Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det passer ikke for alle å eie

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier i 40 årene

Her kom ikke livet i den rekkefølgen samfunnet er lagt opp til at det skal

Anonymkode: ed287...b7d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange i 40-årene som leier. De har ikke hatt så kjærlig og stabil oppvekst eller økonomisk støtte hjemmefra. De er stabile og flotte folk nå, men har ikke kunnet legge av nok penger underveis for å kunne kjøpe bolig. Alle de jeg kjenner er alene, ikke i partnerskap. Livet har vært litt vanskeligere ganske enkelt og det er helt greit. At alle skal ende likt sted i livet fordi vi liksom starter med like kort er som å forvente at kål og jordbær smaker likt. 

Anonymkode: c968d...9d6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egen edit: de har antakelig vært stabile og flotte folk hele veien altså. Men det er noe med at vi faktisk ikke har likt utgangspunkt her i livet. Og kan heller ikke forventes å følge akkurat den samme veien. Det fungerer ikke slik. 

Anonymkode: c968d...9d6

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner dere noen godt voksne som leier leilighet? 

Hva tenker utleier hvis noen i 40 årene vil leie leilighet av deg? Er det ett rødt flagg? 

Anonymkode: 24adb...516

Kjenner flere, ikke bare i 40-årene, men faktisk helt oppi 60-årene. Vil ikke si at det er rødt flagg. De som jeg kjenner i 60-årene, har eid egen bolig før, men nå ønsker de å leie. Ikke snakk om at de ikke har råd eller får lån, men det er slik de ønsker å ha det. Folk er forskjellige og at noen leier bolig trenger ikke å bety at de er drålig stilt på noen måte. Folk må slutte å være så kjappe med å dømme andre.

Anonymkode: f0e54...163

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg leier selv ut flere leiligheter, og der bor det mennesker fra starten av tjueårene opp til rundt 70 år. 

Anonymkode: 1a8ae...721

• Liker 4
Skrevet

Det er mange årsaker til at godt voksne leier bolig i stedet for å eie, så ser ikke hvorfor dette stadig skal bli så uglesett.  Generelt ville jeg tenkt at det er vesentlig tryggere å leie ut til voksne enn unge studenter, så det hadde vært veldig velkomment. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nei. Det er ikke et rødt flagg. Noen har ikke råd til å kjøpe egen bolig. De blir ikke et rødt flagg av den grunn. Man må slutte å rangere mennesker og skape følelse av utenforskap. 

Endret av Cartman
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det flyttet inn en kar i sameiet som leietaker, pensjonist i sekstiåra. Single, solgte huset og uttalte fra nå og livet ut skal jeg leie. Ønsker ikke forpliktelser utover å betale leie og strøm. Skal nyte tilværelsen med å bruke opp formuen som bla det nedbetalte huset ga. 🙂

Anonymkode: 43c46...6a4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid ut i 20 år til en ufør mann. Han ble alvorlig syk i 50 åra og ufør. Han flyttet ut på landet, til min sokkel leilighet. Han bor der fortsatt og er nå i 70 åra.

Han pusler rundt å gjør smått vedlikehold, når han er i form, men slipper jo når han ikke er i form, fordi han leier av meg og ikke eier selv. Han prioriterer penger på å dra å besøke barn og barnebarn. Inviterer de av og til til syden.

Han sier han liker leie livet, mindre økonomisk ansvar. Han vet at om noe skjer med leiligheten, så er det mitt ansvar. Jeg har fått en stabil, rolig og behagelig leietaker.

Anonymkode: 5f9ea...b34

• Liker 12
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke har foreldre som kan kjøpe dem inn på markedet/stille som kausjonist. 

De som hjelper barna sine inn på markedet, er også med på å få boligprisene opp, slik at de som ikke får økonomisk hjelp må vente enda lenger med å komme seg inn på markedet. Om de noen gang får kjøpt seg inn.

Det er flere single i dag, enn det var før. Vanskeligere å få boliglån alene. 

Har du barn før du er inne på boligmarkedet, så får du millioner mindre i lån.

På grunn av jobbmuligheter, så kan ikke alle bo på bygda. Flytter alle dit, så vil boligprisene uansett stige der også.

Anonymkode: a08d4...126

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner dere noen godt voksne som leier leilighet? 

Hva tenker utleier hvis noen i 40 årene vil leie leilighet av deg? Er det ett rødt flagg? 

Anonymkode: 24adb...516

Ja det gjør jeg. Nei det er absolutt ikke rødt flagg. Det som er rødt flagg er de som ikke har styr på økonomien sin og derfor har gjort seg til gjeldsslaver. 

Anonymkode: 53dc8...3f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å leie bolig er veldig vanlig, spesielt utenfor Norge. Nordmenn flest har noen rigide holdninger til livet, hvordan man skal leve. Det er mange fordeler med å leie, lettere å flytte på seg...slipper å selge/kjøpe.

Selv solgte jeg alt for å leie rimelig, velger 1-roms. Så jeg har penger til å reise/leve i stedet.

Er så trist å se på de som kaster bort masse penger på en bolig, såvidt det går rundt hver mnd. Så skal de jammen meg pusse opp også! Helst hvert år...MÅ fikse på noe, kjøpe seg dumme pynteting. Det skal se ut som et interiørblad 😂 Fasaden er viktig.

Befri dere fra normer og materialismen som fanger dere! :) 

Anonymkode: 1ca3b...bc9

Det er dessertgenerasjonen som har satt denne standarden. De kjøpte boligen sin for 50000, som i dag er verdt 10+ millioner. 

Det er supert for dem, men de kan ikke ha samme forventning til sine etterkommere. Vi vil aldri få oppleve en slik verdistigning.

Verden er anderledes nå. Nordmenn må tilpasse forventningene sine etter tiden vi lever i.

Anonymkode: a08d4...126

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser på det som et rødt flagg. Har selv leid ut til folk i 40-50 års alderen og begge gangene var det personer med null kontroll over økonomien. Så jeg gjør ikke samme feil flere ganger.

Det triste er at mange av de eldre på leiemarkedet ikke innser at i det du passerer 40 år er det liten sannsynlighet for å få et boliglån. Da skal du liksom nedbetale til du er 70 år. Den risikoen tar ikke banken på seg. 

(Jeg innser at dette kommer an på lånesummen, men at man som leietaker klart å spare seg opp med flere millioner til å kjøpe tror jeg er uvanlig.)

Anonymkode: e7b39...b77

AnonymBruker
Skrevet

jeg kjenner flere, og alle har solid økonomi men orker ikke ansvaret eller belastningen økonomisk ved å eie så de velger å leie. Ser ikke at det er et rødt flagg i seg selv? 

Anonymkode: 7e19e...4e2

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen voksne som leier. Vet om en, men han er narkoman. Er noe galt hvis voksne må leie bolig.

Anonymkode: e6c8e...ebd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir snart 40 og skal flytte til en ny by (pga en ny jobb), så jeg tenker å leie i en periode til jeg finner en «perfekt» bolig for meg (og mine barn). Så ja, jeg blir en av de som leier i 40-årene. Rødt flagg? Bra at jeg allerede har en kjæreste :) 

Anonymkode: 54126...079

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har eid bolig siden jeg var i begynnelsen av 20-årene. Nå er jeg 46. Skal selge nå og flytte mer rundt omkring. Vil ikke kjøpe mer. 

Endret av Minitroll
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:hjerteflagg:
Jeg leier, og stortrives med det. Bygger meg opp til egenkapital, men har ikke planer om å kjøpe med det første. Har lav leie, og bor utrolig bra, hos kjempefine folk. 
Jeg er funksjonshemmet, og trenger hjelp med snømåking, og det er godt å slippe vedlikehold. Er begrenset hvor jeg kan kjøpe meg etter hvert siden jeg ikke klarer så mye vedlikehold selv. 
Jeg er ufør og i 40 årene, og har en mye romsligere økonomi med å leie, og det til tross for at jeg sparer mye og det går en del penger til medisiner. 

Jeg er veldig stabil, og er stille og rolig. Lite besøk, og ingen fest, røyk, dyr, gaming, sport, osv og har normal døgnrytme. Betaler i god tid, og det er generelt lite med meg. 

Anonymkode: 293ef...9eb

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg kunne kjøpt når som helst, men fortsetter å leie fordi det er billigere.

Om noen synes det er «rødt flagg», så er de bare dumme.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...