Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg alene om dette. Han er verdens snilleste og godeste gutt, men jeg opplever at han har begynt å bli fryktelig stygg i munnen. Han kaller meg og mannen min-pappen for «slem», «stygg», sier at han «hater oss», og at han «håper vi dør». Dette er ord som sårer veldig, og det er ikke slik vi snakker hjemme. Vi har  kuttet alt av internett, fordi vi opplever at det er mye stygt innhold  YouTube.

Han gjør også lillesøster utrygg om kvelden, særlig ved leggetid. Det er ofte da han begynner å krangle fordi han ikke vil legge seg, og da blir det fort uro og kaos.

Jeg er kjemperedd for at vi har skjemt ham bort for lenge, siden han var vårt første barn.  Han blir nesten ubehagelige hvis vi sier nei til blader eller leker. Jeg føler meg som en dårlig mamma nå, og det har jeg aldri følt før. Men  gråter jeg ofte, fordi jeg ikke vet hva som skal til for at han skal slutte å være  stygg mot oss-noe tips?. Vi gjør  utrolig mye for at han skal ha det trygt og godt, men  føler jeg at vi har feilet og syns dette her kjempe tabu, da jeg får inntrykk av at andre 10 åringer er så «perfekte».. Han har jo masse venner og fungerer greit på skolen. Han seier jo ofte unskyld og viser tydelig at han er kjempe lei seg, når det har gått for langt, men når skal det stoppe da🙈 Vi er konsekvente, men kanskje ikke nokk da.. 

Er det andre mødre her som strever med det samme?

Anonymkode: 7c59c...945

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må dere fremstå som trygge og tydelige voksne. Slå ned på uakseptabelt språk med en gang 

Anonymkode: d091e...f9e

• Liker 3
Skrevet

Tydelige rammer, trygge, rolige, forståelsesfulle voksne og kvalitetstid sammen er viktige stikkord.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neppe snill på skolen heller. Start dialog. 

Anonymkode: 29c85...e89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Neppe snill på skolen heller. Start dialog. 

Anonymkode: 29c85...e89

Det er han. Artig at du antar ting. Trur nokk vi hadde fått fort tilbakemelding på om han ikke var snill, og han hadde jo ikke hatt gode flere kamerater, hvis han snakket slikt til andre. Burde vel heller skjønne at ingen her på KV ønsker gode intensjoner. 

Nå etterspør jeg til andre mødrer med samme problemstilling, og tips på hva dem har gjort for å snu på trenden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får han tilbakemelding umiddelbart på at ting ikke er greit da? Type tilsnakk/kjeft? Snakker selvfølgelig ikke om skriking og hissige tilstander men en TYDELIG beskjed om at den slags oppførsel er uakseptabel og tilhørende konsekvens? (Feks: Får ikke være ute med venner, må hjelpe til å rydde feks gangen, legge sammen alle håndklær osv) 

Anonymkode: c1fb6...d9f

Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Han har nok en del utfordringer knyttet til følelsesregulering, impulskontroll og umodenhet.  Det er ikke helt unormalt at gutter oppfører seg slik. Han er nok mest utagerende hjemme, da han er trygg hjemme. 

-Dere må sette stramme grenser. Særlig viktig i ungdomstiden, da deres sønn fort kan havne i problemer.

-Det er helt greit at din sønn blir sint og lei seg. Det som ikke er greit er hvordan han håndterer disse følelsene. Han er 10 år og må lære dette fra dere. 

-Dere bør forhøre dere med skolens helsesykepleier for råd og veiledning

-

Endret av Cartman
AnonymBruker
Skrevet

Separer sønnen fra datteren din om kvelden i hvertfall. Dere som foreldre må virkelig sette dere ned med 10åringen og slå ned på dette, hallo... 

Blir gutten påvirket av internett? har han mobiltelefon, nettbrett, PC? Er dere påskrudde foreldre angående dette?

Gutten kan selvsagt bli påvirket av andre gutter/språk på skole eller via venner, men her må dere slå hardt ned. Det er ikke greit å si sånne stygge ting til foreldrene sine, ei heller hakke på sin søster.... TA GREP ASAP 

Anonymkode: f2210...d90

AnonymBruker
Skrevet

For det første så må du slutte med føleri. Å bli lei seg fordi en 10.åring kaller deg for slem, eller stygg.. Da tenker jeg det er på tide å ta på voksenbuksene og  ta det for det det er. 
Siden han er så snill ellers, så er det helt klart at disse ordene kommer i affekt, og han mener jo egentlig ikke det. 

Det som er viktig er å være en tydelig, og trygg voksen. Ha klare rutiner slike at han VET at kl xx, så er det ikke mer skjerm (ikke vil fra dette, da det fører til at han tror det er forhandlingsbart=krangling), klare klokkeslett for tannpuss og når han skal være i seng. 

Å diskutere med han når han er sint kommer det ikke noe godt ut av. Dere må snakke sammen når alt er rolig.

Anonymkode: d8d45...b1c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Separer sønnen fra datteren din om kvelden i hvertfall. Dere som foreldre må virkelig sette dere ned med 10åringen og slå ned på dette, hallo... 

Blir gutten påvirket av internett? har han mobiltelefon, nettbrett, PC? Er dere påskrudde foreldre angående dette?

Gutten kan selvsagt bli påvirket av andre gutter/språk på skole eller via venner, men her må dere slå hardt ned. Det er ikke greit å si sånne stygge ting til foreldrene sine, ei heller hakke på sin søster.... TA GREP ASAP 

Anonymkode: f2210...d90

Ja, han har mobil, men vi har blokkert nettleseren, og vi går gjennom telefonen hans ofte når han sover. De har dessverre soverom rett ved siden av hverandre, noe som gjør at hun våkner når han er høylytt. Vi sier tydelig at han ikke kan heve stemmen når lillesøster sover, men det er lettere sagt enn gjort.

Vi har snakket med læreren hans om dette, ja, og han læreren sier at sønnen vår er en rolig og fin gutt å ha i klassen. 

Vi er jo en aktiv familie, med mye skiturer og er nokk over gjennomsnittlig glad i aktiv hverdag oss begge foreldrene, og jeg jobber offshore, som kanskje kan bidra til indre sinne på grunn av turnusen min, men rart at han skal bli slik nå, når det aldri har virket til å være noe utfordrende før. Vi kunne nok vært flinkere til å roe ned tempoet i hverdagen. Jeg har begynt å tenke  om det kanskje kan bli for mye stress for han. Men det er uansett ikke greit å kalle oss stygge ting nei. Har bestilt time til fastlege, så får vi finne ut av ting. 

Tydelighet er utrolig viktig, og vi kunne nok vært mye flinkere der også! 

Setter pris  nysgjerrige og konstruktive svar som dine! 👍🏻

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får han tilbakemelding umiddelbart på at ting ikke er greit da? Type tilsnakk/kjeft? Snakker selvfølgelig ikke om skriking og hissige tilstander men en TYDELIG beskjed om at den slags oppførsel er uakseptabel og tilhørende konsekvens? (Feks: Får ikke være ute med venner, må hjelpe til å rydde feks gangen, legge sammen alle håndklær osv) 

Anonymkode: c1fb6...d9f

Ja han får beskjed om at slik språk er ikke akseptabelt på noe vis, og om han hadde likt hvis noen sa slike ting til han. Vi kunne nokk vært mye flinkere på konsekvenser ifth det du nevner her. Vi pleier å dra inn tlf i 3 døgn å ingen Playstation. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...