og fått jobb er egen bolig neste ønske. Det skjer gjerne i 20-30 årene. 

Anonymkode: 2adfc...da6

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner mange i 40-årene som leier. De har ikke hatt så kjærlig og stabil oppvekst eller økonomisk støtte hjemmefra. De er stabile og flotte folk nå, men har ikke kunnet legge av nok penger underveis for å kunne kjøpe bolig. Alle de jeg kjenner er alene, ikke i partnerskap. Livet har vært litt vanskeligere ganske enkelt og det er helt greit. At alle skal ende likt sted i livet fordi vi liksom starter med like kort er som å forvente at kål og jordbær smaker likt. 

Anonymkode: c968d...9d6

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Egen edit: de har antakelig vært stabile og flotte folk hele veien altså. Men det er noe med at vi faktisk ikke har likt utgangspunkt her i livet. Og kan heller ikke forventes å følge akkurat den samme veien. Det fungerer ikke slik. 

Anonymkode: c968d...9d6

Siterer noen av dere, enig i det dere skriver. For en trist tråd, hvorfor skal det skapes en sånn holdning og sees ned på folk som leier? Blir så lei meg av det, vil vi virkelig oppføre oss sånn mot hverandre og dømme hverandre så hardt? «Sikkert noe galt med henne som leier når hun er så gammel». Det MÅ ikke være det, og for en stygg holdning å ha til sine medmennesker.

Jeg leier (så klart derfor jeg føler meg truffet), men håper å en dag kunne få kjøpt. Er nok flere grunner til at jeg leier, ble bla. syk og gått gjennom samlivsbrudd, alene med barn… Boligmarkedet i dag er faktisk ganske tøft for oss som på den ene eller andre måten har «falt utenfor» den trange lille A4-normen som alle i Norge tydeligvis skal leve etter for å være «godkjent». Fy f… for et snevert samfunn sier jeg bare, får egentlig lyst til å ikke være en del av det, men det må man jo på et vis.

Kan ikke dere som eier og som er fornøyd med det og som ifølge dere selv er så flinke og fornuftige fordi dere har fast jobb og har oppsparte midler … kan ikke dere bare være fornøyde da og la være å bry dere med hvordan andre lever sine liv? Livet kan jo kjapt nok gi dere en midt i trynet også, det er ingen som har noen garantier for noe som helst. Folk har som regel sine grunner for at ting er som de er, det betyr ikke nødvendigvis det samme som at de som leier er dårligere mennesker enn de som eier. Jeg er så lei av at det alltid skal impliseres i sånne tråder!

Hva med å prøve å være litt mindre dømmende og litt mer medmenneskelige???

K39

Anonymkode: 955ef...64a

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi sparte masse penger på å leie. Ingen (utenom KG) kom med nedlatende kommentarer eller spurte om det var noe feil med oss. Vi er 40+

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betaler dere pr mnd utenom strøm?

Anonymkode: 1ca3b...bc9

Halvparten av det det koster å eie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeez... Jeg leier! Og det gjør vel fryktelig mange andre også? Det er Norge det, hvor alle må eie for å være noe.. Men vettu, trives godt med å leie! Enn så lenge da..

Er I 40 årene! Gift og to inntekter, men betaler 11000 for en stor leilighet i en mindre by, 80 kvm og flere soverom. Pluss strøm på en tusing og nett for en tusing. Og innbo.. Tipper vi har bo utgifter for kanskje 13-15000 max. Det er BRA! Fin leilighet også, pusset opp før vi flyttet inn. 

Stor fornøyd, da huseier er et fantastisk par som virkelig bryr seg om leietakerne sine. ( de bor i samme hus) de har hjulpet oss med å bære og de malte før vi kom i de fargene vi ønsket osv. Vi får behandle leiligheten som vår egen, gjøre endringer, male eller hva enn. Og de betaler det. Hva skal man med mer?? 

Det er parkering, hage ( uten at vi trenger gjøre noe) og det er 10 min å gå til kjøpesenter, sentrum, alt egentlig... 

Endret av Perfume
  • Liker 6
Skrevet

Vi leier gjerne ut til eldre leietakere. Det er faktisk de beste leietakerne. De holder orden og festing er de ferdig med. Paret vi har er også med på lammingen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trives greit her på både pidestallen og på  hesten. Bor på bygda i nord Norge og leier ut leilighetene i Oschlo. 

Skrevet
Knirke skrev (22 minutter siden):

Halvparten av det det koster å eie.

Og hvis du legger ved tapet av oppgangen i verdi på boligen hva har du tjent da?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...