Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva gjør jeg dersom far nekter å skrive under slik at barna får egne pass? Vi er norske alle sammen og skal på ferie to uker til syden. Ingen grunn annet enn å være drittsekk. Han har aldri løfta ræva for ungene og ser dem ei knapp uke i året.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Kan han det, da? Har du forhørt deg?

Gjest gjesta
Skrevet

Snakk med de som utsteder pass.

Du er ikke førstemann som opplever det her.

Gjest allium
Skrevet

Gjør som Persille sier. Det finnes rutiner for sånt.

Politiet vil gi faren en frist til enten å skrive under, eller å gi en god begrunnelse for hvorfor han nekter.

Klarer han ingen av delene, får barna pass uten hans underskrift.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg vet ikke enda om det blir krøll, men klok av skade og bedre føre var osv.

Gjest allium
Skrevet

Det er nok lurt.

Spesielt med tanke på at løsningen med at politiet gir ham en frist kommer til å ta tid.

Skrevet

Har dere felles foreldreansvar? Hvis du har foreldreansvar alene og han "bare" har samvær så holder det at du skriver under på en erklæring om at du alene har foreldreansvar. Slik har det ihvertfall fungert hos oss.

Gjest Gjesta
Skrevet
Har dere felles foreldreansvar? Hvis du har foreldreansvar alene og han "bare" har samvær så holder det at du skriver under på en erklæring om at du alene har foreldreansvar.  Slik har det ihvertfall fungert hos oss.

Jeg måtte få bekreftet på folkeregisteret at jeg har eneansvaret for min datter, men det var en ren rutinesak.

Skrevet

Som allium skriver må han ha en god begrunnelse for å nekte barna et slikt pass.

Men ta tak i saken i god tid og ikke 14 dager før evt. reise. Myndighetene jobber tregt noen ganger og det kan være greit å få med barna når en først drar på ferie.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom dere har felles ansvar må far skrive under. Passkontoret sender et brev til far, der han får 14 dager til å bringe saken inn for retten. Dersom politiet ikke hører fra han innen de 14 dagene utsteder de pass.

Så, være ute i god tid!!!!

Skrevet
Jeg måtte få bekreftet på folkeregisteret at jeg har eneansvaret for min datter, men det var en ren rutinesak.

En liten digresjon; er dette det samme som vergeattest, som for eksempel bankene krever ved åpning av konti for mindreårige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...