AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Min leiekontrakt er oppsagt og vi må flytte fra 1 August. Har sett på leiligheter men vanskelig å få. Hva skjer hvis vi står uten leilighet? Er vel sikkert ingen hjelp å få? Anonymkode: ac972...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du barn? Anonymkode: c51ea...9cc Tenåring Anonymkode: ac972...cd3
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai Kanskje du kan søke hjelp fra kommunen Anonymkode: 4e516...53f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tenåring Anonymkode: ac972...cd3 Da skal kommunen hjelpe. Det ordner seg. Min fulle medfølelse. Anonymkode: c51ea...9cc
Portia Catonis Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Jo, du får hjelp dersom det finnes et reelt behov. Men det kommer jo bla. an på hva du har i inntekt.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Min leiekontrakt er oppsagt og vi må flytte fra 1 August. Har sett på leiligheter men vanskelig å få. Hva skjer hvis vi står uten leilighet? Er vel sikkert ingen hjelp å få? Anonymkode: ac972...cd3 Den dagen du står på gaten kan kommunen hjelpe med plass på hospits eller kampingplass. Du må i tillegg betale en drøy egenandel selv. Har du undersøkt om der finnes kommunale boliger? Muligheter for kommunalt lån m.m. kontakt NAV og forhør deg der. Anonymkode: bcfd7...b08 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai Kommunale boliger er det ikke mange av og strenge prioriteringer, dvs sannsynlig venteliste. Ville ikke satset på dette. Anonymkode: 86055...953 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Hva er grunnen til at det er vanskelig få leilighet? Hvilke krav har du? Hvis du har behov for bistand til å skaffe deg leiebolig, så ta kontakt med nav i god tid. Anonymkode: c8910...767
Olsen Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai Regner med at du bruker fin.no aktivt for å finne ny bolig. Skriver du en kort presentasjon av deg og barnet ditt når du henvender deg? Ikke bare "er boligen fortsatt ledig?" eller "kan jeg komme på visning?" Har du jobb, har du depositum? Skriv det når du henvender deg. Du kan også legge ut "ønskes leid"-annonse på finn. Hvor mye avgrenser du geografisk? En tenåring kan jo være ungdomsskoleelev eller gå på videregående skole. Går barnet på ungdomsskole forstår jeg at du vil beholde skolekretsen så sant det går. Nå har du fortsatt litt tid. Viktig å være aktivt på leting. Andre som også har boliger er hybel.no. De har mer enn hybler. Se på romløsninger like mye som størrelse og antall soverom. Noen nevner kommunal bolig. Ingen kan nekte deg å søke, men de fleste kommunene har mange flere søkere enn ledige boliger. Disse boligene går til de aller mest vanskeligstilte. Det kom en boligsosial lov i 2023 som forplikter kommunene til å hjelpe folk med på skaffe bolig. Det betyr at kommunen (ikke nødvendigvis bare NAV) skal gi hjelp til folk som sliter med å finne bolig. Denne hjelpen betyr ikke at kommunen skaffer bolig, men gir hjelp til at man selv klarer å skaffe bolig. Hjelpen kan f.eks bestå i hjelp til å formulere henvendelser til utleiere. Når det gjelder personer/familier som ikke har et sted å sove neste natt skal NAV hjelpe med å finne overnatting. De ulike kommunene har ulike steder de kan kontakte. Det kan være campingplass, og det kan være i en annen kommune. Har man penger selv må også oppholdet/deler av oppholdet dekkes av egne penger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå