AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:56 #81 Del Skrevet onsdag kl 08:56 Hvorfor se ned på mennesker som betaler for tak over hodet? Anonymkode: a08d4...126 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:59 #82 Del Skrevet onsdag kl 08:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor se ned på mennesker som betaler for tak over hodet? Anonymkode: a08d4...126 Eller betaler masse renter til en bank, for å låne penger som ikke finnes. Men ble opprettet av en bank. Anonymkode: 1ca3b...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:01 #83 Del Skrevet onsdag kl 09:01 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er et reelt problem at hvis ektefellen havner på sykehjem eller institusjon over 60 dager i året, vil 85 % av inntekten deres gå til å betale den institusjonen, og da kan det bli lite penger igjen til å ta vare på et hus, ja. Anonymkode: 31585...3f7 På toppen av dette kommer eiendomsskatt og formuesskatt til folk som ofte tjener svært lite. Anonymkode: 0a883...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:03 #84 Del Skrevet onsdag kl 09:03 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herlighet så mange gammeldagse holdninger her. Jeg må sikkert ut på leiemarkedet om ett års tid pga. sannsynlig samlivsbrudd. Bor nå i et stort og flott funkishus, men slik som markedet er her nå, kommer ikke vi til å tjene allverdens på salget. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg noe jeg ikke liker bare fordi jeg KAN. Jeg har faktisk lyst å spare meg opp til å kjøpe meg noe flott igjen. Alene. Bor derfor sikkert rimelig i noen år selv om jeg tjener 750 000,- Men skjønner jeg må forvente at folk tror det er noe galt med meg. Anonymkode: 473b5...15e Alle forstår norsk politikk er meningsløst og talentløst, ofrene er befolkningen. Skylda har norsk politikk, og norske samfunn er egoistiske. Anonymkode: ca96c...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:24 #85 Del Skrevet onsdag kl 09:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner ingen voksne som leier. Vet om en, men han er narkoman. Er noe galt hvis voksne må leie bolig. Anonymkode: e6c8e...ebd Hilsen Mann50, Rjukan? Her koster ettromsleiligheter ca. 3 millioner, og jeg hadde ikke tilgang på lån og garantist. Har heller ikke en godt betalt jobb. Klarte å kjøpe likevel, men jeg har forståelse for at ikke alle klarer å komme seg inn på boligmarkedet i pressområder. Men det er klart, bor du på et grisgrendt sted i Telemark, Buskerud, Nordland eller Trøndelag, er boligkjøp lettere å oppnå. Anonymkode: f5e74...f7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet onsdag kl 09:28 #86 Del Skrevet onsdag kl 09:28 (endret) Jeg tenker ikke noe før jeg vet hva de bruker penger på generelt. At man leier betyr ikke at man ikke gjør investeringer. Men hvis man leier og bruker alle pengene man kunne investert på horer og dop så tenker jeg mitt. Selv eier jeg og det har jeg vært glad for inntil de siste par årene hvor renta har blitt så høy (relativt). Da jeg fikk lån første gang var renta høyere enn nå mener jeg å huske, men siden den gang har jeg fått samboer og oppgradert boligen og dermed fått mye høyere lån. Boligprisene stiger (heldigvis) ikke så mye lenger, men det gjør jo at pengene mine ikke vokser heller. Hadde vi leid hadde vi hatt lavere utgifter og kunne investert pengene, nå går det meste av våre ekstra penger til renter... Men, fordi jeg kjøpte for mange år siden så sitter jeg godt i det likevel. Har bodd bedre de siste 15årene i eid leilighet/hus enn jeg kunne gjort om jeg leide. Hvis de neste 10 årene som boligeier blir som de siste 2 årene så går dette opp i opp. Da har jeg nytt godt av å eie og ikke nytt godt av å eie like mange år. Hadde jeg ikke eid bolig nå i 2025 så vet jeg ikke om jeg hadde kjøpt rett og slett. Kanskje leilighet med svært lite vedlikeholdsbehov, men ikke hus. Hus koster mye å holde ved like og regnskapet for om det lønner seg å eie eller leie blir mer komplisert. Endret onsdag kl 09:30 av Blåttvann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:28 #87 Del Skrevet onsdag kl 09:28 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjenner dere noen godt voksne som leier leilighet? Hva tenker utleier hvis noen i 40 årene vil leie leilighet av deg? Er det ett rødt flagg? Anonymkode: 24adb...516 Har selvfølgelig ingen i min vennekrets fra barndommen som leier bolig. Alle hadde kjøpt før fylte 25. Stikkord. Sosioøkonomisk klasse. Har et par bekjente som leier, men jeg omgås de bevisst lite. Anonymkode: 6fe33...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:43 #88 Del Skrevet onsdag kl 09:43 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har selvfølgelig ingen i min vennekrets fra barndommen som leier bolig. Alle hadde kjøpt før fylte 25. Stikkord. Sosioøkonomisk klasse. Har et par bekjente som leier, men jeg omgås de bevisst lite. Anonymkode: 6fe33...5b2 Skikkelig snobb,du! Kunne nesten ønsket du kom deg ned fra din høye hest! Anonymkode: c944c...5e1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet onsdag kl 09:45 #89 Del Skrevet onsdag kl 09:45 Leier fordi jeg per nå syns det er artig å ta på meg prosjektarbeid i forskjellige deler av landet. Slår meg nok ned på et punkt, men har også innsett at jeg elsker friheten med å leie. Da kan man bare si opp på noen måneders varsel og flytte. Også føler jeg ikke for å pusse opp, kjøpe inventar eller bekymre meg for vedlikehold. Det gir mye økonomisk frihet. Er det noen naboer som bråker helt ekstremt eller jeg ikke liker bygget kan jeg også pakke sakene og lete etter ny plass å bo. Jeg har god EK, komfortabel lønn OG foreldre som kan kaste noen hundretusen etter meg den dagen jeg vil slå meg ned. Så er mao. en av de som kan puffe vekk ganske mange førstegangskjøpere den dagen jeg skal by på en bolig til en helt syk pris. Og sånn har boligmarkedet dessverre blitt. For mange er det umulig uansett hvor mye de spinker og sparer og mye koker ned til flaks. Jeg syns det er snobberi å spekulere i personlige egenskaper hos folk som leier. Og noe navlebeskuende. For å snu på det: Det er jo enkelte som lever på nudler og er direkte gjerrige i flere år for å spare til bolig. Det er ingen garanti for at de har høyere sosioøkonomisk status enn de som leier. Enkelte bor hos foreldrene sine i årevis i godt voksen alder, og selvfølgelig har de råd hvis de slipper unna å betale leie i den perioden. Mange holder også kjeft om at de får hjelp av foreldre eller har en partner som kan spytte i dobbelt så mye i egenkapital og betjening av lån. Så er det tusen andre faktorer som også bestemmer muligheter som fører til kjøp av bolig. Og hvis man ikke har råd, uansett årsak, så er det helt greit det også. Hvis alle skulle ha flyttet til plasser i landet hvor de har råd til å kjøpe bolig - hva i søren hadde da skjedd med tilgang på enkelte yrkesgrupper? Enslige folk i såkalte lavtlønnede yrker hadde rømt fra storbyene. Eksempelvis sykepleiere, renholdere, butikkansatte og barnehagelærere. Sånne som er helt essensielle for at samfunnet skal gå rundt. Er i en alder nå hvor mange skal kjøpe sin første bolig. Og mange uttrykker at de like gjerne kan leie, for det lønner seg ikke å kjøpe med tanke på reisetid til jobb eller andre årsaker. Og det de har råd til er små, dystre leiligheter som ikke matcher standarden til det de leier. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet onsdag kl 09:47 #90 Del Skrevet onsdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror du at alle over 40 eier egen bolig? Anonymkode: 1d38b...a4e Opp mot 90% gjør jo det, så ikke langt unna, 80% av alle aldre så tenker det er høyere for folk over 40. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:49 #91 Del Skrevet onsdag kl 09:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skikkelig snobb,du! Kunne nesten ønsket du kom deg ned fra din høye hest! Anonymkode: c944c...5e1 Tja, eller fra bondelandet. Anonymkode: 473b5...15e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:52 #92 Del Skrevet onsdag kl 09:52 Kullsyrevann skrev (5 minutter siden): Leier fordi jeg per nå syns det er artig å ta på meg prosjektarbeid i forskjellige deler av landet. Slår meg nok ned på et punkt, men har også innsett at jeg elsker friheten med å leie. Da kan man bare si opp på noen måneders varsel og flytte. Også føler jeg ikke for å pusse opp, kjøpe inventar eller bekymre meg for vedlikehold. Det gir mye økonomisk frihet. Er det noen naboer som bråker helt ekstremt eller jeg ikke liker bygget kan jeg også pakke sakene og lete etter ny plass å bo. Jeg har god EK, komfortabel lønn OG foreldre som kan kaste noen hundretusen etter meg den dagen jeg vil slå meg ned. Så er mao. en av de som kan puffe vekk ganske mange førstegangskjøpere den dagen jeg skal by på en bolig til en helt syk pris. Og sånn har boligmarkedet dessverre blitt. For mange er det umulig uansett hvor mye de spinker og sparer og mye koker ned til flaks. Jeg syns det er snobberi å spekulere i personlige egenskaper hos folk som leier. Og noe navlebeskuende. For å snu på det: Det er jo enkelte som lever på nudler og er direkte gjerrige i flere år for å spare til bolig. Det er ingen garanti for at de har høyere sosioøkonomisk status enn de som leier. Enkelte bor hos foreldrene sine i årevis i godt voksen alder, og selvfølgelig har de råd hvis de slipper unna å betale leie i den perioden. Mange holder også kjeft om at de får hjelp av foreldre eller har en partner som kan spytte i dobbelt så mye i egenkapital og betjening av lån. Så er det tusen andre faktorer som også bestemmer muligheter som fører til kjøp av bolig. Og hvis man ikke har råd, uansett årsak, så er det helt greit det også. Hvis alle skulle ha flyttet til plasser i landet hvor de har råd til å kjøpe bolig - hva i søren hadde da skjedd med tilgang på enkelte yrkesgrupper? Enslige folk i såkalte lavtlønnede yrker hadde rømt fra storbyene. Eksempelvis sykepleiere, renholdere, butikkansatte og barnehagelærere. Sånne som er helt essensielle for at samfunnet skal gå rundt. Er i en alder nå hvor mange skal kjøpe sin første bolig. Og mange uttrykker at de like gjerne kan leie, for det lønner seg ikke å kjøpe med tanke på reisetid til jobb eller andre årsaker. Og det de har råd til er små, dystre leiligheter som ikke matcher standarden til det de leier. Godt innlegg, så vet man heller ikke hvor mange år man lever. Noen spinker og sparer i årevis....uten å leve. Så blir man plutselig alvorlig syk...for eks. Lavlønnede sliter jo big time i Oslo både når det gjelder kjøpe og leie. Anonymkode: 1ca3b...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzMe Skrevet onsdag kl 09:55 #93 Del Skrevet onsdag kl 09:55 Hvorfor skulle det være rødt flagg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet onsdag kl 09:57 #94 Del Skrevet onsdag kl 09:57 Det raude flagget er den norske sjølveigarfetishen. I land vi likar å samanlikne oss med er det ikkje eit sosialt stigma å leige bopel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet onsdag kl 10:01 #95 Del Skrevet onsdag kl 10:01 I Norge har vi helt andre incentiver for å eie bolig enn resten av verden, så det er ikke naturlig å sammenligne oss med andre land på noe vis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:03 #96 Del Skrevet onsdag kl 10:03 Kjenner godt voksne som velger å leie selv om de har råd til å eie. Kjenner også et par som solgte bolig og valgte å leie, de betaler vist mindre i mnd på det. Anonymkode: 7b75e...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:04 #97 Del Skrevet onsdag kl 10:04 Jeg kjenner flere voksne som leier, de fleste etter eget ønske. Det er bare i Norge det er omtrent et krav at en skal eie bolig, men mange velger å leie av en grunn, slipper vedlikehold etc. Et par leier av folk som driver med utleie i form av at de eier leilighetsgårder kun til utleie , så de bor trygt i leiligheter som kun er for utleie, og de kan bo der så lenge de ønsker Anonymkode: 4ce3d...193 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:34 #98 Del Skrevet onsdag kl 10:34 Kullsyrevann skrev (48 minutter siden): Leier fordi jeg per nå syns det er artig å ta på meg prosjektarbeid i forskjellige deler av landet. Slår meg nok ned på et punkt, men har også innsett at jeg elsker friheten med å leie. Da kan man bare si opp på noen måneders varsel og flytte. Også føler jeg ikke for å pusse opp, kjøpe inventar eller bekymre meg for vedlikehold. Det gir mye økonomisk frihet. Er det noen naboer som bråker helt ekstremt eller jeg ikke liker bygget kan jeg også pakke sakene og lete etter ny plass å bo. Jeg har god EK, komfortabel lønn OG foreldre som kan kaste noen hundretusen etter meg den dagen jeg vil slå meg ned. Så er mao. en av de som kan puffe vekk ganske mange førstegangskjøpere den dagen jeg skal by på en bolig til en helt syk pris. Og sånn har boligmarkedet dessverre blitt. For mange er det umulig uansett hvor mye de spinker og sparer og mye koker ned til flaks. Jeg syns det er snobberi å spekulere i personlige egenskaper hos folk som leier. Og noe navlebeskuende. For å snu på det: Det er jo enkelte som lever på nudler og er direkte gjerrige i flere år for å spare til bolig. Det er ingen garanti for at de har høyere sosioøkonomisk status enn de som leier. Enkelte bor hos foreldrene sine i årevis i godt voksen alder, og selvfølgelig har de råd hvis de slipper unna å betale leie i den perioden. Mange holder også kjeft om at de får hjelp av foreldre eller har en partner som kan spytte i dobbelt så mye i egenkapital og betjening av lån. Så er det tusen andre faktorer som også bestemmer muligheter som fører til kjøp av bolig. Og hvis man ikke har råd, uansett årsak, så er det helt greit det også. Hvis alle skulle ha flyttet til plasser i landet hvor de har råd til å kjøpe bolig - hva i søren hadde da skjedd med tilgang på enkelte yrkesgrupper? Enslige folk i såkalte lavtlønnede yrker hadde rømt fra storbyene. Eksempelvis sykepleiere, renholdere, butikkansatte og barnehagelærere. Sånne som er helt essensielle for at samfunnet skal gå rundt. Er i en alder nå hvor mange skal kjøpe sin første bolig. Og mange uttrykker at de like gjerne kan leie, for det lønner seg ikke å kjøpe med tanke på reisetid til jobb eller andre årsaker. Og det de har råd til er små, dystre leiligheter som ikke matcher standarden til det de leier. Men jeg regner med du har ting. Hvor lagrer du tingene dine? Anonymkode: ca96c...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet onsdag kl 10:41 #99 Del Skrevet onsdag kl 10:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg regner med du har ting. Hvor lagrer du tingene dine? Anonymkode: ca96c...194 Eier veldig lite og leier møblert. Om jeg må kjøpe større ting selger jeg det før jeg flytter eller så gir jeg det vekk. Hvis det ikke er ting jeg har plass til i koffert eller bil så sender jeg det til foreldre eller venner via posten. Men krever en del innsats og planlegging både når det gjelder klær, kosmetikk, møbler og TV osv, osv. Det er utrolig hvor lite man egentlig trenger. Utenom det har jeg alltid hatt tilgang på lagringsplass hos familien min, til den dagen jeg skal kjøpe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:42 #100 Del Skrevet onsdag kl 10:42 Svigermor valgte å leie istedenfor å kjøpe når hun solgte eneboligen. Hun ønsket ikke å ha noe ansvar for de store vedlikeholds-tingene lenger. For henne er det en veldig trygghet å ha en huseier å kontakte om ting skjer. Hun er i slutten av seksti-årene. Anonymkode: f75e2...3c3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå