Gå til innhold

Garderobeskap etter mål til soverom - bygge til tak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takhøyden i leiligheten er 278 cm, og finner ingenting som er så høyt. Det er uansett litt begrenset med plass på rommet, så tenker at jeg må få bygget skap etter mål og utnytte plassen.

Noen som har erfaringer? Tips om muligheter/leverandører som ikke koster fletta. Jeg er ikke handy selv. 

Anonymkode: 8efe7...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt å bruke stige for å hente ut det i øverste hylle? Hvor ofte kommer du til å gidde det? Noe å ta med i vurderingen. En stol er ikke høy nok, med mindre du er 1.90m selv. 

Anonymkode: eac2b...bcc

Skrevet (endret)

Man har en armada med folk som nesten har dedikert livet sitt til å modifisere Ikea-møbler til å passe eget liv... 

Bare søk på "Ikea hacks" og det du ønsker å oppnå. Får nok flere treff på engelsk. 

Som her: Ikea hacks high ceiling

5 ways to raise IKEA PAX wardrobe to fit 9 ft ceilings - IKEA Hackers

The PAX Height Extension Hack We've All Been Waiting For

Ikea Pax Wardrobe Hack High Ceiling

Noe kan være litt utfordrende, men man kan fort spare noen titusner. Plassbygde skap med innredning er ikke billig

Endret av newman01
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du tenkt å bruke stige for å hente ut det i øverste hylle? Hvor ofte kommer du til å gidde det? Noe å ta med i vurderingen. En stol er ikke høy nok, med mindre du er 1.90m selv. 

Nå har jeg bare normal takhøyde (2,40) og Pax som går opp dit, men synes absolutt ikke det er noe problem å ikke nå opp til de øverste hyllene! Jeg har en liten gardintrapp som står sammenslått i walk in-garderoben, og det tar to sekunder å ta fram den om jeg skal opp i de øverste hyllene. Har man enda høyere skap enn meg (som TS med sin høyere himling), så er det jo også helt fint å rotere klær etter sesong - sommerklær oppbevares øverst på vinteren og byttes med skiklær i sommerhalvåret... Man legger selvsagt de klærne som brukes oftest i de enklest tilgjengelige hyllene/henger det på de mest tilgjengelige høydene osv. 

Anonymkode: 79c5d...62c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da må du bygge inn skapet ved å lage en vegg fra skapet og opp til taket. Evt bestille på mål. Garderobemannen lager vel skap på mål?

Anonymkode: 7a8d1...feb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da må du bygge inn skapet ved å lage en vegg fra skapet og opp til taket. Evt bestille på mål. Garderobemannen lager vel skap på mål?

Hvor mange ganger har det firmaet gått konkurs? Hadde aldri bestilt fra dem.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bestille skyvedører på mål fra fx Langlo eller Elfa?

Anonymkode: 0dc0f...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bestille skyvedører på mål fra fx Langlo eller Elfa?

Anonymkode: 0dc0f...bf2

Dette gjorde vi. Kjøpte pax-stammer og dører på mål. 

Anonymkode: 46279...fd7

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan ha stammer fra f.eks pax inni et skap med skyvedører laget på mål, da får du en slags lang hylle på toppen av pax-stammene som ikke er så nyttig til vanlige klær, men du kan bruke den for å lagre ekstra dyner/puter, koffert eller liknende som ikke brukes så ofte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 8.49):

Med ekstra takhøyde trenger man uansett å ha en slik tretrinns, solid, gardintrapp lett tilgjengelig. Til bytte av lyspærer, rengjøring, med mer. 

Vi har store bokser med sesongtøy på de øverste hyllene. Ved bytte sesong vipper vi bare ned eskene, bytter om, og legger de opp igjen. På gjesterom har vi tilsvarende ekstra dyner og puter. Litt sesongting. Gavepapir, og annet som skal sjeldent ned. 

Anonymkode: 552cc...b99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville som andre allerede har anbefalt bygge innmat selv, IKEA-hacks. Og heller legge penger i skikkelige skyvedører fra en bedre leverandør. 

Vi valgte dyr, samlet løsning i walk in. Men bygde selv på gjesterom. Og er nesten mer fornøyd med pax varianten. 

Anonymkode: 552cc...b99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips om å bygge på Ikea PAX! Dette skal jeg klare selv med litt tid. Det får bli sommerens prosjekt. Når det gjelder de øverste hyllene så tenker jeg å ha ting der jeg ikke bruker så ofte.  

Anonymkode: 8efe7...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 6.54):

Hvor mange ganger har det firmaet gått konkurs? Hadde aldri bestilt fra dem.

Det visste jeg ikke, har aldri bestilt fra dem, kun hørt at de gjør det :) 

Skrevet

Garderobemannen har gått konkurs fire ganger (2000, 2020, 2022 og 2024). Hver gang etterlater de seg en haug med folk som har forhåndsbetalt garderobeskapene sine uten at de får noe tilbake. 

Får man 50% rabatt er det en indikasjon på at de trenger penger for å ikke gå konkurs igjen... 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Garderobemannen har gått konkurs fire ganger (2000, 2020, 2022 og 2024). Hver gang etterlater de seg en haug med folk som har forhåndsbetalt garderobeskapene sine uten at de får noe tilbake. 

Får man 50% rabatt er det en indikasjon på at de trenger penger for å ikke gå konkurs igjen... 

Akkurat. Som sagt, det visste jeg ikke. Bra noen advarer ts og eventuelt andre kjøpere. Det finner man kanskje ut av dersom man undersøker brukererfaringer før man evt kjøper? Jeg pleier alltid å sjekke opp dersom jeg skal investere penger i noe nytt som koster mer enn en tusenlapp. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 8.49):

Det er jo helt dønn vanlig å gjøre....? Snitthøyden for kvinner er vel rundt 1.68, og da er det de færreste som når det som ligger innerst i det øverste skapet selv med helt vanlig takhøyde. 

Vi har helt vanlig takhøyde, jeg er 1.70 høy, og ja, jeg står på en stol både når jeg skal nå ting på kjøkkenet, soverommet, og vaskerommet. Null problem. Vi oppbevarer ting som ikke brukes ørten ganger daglig der. Garderobeskapet har gjeste-dyner og sengetøy øverst - det bruker vi kanskje 1-2 ganger i året. Og ja, da føles det ikke som en uoverkommelig byrde å dra stolen som står en meter unna bort til skapet for å hente det ut. 

Anonymkode: 2de8d...378

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo helt dønn vanlig å gjøre....? Snitthøyden for kvinner er vel rundt 1.68, og da er det de færreste som når det som ligger innerst i det øverste skapet selv med helt vanlig takhøyde. 

Vi har helt vanlig takhøyde, jeg er 1.70 høy, og ja, jeg står på en stol både når jeg skal nå ting på kjøkkenet, soverommet, og vaskerommet. Null problem. Vi oppbevarer ting som ikke brukes ørten ganger daglig der. Garderobeskapet har gjeste-dyner og sengetøy øverst - det bruker vi kanskje 1-2 ganger i året. Og ja, da føles det ikke som en uoverkommelig byrde å dra stolen som står en meter unna bort til skapet for å hente det ut. 

Anonymkode: 2de8d...378

Ja, men poenget var at det hjelper ikke med stol. Man må ha en gardintrapp. Så man må ha et sted å oppbevare gardintrappen også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...