Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Hva gjør jeg dersom far nekter å skrive under slik at barna får egne pass? Vi er norske alle sammen og skal på ferie to uker til syden. Ingen grunn annet enn å være drittsekk. Han har aldri løfta ræva for ungene og ser dem ei knapp uke i året.
Gjest gjesta Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Snakk med de som utsteder pass. Du er ikke førstemann som opplever det her.
Gjest allium Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Gjør som Persille sier. Det finnes rutiner for sånt. Politiet vil gi faren en frist til enten å skrive under, eller å gi en god begrunnelse for hvorfor han nekter. Klarer han ingen av delene, får barna pass uten hans underskrift.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Ok, takk for svar. Jeg vet ikke enda om det blir krøll, men klok av skade og bedre føre var osv.
Gjest allium Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Det er nok lurt. Spesielt med tanke på at løsningen med at politiet gir ham en frist kommer til å ta tid.
Brunhilde Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Har dere felles foreldreansvar? Hvis du har foreldreansvar alene og han "bare" har samvær så holder det at du skriver under på en erklæring om at du alene har foreldreansvar. Slik har det ihvertfall fungert hos oss.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Har dere felles foreldreansvar? Hvis du har foreldreansvar alene og han "bare" har samvær så holder det at du skriver under på en erklæring om at du alene har foreldreansvar. Slik har det ihvertfall fungert hos oss. ← Jeg måtte få bekreftet på folkeregisteret at jeg har eneansvaret for min datter, men det var en ren rutinesak.
Far til 2 Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Som allium skriver må han ha en god begrunnelse for å nekte barna et slikt pass. Men ta tak i saken i god tid og ikke 14 dager før evt. reise. Myndighetene jobber tregt noen ganger og det kan være greit å få med barna når en først drar på ferie.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Dersom dere har felles ansvar må far skrive under. Passkontoret sender et brev til far, der han får 14 dager til å bringe saken inn for retten. Dersom politiet ikke hører fra han innen de 14 dagene utsteder de pass. Så, være ute i god tid!!!!
Bobeline Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Jeg måtte få bekreftet på folkeregisteret at jeg har eneansvaret for min datter, men det var en ren rutinesak. ← En liten digresjon; er dette det samme som vergeattest, som for eksempel bankene krever ved åpning av konti for mindreårige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå