AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe tak i dette, eller om det er noe det er vits å gripe tak i? Jeg har en stund reagert på søsteren min og svogeren min med tanke på oppfølging av barna - altså at jeg synes de er slepphendte og har en litt for avslappa holdning omkring barna. Barna har alt de trenger materielt, er veloppdragne, fungerer fint sosialt og har god oppførsel på skolen og lignende. Likevel er det en del episoder jeg reagerer på. Kan ta noen eksempler: - Det ene barnet deres falt ned en skråning da det lekte. Dette førte til at barnet fikk store kutt/sår langs hele låret. Jeg så dette en uke etter at det hadde skjedd - og det ene såret spriket og var i hvert fall 3 cm bredt og dypt, det var cirka 7 cm langt i tillegg. Jeg tenker at dette burde blitt sydd/sjekket.. - De ene barnet falt oppå ovnen , og brant underarmen sin på vedovnen. Barnet hadde visst ikke fortalt dette til foreldrene før dagen etter, siden det var redd for "kjeft". Brannsåret så ikke bra ut, og det dekte hele underarmen. Foreldrene hadde stelt såret selv, renset det, og tatt på bandasje. Likevel tenker jeg jo at dette burde ha blitt sjekket. - Et av barna har slitt i flere år med eksem, ganske kraftig, typ skikkelig tørr hud - typ så tørr at den er helt hvit og "flaker " av. Dette er flere steder på kroppen. Søsteren min sier at de smører det med fuktighetskrem, men at barnet ( som er 10.år) ikke tar noe ansvar for å smøre seg selv. Derfor blir det ikke bra... Hadde dere grepet inn / sagt noe når det er flere slike hendelser? Eller latt det ligge? Anonymkode: 8a110...17f
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe tak i dette, eller om det er noe det er vits å gripe tak i? Jeg har en stund reagert på søsteren min og svogeren min med tanke på oppfølging av barna - altså at jeg synes de er slepphendte og har en litt for avslappa holdning omkring barna. Barna har alt de trenger materielt, er veloppdragne, fungerer fint sosialt og har god oppførsel på skolen og lignende. Likevel er det en del episoder jeg reagerer på. Kan ta noen eksempler: - Det ene barnet deres falt ned en skråning da det lekte. Dette førte til at barnet fikk store kutt/sår langs hele låret. Jeg så dette en uke etter at det hadde skjedd - og det ene såret spriket og var i hvert fall 3 cm bredt og dypt, det var cirka 7 cm langt i tillegg. Jeg tenker at dette burde blitt sydd/sjekket.. - De ene barnet falt oppå ovnen , og brant underarmen sin på vedovnen. Barnet hadde visst ikke fortalt dette til foreldrene før dagen etter, siden det var redd for "kjeft". Brannsåret så ikke bra ut, og det dekte hele underarmen. Foreldrene hadde stelt såret selv, renset det, og tatt på bandasje. Likevel tenker jeg jo at dette burde ha blitt sjekket. - Et av barna har slitt i flere år med eksem, ganske kraftig, typ skikkelig tørr hud - typ så tørr at den er helt hvit og "flaker " av. Dette er flere steder på kroppen. Søsteren min sier at de smører det med fuktighetskrem, men at barnet ( som er 10.år) ikke tar noe ansvar for å smøre seg selv. Derfor blir det ikke bra... Hadde dere grepet inn / sagt noe når det er flere slike hendelser? Eller latt det ligge? Anonymkode: 8a110...17f Du må våge å tenke tanken at det kan hende barnet ikke falt ned en skråning, og at barnet ikke falt oppå vedovnen. Du må våge å tenke at det kan være PÅFØRT. spesielt det å ikke ta et så stort kutt til legevakten er alarmerende! Og hvis de ikke drar til legevakten, er det for å unngå spørsmål? og at et barn skal ha ansvar for hudstell… helt uakseptabelt. Du ser det ikke før du tror på det: kan barna være utsatt for vold av foreldrene? Anonymkode: a59d7...a3b 13 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Ja, selvfølgelig hadde jeg sagt til søstera mi (og/eller svoger) at de fikk komme seg til lege! Eksemplene dine er alvorlige. Jeg hadde sagt min klare mening. (Unntatt hvit hud, det er ikke farlig, rødt eksem er). Anonymkode: 66f54...214 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, selvfølgelig hadde jeg sagt til søstera mi (og/eller svoger) at de fikk komme seg til lege! Eksemplene dine er alvorlige. Jeg hadde sagt min klare mening. (Unntatt hvit hud, det er ikke farlig, rødt eksem er). Anonymkode: 66f54...214 Huden er ikke bare vanlig hvit.. Det er TYKK hvit, kjempetørr hud, hvis barnet peller av det hvit så er det sår under.. Jeg har sagt at de burde undersøke det hos lege, da jeg aldri har sett sånn type eksem før. Dessuten er det på begge knær, albuer og "knottene" på føttene, så litt atypiske steder. ts Anonymkode: 8a110...17f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Ja, selvfølgelig må du reagere her Anonymkode: 05d89...6af 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må våge å tenke tanken at det kan hende barnet ikke falt ned en skråning, og at barnet ikke falt oppå vedovnen. Du må våge å tenke at det kan være PÅFØRT. spesielt det å ikke ta et så stort kutt til legevakten er alarmerende! Og hvis de ikke drar til legevakten, er det for å unngå spørsmål? og at et barn skal ha ansvar for hudstell… helt uakseptabelt. Du ser det ikke før du tror på det: kan barna være utsatt for vold av foreldrene? Anonymkode: a59d7...a3b Jeg hadde nok prøvd å ymtet at de kanskje burde tatt barna til legen etter dette kuttet og brannsår. Ang smøring med krem er jeg helt enig med de. 10 åring kan virkelig passe på selv. Spesielt når de i tillegg smører på selv. Min 3 åring klarer å si ifra uoppfordret om at det klør når hun er tør... så 10 åring burde ihvertfall klart å si ifra. Men å tenke ar det er vold synes jeg å ta det helt ut av proporsjoner. Anonymkode: 19225...f80 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huden er ikke bare vanlig hvit.. Det er TYKK hvit, kjempetørr hud, hvis barnet peller av det hvit så er det sår under.. Jeg har sagt at de burde undersøke det hos lege, da jeg aldri har sett sånn type eksem før. Dessuten er det på begge knær, albuer og "knottene" på føttene, så litt atypiske steder. ts Anonymkode: 8a110...17f Det er veldig typiske steder å være tør på Anonymkode: 19225...f80 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Huden er ikke bare vanlig hvit.. Det er TYKK hvit, kjempetørr hud, hvis barnet peller av det hvit så er det sår under.. Jeg har sagt at de burde undersøke det hos lege, da jeg aldri har sett sånn type eksem før. Dessuten er det på begge knær, albuer og "knottene" på føttene, så litt atypiske steder. ts Anonymkode: 8a110...17f Veldig vanlig ved psoriasis at eksem er på de plassene Anonymkode: 81946...8bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Jeg hadde definitivt stilt spørsmål om hvorfor de ikke reiste til legevakt ja. Blandet meg mer? Kanskje tatt en samtale med barna, ellers ikke så mye i første omgang. Anonymkode: f41b7...2a9 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #10 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde nok prøvd å ymtet at de kanskje burde tatt barna til legen etter dette kuttet og brannsår. Ang smøring med krem er jeg helt enig med de. 10 åring kan virkelig passe på selv. Spesielt når de i tillegg smører på selv. Min 3 åring klarer å si ifra uoppfordret om at det klør når hun er tør... så 10 åring burde ihvertfall klart å si ifra. Men å tenke ar det er vold synes jeg å ta det helt ut av proporsjoner. Anonymkode: 19225...f80 Men det er ikke bare enkelttilfeller som får ts til å reagere. Dette er bare eksempler! store skader hvor foreldre ikke tar barna til lege er, beklager å si det til deg, KLASSISK voldsutøveroppførsel. Anonymkode: a59d7...a3b 4 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai #11 Skrevet 13. mai Nja.. Det er jo vanskelig å vite hvor ille det er kun ut fra denne beskrivelsen. Jeg mener oppriktig at mange har alt for lav terskel for å dra til legevakten, og i det hele tatt for å søke helsehjelp. Hvis foreldrene ser at det ikke er noe en lege kan gjøre noe med, så er det lite vits i å vente timesvis på legevakten kun «for å sjekke. Hvis alt en lege kommer til å gjøre er å rense og bandasjere, så kan man helt fint klare det selv hjemme. Mistenker man at det må syes eller lignede er det jo klart at man drar. Men et sår kan se veldig voldsomt ut uten at det er noe farlig eller noe å gjøre med. Anonymkode: aca03...c93 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #12 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Huden er ikke bare vanlig hvit.. Det er TYKK hvit, kjempetørr hud, hvis barnet peller av det hvit så er det sår under.. Jeg har sagt at de burde undersøke det hos lege, da jeg aldri har sett sånn type eksem før. Dessuten er det på begge knær, albuer og "knottene" på føttene, så litt atypiske steder. ts Anonymkode: 8a110...17f Det er jo psoriasis Anonymkode: ceca0...0ff 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai #13 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde nok prøvd å ymtet at de kanskje burde tatt barna til legen etter dette kuttet og brannsår. Ang smøring med krem er jeg helt enig med de. 10 åring kan virkelig passe på selv. Spesielt når de i tillegg smører på selv. Min 3 åring klarer å si ifra uoppfordret om at det klør når hun er tør... så 10 åring burde ihvertfall klart å si ifra. Men å tenke ar det er vold synes jeg å ta det helt ut av proporsjoner. Anonymkode: 19225...f80 Skal tiåringen selv oppsøke lege å få vurdert eksemen og eventuell behandling også da eller? Anonymkode: 05d89...6af
fru Alving Skrevet 13. mai #14 Skrevet 13. mai Jeg synes du skal si fra her. Sår som spriker skal sys, og det høres ut som om det ene barnet har psoriasis. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai Synes det virker veldig merkelig at de ikke forstår når de skal oppsøke lege. Både med tanke på risiko for infeksjon og også arrdannelse hvis en ikke følger opp med rett type behandling (tenker da på både dypt kutt og brannsår). Vet du hvorfor de har så høy terskel for å søke helsehjelp? Anonymkode: 002f8...250
AnonymBruker Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai Ja, her syns jeg du kan tydelig fra si at de burde kommet seg til legevakten. Det fins absolutt tilfeller hvor man kan diskutere om legesjekk er nødvendig, men dype kutt og brannskader ville jeg sjekket uten å tenke meg om. Jeg ville hatt øynene åpne for andre tegn på vold i hjemmet. Er det noe som får deg til å ikke spontant si at de burde dratt til legen? For det tror jeg at jeg ville gjort uten å tenke meg om hvis dette var noen i min familie. Eksem tar fastlegen seg av (hvertfall vår), men høres jo ikke ut som de har vært til legen om de bare smører med vanlig fuktighetskrem. Fastlegen ga diagnosen og resepter og vi sender bare melding når resepten må fornyes. En tiåring burde ta ansvar for dette selv, det kan jeg være enig i, men når hen ikke gjør det må foreldrene følge opp. Å ikke følge opp ungene sine medisinsk mener jeg er omsorgssvikt. Anonymkode: c32a9...e85 6
Bacteria Skrevet 13. mai #18 Skrevet 13. mai Særlig de to første eksemplene var graverende. Det første høres ut som et sår som burde vært sydd. Tror rett og slett at foreldrenes har en for høy terskel for å søke helsehjelp (der er folk ofte enten/eller) og i tillegg har lav kompetanse på helse. Hadde så klart gitt beskjed om at slike skader må vises til lege 1
-venter- Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Huden er ikke bare vanlig hvit.. Det er TYKK hvit, kjempetørr hud, hvis barnet peller av det hvit så er det sår under.. Jeg har sagt at de burde undersøke det hos lege, da jeg aldri har sett sånn type eksem før. Dessuten er det på begge knær, albuer og "knottene" på føttene, så litt atypiske steder. ts Anonymkode: 8a110...17f Dette høres ut som psoriasis. Ikke farlig i det hele tatt ov smøring er eneste, i tillegg til som, som hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå